Początkiem listopada w Rzeszowie odbędzie się festiwal poświęcony ciału

KATEGORIA: KULTURA / 23 października 2024

Wielkimi krokami zbliża się wyjątkowe wydarzenie skupione na naszym ciele – odkrywaniu jego możliwości w różnych konfiguracjach i w zetknięciu z różnymi przeżyciami, czyli już 3. edycję coraz bardziej lubianego przez publiczność Festiwalu Nowe Strategie Choreograficzne w Rzeszowie. Festiwal odbędzie się w dnaich od 2 do 4 listopada 2024 r. Co zobaczymy w tym roku?

Materiał zrealizował: Maciej Terpiński.

CIAŁO FENOMENALNE

3. edycja Festiwalu Nowe Strategie Choreograficzne odbędzie się pod hasłem „CIAŁO FENOMENALNE” – czyli jakie?

- Ciało zanurzone w świecie, doświadczające świata, ciało noszące ślady tych doświadczeń. Przyjemnych – zanurzenia w chmurach, frajdy bycia, radości zadawania pytań i szukania odpowiedzi oraz mniej przyjemnych – radzenia sobie z lękiem, porażką i sukcesem - mówią Marta Bury organizatorka Festiwalu Nowe Strategie Choreograficzne.

W tej edycji festiwalu zobaczyć będzie można jak młode pokolenie choreografów opowiadać będzie (nieco słowem, a więcej ruchem) o otaczającej nas rzeczywistości. Do Rzeszowa przyjadą znakomici, nagradzani i wysoko oceniani twórcy, ze swoimi najnowszymi produkcjami sceny tańca, w większości powstałymi w pod koniec 2023 i w 2024 roku.

Pierwszy raz w historii tego młodego festiwalu zobaczymy spektakle dla dzieci

Podczas trzeciej edycji festiwalu jego widzowie będą mogli zobaczyć 4 spektakle dla dorosłych oraz (co jest absolutna nowością tego wydarzenia) 2 spektakle stworzone przez tancerzy specjalnie dla najmłodszych widzów.

- Przybywajcie na Festiwal Nowe Strategie Choreograficzne, tym razem całymi Rodzinami - zaprasza Marta Bury.

Gdzie odbywać się będą spektakle?

Spektakle będzie można oglądać w trzech miejscach Rzeszowa: w Centrum Młodzieży - mieszczącym się przy ul. płk. Iranka-Osmeckiego 51, w Rzeszowskich Piwnicach - mieszczących się przy ul. Rynek 26 i w Hali Sportowej I Liceum Ogólnokształcącego im. Ks. Stanisława Konarskiego - mieszczącej się przy ul. 3 Maja 15 w Rzeszowie.

Rozmowy pospektaklowe z twórcami

W tym roku także odbywać się będą rozmowy z twórcami spektakli, ale ze względu na różne lokalizacje ich prezentacji, publiczność chcąca przedłużyć sobie niejako efekt odbioru spektaklu lub czująca potrzebę osobistej rozmowy z jego twórcami może czuć się zaproszona na „Nocne rozmowy o sztuce” co wieczór po prezentacjach scenicznych, do lokalu Under Seoul – mieszczącego się w Rzeszowie przy ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 6.

Bilety w cenie 30 zł od osoby można nabyć o każdej porze dnia i nocy przez serwis online (linki poniżej przy opisie każdego ze spektakli) oraz w kasie Rzeszowskich Piwnic w godzinach ich otwarcia.

UWAGA! Biletów na spektakle nie będzie można zakupić fizycznie tuż przed ich rozpoczęciem, ale będzie można to zrobić poprzez serwis online praktycznie do ostatniej minuty przed spektaklem, o ile będą na to przedstawienie jeszcze dostępne wolne miejsca.

Jest jeden sppektakl bezpłatny „Q&A” z obowiązkiem posiadania darmowych wejściówek, które można odebrać w Rzeszowskich Piwnicach lub pobrać w formie online. Pod linkiem spektaklu (poniżej).

***

Grafika: materiał organizatorów

Organizację festiwalu dofinansowano z budżetu Gminy Miasto Rzeszów.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z funduszu promocji kultury w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Organizator: Fundacja Teatr O.de.la

Współorganizator: Estrada Rzeszowska

Partnerzy: Rzeszowskie Piwnice, Centrum Młodzieży w Rzeszowie, 1 Liceum Ogólnokształcące.

