Budowa Wisłokostrady trwa. A co z poszerzeniem ul. Gen. Maczka?
KATEGORIA: INWESTYCJE / 10 stycznia 2025
Trwa budowa tzw. Wisłokostrady, czyli połączenia al. Rejtana z ul. gen. Maczka. To największa z obecnie trwających inwestycji w Rzeszowie. A co kolejnym etapem inwestycji, czyli poszerzeniem ul. gen. Maczka aż do ul. Lubelskiej?
Trzeci etap odsunięty w czasie
Przypomnijmy, że budowa Wisłokostrady rozpoczęła się we wrześniu 2023 r. Aktualnie finansowy stan zaawansowania robót wyprzedza założony harmonogram. Jednak inwestycja miała objąć także trzeci etap, w ramach którego planowano poszerzenie ul. gen. Maczka do czterech pasów ruchu aż do skrzyżowania z ul. Lubelską. Bez realizacji tego odcinka inwestycja byłaby niekompletna. Z nowego, szerokiego, dwujezdniowego mostu Załęskiego kierowcy wjeżdżaliby na wąską jednojezdniową drogę.
Dodajmy, że kilka lat temu planowano nawet, że poszerzenie ul. gen. Maczka będzie pierwszym etapem realizacji Wisłokostrady. Środki na ten cel zostały wpisane do budżetu Rzeszowa na 2020 r., jednak do przetargu wówczas nie doszło. Miasto dysponuje więc projektem inwestycji i kompletem pozwoleń. Ze względów finansowych ratusz zdecydował się jednak odsunąć w czasie realizację tego etapu, dlatego przetarg na budowę Wisłokostrady nie objął tego odcinka. Czy jego budowa nastąpi zatem dopiero po oddaniu obecnej inwestycji?
- Jest to zadanie, które będziemy chcieli zrealizować w przyszłości. Jesteśmy przygotowani, pozostaje kwestia zabezpieczenia środków na realizację tej inwestycji - odpowiada Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa, który potwierdza, że intencją miasta jest wykonanie tego etapu po oddaniu obecnie realizowanej części Wisłokostrady.
Jak zaznacza Gernand, od lat zabezpieczony jest też pas drogowy pod realizację poszerzenia ul. gen. Maczka, na którym nie były wydawane pozwolenia na budowę.
Ile może kosztować przebudowa ul. gen. Maczka? W 2019 r. te koszty szacowano na ok. 10 mln zł. Połowę z tej kwoty zapisano w budżecie 2020 r., ale z realizacji inwestycji wówczas nic nie wyszło. Dziś rozbudowa kilkusetmetrowej ulicy może być zapewne znacznie droższa.
Postępy na budowie
Tymczasem Miejski Zarząd Dróg w Rzeszowie przekazał informację o stanie zaawansowania robót przy realizacji Wisłokostrady na koniec 2024 r.
- W chwili obecnej na budowanym moście Załęskim wykonano wszystkie podpory mostu. Zamontowano prefabrykowane belki strunobetonowych stanowiących ustrój nośny mostu. Zabetonowano płytę pomostu jezdni lewej i prawej. Obecnie trwają prace polegające na ułożeniu warstwy wiążącej nawierzchni na płytach pomostu jezdni prawej i lewej - informuje MZD.
Z kolei na moście na rzece Młynówka trwają prace wykończeniowe, wykonano warstwę wiążącą nawierzchni na płycie pomostu
Równolegle przy budowie estakady do chwili obecnej wykonano prace palowe pod 14 z 16 podpór estakady. Ponadto zabetonowano 14 z 16 ław fundamentowych podpór oraz zabetonowano 22 z 24 słupów (2 słupy na jedną podporę) pod filary. Obecnie trwają prace szalunkowe oraz zbrojarskie na ustroju nośnym jezdni prawej oraz trwają prace przygotowawcze do wykonania pali pod fundamentem 1 przyczółka.
- Następnym obiektem inżynierskim realizowanym w ramach przedmiotowej inwestycji jest mur oporowy w rejonie ul. Konfederatów Barskich w technologii kotwionej palisady z pali wierconych w osłonie rurowej. Wykonano oczep muru oporowego - przekazał MZD. - Kolejnym murem jest mur oporowy pomiędzy estakadami, gdzie wykonano palisadę stanowiącą korpus muru oporowego. Zabetonowano oczep górny palisady oraz wywiercono i sprężono kotwy gruntowe.
W zakresie robót drogowych w dalszym ciągu kontynuowane są prace związane z wzmocnieniem podłoża. Obecnie zakończono prace związane z wzmocnieniem podłoża poprzez palowanie dla obszaru 2, 3, 4, 10 oraz 11.
- Dodatkowo wykonano warstwę ulepszonego podłoża, warstwę mrozoochronną, podbudowę z kruszywa łamanego oraz podbudowę asfaltową na odcinku od skrzyżowania z ul. Lwowską do mostu na potoku Młynówka jezdnia lewa oraz na odcinku od placu targowego w kierunku nowobudowanej estakady nad torami kolejowymi. Łącznie wykonano podbudowę asfaltową na odcinku długości ok 400 m - relacjonuje Miejski Zarząd Dróg.
W 2024 roku zakładano wykonanie robót na kwotę 60 mln zł. Natomiast na koniec listopada zaawansowanie finansowe wynosi 70 mln zł.
Wisłokostrada ma być gotowa do 7 maja 2026 r. Ponieważ prace idą sprawnie miejscy urzędnicy liczą, że inwestycję uda się jednak zakończyć przed tym terminem.
Koszt budowy Wisłokostrady zgodnie z rozstrzygniętym przetargiem to prawie 170 mln zł. W związku z dodatkowymi pracami, m.in. wzmacnianiem gruntu, koszt prac aktualnie wzrósł do 184,4 mln zł. Wykonawcą robót jest konsorcjum firm - ANTEX II Sp. z o.o. i Wysowa Mosty Sp. z o.o.
Dofinansowanie inwestycji z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych wynosi 65 mln zł, a z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg - 30 mln zł.
Rafk