Pas startowy na lotnisku w Jasionce przebudowany. W ekspresowym tempie 📸
KATEGORIA: INWESTYCJE / 23 października 2025
Fot. Mateusz Ficek
Zaledwie 19 tygodni trwała przebudowa 700-metrowego odcinka drogi startowej na lotnisku w podrzeszowskiej Jasionce. Inwestycję udało się zatem zrealizować 3 tygodnie przed planowanym terminem i w dodatku nie spowodowała ona ograniczeń w ruchu pasażerskim i cargo na lotnisku. W czwartek uroczyście przecięto wstęgę na świeżo co oddanym do użytku fragmencie pasa.
Ekspresowa przebudowa
Przebudowa 700-metrowego odcinka drogi startowej na lotnisku Rzeszów-Jasionka była częścią potężnej inwestycji wartej 113 mln 849 tys. 553 zł brutto. Lotnisko pozyskało na całość tego zadania dofinansowanie unijne w ramach programu Connecting Europe Facility (CEF) w wysokości 50 mln zł. Swoje wyłożyli również udziałowcy spółki lotniskowej, a więc samorząd województwa podkarpackiego (20 mln zł), Polskie Porty Lotnicze (15 mln zł). Pozostała kwota została pokryta z budżetu własnego portu lotniczego.
Umowę na wykonanie tego zadania podpisano w marcu tego roku, a prace przy przebudowie fragmentu pasa startowego, który w całości liczy 3200 metrów długości, rozpoczęły się w czerwcu.
Roboty budowlane odbywały się przy regularnym ruchu pasażerskim i cargo. Planowo miały zakończyć się w ciągu 22 tygodni. Wykonawca inwestycji, czyli firma Strabag zdołała jednak wyrobić się w ciągu 19 tygodni. W czwartek 23 października na terenie Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka odbyło się oficjalne zakończenie tej części inwestycji.
- Inwestycja została zrealizowana w ekspresowym tempie. 19 tygodni to swoisty rekord, jeżeli chodzi o takie zadania w naszym kraju, ale pewnie również w Europie - mówił Adam Hamryszczak, prezes Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów.
Udało się bez ograniczeń w ruchu
Prezes lotniska dziękował za wsparcie przy przygotowaniu tej inwestycji samorządowi województwa podkarpackiego i spółce Polskie Porty Lotnicze, którzy są udziałowcami lotniska, ale także administracji rządowej i wojsku.
- To było szerokie porozumienie, które sprawiło, że potrafiliśmy zrealizować ten projekt w szybkim tempie przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa i wykorzystaniu najnowszej technologii betonowej. Wspólny owoc naszej współpracy będzie służył mieszkańcom naszego regionu i nie tylko przez kilkadziesiąt lat - mówił prezes Hamryszczak, dodając, że przebudowa drogi startowej pozwoli na dalszy rozwój ruchu pasażerskiego i cargo, ale też w sytuacjach nadzwyczajnych będzie służyć wojsku.
- To infrastruktura krytyczna i w ostatnich latach przekonaliśmy się wszyscy jak ważną rolę spełnia dla bezpieczeństwa tej części Europy - dodał szef podrzeszowskiego portu lotniczego.
Jak podkreślał Adam Hamryszczak, przez cały czas trwania prac na odcinku drogi startowej, lotnisko działało bez ograniczeń w ruchu lotniczym.
- W ciągu 19 tygodni obsłużyliśmy ponad 6 tys. operacji lotniczych, w tym ponad 400 realizowanych przez samoloty szerokokadłubowe jak An-124 Rusłan i pozostałe, które świadczyły na naszym lotnisku usługi cargo. Dziękuje wszystkim, którzy z nami współpracowali, wierząc w to, że zachowamy zdolności operacyjne - zaznaczył prezes lotniska.
Dokładnie było to ponad 6847 operacji, w tym 3417 odlotów i 3430 przylotów, a 445 startów i lądowań samych samolotów szerokokadłubowych.
