Tunel połączy ul. Hoffmanowej i Wyspiańskiego? Jest przetarg na koncepcję

KATEGORIA: INWESTYCJE / 31 lipca 2024

Mapa poglądowa przebiegu tunelu łączącego ulice Wyspiańskiego i Hoffmanowej
Fot. Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

Rzeszowski ratusz ogłosił zapowiadany przetarg na wykonanie koncepcji budowy tunelu mającego połączyć ul. Hoffmanowej i Wyspiańskiego. Dokument ma dać odpowiedź czy tego typu przeprawa jest możliwa do zrealizowania.

Mieszkańcy nie chcą wiaduktu

Budowa nowej przeprawy pomiędzy ul. Hoffmanowej i Wyspiańskiego to jedno z najpilniejszych zadań drogowych, jakie stoi przed władzami Rzeszowa. Realizacja tej inwestycji ma pozwolić na bezkolizyjnie ominięcie torów przecinających środek miasta. Obecnie przedostanie się z centrum na zachodnią część Rzeszowa, bywa sporym problemem z uwagi na częsty ruch pociągów i zamykane przejazdy kolejowe przy ul. Jałowego czy Langiewicza.

Początkowo wydawało się, że ul. Hoffmanowej i Wyspiańskiego połączy potężny wiadukt drogowy. Taki kierunek obrano podczas opracowywania dokumentacji projektowej inwestycji, nad którą od 2022 roku pracuje firma Mosty Katowice. Koszt wykonania projektu oszacowano na 2,4 mln zł.

Wstępna koncepcja wiaduktu wraz z przebudową pobliskich skrzyżowań spotkała się z mocnym sprzeciwem mieszkańców osiedli Pułaskiego i Króla Augusta. Gdyby wiadukt powstał, część z nich miałaby go dosłownie za oknem. Mieszkańcy wskazywali, że forsowana przez ratusz propozycja nie rozwiąże problemów komunikacyjnych i pogorszy komfort ich życia. Już w zeszłym roku pojawiały się z ich strony apele, by zamiast wiaduktu zbudować tunel, który byłby mniej inwazyjny, ale zapewne dużo droższy. Urzędnicy twierdzili wówczas, że będzie to trudne m.in. z uwagi na znajdujący się w pobliżu kanał potoku Mikośka.

Wizualizacja wiaduktu łączącego ul. Wyspiańskiego i Hoffmanowej
Fot. Mosty Katowice/Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

Władze miasta początkowo broniły koncepcji wiaduktu, ale w końcu pod naporem mieszkańców padła propozycja, by sprawdzić, czy w tym miejscu można jednak zbudować tunel. Początkiem roku na wniosek prezydenta Konrada Fijołka, Rada Miasta Rzeszowa zabezpieczyła w budżecie miasta 500 tys. zł, które miały zostać przeznaczone na opracowanie dodatkowej analizy. Ma ona dać odpowiedź, czy w ciągu ul. Hoffmanowej i Wyspiańskiej da się zbudować tunel oraz analizy projektu wiaduktu pod kątem krytycznych uwag mieszkańców. Mowa np. o rozwiązaniach, które zmniejszą uciążliwość inwestycji na otoczenie. Od tego czasu w sprawie przeprawy pomiędzy ul. Wyspiańskiego i Hoffmanowej niewiele się działo.

Jest przetarg

Końcem lipca miasto ogłosiło wreszcie zapowiadany przetarg na opracowanie koncepcji tunelu, który miałby połączyć obie ulice. Jak tłumaczyli nam niedawno urzędnicy, ma ona dać ostateczną odpowiedź w sprawie tego czy jest możliwość posadowienia tam tunelu oraz jak miałoby to wyglądać. Koncepcja wskaże również, jaki byłby koszt tego rozwiązania.

Zakres opracowania ma obejmować sposób realizacji robót drogowych, w tym przede wszystkim budowy obiektu inżynierskiego - wielopoziomowego skrzyżowania (tunelu) w ciągu projektowanej drogi od ul. Wyspiańskiego do ul. Hoffmanowej z linią kolejową nr 106 relacji Rzeszów Główny – Jasło.

Wstępna propozycja jest taka, by tunel był jednojezdniowy z dwoma lub trzema pasami ruchu. Jeden z nich mógłby pełnić funkcję buspasa. Do tego minimum jeden chodnik dla pieszych i droga rowerowa. Wszystkie szczegóły dotyczące parametrów drogi miałby zostać ostatecznie uzgodnione już na etapie prac koncepcyjnych.

Oprócz samego tunelu koncepcja ma dotyczyć również sposobu rozbudowy dróg. Mowa tu o rozbudowie ul. Wyspiańskiego od ul. Bohaterów do tunelu, budowie odcinek dowiązania do ul. Hoffmanowej, rozbudowie ul. Hoffmanowej od ul. Sondeja do ul. Mochnackiego, rozbudowie/budowie ul. Sondeja od ul. Pułaskiego do Hoffmanowej i budowie drogi celem skomunikowania ul. Łokietka.

Do tego dokument ma wskazać, jak przebudować skrzyżowania, które znalazłyby się w pobliżu tunelu, czy gdzie posadowić nowe miejsca postojowe. Miasto czeka na oferty do 6 sierpnia.

Wiadomo też, że ewentualna budowa tunelu oznacza konieczność przejścia pod terenem stacji Rzeszów-Staroniwa i co za tym idzie uzgodnień z koleją, trudniejszych niż w przypadku budowy wiaduktu.

Konieczność wykonania wspomnianej analizy spowodowała, że opracowanie projektu budowy wiaduktu jest w zawieszeniu. Ratusz podpisał już aneks z firmą Mosty Katowice, który wydłuża termin sporządzenia projektu.

Według dotychczasowych szacunków budowa przeprawy przez tory w formie wiaduktu wraz z przebudową skrzyżowań może kosztować około 130 mln zł. Według Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Rzeszowa inwestycja miała powstać w latach 2027 – 2029.

Karol Woliński

Koncepcja programowa wiaduktu łączącego ulice Wyspiańskiego i Hoffmanowej
Fot. Mosty Katowice/Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

Koncepcja programowa wiaduktu łączącego ulice Wyspiańskiego i Hoffmanowej
Fot. Mosty Katowice/Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4