Kolejne duże inwestycje ZG „PKS” z wkładem KPO. Jest umowa na 23 autobusy CNG
KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 1 marca 2025
Kolejne inwestycje Związku Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” w nowoczesny i ekologiczny tabor. W piątek (28 lutego) podpisano umowy na dostawę 23 autobusów CNG marki Iveco, a także pojazdu technicznego z mobilną stacją ładowania dla autobusów elektrycznych. Dokonano także wyboru wykonawcy na dostawę pierwszych 7 autobusów elektrycznych – wygrała chińska marka King Long. Wraz z kolejną planowaną umową na dofinasowanie zakupu 8 dwunastometrowych autobusów elektrycznych najbliższe inwestycje ZG „PKS” z dofinansowaniem ze środków KPO sięgną kilkudziesięciu milionów złotych.
W ramach programu „Rozwój zrównoważonej mobilności mieszkańców Związku Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” poprzez usprawnienie transportu publicznego”, Związek Gmin „PKS” realizuje trzy duże projekty inwestycyjne, finansowane w znacznej części z Krajowego Planu Odbudowy.
Umowa na gazowce
Pierwsza inwestycja zakłada zakup 23 autobusów napędzanych sprężonym gazem ziemnym (CNG). Tutaj spośród dwóch oferentów wyłoniono wykonawcę, którym jest firma ABP Bus & Coach ze Słupska proponująca dostawę pojazdów firmy Iveco Bus za kwotę niemal 38,9 mln zł brutto.
- Podpisujemy umowę na zakup 23 pojazdów zasilanych CNG. Będą obsługiwać 16 linii komunikacyjnych na terenie Związku. To ważny etap jeśli chodzi o zmianę napędu. Po raz pierwszy Związek Gmin kupuje autobusy z takim napędem. Bardzo ekologiczne, bezpieczne, nowoczesne, wyposażone w system informacji pasażerskiej, wszystkie urządzenia, które pozwolą na przyszłą integrację z innymi organizatorami transportu – wyjaśniała Agata Motyka-Mamczura, przewodnicząca Zarządu Związku Gmin „PKS”.
Dodajmy, że choć będą to pierwsze gazowce kupowane bezpośrednio przez ZG „PKS”, to rzeszowski PKS, czyli spółka przewozowa należąca do Związku Gmin i obsługująca na jego rzecz linie w sieci MKS już od kilku lat użytkuje autobusy z napędem CNG.
- To ważny etap dla rozwoju Związku, tego jak chcemy zmieniać flotę oraz dostosowywać i wyrównywać standardy dla wszystkich naszych mieszkańców - dodała Motyka-Mamczura. Nowe pojazdy pozwolą na wycofanie najbardziej wyeksploatowanych autobusów używanych w sieci MKS. Wszystkie linie, na które wyjedzie nowy tabor mają dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA). Tegoroczną umowę w tej sprawie podpisano w styczniu.
23 pojazdy gazowe, które kupuje ZG „PKS” to model Iveco Crossway Line 12 CNG. Jak informuje Związek, nowo zakupione niskoemisyjne pojazdy zasilane CNG, przeznaczone do pozamiejskiego transportu zbiorowego zostaną wyprodukowane według najwyższych standardów przyjaznych środowisku, rodzinom oraz osobom z niepełnosprawnościami. Autobusy będą klimatyzowane i ogrzewane oraz wyposażone w urządzenia do obsługi pasażerów i zarządzania flotą. Pojazdy pojawią się na trasach obsługiwanych przez linie MKS w styczniu 2026 r.
- Po ciężkiej walce udało się zdobyć ten kontrakt. Wymagania zamawiającego były bardzo wysokie. Sprzedajemy nie tylko autobusy, ale też bezpieczeństwo pasażerów, ułatwienie dla operatora poprzez pakiet serwisowy i doposażenie - zaznaczał Marek Wyrzykowski, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży firmy ABP Bus & Coach, reprezentujący producenta czyli firmę Iveco Bus. Jak dodał, nowe autobusy powinny pojawić się w Rzeszowie już wrześniu, październiku br.
Będą pierwsze autobusy elektryczne i mobilna ładowarka
Druga inwestycja obejmuje zakup 7 autobusów elektrycznych oraz niezbędnej do tego infrastruktury technicznej, w tym ładowarek, kontenerowej stacji transformatorowej i pojazdu technicznego z mobilną ładowarką.
W piątek drogą elektroniczną podpisany został także kontrakt na dostawę pojazdu technicznego z mobilną stacją ładowania autobusów elektrycznych. Dostawcą jest firma Tevor Sp. z o.o. ze Skarżyska Kamiennej. Wartość kontraktu to nieco ponad 3 mln zł.
