Postępy prac na budowie drogi ekspresowej S19
Babica - Jawornik

KATEGORIA: INWESTYCJE / 28 sierpnia 2024

Fot. GDDKiA

Trwa budowa 11,6-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Babica - Jawornik. W poniedziałek postępy prac oglądali przedstawiciele podkarpackich mediów.

Rok temu wojewoda wydała decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wtedy też rozpoczęły się pierwsze prace. Wykonawcą jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia.

Zaawansowanie prac

Najbliższe miesiące to przede wszystkim kontynuacja robót ziemnych. Wykonawca zakończył odhumusowanie terenu oraz wycinkę drzew i krzewów. Obecnie prowadzone są roboty związane z wykonywaniem wykopów na trasie głównej S19, drodze powiatowej DP1931R oraz na Miejscu Obsługi Podróżnych w miejscowości Jawornik. Kontynuowane są również roboty z zakresu wykonywania robót nasypowych na trasie głównej S19 oraz na łączniku DK19. Wykonawca kontynuuje również prace związane z umacnianiem skarp gwoździami gruntowymi oraz montażem siatki stalowej na skarpach.

Z dużą intensywnością kontynuowane są także prace w branży mostowej. Obecnie prowadzone są roboty z zakresu wykonywania pali wielkośrednicowych pod posadowienie podpór mostowych obiektów inżynierskich takich jak wiadukty i estakady, jak i budowa samych podpór oraz ustrojów nośnych przęseł tych obiektów. W związku z tym trwają roboty związane m.in. z montażem zbrojenia pali, montażem zbrojenia oczepów fundamentowych, betonowaniem ław fundamentowych oraz prefabrykacją słupów. W najbardziej spektakularnym miejscu na budowie na estakadzie ES-26, usytuowanej pomiędzy miejscowościami Żarnowa i Godowa trwają prace związane z wykonywaniem pali wielkośrednicowych, jak również wykonane zostały już pierwsze oczepy fundamentowe. Trwają prace związane z wykonywaniem pali docelowych, deskowaniem i betonowaniem.

Ośmioprzęsłowa konstrukcja o długości całkowitej 1082 m i szerokości 29 m łagodnie wpisuje się w otaczający teren. Jednak to nie długość czy szerokość są parametrami, które wyróżniają ten obiekt najbardziej. Takim parametrem jest wysokość całej konstrukcji w jednej z osi, która przekracza 80 m.

Kontynuowane są również prace związane z przebudową kolidujących sieci uzbrojenia terenu. W trakcie wykonywania jest kanalizacja deszczowa. Zakończono przebudowę ujęcia wody AQUE.

W najbliższych miesiącach wykonawca planuje zakończyć prace związane z przebudową sieci energetycznych. Kontynuowane będą prace w zakresie wykonywania warstw mrozoochronych oraz podbudowy pomocniczej i zasadniczej. Do końca roku przewidziane jest zakończenie robót związanych z budową pali pod estakady.

Zakres prac

W ramach kontraktu zostanie wybudowana droga z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach, dodatkowo z pasem awaryjnym. Powstanie również węzeł zlokalizowany w rejonie miejscowości Strzyżów i Czudec, na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R. Wybudowane zostanie także Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (w kierunku Rzeszowa).

Projekt zakłada też budowę obiektów inżynierskich. Będzie to osiem estakad na bardzo wysokich podporach, w tym największa o długości ok. 1,15 km i filarach o wysokości ok. 100 m, sześć wiaduktów oraz trzy przejścia dla zwierząt (dwa dla zwierząt średnich, jedno dla zwierząt dużych).

Powstanie także tymczasowy łącznik z DK19 w miejscowości Jawornik, który jest wynikiem etapowania budowy S19 między Babicą a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Babica – Jawornik (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19) oraz Jawornik – Domaradz. Jednak docelowo droga ekspresowa S19 nie będzie się łączyła z drogą krajową nr 19.

Zaawansowanie robót wynosi: ok. 21,55 %.

Wartość umowy to 1 mld 253 mln 370 tys. zł.

Fot. GDDKiA

Szlak Via Carpatia

To kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego. 

W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Aktualnie kierowcy korzystają już z 81,8 km tej trasy na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe. Kolejne 79,3 km trasy Via Carpatia są w realizacji, czyli w budowie, na etapie uzyskiwania decyzji ZRID lub opracowywania dokumentacji do ZRID. Dodatkowo, rozbudowywany o dodatkową jezdnię jest prawie 14-kilometrowy odcinek między węzłami Sokołów Małopolski Północ – Jasionka. Natomiast przed podpisaniem umowy jest ostatni odcinek S19 w naszym regionie, między Jawornikiem a Lutczą, którego częścią będzie najdłuższy tunel w naszym województwie, o długości prawie 3 km.

Tak przedstawia się aktualny stan jej realizacji w naszym województwie:

- 81,8 km - oddane do ruchu (odcinki Lasy Janowskie – Rzeszów Południe),

- 79,3 km - w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Krosno – Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe – Dukla i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka oraz w systemie Projektuj i buduj: Lutcza – Domaradz, Domaradz – Krosno, Dukla – Barwinek),

- 5,2 km - w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik – Lutcza).

Opr. Red.

Fot. GDDKiA

Fot. GDDKiA

Fot. GDDKiA

Fot. GDDKiA

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4