Z Rzeszowa do Warszawy w 2 godz. 15 min. Nowa linia kolejowa dzięki CPK

KATEGORIA: INWESTYCJE / 25 czerwca 2021

Fot. Krzysztof Kuchta

Czas przejazdu koleją z Rzeszowa do Warszawy, który dziś wynosi 4 godziny ma docelowo skrócić się do 2 godzin i 15 minut. Pierwszy krok w tym kierunku został zrobiony w piątek (25 czerwca) w stolicy Podkarpacia. Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę na prace przygotowawcze dla nowej linii kolejowej na odcinku: Łętownia-Rzeszów o długości 42 km. Będzie ona częścią tzw. kolejowej szprychy nr 6, łączącej Warszawę i CPK z Rzeszowem i Podkarpaciem.

Dzięki niej mieszkańcy Podkarpacia dotrą z Rzeszowa do Warszawy prawie dwa razy szybciej niż obecnie. Poprawi się również dojazd m.in. do Stalowej Woli, Tarnobrzegu, Ostrowca, Świętokrzyskiego, Radomia i Grójca, a także z centrum Rzeszowa do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka.

Łętownia-Rzeszów to pierwsza inwestycja spółki CPK w województwie podkarpackim. Umowa o wartości 9,73 mln zł netto została podpisana podczas piątkowej konferencji prasowej na stacji PKP Rzeszów Główny.

- Skąd Centralny Port Komunikacyjny w Rzeszowie? Cały czas spotykam się z tym, że CPK jest postrzegany tylko jako nowe duże lotnisko przesiadkowe w centralnej Polsce. To oczywiście prawda, to jeden z elementów naszego programu inwestycyjnego - powiedział wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. - Ale ważniejszym elementem programu inwestycyjnego CPK jest budowa 1800 km nowych linii kolejowych i modernizacja kilku tysięcy już istniejących linii. To jest stworzenie nowego systemu transportowego Polski i dostarczenie Polakom możliwości poruszania się po kraju w sposób znacznie bardziej wygodny, szybki i sprawny niż ma to miejsce obecnie.

Jak dodał Horała, w efekcie Polska będzie miała system transportowy „ze światowej pierwszej ligi”, taki jak kraje wysokorozwinięte, co przyniesie też wymierne korzyści dla gospodarki.

Fot. Krzysztof Kuchta

Ponad 40-kilometrowy odcinek nowej linii Łętownia – Rzeszów to kolejowy łącznik prowadzący od strony Stalowej Woli w kierunku stolicy Podkarpacia. Składają się na niego planowane linie kolejowe: nr 58 od stacji Łętownia do Rzeszowa i nr 632 do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. Trasa powstanie w ramach tzw. szprychy nr 6, która połączy Warszawę i CPK z Radomiem, Ostrowcem Świętokrzyskim, Stalową Wolą i Rzeszowem, a docelowo z Sanokiem.

- To nowa inwestycja budowy 40 kilometrów nowych linii kolejowych, będzie to więcej niż wybudowano ich w Polsce po 1989 r. Nie budowano nowych linii, za to kilka tysięcy kilometrów zlikwidowano. My ten trend odwracamy - podkreślił Marcin Horała, dodając, że inwestycja przyniesie także korzyści dla mieszkańców Rzeszowa i Podkarpacia.

To przede wszystkim skrócenie czasu podróży koleją.

Na linii nr 58 Łętownia – Rzeszów pociągi będą rozpędzać się do prędkości do 250 km/h, a na linii nr 632 do Lotniska Rzeszów-Jasionka do 120 km/h. Inwestycje kolejowe CPK w Podkarpackiem zapewnią docelowe skrócenie przejazdu z Rzeszowa do Warszawy do 2 godz. 15 min, ze Stalowej Woli do 1 godz. 45 min i z Tarnobrzegu do 1 godz. 55 min. Z Jasła, Krosna i Sanoka dojedziemy do stolicy w 2 godz. 50 min, a z Przemyśla w 3 godz. 15 min.

