Wodorowce dla Rzeszowa. W przetargu autobusy NesoBus pokonały Solarisa
KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 25 kwietnia 2025
Władze Rzeszowa rozstrzygnęły 24 kwietnia przetarg na dostawę 20 autobusów wodorowych. Wybrana została oferta, którą złożyła firma PAK – PCE Polski Autobus Wodorowy z Konina (powiązana z Grupą Polsat Plus Zygmunta Solorza), producent autobusów NesoBus powstających w Świdniku i to ona dostarczy pojazdy dla Rzeszowa. Koszt tej inwestycji to prawie 82,5 mln zł. Większość tej kwoty to dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy.
- Rzeszów zawsze słynął z innowacji. Byliśmy jednym z pierwszych w Polsce miast, które bardzo mocno zainwestowało w autobusy napędzane gazem ziemnym. Później, gdy zaczęły się pojawiać autobusy elektryczne, zapadły odważne decyzje o tym, by takie pojazdy wprowadzić w naszym mieście. Dzięki temu już dziś możemy cieszyć się naprawdę dużą flotą autobusów niskoemisyjnych – mówi Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa. - Ale czasy się zmieniają, weszły nowe technologie i Rzeszów będzie z nich korzystał. Autobusy wodorowe są zeroemisyjne, przyjazne środowisku. I wchodzimy mocno w takie rozwiązania – kupujemy aż 20 wodorowych. Mamy rozstrzygnięty przetarg i wybraną firmę, która pojazdy dostarczy – dodaje prezydent Fijołek.
Do przetargu stanęły dwie firmy: PAK – PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o., która 20 pojazdów wyceniła na 82,44 mln zł i Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. z Bolechowa – nieco ponad 87,77 mln zł. Co istotne obydwie te oferty mieściły się w kwocie, która jest przygotowana na tę inwestycję. Na to zadanie zarezerwowane jest 97,9 mln zł, z czego prawie 70 mln zł to środki z Krajowego Planu Odbudowy, pozostała część to wkład własny miasta Rzeszowa. W przetargu wybrana została oferta PAK – PCE Polski Autobus Wodorowy.
Zwycięzca uzyskał w przetargu 88,44 punktów, podczas gdy Solaris otrzymał 86,81 punktów. PAK - PCE pokonał konkurenta zarówno w kryterium ceny (56,00 pkt wobec 52,60 pkt), jak i oceny technicznej (30,44 pkt wobec 30,21 pkt). Przegrał natomiast terminem dostaw (2,00 pkt wobec 4,00 pkt), ale to nie zaważyło na całościowym wyniku.
- Umowa ze zwycięzcą przetargu może zostać podpisana już w maju. Autobusy wodorowe będą do Rzeszowa docierać w trzech partiach. Pierwsze 6 w ciągu 42 tygodni od daty podpisania umowy, kolejne 7 w ciągu 43 tygodni, ostatnie 7 w ciągu 44 tygodni. Równolegle miasto prowadzi rozmowy z koncernami paliwowymi, dotyczące budowy na terenie Rzeszowa stacji tankowania wodoru - zaznacza Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa.
Przetarg zakładał zakup 20 sztuk fabrycznie nowych autobusów komunikacji miejskiej „klasy I”, niskopodłogowych, jednoczłonowych, o długości od 11,50 m do 12,50 m, wykorzystujących do napędu energię elektryczną wytworzoną ze sprężonego wodoru w zainstalowanych w nich ogniwach paliwowych. Oferowane autobusy muszą być objęte co najmniej 72-miesięczną gwarancją całopojazdową. Konstrukcja autobusów i zastosowane rozwiązania powinny zapewniać co najmniej 15-letnią eksploatację autobusów przy założeniu średniego rocznego przebiegu na poziomie 70 tys. km dla każdego z autobusów.
Pojazdy muszą mieć szerokość całkowitą do 2,55 m, a wysokość całkowitą do 3,40 m. Mają mieścić minimum 77 pasażerów, w tym minimum 25 na miejscach siedzących. Wymagany układ trojga drzwi to 2+2+2.
Rafk