Viperis

Szczegółowy program 3. Festiwalu Nowe Strategie Choreograficzne

2 listopada (sobota)

Godz. 19:00

SONETY WIEK HIPOCHONDRYKA/miejsce spektaklu: Centrum Młodzieży ul. płk. Iranka-Osmeckiego 51

Czas trwania: 60 minut

„Sonety miłosne” Szekspira zostały ujęte przez pryzmat delikatności i subtelności bohaterów zmagających się z hipochondrycznymi lękami. Wiek hipochondryka odnosi się do niepewnych czasów w których społeczeństwo usilnie szuka harmonii, ratunku i drogi do osiągnięcia wewnętrznego spokoju. Spektakl ma interdyscyplinarną formę w której spotykają się świat opery, tańca, pracy z obiektami i muzyką na żywo.

Spektakl o lęku, potrzebie troski, próbie odnalezienia ukojenia w panice otaczającej nas codzienności. Ubrana w wykwintną formę praca w połączeniu z autoironicznymi, humorystycznymi odniesieniami do panicznych lęków każdego bohatera stworzy rozwibrowany świat pełen lekkości i absurdu.

„Tereniu, daj mi trochę wody

i proszek bromowy,

bo czuję nadchodzący globus.”

Eliza Orzeszkowa, Nad Niemnem

Spektakl powstał w ramach programu OFF Polska organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

reżyseria: Olga Bury

kostiumy/scenografia: Marta Ożóg

muzyka grana na żywo: Wioletta Fluda-Tkaczyk

występują: Mikołaj Karczewski, Piotr Stanek, Sebastian Szumski, Wioletta Fluda-Tkaczyk

produkcja: Fundacja Teatr O.de.la wsparcie produkcyjne: Centrum Kultury w Lublinie, Teatr Łaźnia Nowa, Teatr Brama.

Bilety w cenie 30 złotych online można nabyć TUTAJ .

3 listopada (niedziela)

Godz. 15:00

Niesamowity świat OBŁOCZKA /miejsce: Rzeszowskie Piwnice

Czas trwania: 30 minut

Spektakl dla dzieci w wieku 0-3 lat. Dla dzieci również obowiązuje zakup biletu.

W spektaklu „Niesamowity świat OBŁOCZKA” świat wykreowany przez twórców, stanie się przestrzenią Ożywioną, w której widzowie są czynnymi uczestnikami wydarzeń, dzięki czemu sami na nowo kreują zastaną rzeczywistość. Podczas spotkania będziemy doświadczać chmur, odkryjemy jak można bujać w obłokach, czy można odpocząć na chmurce, przytulić się do chmurki. Podniebna kraina chmur to miejsce naszego spotkania z widzem, miejsce w którym światło, kolor, muzyka, ruch, struktury, faktury materiałów i ich wzajemne oddziaływanie stworzą świat pełen lekkości, zabawy i relaksu. Spektakl z muzyką na żywo z udziałem dwójki aktorów/tancerzy. Stratocumulusy, cirrusy i nimbostratusy czekają na spotkanie.

Spektakl zrealizowany w ramach programu Przestrzenie Sztuki - Białystok. Zadanie finansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Przestrzenie Sztuki, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

reżyseria: Olga Bury

choreografia: Olga Bury, Piotr Stanek

muzyka: Asia Nawojska

scenografia: Mateusz Mioduszewski

asystent scenografa: Alan Borowski

występują: Asia Nawojska, Olga Bury, Piotr Stanek

produkcja/kooprodukcja/wsparcie: Przestrzenie Sztuki Białystok, Białostocki Teatr Lalek, Fundacja Rozwoju Sztuki Tańca.

Bilety w cenie 30 złotych online można nabyć TUTAJ .

