10 autobusów zasilanych gazem ziemnym dla PKS Rzeszów dostarczy Scania

KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 31 maja 2025

Fot. Maciej Terpiński

Trwa ofensywa zakupowa rzeszowskiego PKS-u. Po umowie na autobusy wodorowe, przewoźnik zawarł kolejną umowę na dostarczenie nowych pojazdów. W czwartek (29 maja) w siedzibie PKS w Rzeszowie S.A. podpisana została umowa z firmą Scania Polska S.A. na dostawę 10 autobusów zasilanych gazem CNG.

Wszystko w ramach projektu „Zakup autobusów niskoemisyjnych przez operatora publicznego transportu zbiorowego PKS w Rzeszowie S.A.” finansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy.

- Po zrealizowaniu tego projektu, kiedy te 10 autobusów do nas dotrze, łącznie z autobusami, które zakupuje Związek Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” flota autobusów napędzanych gazem ziemnym będzie stanowiła jedną trzecią całego naszego taboru autobusowego - podkreślał jeszcze przed podpisaniem umowy prezes PKS w Rzeszowie Piotr Klimczak.

To milowy krok w rozwoju taboru niskoemisyjnego w PKS. Liczba niskoemisyjnych „gazowców” wzrośnie w ciągu roku z 3 sztuk do aż 44 (w czerwcu 2026 r.).

- Jest to możliwe dzięki temu, że na terenie naszej zajezdni znajduje się obecnie stacja tankowania gazem ziemnym CNG - dodał prezes Klimczak.

Umowę podpisali prezes PKS Piotr Klimczak oraz Tomasz Mosoń i Tomasz Jaroszewicz, przedstawiciele Scania Polska.

Debiut modelu w Polsce

Kupowane wozy to Scania Higer Fencer f6, są to autobusy klasy II, długości 12,5 m. Będzie to debiut tego modelu w Polsce. To efekt współpracy Scanii i chińskiego producenta Higer.

- To są autobusy najnowszej generacji z najnowszymi rozwiązaniami technicznymi, spełniające najwyższe normy EURO 6. 10 pojazdów napędzanych sprężonym gazem ziemnym będzie dostarczonych w ciągu 10 miesięcy od podpisania umowy - powiedział Tomasz Mosoń z firmy Scania. - Pojazdy będą przewoziły do 60 pasażerów i zostaną wyposażone w cały system informacji pasażerskiej.

Jak zapowiedzieli przedstawiciele firmy Scania, podwozia autobusów będą się produkowały w Słupsku jeszcze przed wakacjami. W Polsce znajduje się fabryka autobusowych podwozi tej marki na całą półkulę północną. Nadwozia powstają natomiast w Chinach. Tam start produkcji nastąpi końcem lipca.

Producent podkreśla, że moc i moment obrotowy nie odbiegają od parametrów jednostek zasilanych olejem napędowym. Pojazd będzie wyposażony w urządzenie ułatwiające załadowanie wózka inwalidzkiego, przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych oraz umożliwiający łatwe załadowania wózka dziecięcego. W środku znajduje się 48 wygodnych foteli dla pasażerów siedzących oraz miejsca stojące.

Fot. Materiały prasowe PKS w Rzeszowie

Ponadto w autobusie zostanie zamontowany system informacji pasażerskiej wraz z zapowiedziami głosowymi, tablice elektroniczne z widocznymi przystankami na wykonywanej trasie. Osiem kamer umożliwi zapis obrazu z wewnątrz jak również na zewnątrz autobusu.

Bilety będzie można kupić u kierowcy, a zapłacić gotówką jak również kartą i telefonem.

Autobusy są wyposażone w zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS), w tym system ostrzegania o kolizji, system ostrzegania o martwym polu, adaptacyjny tempomat, system wspomagania koncentracji i zaawansowany system hamowania awaryjnego. Ponadto technologia elektropneumatycznego hamulca postojowego pozwala uniknąć niezamierzonego ruchu autobusu, a tym samym potencjalnych wypadków.

Dodajmy, że wcześniej wybrano ofertę firmy ABP Bus & Coach (pojazdy marki Iveco), jednak po odwołaniu i orzeczeniu Krajowej Izby Odwoławczej, PKS ocenił oferty ponownie i zwycięzcą została Scania.

Zakup tych pojazdów jest możliwy dzięki uzyskaniu dofinansowania w ramach środków z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Koszt to 18 mln 819 tys. zł.

Na jakich liniach pojawią się Scanie?

- Jako zarząd Związku Gmin bardzo cieszymy się z tego kontraktu. Jest to kolejny poszerzania naszej floty taborowej. Związek Gmin bardzo dba o to, aby wiek pojazdów był jak najniższy. Realizujemy trzy projekty w ramach środków KPO. Nasza spółka była wspierana w tych działaniach. Cieszymy się, ze są to pojazdy wysokiej klasy zawierające najnowocześniejsze rozwiązania - podkreślała Agata Motyka-Mamczura, przewodnicząca Zarządu Związku Gmin „PKS”.

Nowy tabor będzie wykorzystywany do obsługi linii komunikacyjnych o charakterze pozamiejskim, organizowanych przez Związek Gmin „PKS”. Autobusy Scania skierowane zostaną do częściowej obsługi 9 istniejących linii komunikacyjnych oraz jednej nowej:

• 108 Rzeszów - Niebylec - Gwoźnica

• 202 Rzeszów - Jasionka - Medynia Głogowska

• 203 Rzeszów - Boguchwała - Zarzecze - Siedliska

• 206 Rzeszów - Malawa

• 207 Rzeszów - Zaczernie - Trzebownisko

• 210 Rzeszów - Niechobrz - Czudec

• 212 Rzeszów - Świlcza - Nosówka

• 223 Rzeszów - Boguchwała - Niechobrz

• 228 Rzeszów - Racławówka - Nosówka

• Rzeszów - Brzóza Królewska - Leżajsk - Chałupki Dębniańskie – nowa linia.

***

Obecnie we flocie PKS w Rzeszowie jest 130 autobusów (w tym 54 będące własnością Związku Gmin). Zakupy nowych pojazdów pozwolą praktycznie odnowić całą flotę. Po zrealizowaniu wszystkich planowanych zakupów zarówno przez Związek Gmin jak i samą spółkę PKS wiek najstarszych autobusów używanych przez przewoźnika ma wynosić 8 lat.

Rafk

Fot. Materiały prasowe PKS w Rzeszowie

Fot. Materiały prasowe PKS w Rzeszowie

Fot. Materiały prasowe PKS w Rzeszowie

Fot. Materiały prasowe PKS w Rzeszowie

Zdjęcia: Maciej Terpiński

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4