Fot. CPK

– Dzisiaj na dojazd pociągu z Rzeszowa do Warszawy potrzeba minimum 4 godziny, ponieważ jadą one okrężną trasą przez Kraków. Dobra wiadomość dla pasażerów jest taka, że skrócimy ten czas prawie dwukrotnie, budując bezpośrednie połączenie z Warszawą. W dalszych planach mamy stworzenie tzw. magistrali wschodniej, która połączy Rzeszów z Lublinem i Białymstokiem – mówi Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber porównał budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego do budowy Centralnego Okręgu Przemysłowego w czasach II Rzeczypospolitej.

- CPK jest projektem, który ma nie tylko usprawnić komunikację i transport, ale też pokazać, że Polska jest krajem nowoczesnym oraz ma wielkie aspiracje i chce być krajem, który nie tylko rozwiązuje podstawowe problemy społeczne i gospodarcze, ale ma również aspiracje być w tej najwyższej klasie państw, które dbają o rozwój, komunikację i transport. Dzisiejsze podpisanie umowy na przygotowanie nowego odcinka kolei dużych prędkości jest tego najlepszym dowodem – zaznaczył wiceminister Rafał Weber. - Cieszymy się, że Rzeszów będzie miał bezpośrednie połączenie z Polską centralną, z Warszawą i CPK, ale ten nowy odcinek linii kolejowej usprawni też komunikację wewnątrzregionalną.

Fot. Krzysztof Kuchta

Z nowej linii będą korzystać nie tylko pasażerowie udający się do Warszawy, Centralnego Portu Komunikacyjnego czy innych części Polski, ale też mieszkańcy Podkarpacia, którzy będą np. chcieli dojechać do stolicy naszego regionu.

- Celem tej nowej inwestycji jest przede wszystkim skrócenie czasu przejazdu na trasie Rzeszów-Stalowa Wola-Lublin, a dodatkowo będzie ułatwiony przejazd z centrum Rzeszowa do portu lotniczego Rzeszów-Jasionka - podkreśliła Jolanta Sawicka, wicewojewoda podkarpacki.

Fot. Krzysztof Kuchta

Piątkowy kontrakt na prace przygotowawcze, a konkretnie na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), został zawarty z konsorcjum firm: BBF, Ingerop Polska i SAFEGE. To efekt kolejnego z rozstrzygniętych przetargów na STEŚ dla łącznie 743 km nowych linii kolejowych z prawie 1800 km wchodzących w skład Programu CPK.

– Zdajemy sobie sprawę, jak ważne przy trasowaniu tej linii kolejowej będzie wsłuchanie się w głos mieszkańców i uwzględnienie wszystkich lokalnych uwarunkowań. Dlatego w ramach umowy planujemy wyjątkowo szerokie konsultacje społeczne, które zapewnią stosowną wymianę informacji. Jest to już kolejne opracowanie tego typu, które będziemy realizować. Doświadczenie personelu naszego konsorcjum to gwarancja jakości – mówi Maciej Adamczak, prezes spółki BBF, przedstawiciel wykonawcy.

W ramach STEŚ wykonawca dostarczy spółce CPK m.in. prognozy ruchu, a także analizy – np. ruchowo-eksploatacyjne, techniczne, środowiskowe i wielokryterialne. Celem STEŚ jest opracowanie dla odcinka Łętownia-Rzeszów specjalistycznej dokumentacji na potrzeby projektowe wraz ze wskazaniem jej rekomendowanego przebiegu. Na przygotowanie STEŚ wykonawca będzie miał 13 miesięcy. Realizacja i rozliczenie całej umowy może potrwać łącznie 18 miesięcy, ponieważ w skład zamówienia wchodzi także dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych.

Fot. Krzysztof Kuchta

- To zlecenie jest jednym z kluczowych w naszym portfelu - powiedział Adamczak, dodając, że BBF do współpracy przy jego realizacji zaprosiło dwie firmy francuskie. - Postaramy się nie zawieźć pokładanego w nas zaufania.

Fot. CPK

Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. CPK zakłada, że odcinek linii łączący Łętownię z Rzeszowem zostanie oddany do użytku przed końcem 2027 r.

Docelowo w ramach Programu CPK na Podkarpaciu zostanie zbudowanych 155 km nowych linii kolejowych, a kolejne 173 km zostaną zmodernizowane.

Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Rafk

Fot. Krzysztof Kuchta

Fot. Krzysztof Kuchta

Fot. Krzysztof Kuchta

Fot. CPK

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4