Zobacz wideo:
Realizacja wideo: Karol Woliński
Marszałek: Lotnisko katalizatorem rozwoju
W uroczystym zakończeniu tej części inwestycji wziął udział marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl.
- Gratuluje zarządowi portu i jego pracownikom, którzy sprostali temu wyzwaniu znakomicie. Dziękuję też wykonawcy inwestycji. Będziemy się nią chwalić, że udało się zrobić szybciej i sprawniej - mówił marszałek województwa.
Władysław Ortyl również podkreślał, że inwestycję udało się zrealizować dzięki współpracy z PPL i przy wsparciu funduszy europejskich.
- Dzisiaj patrzymy na lotnisko, jak na katalizator rozwoju Podkarpacia pod względem społecznym i gospodarczym. Też patrzymy na wielką rolę jaką odgrywa w kwestiach bezpieczeństwa naszego kraju i wschodniej flanki NATO - dodał marszałek.
Prezes spółki Polskie Porty Lotnicze Łukasz Chaberski podkreślał, że modernizacja pasa startowego lotniska w Jasionce to ważna inwestycja nie tylko dla Rzeszowa i Podkarpacia, ale całego systemu transportowego w kraju.
- Ta inwestycja wykonana przed czasem pod pełnym ruchem stanowi dowód jak dobrze potrafimy zarządzać infrastrukturą krytyczną - zaznaczył Łukasz Chaberski.
Prezes PPL podkreślał, że lotnisko w Jasionce jest jednym z najdynamiczniej się rozwijających w Polsce, przy tym pełniąc bardzo ważną rolę hubu militarnego i pomocowego dla Ukrainy, gdzie od 2022 roku trwa regularna wojna.
- Będziemy dalej wspierać zarówno rozwój lotniska w Rzeszowie jak innych lotnisk regionalnych, gdzie partycypujemy i mamy wpływ poprzez nasze udziały - dodawał Chaberski.
Wojewoda: Lotnisko się rozwija
W uroczystości z okazji zakończenia przebudowy części infrastruktury lotniskowej wzięła udział również wojewoda podkarpacki Teresa Kubas-Hul, która gratulowała władzom lotniska sprawnego przeprowadzenia inwestycji.
- To pokazuje, że na tym lotnisku można zrealizować inwestycje szybko sprawnie i bez konieczności zamykania portu lotniczego. Było bardzo dużo wątpliwości czy to się uda. Lotnisko nie tylko w tym czasie funkcjonowało, ale również się rozwijało - mówiła wojewoda Kubas-Hul.
Wojewoda dodawała, że choć lotnisko w Jasionce określane jest mianem portu regionalnego, to w rzeczywistości ma międzynarodowy status.
- To jedyne lotnisko na wschodniej flance NATO, które obsługuje ruch wojskowy i cywilny. Ma jeden z najdłuższych pasów startowych. Ma przemyślaną strategię rozwoju i konsekwentnie ją realizuje. Dzięki temu możemy być wiarygodnym partnerem dla wszystkich przewoźników, którzy chcą korzystać z tego lotniska - mówiła Teresa Kubas-Hul.
Pomogła Politechnika Rzeszowska
Realizacja inwestycji bez ograniczeń w działalności operacyjnej lotniska była możliwa dzięki współpracy z naukowcami Politechniki Rzeszowskiej. Stąd na czwartkowej uroczystości pojawił się rektor PRz prof. Piotr Koszelnik.
- W końcówce 2023 roku prezes portu lotniczego powiedział nam o pomyśle modernizacji pasa startowego bez zamykania lotniska i zwrócił się do nas o wykonanie ekspertyzy. Nasi koledzy ze specjalności drogowej taką wykonali i wspierali tę inicjatywę w kolejnych miesiącach. Cieszę się, że Politechnika Rzeszowska ma wkład w dzisiejsze otwarcie przebudowanego pasa - mówił rektor PRz.
