Rzeszów czeka na budowę obwodnicy północnej. Ale przetarg się wydłuża

KATEGORIA: INWESTYCJE / 23 października 2024

Nowa trasa ma zaczynać się wiaduktem biegnącym od ronda na ul. Krogulskiego w rejonie skrzyżowania z ul. Warszawską
Fot. Maciej Terpiński

Nadal nie wiadomo ile może kosztować budowa pierwszego etapu tzw. obwodnicy północnej Rzeszowa, czyli połączenia ul. Warszawskiej ze strefą ekonomiczną na Dworzysku. Postępowanie przetargowe trwa, termin otwarcia ofert był już kilkukrotnie przekładany z uwagi na spore zainteresowanie potencjalnych wykonawców.

Przetarg się wydłuża

Przypomnijmy, że rzeszowski ratusz ogłosił przetarg na budowę nowej drogi od ul. Warszawskiej do ul. Technologicznej na Dworzysku. 2,2-kilometrowy odcinek ma stanowić nowy dojazd do tamtejszej strefy ekonomicznej. Oprócz tego będzie to pierwszy etap budowy obwodnicy północnej, która docelowo ma połączyć ul. Warszawską i ul. Krakowską i domknąć ring wokół centrum miasta.

Miasto na realizację tego zadania otrzymało potężne dofinansowanie od poprzedniego rządu. Mowa o kwocie 250 mln zł z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych-Polski Ład przyznanej przez poprzedni rząd PiS. To ile może faktycznie kosztować budowa tej drogi będzie wiadomo, gdy poznamy oferty firm zainteresowanych realizacją inwestycji. Pierwotnie miało się to stać 19 sierpnia, ale termin ich otwarcia kilkukrotnie był przesuwany. Jak słyszymy w ratuszu wszystko to z powodu dużego zainteresowania inwestycją. Do tej pory potencjalni wykonawcy obwodnicy złożyli ponad 500 pytań.

- Pracownicy Miejskiego Zarządu Dróg przygotowują odpowiedzi na te pytania. Będą one sukcesywnie umieszczane na stronie internetowej przetargu - mówi Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa.

Oprócz pytań pojawiło się również zagrożenie odwołania jednej z firm do Krajowej Izby Odwoławczej. Taki zamiar sygnalizowała firma Budimex, która miała wątpliwości co do zapisów postępowania. Ostatecznie jednak obeszło się bez rozprawy przed KIO.

- Miejski Zarząd Dróg wyjaśnił wątpliwości zgłaszane przez firmę - słyszymy w Kancelarii Prezydenta Rzeszowa.

Na ten moment termin otwarcia ofert w przetargu wyznaczono na 31 października.

Orientacyjny przebieg całej trasy nowej drogi
Fot. Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

Powstanie 300-metrowy wiadukt

Nowa droga zacznie swój bieg w rejonie ul. Warszawskiej i Krogulskiego i będzie biec do nowego skrzyżowania na przedłużeniu ul. Technologicznej. Jednym z elementów inwestycji będzie budowa ponad 300-metrowego wiaduktu drogowego nad ul. Warszawską i dwoma liniami kolejowymi nr 71 i 91. Nowa droga połączy się z ulicą Miłocińską i Technologiczną. Przebudowane zostaną trzy skrzyżowania, gdzie powstaną ronda turbinowe. Do tego oczywiście chodniki dla pieszych, drogi rowerowe i drogi dojazdowe oraz oświetlenie. Oprócz tego w planie jest budowa dwóch zbiorników retencyjnych. Trasa planowanej nowej drogi będzie kolidować z 7 istniejącymi budynkami oraz obiektami małej infrastruktury, które mają zostać rozebrane.

Zaprojektowanie tego połączenia miałoby potrwać 12 miesięcy. Prace budowlane kolejne 2 lata.

700 mln zł za wszystko

Kolejne etapy budowy obwodnicy północnej to melodia przyszłości. Nowe połączenie od ul. Warszawskiej do ul. Krakowskiej ma mieć łącznie 6 kilometrów długości. W planie jest rozbudowa ul. Chmury oraz fragmentu ul. Krakowskiej. Przebudowanych ma być łącznie 8 skrzyżowań.

Część nowej drogi ma wykraczać poza granice administracyjne Rzeszowa i przebiegać przez gminę Świlcza. Stąd miasto liczy na wsparcie finansowe ze strony Samorządu Województwa Podkarpackiego. A to wydaje się potrzebne, bo choć budżet na pierwszy etap inwestycji ma być zapewniony dzięki rządowemu dofinansowaniu, to według ostatnich zapowiedzi prezydenta Rzeszowa Konrada Fijołka, całość inwestycji może się zamknąć w kwocie nawet 700 mln zł.

Karol Woliński

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4