Wypożyczalnia hulajnóg i skuterów jednak wróci? Są wstępne założenia
KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 14 maja 2020
Czy w tym roku na Rzeszowie jednak pojawią się skutery i hulajnogi, działające w ub. roku w ramach systemu roweru miejskiego? Okazuje się, że jest na to szansa.
W środę odbyło się spotkanie w sprawie nowych okoliczności funkcjonowania systemów transportowych w Rzeszowie w obliczu pandemii koronawirusa i konieczności zachowania dystansu społecznego. Wzięli w nim udział wiceprezydent Rzeszowa Marek Ustrobiński, miejscy radni będący członkami Zespołu ds. Mobilności Urban Lab Rzeszów oraz przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego i miejski skarbnik. Wynikiem rozmów było opracowanie Rzeszowskiego Pakietu „Mobilność”, który zakłada szereg rozwiązań dotyczących funkcjonowania systemu transportowego w Rzeszowie. Jeden z punktów mówi o uruchomieniu w Rzeszowie wypożyczalni lekkich pojazdów elektromobilnych. Chodzi tu o skutery elektryczne oraz hulajnogi elektryczne, które w poprzednich latach w Rzeszowie funkcjonowały w ramach wypożyczalni rowerów i dużo wskazywało na to, że w tym roku w stolicy Podkarpacia ich nie zobaczymy.
- W związku z tym, że coraz więcej obostrzeń dotyczących życia gospodarczego zostaje zniesionych musimy zadbać o alternatywne źródła transportu. Tym bardziej, że komunikacja miejska znajduje się w trudnej sytuacji w związku z obowiązującymi limitami pasażerów. Dlatego podczas spotkania wspólnie z wiceprezydentem Markiem Ustrobińskim daliśmy zielone światło na uruchomienie tego typu usług - mówi radny Rozwoju Rzeszowa Daniel Kunysz, który był uczestnikiem środowego spotkania.
Według wstępnych założeń pakietu „Mobilność” wypożyczalnia po wprowadzeniu w kraju mechanizmów znoszących ograniczenia, miałaby zostać uruchomiona w Rzeszowie od 1 czerwca. Na razie nie wiemy ile urządzeń miałoby zostać oddane do użytku mieszkańców oraz na jakich konkretnie zasadach usługa miałaby działać.
W założeniach pakietu „Mobilność” jest również wzmianka mówiąca o tym, że w Rzeszowie w ramach wypożyczalni miejskiej pojawiłyby się rowery, choć tutaj decyzja będzie zależała od sytuacji epidemicznej. Przypomnijmy, że niedawno władze Rzeszowa poinformowały, że rezygnują z uruchomienia roweru miejskiego m.in. w związku z koniecznością każdorazowej dezynfekcji pojazdów, co w przypadku IV generacji rowerów niekorzystających ze stacji bazowych byłoby zbyt kosztowne. Oprócz tego zdaniem rzeszowskiego ratusza rowery miejskie nie cieszyły się w poprzednich latach dużą popularnością.
Jak mówi nam Daniel Kunysz, który nie potwierdza jednak drugiego argumentu władz Rzeszowa, powrót rowerów w ramach wypożyczalni może być obecnie trudny do zrealizowania z powodów sanitarnych.
- W innych miastach są najczęściej stacje bazowe, gdzie są dostępne środki do dezynfekcji w związku z czym użytkownik sam może zdezynfekować rower. Natomiast w przypadku systemu gdzie można zostawiać rower w każdym miejscu strefy, która jest dosyć rozległa, byłoby to bardzo kosztowne ponieważ operator za każdym razem musiałby docierać do roweru i go odkażać - tłumaczy radny Kunysz, według którego inaczej wygląda sprawa skuterów i hulajnóg.
- W przypadku skuterów i hulajnóg, było ich mniej i były one zostawiane głównie w centrum miasta, dlatego też dezynfekcja po użytkowaniu na pewno byłaby łatwiejsza. Do tego trzeba dodać, że te sprzęty były w przeszłości odkażane przy każdej wymianie baterii - twierdzi rzeszowski radny, pełniący jednocześnie funkcję oficera rowerowego w Stowarzyszeniu Rowery.Rzeszów.pl.
W przyjętym pakiecie znajdują się również punkty mówiące o zapisaniu kwoty na działalność wypożyczalni w Wieloletniej Prognozie Finansowej oraz ogłoszenia przetargu na jej funkcjonowanie w kolejnych dwóch latach.
Oprócz pomysłu uruchomienia wypożyczalni pojazdów lekkiej elektromobilności, w ramach pakietu zapisano również podjęcie działań zmierzających do opracowania dla Rzeszowa Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej na lata 2021-2027.
Pakiet zakłada także konieczność dostosowania organizacyjnego systemu publicznego transportu zbiorowego do nowych realiów - zachowanie dystansu społecznego w pojazdach, na przystankach, dworcach czy centrach przesiadkowych, zwiększenie częstotliwości jazdy (i być może taboru) przy zapewnieniu wymaganej przepustowości, w związku z tzw. działaniami odmrażającymi.
Wspomniano również o działaniach związanych z rozwojem wypożyczalni aut elektrycznych oraz wdrożeniem w Rzeszowie autobusów autonomicznych oraz kolejki nadziemnej, o której uruchomieniu w Rzeszowie słychać od wielu lat, jednak zdaje się, że od dawna nic się w tej kwestii nie dzieje.
Wokul
#ZachowajmyBezpiecznyDystans podczas spotkań z ludźmi
#dbajozdrowieinnych, tych którzy muszą pracować
#BadzmyRazemNaOdleglosc