Godz.: 19:00

SZEKSPIRIE/miejsce spektaklu: Centrum Młodzieży ul. płk. Iranka-Osmeckiego 51

Czas trwania: 60 minut

Kompleks Ofelii, efekt Lady Makbet, tragedia Julii. Kobiecym bohaterkom Szekspira często przypisuje się obłęd i niestabilność. Popularność kobiecego szaleństwa sięga daleko poza dzieło Szekspira i staje się doświadczeniem z ciekawością analizowanym przez kolejnych twórców. W spektaklu próbujemy wyobrazić sobie kontekst doświadczenia “szalonych” bohaterek. Obłęd staje się dla nas fascynującym obrazem, a i nierzadko poszukujemy w nim strategii emancypacyjnych. Często jednak bohaterki te działają w pojedynkę. A co, gdyby dokonać przemieszczeń i za pomocą ruchu spotkać je w jednej przestrzeni? Szekspirie to taneczny kolaż alternatywnych wyobrażeń na temat bohaterek z tragedii Szekspira i ich współistnienia. Tancerki Krakowskiego Teatru Tańca tworzą ruchowe interpretacje zdezorganizowanych myśli Ofelii, Lady Makbet i Julii, odkrywając nieznane obszary postaci literackich i nas samych.

Punktem wyjścia w tworzeniu spektaklu stały się obiekty, które razem z wizualizacjami i ciałami performerek budują architekturę przestrzeni, tej scenicznej i tej wyobrażonej.

koncepcja i scenografia: Eryk Makohon

choreografia: Eryk Makohon, Agnieszka Bednarz-Tyran, Yelyzaveta Tereshonok

dramaturgia: Daria Kubisiak

muzyka: Piotr Peszat

wideo: Grzesiek Mart

performance: Agnieszka Bednarz-Tyran, Yelyzaveta Tereshonok

światło: Michał Wawrzyniak

współpraca scenograficzna: Piotr Karp

identyfikacja graficzna: Weronika Wawryk

koordynacja i produkcja: Paweł Łyskawa, Izabela Zawadzka

Bilety w cenie 30 złotych online można nabyć TUTAJ .

Godz. 21.00

Q&A/miejsce spektaklu: Hala sportowa I LO im. ks. Stanisława Konarskiego

Czas trwania: 60 minut

W 1977 roku psycholog Arthur Aron opublikował artykuł „The Experimental Generation of Interpersonal Closeness.”. W swoich badaniach Aron zebrał 36 pytań przeznaczonych do dialogu między dwojgiem nieznajomych, a pytania stopniowo stawały się coraz bardziej osobiste. Według badania, otwartość na drugą osobę i postawienie się w sytuacji bezbronności rozwija silną intymność, która prowadzi do natychmiastowej miłości.

5 tancerzy.... 36 pytań...

Ujawnienie osobowości, życia i ich doświadczeń w kameralnym wydarzeniu tanecznym. Czy chciałbyś być sławny? Kiedy ostatnio śpiewałeś dla siebie? Dla kogoś innego? Jakie jest twoje najstraszniejsze wspomnienie? Praca ‚Q&A’ autorstwa Rachel Erdos powstała w 2017 roku w Tel Awiwie w Izraelu. Polska edycja spektaklu powstała wyłącznie dla i we współpracy z Living Space Theatre.

Spektakl jest dofinansowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego Zamówienia choreograficzne 2023, finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

koncept i choreografia: Rachel Erdos

tancerze: Monika Witkowska, Dominik Więcek, Paweł Kozłowski, Mikołaj Karczewski, Natalia Dinges

reżyseria świateł: Paweł Murlik

reżyseria dźwięku: Alon Peretz

produkcja: Living Space Theatre

współorganizator: Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

partnerzy: Teatr Łaźnia Nowa, Dom Utopii, Lubelski Teatr Tańca, Centrum Kultury w Lublinie

Na spektakl obowiązują bezpłatne wejściówki do pobrania TUTAJ .

4 listopada (poniedziałek)

Godz. 15.00

Frajda. Granda. Bzik/miejsce spektaklu: Rzeszowskie Piwnice

Czas trwania: 30 minut

Spektakl o spotkaniu ciał, energii, skojarzeń. Spotkanie w tym momencie. Wyjątkowe, jedyne, niepowtarzalne.

