Wiadukt czy tunel udrożni ruch w Rzeszowie? Decyzji nadal brak, będzie analiza

KATEGORIA: INWESTYCJE / 9 lipca 2024

Wizualizacja wiaduktu łączącego ul. Wyspiańskiego i Hoffmanowej
Fot. Mosty Katowice/Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

Nadal nie ma decyzji władz Rzeszowa czy ulice Wyspiańskiego i Hoffmanowej przedzielone torami kolejowymi, powinien połączyć wiadukt, czy może jednak tunel. Od wielu miesięcy w Rzeszowie toczy się w tej sprawie ożywiona dyskusja, a ratusz na razie planuje zlecić opracowanie kolejnej koncepcji.

Problematyczna przeprawa

Stworzenie bezkolizyjnej z torami kolejowymi przeprawy dla samochodów w ciągu ul. Hoffmanowej i Wyspiańskiego to jedna z najważniejszych planowanych inwestycji drogowych w Rzeszowie. Realizacja tego połączenia wydaje się pilna, bo wraz ze zwiększeniem częstotliwości przejazdów pociągów Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, przedostanie się z centrum miasta do zachodniej części przez ciągle zamykane przejazdy kolejowe, staje się coraz większą udręką.

Miasto dwa lata temu rozpoczęło przygotowanie takiej przeprawy w postaci wiaduktu, co nie było zaskoczeniem, bo o właśnie o tego typu sposobie połączenia dwóch części miasta podzielonych torami mówiło się od kilku lat. Podpisano nawet umowę z firmą Mosty Katowice, która za 2,4 mln zł miała wykonać projekt budowy takiego obiektu oraz przebudowy dróg i skrzyżowań w jego pobliżu. Problem w tym, że koncepcję przygotowaną przez projektanta mocno oprotestowali mieszkańcy osiedla Pułaskiego i Króla Augusta, których domy i mieszkania znajdują się w bliskiej odległości miejsca, gdzie miałby stanąć wiadukt.

Zdaniem protestujących mieszkańców budowa wiaduktu o długości 256 metrów nie rozwiąże problemów komunikacyjnych i tylko pogorszy ich komfort życia. W poprzednim roku odbyło się kilka burzliwych spotkań, podczas których mieszkańcy wyraźnie dawali znak prezydentowi Konradowi Fijołkowi, że nie zgodzą się na budowę wiaduktu i będą protestować w każdy możliwy sposób. Z ich strony padały również apele by, zamiast ogromnego wiaduktu zbudować tunel, który wydaje się być jednak dużo droższą opcją. Oprócz tego urzędnicy twierdzili, że będzie to problematyczne m.in. z uwagi na znajdujący się w tym miejscu kanał potoku Mikośka.

Prezydent Fijołek tuż przed startem kampanii wyborczej postanowił nieco uspokoić nastroje społeczne, proponując opracowanie dodatkowej analizy, która ma dać odpowiedź czy w ciągu ul. Hoffmanowej i Wyspiańskiej da się zbudować tunel oraz analizy projektu wiaduktu pod kątem krytycznych uwag mieszkańców. Mowa np. o rozwiązaniach, które zmniejszą uciążliwość inwestycji na otoczenie. Wniosek prezydenta został zaakceptowany przez Radę Miasta Rzeszowa, która zgodziła się przeznaczyć na dodatkowe analizy 500 tys. zł.

Od czasu podjęcia uchwały w tej sprawie minęło 4 miesiące. W tym czasie odbyły się wybory samorządowe, w których mieszkańcy zdecydowali, że Konrad Fijołek nadal będzie prezydentem, choć za sprawę tego, jak miasto prowadzi sprawę przygotowania budowy przeprawy przez tory, często obrywało mu się od kontrkandydatów – Waldemara Szumnego z Prawa i Sprawiedliwości i Jacka Strojnego z Razem dla Rzeszowa.

Kolejna koncepcja

A co obecnie dzieje się w kwestii tej inwestycji? Na razie w zasadzie niewiele. Dowiedzieliśmy się, że wspomniana analiza nie została jeszcze wykonana. Miejski Zarząd Dróg w Rzeszowie dopiero przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na wykonanie koncepcji budowy wielopoziomowego skrzyżowania w formie tunelu w ciągu ul. Hoffmanowej i Wyspiańskiego.

- Ta decyzja zapadła już kilka miesięcy temu, ma ona związek z ożywioną dyskusją, która toczy się w mieście, przede wszystkim na osiedlu Pułaskiego - mówi Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa.

Czy to oznacza, że miasto skłania się ku temu, by porzucić pomysł budowy wiaduktu i postawić na realizację tunelu? Ratusz na razie odpowiada bardzo zachowawczo.

- Chcemy mieć potwierdzenie tego, co da się tam zrobić. Po to zlecamy tę koncepcję. Ma ona odpowiedzieć na pytanie, czy jest możliwość budowy tunelu, a jeżeli tak, to na jakich zasadach- tłumaczy Gernand.

Przetarg na wykonanie koncepcji ma być ogłoszony jeszcze tego lata. Termin jej wykonania to 4 miesiące od podpisania umowy z wykonawcą.

Co z projektem?

A co z dokumentacją projektową na budowę wiaduktu, którą od 2022 roku przygotowuje firma Mosty Katowice? Termin jej wykonania minął już kilka miesięcy temu. Na razie projekt wydaje się być w zawieszeniu, w związku z tym, że ratusz bada możliwość budowy w tym miejscu tunelu.

- Podpisaliśmy aneks wydłużający wykonanie tej dokumentacji. Będziemy teraz czekać na wyniki koncepcji dotyczącej możliwości budowy tunelu. Jak je poznamy, będziemy decydować co dalej z tym projektem - słyszymy w Kancelarii Prezydenta Rzeszowa.

Według dotychczasowych szacunków budowa przeprawy przez tory w formie wiaduktu wraz z przebudową skrzyżowań może kosztować około 130 mln zł. Według Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Rzeszowa inwestycja ma powstać w latach 2027 – 2029.

Karol Woliński

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4