Jest pięć ofert na budowę stacji tankowania wodoru dla PKS w Rzeszowie

KATEGORIA: INWESTYCJE / 5 czerwca 2025

Fot. Materiały PKS w Rzeszowie S.A.

Jest pięć ofert w przetargu na budowę stacji tankowania wodoru dla PKS w Rzeszowie. Dwie z nich mieści się w budżecie.

Przypomnijmy, że w ubiegłym tygodniu została podpisana umowa między PKS w Rzeszowie S.A. a firmą Daimler Buses Polska Sp. z o.o. na dostawę sześciu sztuk zeroemisyjnych autobusów zasilanych wodorem Mercedes-Benz eCitaro fuel cell. Pojazdy mają trafić do Rzeszowa dostarczone do czerwca 2026 r.

Projekt „Zakup autobusów zeroemisyjnych wraz z infrastrukturą tankowania przez operatora publicznego transportu zbiorowego PKS w Rzeszowie S.A.” uzyskał dofinansowanie ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Jego wartość całkowita to niemal 47,9 mln zł. Dofinansowanie z KPO to nieco ponad 35 mln zł. Jego elementem jest budowa zakładowej stacji tankowania wodorem na terenie zajezdni PKS przy al. Wyzwolenia w Rzeszowie.

Zakres zamówienia obejmuje wykonanie dokumentacji projektowej, uzyskanie pozwoleń, realizację robót budowlanych, dostawę technologii, a także testy i szkolenia. Stacja ma obsługiwać autobusy o długości do 13 metrów i być przygotowana pod przyszłą rozbudowę – również dla pojazdów ciężarowych i osobowych.

2 czerwca otwarto oferty w przetargu na wykonanie tej inwestycji, która ma być realizowana w formule „zaprojektuj i wybuduj”.

W postępowaniu wpłynęło ich pięć. Złożyły je firmy: AB Industry S.A. – 14 mln 757 tys. 786 zł brutto; GZOG ENERGY Sp. z o.o. – 18 mln 443 tys. 850 zł brutto; ELEKTROMETAL SA – 20 mln 280 tys. 240 zł brutto; Rockfin S.A. – 20 mln 848 tys. 500 zł brutto; PROCHEM S.A. – 28 mln 410 tys. 152,55 zł brutto.

Kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 19,5 mln zł brutto, zatem jak widać mieszczą się w niej dwie pierwsze oferty.

Teraz zamawiający, czyli PKS w Rzeszowie musi dokonać ich oceny. Wiadomo, że kryteria przyjęte w przetargu to: cena (60%); gwarancja i serwis (20%) oraz doświadczenie wykonawcy (20%). Wydaje się, że jeśli nie będzie problemów formalnych łatwo uda się wyłonić zwycięzcę.

Stacja wodorowa ma mieć powierzchnię około 1550 m kw. i powstać w sąsiedztwie już działającej stacji paliw (obecnie pod szyldem Orlenu). Będzie wyposażona w jeden dystrybutor z dwoma wężami do tankowania wodoru w standardzie H35T20 (350 bar, 15°C). Zakres inwestycji obejmuje również instalacje kontrolno-pomiarowe, monitoring, system kontroli dostępu oraz przygotowanie układu komunikacyjnego: dojazdy, place manewrowe, chodniki, ogrodzenie i miejsce rozładunku wodoru. Całość ma zostać wykonana w systemie modułowym, umożliwiającym rozbudowę w przyszłości.

Planowany termin realizacji inwestycji to maksymalnie 10 miesięcy od daty podpisania umowy. Stacja ma być więc gotowa przed dostawą autobusów. Kolejnym krokiem PKS będzie przetarg na dostawy samego wodoru.

Rafk

Fot. Krzysztof Kuchta

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4