Dworzec w Rzeszowie w przebudowie. Koniec prac w 2025 roku, a jaki koszt?

KATEGORIA: INWESTYCJE / 31 października 2024

Fot. Maciej Terpiński

Trwają prace przy przebudowie budynku Dworca Głównego w Rzeszowie. PKP S.A. zapewnia, że mają się one zakończyć w pierwszym kwartale 2025 roku. Spółka na razie nie podaje ile może kosztować inwestycja. Pewne informacje w tej sprawie padły na niedawnym posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury. Mieszkańców zaintrygował z kolei szary kolor elewacji dawnej restauracji dworcowej jaki wyłonił się spod zdemontowanych częściowo rusztowań.

Koniec prac początkiem 2025 r.

Przebudowa budynku dworca kolejowego Rzeszów Główny jest realizowana przez spółkę Polskie Koleje Państwowe S.A, jako część inwestycji dotyczącej Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. Prace przy odnowieniu obiektu rozpoczęły się w 2022 roku i planowo miały się zakończyć w połowie 2023 roku. Nadal jednak trwają, ponieważ okazało się, że wykonawca inwestycji firma Budimex stwierdziła inny stan konstrukcji obiektu niż ten udostępniony w dokumentacji projektowej udostępnionej w przetargu. To spowodowało zwiększenie zakresu robót i co za tym idzie potężne opóźnienie. Pojawiały się też informacje, że na termin prac wpłynąć miały prowadzone na terenie obiektu prace archeologiczne.

Według ostatnich informacji ze strony PKP S.A z nowego dworca będziemy mogli cieszyć się w przyszłym roku.

- Planujemy zakończyć prace budowlane i rozpocząć odbiory inwestycji w pierwszym kwartale przyszłego roku. Termin udostępnienia obiektu będzie zależny od realizacji tych prac - informuje Agnieszka Jurewicz Wydziału Współpracy z Mediami PKP S.A.

Będzie szara elewacja?

Jak informują służby prasowe PKP S.A prace przy przebudowie budynku dworca postępują.

- Na dworcu w Rzeszowie wymienione zostały wszystkie stropy kondygnacyjne, ukończono także roboty związane z wymianą więźby dachowej oraz budową wiaty technicznej na dachu budynku. Zakończono również wymianę stolarki okiennej. W trakcie realizacji są tynki wewnętrzne oraz prace elektryczne i sanitarne - mówi Agnieszka Jurewicz.

Szary kolor elewacji dawnej restauracji
Fot. Maciej Terpiński

Fot. Maciej Terpiński

W trakcie prac przy przebudowie obiektu zaintrygowani mieszkańcy zwrócili nam uwagę na kolor elewacji części budynku dworca znajdującej się po lewej stronie obiektu (patrząc od strony placu Dworcowego). To dawna restauracja dobudowana do bryły dworca w latach 60. XX w. Na wizualizacjach prezentowanych przez PKP S.A (poniżej) ściany miały być jasnożółte i nawiązywać do kolorystyki reszty budynku. Z kolei w opisie inwestycji mowa była o odcieniach szarości. Na zdjęciach sprzed tygodnia widać jednak, że ściany tej części dworca faktycznie pomalowano na kolor szary. Czy tak już pozostanie? Tego od PKP S.A jednoznacznie się nie dowiedzieliśmy.

- Kwestie kolorystyki poszczególnych elementów dworca, takich jak elewacja, stolarka okienna i drzwiowa czy też wykończenie poszczególnych pomieszczeń budynku dworca, zależne są od Konserwatora Zabytków. Ostateczne decyzje dotyczące wyglądu poszczególnych elementów, pomieszczeń zapadają na komisjach konserwatorskich, które odbywają się przed przystąpieniem do robót - czytamy w odpowiedzi ze strony PKP S.A.

Fot. Polskie Koleje Państwowe S.A.

Fot. Polskie Koleje Państwowe S.A.

Co z kosztami?

Zagadką ma być również koszt inwestycji. Według podpisanej w 2021 roku umowy przebudowa dworca miała pochłonąć 23 mln zł. Po wydłużeniu robót i zmianie ich zakresu ta kwota zapewne się zmieni. PKP S.A na razie nie ujawnia w jaki sposób.

- Całkowity koszt inwestycji podamy po jej zakończeniu - słyszymy w PKP S.A.

Pewne informacje w tej sprawie padły podczas niedawnego posiedzenia Sejmowej Komisji Infrastruktury, podczas której posłowie wysłuchali informacji ministra infrastruktury na temat realizacji Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. W kontekście przebudowy Dworca Głównego w Rzeszowie padła kwota 31 mln zł.

Potężne opóźnienie w renowacji dworca spowodowało jeszcze inny problem. Inwestycja uzyskała dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej, jeszcze ze starej perspektywy finansowej (2014-2020), co oznacza, że powinna być zakończona i rozliczona do końca zeszłego roku. W związku z wydłużeniem jej realizacji finansowanie uda podtrzymać się tylko na wykonanie prac projektowych.

PKP S.A podjęły w takiej sytuacji decyzję, by starać się o dofinansowanie w ramach obecnej perspektywy finansowej UE. Wniosek dotyczy pozyskania pieniędzy z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027. Wciąż nie wiadomo czy uda się te środki pozyskać.

- Złożyliśmy wniosek do Centrum Unijnych Projektów Transportowych o dofinansowanie dalszych etapów inwestycji i aktualnie trwają procedury w tej sprawie - zaznacza Agnieszka Jurewicz.

Odzyska modernistyczny charakter

W ramach przebudowy budynek dworca Rzeszów Główny ma odzyskać jednolity, modernistyczny charakter, który został zmieniony od czasów jego przebudowy w latach 60. XX wieku przez historyzujące nawiązania do XIX-wiecznych początków obiektu, które wprowadzono w trakcie przebudowy w 2008 r.

Zmiany będą widoczne przede wszystkim na elewacji dworca. Zostaną z niej usunięte łuki nad wejściem głównym oraz dobudowana, historyzująca attyka z elektronicznym zegarem. Modernistycznego charakteru budynkowi doda również stolarka okienna i drzwiowa stylizowana na tę z lat 60. XX wieku. Renowację przejdzie okładzina elewacji wykonana z granitu i piaskowca.

Na szczycie fasady, w części zachodniej, zdecydowano się na przywrócenie elektronicznego, wielkoformatowego zegara z dwoma wyświetlaczami od strony zachodniej i placu przed dworcem. Z kolei nad naświetlem holu od strony miasta i peronów pojawi się podświetlany napis z logotypem PKP i nazwą dworca.

Fot. Polskie Koleje Państwowe S.A.

Fot. Polskie Koleje Państwowe S.A.

Wnętrze budynku również zmieni swój wygląd. Nowością w holu będą schody i winda prowadzące na poziom –1. Dostaniemy się z niego do parkingu podziemnego będącego częścią centrum komunikacyjnego. Obiekt ma być w pełni przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dworzec stanie się też energooszczędny.

Wokul

Fot. Maciej Terpiński

Fot. Maciej Terpiński

Fot. Maciej Terpiński

Fot. Maciej Terpiński

Fot. Maciej Terpiński

Fot. Maciej Terpiński

Fot. Maciej Terpiński

Fot. Maciej Terpiński

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4