Za dobrą współpracę w trakcie prac przy przebudowie fragmentu pasa startowego dziękował Jarosław Wróblewski, dyrektor zarządzający firmy Sky Taxi, która realizuje na podrzeszowskim lotnisku swoje operacje cargo.
- Jesteśmy zadowoleni ze sposobu komunikacji z lotniskiem, w tych trudnych tygodniach, gdy były ograniczenia, jeżeli chodzi o drogę startową, to nie musieliśmy odwoływać ani jednej operacji, nie było też ani jednego opóźnienia. To wynik wspaniałej pracy zarządu i rzeczy ludzi pracujących na lotnisku - stwierdził Wróblewski.
Na razie 700 metrów
Zakończona przebudowa 700-metrowego odcinka pasa startowego ma zwiększyć jego nośność, co wzmocni bezpieczeństwo operacji lotniczych. Zmodernizowany odcinek wyposażony został w nowoczesną infrastrukturę techniczną, nową kanalizację kablową, przebudowaną sieć kanalizacji deszczowej i wodociągowej przeciwpożarowej oraz oświetlenie nawigacyjne w technologii LED wraz z zaktualizowanym systemem sterowania z wieży.
Przy progu 27 wykonano pełnych gabarytów płaszczyznę do zawracania z oświetleniem nawigacyjnym i oznakowaniem poziomym. W ramach przebudowanego odcinka drogi startowej wbudowano ponad 93 tys. ton materiałów drogowych, W tym ok. 16 tys. ton kruszywa, 39 tys. ton betonu i stabilizacji cementowej, 2 tys. ton betonu asfaltowego oraz 36 tys. ton wysokowytrzymałego betonu cementowego do nawierzchni lotniskowych.
- Spędzaliśmy tu dni jak i noce, by ten narzucony harmonogram wykonać, a nawet go przyspieszyć. Konstrukcja nawierzchni betonowej ma to do siebie, że po prostu trzeba czekać 7, a czasem nawet 14 dni, by można było ułożyć kolejną warstwę. Dzisiaj cieszymy się z tego, że jesteśmy częścią tej inwestycji - podkreślał Maciej Łukaszek, dyrektor techniczny rzeszowskiego oddziału firmy Strabag.
To oczywiście nie koniec modernizacji infrastruktury lotniczej w Jasionce. W ramach wspomnianej inwestycji wartej 113 mln zł do wykonania jest również drugi etap budowy równoległej drogi kołowania o długości 1100 metrów. Tutaj prace powinny zakończyć się w trzecim kwartale 2026 roku.
W dalszej kolejności pozostanie drugi etap przebudowy drogi startowej na odcinku środkowym o długości ok. 1800 metrów. W tym roku zostały przeprowadzone niezbędne prace badawcze oraz ekspertyzy. Trwa obecnie opracowanie wymaganej dokumentacji projektowej. W 2026 r. planowane jest ogłoszenie przetargu na wykonawcę robót, natomiast realizacja prac budowlanych na drodze startowej zakładana jest w drugim lub trzecim kwartale 2027 roku.
Dodajmy, że uczestnicy czwartkowej uroczystości otrzymali okolicznościowe statuetki. Każda ze statuetek została wykonana z betonu pochodzącego z odwiertu nowej drogi startowej. Tej samej, na której codziennie rozpoczynają się i kończą loty łączące nasz region z całym światem. Ten fragment betonu, wydobyty z samego serca infrastruktury lotniska, jest świadectwem wysiłku, nowoczesności i bezpieczeństwa – tego, że na solidnych fundamentach budujemy jeszcze mocniejszą przyszłość.
Statuetka łączy w sobie prostotę surowego materiału z elegancją formy – tak jak nasze lotnisko łączy historię z nowoczesnością - podkreślają przedstawiciele portu.