Do soboty odlatujemy w świat teatru. Rozpoczęły się Źródła Pamięci. FOTO

KATEGORIA: KULTURA / 29 listopada 2024

Rozpoczęcie festiwalu Źródła Pamięci.
Fot. Sebastian Stankiewicz

W czwartek 28 listopada w Rzeszowie rozpoczął się festiwal teatralny skupiający swoją uwagę wokół trzech znakomitych twórców związanych z naszym regionem, czyli 12. edycja festiwalu Źródła Pamięci. Szajna – Grotowski – Kantor. W ramach tego wydarzenia w Rzeszowie będzie można nie tylko zobaczyć ciekawe spektakle, ale i spotkać się ze znawcami sztuki teatru, w szczególności odnoszącymi się do pozostawionego nam znakomitego dorobku artystycznego tych trzech genialnych twórców. Wydarzenie potrwa do soboty 30 listopada.

Na otwarcie dwie różne opowieści sceniczne, każda przejmująca dogłębnie

Tegoroczną edycję Źródeł Pamięci zainaugurowała premiera Teatru Maska. Publiczność miała okazję zobaczyć znaną baśń Hansa Christiana Andersena Dziewczynka z zapałkami opowiedzianą niezwykle wymownie - bez słów. Reżyser Bartłomiej Ostapczuk postanowił skomunikować aktora z widzem poprzez formę spektaklu pantomimy. Dzięki uniwersalnemu językowi porozumiewania się niewerbalnego, przedstawienie, myślę, że jest zrozumiałe dla każdego widza – niezależnie od języka w jakim komunikuje się na stałe, kultury z jakiej się wywodzi, czy też jego wieku. Ten ponadczasowy język emocji z pewnością pozwolił publiczności na nowo odkryć tę słynna fabułę i jej przesłanie.

Spektakl/pantomima to moim zdaniem jedna z trudniejszych sztuk. Tu każdy szczegół ma znaczenie, wszystko musi być dopracowane, tak by porwać widza w opowieść bez słów, jednocześnie przekazując mu tę najważniejszą treść. Myślę, że w przypadku Dziewczynki z zapałkami wyreżyserowanej przez Bartłomieja Ostapczuka absolutnie się to udało. Jednak ten spektakl nie byłby tak spójną całością, gdyby nie gra aktorów, którzy świetnie weszli w swoje role. A trzeba zaznaczyć, że pantomima nie jest dla nich chlebem powszednim, bo w tym teatrze częściej jednak operują słowem. Gratulacje należą się także twórcom pięknych lalek, które tu występują, kostiumów, muzyki, scenografii i świateł dla tej sztuki. Zwłaszcza, że w przedstawieniu, w którym nie pada ani jedno słowo, pałeczkę pierwszeństwa w komunikacji z widzem przejmują bodźce pozawerbalne - obraz i muzyka, które prowadzą widza przez przejmującą opowieść.

„DZIEWCZYNKA Z ZAPAŁKAMI” na podstawie baśni Hansa Christiana Andersena

adaptacja, reżyseria, reżyseria światła: Bartłomiej Ostapczuk

muzyka: Jagoda Stanicka

scenografia: Sławomir Szondelmajer, asystentka scenografa: Anna Macugowska

kostiumy: Agnieszka Magiera

asystentka reżysera: Katarzyna Lewandowska

obsada: Katarzyna Lewandowska, Joanna Pruś, Ewa Mrówczyńska, Anna Kukułowicz, Tomasz Kuliberda, Emil Musialski.

Monika Wachowicz - „SZEOL”.
Fot. Sebastian Stankiewicz

Hipnotyzujący „SZEOL” w wykonaniu Moniki Wachowicz

Po uroczystym otwarciu 12. edycji festiwalu Źródła Pamięci oraz zapadającym w pamięć premierowym pokazie spektaklu „DZIEWCZYNKA Z ZAPAŁKAMI”, festiwalowa publiczność przemieściła się na ul. Reformacką 4 w Rzeszowie, do siedziby Teatru Przedmieście, gdzie (jak się okazało) na widzów czekały jeszcze mocniejsze wrażenia.