Spokój, bliskość, wspólnota, rodzina. Czego w niej doświadczamy? Różnorodności, niespodzianek, nieporozumień, frajdy, awarii, kłótni i bzika! Jesteśmy od siebie różni, każdy niesie swoją historię. Spotykamy się, czekamy na siebie, uciekamy, szukamy kolejnych ścieżek. Jesteśmy razem, połączeni niewidzialną siatką uczuć i myśli. Czy bywa nam ze sobą ciężko? Jasne! Każdy przecież przekracza swoje granice, każdy się potyka, każdy rozkręca od czasu do czasu swoją własną grandę! Trzy performerki w swobodny, otwarty i włączający sposób budują i odkrywają wielozmysłowy świat. To ich historia o eksperymentowaniu, dojrzewaniu, poznawaniu samych siebie i odkrywaniu innych. Spotkaniu towarzyszą obiekty sensoryczne Intibag.

Kolekttacz to Paulina Giwer - Kowalewska i Aniela Kokosza. Kolektyw powstał w 2020 roku. Artystki korzystają z narzędzi techniki tańca współczesnego, improwizacji i somatycznych praktyk pracy z ciałem. Tworzą wydarzenia artystyczne, których głównym tematem jest CIAŁO.

choreografia/reżyseria: Aniela Kokosza, Paulina Giwer-Kowalewska, Agnieszka Dubilewicz

wykonanie: Aniela Kokosza, Paulina Giwer-Kowalewska, Aneta Jankowska

współpraca choreograficzna: Izabela Chlewińska

przestrzeń: Tomasz Bergmann

muzyka: Hania Rani + fragment utworu: „Mutant brain”, autor: Sam Spiegel

kostiumy: Olga Strizhniova, Idalia Mantas

produkcja: Art Fraction Foundation, Stowarzyszenie Artystów Kolekttacz

Spektakl dla dzieci w wieku od 3 lat.

Bilety w cenie 30 złotych online można nabyć TUTAJ .

Godz. 19.00

GLORY GAME/miejsce spektaklu: Centrum Młodzieży ul. płk. Iranka-Osmeckiego 51

Czas trwania: 60 minut

Pierwsze nowożytne igrzyska olimpijskie zbiegają się w czasie z wynalezieniem kinematografu, co całkowicie przekształciło sposób uczestnictwa w sporcie i jego odbiór. Porządek mediów zdobywa panowanie nad porządkiem zawodów sportowych. Pod kamerę i teleuczestnictwo widza zmieniane są zasady i reguły dziedzin olimpijskich. Zabiegi związane z prezentacją ruchu: zwolnione i przyspieszone tempo, powtórki, zbliżenia, czy gwałtowne zmiany punktów widzenia działają na widza jak wciągający serial i mają elementy melodramatu.

W centrum tego wszystkiego jest ciało, od którego zasady gry nieustannie wymagają coraz więcej. Nowoczesny sport nakłada na zawodników skrajne obciążenia przekraczające biologiczną wydolność organizmu. Citus – altius – fortius (szybciej – wyżej – silniej).

„Powiadasz, że chcesz zwyciężyć w Olimpii. Przemyśl jednak, co się z tym wiąże. Musisz być posłuszny, przestrzegać diety, odmawiać sobie ciastek, ćwiczyć w ustalonych porach, czy to skwar, czy ziąb. Nie wolno Ci pić zimnej wody ani wina, kiedy zechcesz. Należy się oddać w ręce trenera tak, jakbyś się powierzał lekarzowi. A później, podczas zawodów, a to przeciwnik będzie próbował Cię oślepić, a to zwichniesz sobie rękę, a to skręcisz kostkę, nałykasz się piachu i będziesz chłostany. A po tym wszystkim może się zdarzyć, że przegrasz.”

(Epiktet. Rozprawy III.15.2-4)

koncept i choreografia: Dominik Więcek

kreacja i performance: kolektyw STICKY FINGERS CLUB w składzie: Daniela Komędera, Dominika Wiak, Dominik Więcek, Monika Witkowska oraz Natalia Dinges i Piotr Stanek

opieka dramaturgiczna: Konrad Kurowski

scenografia: Mateusz Mioduszewski

kostiumy: Weronika Wood

muzyka: Przemek Degórski

reżyseria oświetlenia: Piotr Pieczyński

Spektakl dla widzów powyżej 16 lat. W spektaklu pojawia się nagość.

Bilety w cenie 30 złotych online można nabyć TUTAJ .   

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4