Jest przetarg na nowy przebieg DK9. Od S74 do węzła A4 Rzeszów Zachód

KATEGORIA: INWESTYCJE / 24 września 2024

W tym miejscu na węźle A4 Rzeszów Zachód zaczynać się będzie nowy przebieg DK9
Fot. Maciej Terpiński

60 km będzie liczył nowy odcinek drogi krajowej nr 9 od S74 w okolicy Tarnobrzega do węzła Rzeszów Zachód na A4. We wtorek (24 września) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiiła przetarg na prace przygotowawcze dla budowy nowego przebiegu trzech odcinków DK9, które uzupełnią przygotowywane już obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej. Termin składania ofert mija 31 października br.

Nowy przebieg ułatwi komunikację w regionie

Plan budowy nowego przebiegu DK9 ogłoszono w maju ub. roku na konferencji na węźle autostradowym A4 Rzeszów Zachód w miejscu gdzie będzie się zaczynać nowa droga.

- Powstanie nowa droga, która z tego miejsca w kierunku północnym będzie komunikować północną część naszego województwa z Rzeszowem. O tej inwestycji mówiono na Podkarpaciu przez wiele, wiele lat - podkreślał ówczesny wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Przetarg swoim zakresem obejmuje wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU). Prace podzielono na trzy części dotyczące odcinków nowej DK9: 

• od drogi ekspresowej S74 w województwie podkarpackim do obwodnicy Nowej Dęby (ok. 19 km),  

• od obwodnicy Nowej Dęby w m. Komorów do obwodnicy Kolbuszowej (ok. 11 km),  

• od obwodnicy Kolbuszowej w m. Widełka do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 (ok. 14 km). 

- Wykonawcy będą mogli złożyć oferty dla jednej, dwóch lub wszystkich części zamówienia - wyjaśnia Joanna Rarus, rzecznik prasowy Oddziału GDDKiA w Rzeszowie. Złożone dokumenty będą sprawdzane i oceniane według następujących kryteriów: cena (60 proc.) i kryteria pozacenowe (doświadczenie głównego projektanta drogowego – 20 proc., doświadczenie zespołu geologicznego - 10 proc. i doświadczenie zespołu środowiskowego – 10 proc.). 

W ramach zamówienia przyszły wykonawca będzie zobowiązany do przeprowadzenia szczegółowych analiz, m.in.: ruchowych, środowiskowych, technicznych i ekonomicznych, celem ustalenia optymalnego przebiegu ww. nowych odcinków DK9. Zostaną również wstępnie ustalone rozwiązania projektowe planowanej drogi, w tym sposób połączenia z sąsiednimi odcinkami DK9, obsługa terenów przyległych, rodzaj i zakres urządzeń ochrony środowiska itp.

- Przygotowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie DŚU jest warunkiem niezbędnym do przejścia do kolejnego etapu, tj. prac przygotowawczych w zakresie Koncepcji programowej. Na jej podstawie określimy zakres niezbędnych robót, potrzebnych do wykonania w trakcie realizacji inwestycji - zaznacza Joanna Rarus.

Elementem uzupełniającym i zapewniającym ciągłość przebiegu drogi krajowej nr 9, są obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej, które zostaną zrealizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Łącznie z obwodnicami, cały odcinek nowej DK9 będzie liczył ok. 60 km. 

Fot. GDDKiA

Cel inwestycji

Jak podkreśla GDDKiA, DK9 ma istotny charakter, gdyż stanowi jedną z dróg krajowych pozwalających na prowadzenie transportu na kierunku północ-południe. Obecny jej przebieg, ze względu na duże natężenie ruchu, na które składa się w głównej mierze ruch tranzytowy, jest niezwykle uciążliwy dla obszarów zabudowanych.

Według Generalnego Pomiaru Ruchu 2020-2021, na odcinku od Nagnajowa do Nowej Dęby średni dobowy ruch pojazdów wynosił pomiędzy 6 a 11 tys. pojazdów na dobę, na odcinku od Nowej Dęby do Kolbuszowej między 8 a 12 tys. pojazdów na dobę, natomiast pomiędzy Kolbuszową a węzłem Rzeszów Północ na A4 wynosił od 13 do 33 tys. pojazdów na dobę.

