Zawarto polsko-słowackie porozumienie na rzecz budowy szlaku Via Carpatia
KATEGORIA: INWESTYCJE / 10 lutego 2023
Fot. GDDKiA Rzeszów/Twitter
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad i słowacka Národná Diaľničná Spoločnosť (NDS, odpowiedzialna m.in. za budowę i utrzymanie dróg szybkiego ruchu na Słowacji) zawarły w piątek (10 lutego) porozumienie w sprawie stworzenia transgranicznego połączenia drogowego w ciągu szlaku Via Carpatia pomiędzy Polską i Słowacją.
– Via Carpatia to projekt transeuropejski, w którego realizację jest zaangażowanych wiele państw Europy Środkowej i Wschodniej. Polsko-słowacka współpraca, dzięki dzisiejszemu porozumieniu, wkracza w kolejny, jeszcze bardziej zaawansowany etap i przybliża nas do finału, jakim jest budowa tej trasy na całym jej przebiegu – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
W imieniu GDDKiA porozumienie podpisał p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski, a w imieniu NDS Generalny Dyrektor NDS Vladimír Jacko oraz dyrektor ds. inwestycji Stanislav Beňo. Zawarte 10 lutego porozumienie umożliwi sprawną realizację połączenia drogowego pomiędzy Polską i Słowacją w ciągu trasy Via Carpatia. Ma ono związek z przyznaniem na tę inwestycję środków z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility - CEF).
Fot. GDDKiA Rzeszów/Twitter
W październiku 2022 r. GDDKiA podpisała umowę na dofinansowanie z programu CEF realizacji odcinka drogi ekspresowej S19 Dukla - Barwinek. Zakres inwestycji po stronie polskiej dotyczy zaprojektowania i budowy drogi ekspresowej S19 na odcinku Dukla - Barwinek (granica państwa) o długości ponad 18 km wraz z niezbędną infrastrukturą.
Druga część trasy zostanie zrealizowana przez słowackiego partnera w ciągu drogi ekspresowej R4. Projekt ujęty w porozumieniu dotyczy aktualizacji studium wykonalności dla drogi R4 (ok. 59,5 km od granicy polsko-słowackiej), w związku z potrzebą stworzenia na Słowacji nowej drogi ekspresowej o dużej przepustowości.
Inwestycja stanowić będzie część transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, a jej realizacja przyniesie korzyści zarówno gospodarcze, jak i społeczne.
CEF - Łącząc Europę
Na dofinansowanie budowy transgranicznego połączenia drogowego na trasie Via Carpatia między Polską a Słowacją przeznaczonych zostanie ze środków CEF ponad 326 mln euro. Beneficjentem zadania na terenie Polski będzie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
CEF to instrument finansowy zarządzany przez Komisję Europejską, która dokonuje wyboru projektów do dofinansowania w wyniku ogłaszanych konkursów. Tylko najważniejsze w skali całej UE projekty, w dodatku konkurencyjne wobec zgłoszeń z innych państw członkowskich, mają szansę otrzymać dofinansowanie.
Fot. GDDKiA Rzeszów/Twitter
Via Carpatia
Dzisiaj szlak Via Carpatia - częściowo już dostępny, a częściowo realizowany i projektowany - liczy kilka tysięcy kilometrów. Jest to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Via Carpatia na terenie Polski to trasa, której łączną długość szacuje się na około 700 km. W eksploatacji jest blisko 260 km, a w realizacji prawie 280 km.
Na terenie Polski w skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19, pomiędzy miejscowościami Budzisko (granica państwa), Suwałki, Ełk, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek (granica państwa). Droga będzie docelowo przebiegać przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.
Fot. GDDKiA Rzeszów/Twitter
Droga ekspresowa S19 od Rzeszowa do granicy państwa
- Rzeszów Południe - Babica, długość 10,3 km, w realizacji (umowa podpisana 10 lipca 2020 r., wartość: 2 230 165 684,48 zł),
- Babica - Jawornik, długość 11,6 km, w realizacji (umowa podpisana 14 lutego 2022 r., wartość: 1 253 370 000,00 zł),
- Jawornik - Lutcza, długość 5,2 km, w przetargu (postępowanie wszczęte 30 czerwca 2022 r.),
- Lutcza - Domaradz, długość 6,4 km, w przetargu (postępowanie wszczęte 20 grudnia 2022 r.),
- Domaradz - Krosno, długość 12,5 km, w realizacji (umowa podpisana 7 listopada 2022 r., wartość: 1 063 251 940,57 zł),
- Krosno - Miejsce Piastowe, długość 10,3 km, w realizacji (umowa podpisana 13 wrześnie 2021 r., wartość: 365 074 863,34 zł),
- Miejsce Piastowe - Dukla, długość 10,1 km, w realizacji (umowa podpisana 12 lipca 2021 r., wartość: 478 907 636,94 zł),
- Dukla - Barwinek, długość 18,2 km, w realizacji (umowa podpisana 10 października 2022 r., wartość: 1 541 121 487,77 zł).
Opr. Red.