Na odnowiony Dworzec PKP w Rzeszowie jeszcze poczekamy. Prace trwają

KATEGORIA: INWESTYCJE / 8 sierpnia 2024

Fot. Karol Woliński

Przebudowa Dworca Głównego PKP w Rzeszowie ma zakończyć się w pierwszym kwartale przyszłego roku. Inwestycja realizowana w ramach Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego znacznie opóźni się w stosunku do pierwotnych zapowiedzi. Nadal nie wiadomo również czy spółce PKP S.A. uda się pozyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej.

Brakuje tylko dworca

Rzeszowianie oraz wszyscy podróżni, którzy docierają do Rzeszowa pociągiem już od kilku lat mogą korzystać ze zmodernizowanej stacji Rzeszów Główny, oprócz tego miasto w ramach projektu pn. Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne przebudowało ulice w rejonie stacji, zbudowało tam również parking podziemny i zrewitalizowało plac Dworcowy.

Do pełni szczęścia brakuje tylko odnowionego budynku dworca PKP Rzeszów Główny. Prace przy przebudowie tego obiektu rozpoczęły się w 2022 roku i pierwotnie planowano, że miały skończyć się w połowie 2023 roku. Inwestycja realizowana przez spółkę Polskie Koleje Państwowe S.A. napotkała jednak spore problemy. Wykonawca prac budowlanych – firma Budimex już w trakcie ich prowadzenia, miała stwierdzić inny stan konstrukcji obiektu niż w dokumentacji udostępnionej w przetargu, co mocno zmieniało zakres robót.

Opóźnienie w oddaniu inwestycji wyniesie grubo ponad rok, o czym spółka PKP S.A. informowała kilka miesięcy temu.

Fot. Karol Woliński

Przebudowa w toku

Sprawdziliśmy co obecnie dzieje się w budynku Dworca Głównego PKP w Rzeszowie. Jak informuje rzecznik prasowy PKP S.A. Michał Stilger w obiekcie wymienione zostały wszystkie stropy kondygnacyjne, ukończono roboty związane z wymianą więźby dachowej.

- W trakcie realizacji są tynki wewnętrzne oraz prace elektryczne i sanitarne. Ponadto kontynuowane są roboty w zakresie budowy wiaty technicznej na dachu budynku - zaznacza Michał Stilger.

A jaki jest aktualny termin zakończenia inwestycji? Przedstawiciel PKP S.A zapewnia że prace budowlane powinny zakończyć się w pierwszym kwartale 2025 roku.

Fot. Karol Woliński

PKP walczą o dofinansowanie

Znaczące przesunięcie terminu zakończenia inwestycji mocno skomplikowało sprawę jej sfinansowania. Przypomnijmy, że według podpisanej w 2021 roku umowy, koszt przebudowy budynku dworca miał wynieść około 23 mln zł. Inwestycja uzyskała dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej, jeszcze ze starej perspektywy finansowej (2014-2020), co oznacza, że powinna być zakończona i rozliczona do końca zeszłego roku. W związku z wydłużeniem jej realizacji, finansowanie uda podtrzymać się tylko na wykonanie prac projektowych.

W takiej sytuacji spółka PKP S.A. złożyła wniosek do Centrum Unijnych Projektów Transportowych dofinansowanie dalszych etapów inwestycji w ramach trwającej perspektywy finansowej UE i oczekuje na decyzje w tej sprawie.

- Staramy się o otrzymanie dofinansowania do tej inwestycji ze środków programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027 (FEPW) - zaznacza Michał Stilger.

Fot. Karol Woliński

Wróci modernistyczny charakter

Na razie nie wiadomo ile finalnie będzie kosztować przebudowa dworca. Łączna wysokość nakładów powinna być znana bliżej zakończenia inwestycji.

W ramach przebudowy budynek dworca Rzeszów Główny ma odzyskać jednolity, modernistyczny charakter, który został zmieniony od czasów jego przebudowy w latach 60. XX wieku przez historyzujące nawiązania do XIX-wiecznych początków obiektu, które wprowadzono w trakcie przebudowy w 2008 r.

Zmiany będą widoczne przede wszystkim na elewacji dworca. Zostaną z niej usunięte łuki nad wejściem głównym oraz dobudowana, historyzująca attyka z elektronicznym zegarem. Modernistycznego charakteru budynkowi doda również stolarka okienna i drzwiowa stylizowana na tę z lat 60. XX wieku. Renowację przejdzie okładzina elewacji wykonana z granitu i piaskowca.