Monika Wachowicz wystąpiła tu z mocnym teatralnym seansem pod nazwą: „SZEOL”. W hipnotyzującej opowieści/podróży, w którą zabrała widzów, zafundowała nam mocne wrażenia. Mogłabym nawet zaryzykować modne dziś powiedzenie, że zostaliśmy tam przebodźcowani. Nasze zmysły: nie tylko wzrok i słuch, a także zapach - szalały, w głowie narastały różne emocje. Widzowie odbierali ten przekaz artystyczny w różny sposób. Byli i tacy, którzy nie dotrwali do końca. To jednak oznacza, że ta opowieść Wachowicz wciągnęła ich szczególne mocno, wzbudzając silne przeżycia, a może nawet strach, które być może pozwolił im sądzić, jaki będzie finał tej opowieści.

Może nie każdy lubi taki rodzaj teatru, ale w mojej opinii jest on najbliższy temu, co przez tak wiele lat zgłębiali Kantor, Szajna, a przede wszystkim Grotowski.

„Szeol” to tak jakby współczesne lamentacje dla umarłych i żyjących, a także tych, którym nie było dane pojawić się na tym świecie. Ta przejmująca, wybebeszająca emocje opowieść okraszona jest wyrazistą scenografią, która jest też niemym ale mocno przemawiającym do widza aktorem. Do tego muzyka na żywo, czyli coś co zawsze niezwykle mocno wzbogaca spektakle teatralne i wzmacnia przekaz sztuki. No i przede wszystkim aktorstwo wysokiej próby zacierające granicę pomiędzy tym, co jest kreacją sceniczną, a rzeczywistą osobowością twórcy. Brawo dla Moniki Wachowicz.

Zakończenie spektaklu robi ogromne wrażenie - jest tak „zawieszone”, że widzowie nie wiedzą czy wychodzić, część z nich tkwi na miejscach, jakby nie wiedzieli co się stało. Tak mocny i wstrząsający, że na długo zapadnie mi w pamięć – i myślę, że nie tylko mi. Tego nie da się opowiedzieć, to po prostu trzeba zobaczyć i przeżyć. Zatem jak będziecie mieć taką możliwość oraz będziecie gotowi na taki drenaż wnętrza siebie – to naprawdę polecam Wam to niecodzienne teatralne wydarzenie.

Koncept: Monika Wachowicz i Jarosław Fret

Ruch sceniczny, kostiumy i wykonanie: Monika Wachowicz

Teksty: Monika Wachowicz i Jarosław Fret

Opracowanie muzyczne fragmentów jazzowych: Marcin „Cozer” Markiewicz

Wykonanie „Kwartetu na koniec czasu” Oliviera Messiaena: Jan Skopowski, Kamil Grabowski

Scenografia: Jarosław Fret. Wykonana przez zespół Instytutu im Jerzego Grotowskiego pod kierunkiem Piotra Jacyka.

Produkcja: Instytut im. Jerzego Grotowskiego, TEATROGRANTY 2021, Katowice Miasto Ogrodów

Barbara Kędzierska

Poznajcie szczegółowy repertuar na kolejne dni 12. edycji festiwalu Źródła Pamięci. Szajna – Grotowski – Kantor.

Piątek, 29 listopada

Miejsce: Teatr Przedmieście, ul. Reformacka 4

18.00 Teatr Brama „VOICES”

Miejsce: Teatr Maska, ul. Mickiewicza 13

19.30 Otwarcie wystawy malarstwa „Zaczynam zawsze od oczu” Macieja Śliwiaka (foyer)

20.00 Teatr A Part „UMARŁAM ZE SZCZĘŚCIA”

Sobota, 30 listopada

Miejsce: Hotel Ambasadorski

11.00 Panel dyskusyjny „Nasi mistrzowie – inspiracje i drogowskazy” z udziałem zaproszonych gości.

Miejsce Teatr Przedmieście, ul. Reformacka 4

17.00 Teatr Przedmieście „MAKBET. GŁOSY Z CIEMNOŚCI”

Szczegóły dotyczące rezerwacji i kupna biletów znajdziecie TUTAJ.

Festiwal otrzymał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej NextGenerationEU.

Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Aneta Adamska-Szukała. Organizatorami 12. Edycji Festiwalu Źródła Pamięci. Szajna – Grotowski – Kantor są Urząd Miasta Rzeszowa, Teatr Maska oraz Teatr Przedmieście.

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

Fot. Sebastian Stankiewicz

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4