Analiza korzyści i kosztów autobusów zeroemisyjnych. Weź udział w konsultacjach
KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 29 listopada 2024
Fot. Grzegorz Bukała/Urząd Miasta Rzeszowa
W Rzeszowie trwają konsultacje społeczne projektu dokumentu pn. „Analiza kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej (AKK) dla Miasta Rzeszowa”. Swoje uwagi mieszkańcy mogą zgłaszać do ZTM do 5 grudnia.
Konsultacje prowadzone są na podstawie art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 z późn. zm.) w związku z art. 37 ust. 3 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1289 z późn. zm.).
Projekt dokumentu oraz formularz uwagi wniosków mieszkańców, celem zebrania ich stanowiska w tej sprawie udostępniono w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Rzeszowa i na stronach internetowych Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie oraz w siedzibie Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie, przy ul. Trembeckiego 3 (pokój nr 43).
„Analiza kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej (AKK) dla Miasta Rzeszowa” to szczegółowy 136-stronicowy dokument opracowany przez członków zespołu specjalistów spółki REFUNDA z Wrocławia (link na końcu tekstu).
Zawiera on m.in. analizę opcji inwestycyjnych wymiany i rozwoju taboru eksploatowanego przez miejskiego operatora, czyli MPK Rzeszów.
Rzeszowskie MPK posiada obecnie na stanie taboru osiemnaście autobusów o napędzie elektrycznym. Miasto Rzeszów pozyskało dofinansowanie zewnętrzne na 20 autobusów zasilanych wodorem, które zostaną dostarczone najpóźniej w I kw. 2026 r. Wkrótce ma być ogłoszony przetarg na ich zakup. - W dalszych latach planowany jest zakup kolejnych autobusów elektrycznych bateryjnych - czytamy w dokumencie.
W ramach analizy rozważane są trzy rodzaje inwestycji, z tego:
• Wariant „0” – bazowy: wymiana części taboru na
nowy o napędzie konwencjonalnym zasilanym ON,
spełniającym normy emisji spalin EURO 6.
• Wariant „1” – elektryczny bateryjny: wymiana
części taboru na nowy zeroemisyjny o napędzie
elektrycznym (bateryjny) wraz ze stacją ładowania
typu plug – in oraz pantograf.
• Wariant „2” – elektryczny wodorowy: wymiana
części taboru na nowy zeroemisyjny o napędzie
wodorowym.
- Z punktu widzenia oceny finansowej realizacji
poszczególnych Wariantów, podobnie jak
w przypadku oceny przypływów pieniężnych, żadna
z inwestycji nie wykazuje opłacalności - czytamy w dokumencie.
Wypełnione formularze uwag i wniosków można składać w terminie do dnia 5 grudnia 2024 r. w siedzibie Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie, kierować drogą pocztową na adres ZTM (ul. Trembeckiego 3, 35-234 Rzeszów) lub drogą elektroniczną na adres: ztm@ztm.erzeszow.pl. Uwagi i wnioski można także wnosić ustnie do protokołu w siedzibie ZTM. - Organem właściwym do rozpatrzenia wniesionych uwag i wniosków jest Prezydent Miasta Rzeszowa. Uwagi i wnioski złożone po wyznaczonym terminie pozostawia się bez rozpatrzenia - informuje Zarząd Transportu Miejskiego.
Poniżej linki do dokumentów:
Analiza kosztów i korzyści
Formularz uwag i wniosków – AKK
Obwieszczenie o konsultacjach społecznych Prezydenta Miasta Rzeszowa
Zgodnie z procedowanym w parlamencie projektem nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, od 2026 r. miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą musiały kupować autobusy wyłącznie zeroemisyjne. Samorządy będą miały 16 lat na pełną wymianę floty komunikacji miejskiej. Z tego obowiązku wyłączone będą autobusy kupowane do obsługi linii w sąsiednich gminach, z którymi miasto ma podpisaną umowę o transporcie zbiorowym. W tym wypadku nadal będzie można kupować do ich obsługi pojazdy zasilane np. olejem napędowym.
Rafk