W części administracyjnej budynek (od strony zachodniej i wschodniej) zostanie otynkowany i pomalowany w odcieniach szarości. Na szczycie fasady, w części zachodniej, zdecydowano się na przywrócenie elektronicznego, wielkoformatowego zegara z dwoma wyświetlaczami od strony zachodniej i placu przed dworcem. Z kolei nad naświetlem holu od strony miasta i peronów pojawi się podświetlany napis z logotypem PKP i nazwą dworca.

Fot. Polskie Koleje Państwowe S.A.

Z holu zejdziemy do parkingu

Wnętrze budynku również zmieni swój wygląd. - W latach 60. XX wieku hol zdobiła modernistyczna polichromia, która być może zostanie odtworzona, jeśli zachowały się jej relikty. Jeśli nie, to renowacji będą poddane dwie mozaiki ścienne obecnie znajdujące się w holu dworca. Ostateczną decyzję w tej sprawie w toku inwestycji podejmie konserwator zabytków - informowali na początku przebudowy obiektu przedstawiciele PKP.

Z kolei w 2023 r. podczas trwania prac remontowo-budowlanych związanych z przebudową dworca, w sali dawnej restauracji odsłonięto mozaikę z lat 60-tych XX w., która stanowi najcenniejszy zachowany w całości element dekoracyjny wnętrza rzeszowskiego dworca kolejowego z tego okresu. Ma ona zostać zachowana, a jej pierwotne walory estetyczne będą przywrócone.

Hol o powierzchni prawie 350 m kw. pełniący jednocześnie funkcję poczekalni będzie utrzymany w jasnej kolorystyce, ze znacznym dostępem światła dziennego poprzez okna znajdujące się w elewacji. Jego sufit zaprojektowano w formie lameli (listew dekoracyjnych) z wkomponowanym w niego nowoczesnymi oprawami świetlnymi. We wnętrzu znajdą się również elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, gabloty z rozkładami jazdy, zegar oraz ławki wyposażone w porty do ładowania urządzeń mobilnych. We wschodniej części holu zlokalizowano pomieszczenia kas biletowych, a resztę powierzchni na parterze zajmą pomieszczenia handlowo-usługowe na wynajem.

Nowością w holu będą schody i winda prowadzące na poziom –1. Dostaniemy się z niego do parkingu podziemnego będącego częścią centrum komunikacyjnego. Na poziomie –1 zlokalizowano również toalety, pomieszczenia na wynajem oraz zaplecze techniczne budynku. Natomiast na piętrze dworca znajdą się posterunek Straży Ochrony Kolei oraz biura przeznaczone dla spółek kolejowych i na wynajem.

Fot. Polskie Koleje Państwowe S.A.

Ekologia i bezpieczeństwo

Poza przywróceniem dworcowi modernistycznego charakteru i poprawie komfortu podróżnych budynek zostanie w pełni przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami poprzez likwidację barier architektonicznych oraz wprowadzenie szereg usprawnień. W przestrzeniach związanych z obsługa podróżnych pojawią się ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, plany dotykowe z nazwą dworca oraz urządzenia wspomagające współpracę z aparatami słuchowymi przy okienkach kasowych. Do komunikacji w budynku, oprócz klatek schodowych, będą służyć też windy.

Przebudowa Rzeszowa Głównego to jak twierdzą PKP, również inwestycja w ekologię i bezpieczeństwo. Dworzec stanie się energooszczędny dzięki nowej stolarce okiennej i drzwiowej, bardziej wydajnym urządzeniom grzewczym oraz centralom wentylacyjnym z odzyskiem ciepła. Energooszczędne będzie również oświetlenie wykonane w technologii LED. O optymalizację zużycia energii elektrycznej, wody i ciepła zadba system BMS (Building Management System), który będzie zarządzał wszystkimi instalacjami w budynku. Z kolei nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe sprawią, że na Rzeszowie Głównym poprawi się poziom bezpieczeństwa.

Przebudowa dworca powoduje, że jest on oczywiście wyłączony z użytkowania. Podróżni są zmuszeni do korzystania z tymczasowego kontenerowego dworca, który jest zlokalizowany tuż przy stacji Rzeszów Główny obok wejścia do przejścia podziemnego.

Karol Woliński

Fot. Polskie Koleje Państwowe S.A.

Fot. Polskie Koleje Państwowe S.A.

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4