Jest pięć ofert na budowę stacji tankowania wodoru dla PKS w Rzeszowie
KATEGORIA: INWESTYCJE / 5 czerwca 2025
Fot. Materiały PKS w Rzeszowie S.A.
Jest pięć ofert w przetargu na budowę stacji tankowania wodoru dla PKS w Rzeszowie. Dwie z nich mieści się w budżecie.
Przypomnijmy, że w ubiegłym tygodniu została podpisana umowa między PKS w Rzeszowie S.A. a firmą Daimler Buses Polska Sp. z o.o. na dostawę sześciu sztuk zeroemisyjnych autobusów zasilanych wodorem Mercedes-Benz eCitaro fuel cell. Pojazdy mają trafić do Rzeszowa dostarczone do czerwca 2026 r.
Projekt „Zakup autobusów zeroemisyjnych wraz z infrastrukturą tankowania przez operatora publicznego transportu zbiorowego PKS w Rzeszowie S.A.” uzyskał dofinansowanie ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Jego wartość całkowita to niemal 47,9 mln zł. Dofinansowanie z KPO to nieco ponad 35 mln zł. Jego elementem jest budowa zakładowej stacji tankowania wodorem na terenie zajezdni PKS przy al. Wyzwolenia w Rzeszowie.
Zakres zamówienia obejmuje wykonanie dokumentacji projektowej, uzyskanie pozwoleń, realizację robót budowlanych, dostawę technologii, a także testy i szkolenia. Stacja ma obsługiwać autobusy o długości do 13 metrów i być przygotowana pod przyszłą rozbudowę – również dla pojazdów ciężarowych i osobowych.
2 czerwca otwarto oferty w przetargu na wykonanie tej inwestycji, która ma być realizowana w formule „zaprojektuj i wybuduj”.
W postępowaniu wpłynęło ich pięć. Złożyły je firmy: AB Industry S.A. – 14 mln 757 tys. 786 zł brutto; GZOG ENERGY Sp. z o.o. – 18 mln 443 tys. 850 zł brutto; ELEKTROMETAL SA – 20 mln 280 tys. 240 zł brutto; Rockfin S.A. – 20 mln 848 tys. 500 zł brutto; PROCHEM S.A. – 28 mln 410 tys. 152,55 zł brutto.
Kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 19,5 mln zł brutto, zatem jak widać mieszczą się w niej dwie pierwsze oferty.
Teraz zamawiający, czyli PKS w Rzeszowie musi dokonać ich oceny. Wiadomo, że kryteria przyjęte w przetargu to: cena (60%); gwarancja i serwis (20%) oraz doświadczenie wykonawcy (20%). Wydaje się, że jeśli nie będzie problemów formalnych łatwo uda się wyłonić zwycięzcę.
Stacja wodorowa ma mieć powierzchnię około 1550 m kw. i powstać w sąsiedztwie już działającej stacji paliw (obecnie pod szyldem Orlenu). Będzie wyposażona w jeden dystrybutor z dwoma wężami do tankowania wodoru w standardzie H35T20 (350 bar, 15°C). Zakres inwestycji obejmuje również instalacje kontrolno-pomiarowe, monitoring, system kontroli dostępu oraz przygotowanie układu komunikacyjnego: dojazdy, place manewrowe, chodniki, ogrodzenie i miejsce rozładunku wodoru. Całość ma zostać wykonana w systemie modułowym, umożliwiającym rozbudowę w przyszłości.
Planowany termin realizacji inwestycji to maksymalnie 10 miesięcy od daty podpisania umowy. Stacja ma być więc gotowa przed dostawą autobusów. Kolejnym krokiem PKS będzie przetarg na dostawy samego wodoru.
Rafk