Tak wysoki poziom średniego dobowego ruchu pojazdów powoduje znaczne utrudnienie w płynności przejazdu. Dodatkowo DK9 krzyżuje się z wieloma drogami niższych klas. Występują też liczne zjazdy, zarówno publiczne, jak i indywidualne. Zagospodarowanie terenu wzdłuż istniejącej drogi krajowej nie pozwala na jej rozbudowę.

Stąd decyzja o budowie nowego przebiegu DK9. Pozwoli to na odsunięcie ruchu pojazdów od ścisłej zabudowy, a tym samym usprawni ruch tranzytowy, którego część, z drogi ekspresowej S7, przejmuje DK9. Prowadzi ona ruch w kierunku Rzeszowa i dalej do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku. Dodatkowo, budowa nowego przebiegu DK9 poprawi płynność transportu osobowego na kierunku Rzeszów - Radom i dalej do Warszawy. Skróci się też czas przejazdu oraz bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Realizacja inwestycji pozwoli także na likwidację tzw. wąskich gardeł warunkujących spowolnienie ruchu pojazdów.

Program budowy 100 obwodnic w województwie podkarpackim

W województwie podkarpackim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic (PB100) powstanie osiem nowych inwestycji drogowych. Oprócz realizowanego II etapu obwodnicy Sanoka w ciągu DK28 oraz obwodnic Pilzna i Jasła będących na etapie postępowania przetargowego, są to jeszcze obwodnice:

• Nowej Dęby w ciągu DK9,

• Kolbuszowej w ciągu DK9,

• Miejsca Piastowego w ciągu DK28,

• Przemyśla w ciągu DK28/DK77,

• Brzostku i Kołaczyc w ciągu DK73.

Obwodnica Nowej Dęby w ciągu DK9

Prace projektowe prowadzone są w oparciu o umowę z 12 lipca 2021 r. na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (STEŚ-R). Wartość umowy to 2 173 262,40 zł, a wykonawcą jest Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem.

14 maja br. Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przyjęła dokumentację z I etapu STEŚ-R i do dalszych prac wskazany został wariant W10A_2. Jego początek zlokalizowany jest na istniejącej DK9 przed m. Jadachy. Trasa obwodnicy poprowadzona zostanie po zachodniej stronie Nowej Dęby i Majdanu Królewskiego. Koniec zlokalizowany będzie na DK9 około 700 m przed m. Komorów (skrzyżowanie z drogą powiatową relacji Mielec - Potrąba). Zgodnie z harmonogramem prac projektowych, złożenie wniosku o DŚU zaplanowano na IV kwartał br.

W II etapie STEŚ-R będą prowadzone prace, które uszczegółowią rozpoznanie geologiczno-inżynierskie, a także rozwiązania drogowe, mostowe i odwodnieniowe. Zakończenie prac przygotowawczych zaplanowano na IV kwartał 2025 r.

Obwodnica Kolbuszowej w ciągu DK9

Prace projektowe prowadzone są w oparciu o umowę z 12 kwietnia 2021 r. na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej oraz materiałów do wniosku o wydanie DŚU. Wartość umowy to 2 898 029,32 zł, a wykonawcą jest Promost Consulting.

4 lipca 2024 r. Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przyjęła dokumentację z I etapu STEŚ-R i do dalszych prac wskazany został wariant W4.1A. Jego początek zlokalizowany jest na terenie gminy Cmolas, a koniec na granicy miejscowości Kupno i Widełka. Zgodnie z harmonogramem prac projektowych, złożenie wniosku o DŚU zaplanowane jest na IV kwartał br.

W II etapie STEŚ-R będą prowadzone prace, które uszczegółowią rozpoznanie geologiczno-inżynierskie, a także rozwiązania drogowe, mostowe i odwodnieniowe. Zakończenie prac przygotowawczych zaplanowano na IV kwartał 2025 r.

Red.

Fot. GDDKiA

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4