Również w piątek dokonano wyboru oferty dostawcy wspomnianych autobusów elektrycznych. - Mamy wykonawcę, jest to firma EV Motors z Lublina z partnerem z Wilna. Ta umowa będzie procedowana i podpisywana w najbliższych dniach - zapowiedziała Agata Motyka-Mamczura, przewodnicząca Zarządu Związku Gmin „PKS”.
Oferta konsorcjum EV Motors Sp. z o.o. - dystrybutora chińskiej marki King Long i Busnex UAB to model PEV12. Wartość pakietu obejmującego 7 sztuk dwunastometrowych pojazdów to 20 mln 164 tys. 620 zł brutto. Będą to pierwsze elektryki we flocie MKS. King Long pokonał oferty Solarisa i Irizara.
Realizację obu tych inwestycji wesprze dofinansowanie w wysokości prawie 30 mln złotych pozyskanych z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. To pierwsze umowy zawierane w ramach konkursu na niskoemisyjny pozamiejski transport zbiorowy. Łączna wartość dofinansowania przyznanego ZG „PKS” z Krajowego Planu Odbudowy na te dwa zadania to ponad 51,5 mln zł.
Związek Gmin czeka jeszcze na finalizację kolejnej umowy na dofinansowanie zakupu 8 dwunastometrowych elektrycznych autobusów klasy MAXI o wartości 29 mln zł. W tym przypadku dofinansowanie z KPO opiewa na kwotę 21,3 mln zł. Autobusy te wyjadą na trasy w 2026 r.
Gratulacje od wojewody i starosty
Obecna na podpisaniu umowy wojewoda podkarpacki Teresa Kubas-Hul gratulowała Związkowi Gmin „PKS” przygotowania dobrych projektów, które pozwoliły złożyć wnioski na dofinansowanie i uzyskać środki europejskie w ramach Krajowego Planu Odbudowy.
- Na przykładzie Związku Gmin „PKS” widzimy, że gdy środki z KPO zostały już odblokowane, można skutecznie sięgnąć po środki i zainwestować na Podkarpaciu - zaznaczyła wojewoda. Teresa Kubas-Hul przypomniała, że bardzo ważna jest dostępność komunikacyjna, na którą wpływ mają środki z FRPA, ale jej poprawa nie byłaby możliwa, gdyby Związek nie inwestował w nowy tabor i nowoczesne systemy informatyczne.
Starosta rzeszowski Krzysztof Jarosz dołączając się do gratulacji podkreślał, że na terenie powiatu rzeszowskiego widać zainteresowanie osiedlaniem się i budową domów. To zaś oznacza, że jedną z najważniejszych spraw jest zadbanie o dobre skomunikowanie tego obszaru, co dobrze realizuje sieć MKS.
- Mieszkaniec każdego sołectwa może powiedzieć, że ta dostępność jest – do pracy, do szkoły, do teatru, czy na basen. Wyzwaniem będą kolejne zadania jak zintegrowany bilet łączący Podkarpacką Kolej Aglomeracyjną, komunikację miejską obsługiwaną przez MPK oraz komunikację podmiejską MKS - zaznaczył starosta rzeszowski Krzysztof Jarosz.
Bilet zintegrowany z koleją na horyzoncie
Remigiusz Wzorek, zastępca przewodniczącego Zarządu Związku Gmin „PKS” zapowiedział, że finalizowana jest umowa dotycząca biletu zintegrowanego na przewozy MKS oraz Polregio w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej.
- Myślę, że w najbliższych tygodniach będziemy mogli to potwierdzić podpisaniem umowy - powiedział Wzorek. W kolejnym etapie jest podpisanie obustronnej umowy z udziałem ZTM i miasta Rzeszów.
Integracja organizatorów i operatorów komunikacji wymaga wielomilionowy inwestycji w kolejny sprzęt i systemy informatyczne. Związek Gmin „PKS” liczy tu na dofinansowanie w ramach nowego otwarcia ze środków dostępnych w ramach Funduszy Europejskich dla Podkarpacia.
Obecnie flota ZG „PKS” obsługująca linie MKS liczy 130 autobusów, z tego 56 należy do Związku i są one dzierżawione operatorowi, czyli spółce PKS Rzeszów, pozostałe są własnością PKS. ZG „PKS” obsługuje ponad 60 linii, z tego 39, to linie objęte projektem unijnym „Rozwój gospodarki niskoemisyjnej” uruchomione w 2019 r., a pozostałe obejmuje dofinansowanie FRPA. Związek obsługuje 224 tys. mieszkańców, gmin członków ZG, a także trzy powiaty, które przekazały swoje zadania na rzecz Związku – rzeszowski w zakresie gminy Dynów, powiat leżajski oraz łańcucki w zakresie gminy Łańcut. Rocznie w sieci MKS przewożonych jest około 8 milionów pasażerów.
Jak podkreślają przedstawiciele ZG „PKS”, wsparcie finansowe w wysokości ponad 51,5 mln zł pozyskane z Krajowego Planu Odbudowy pozwoli na wycofanie wyeksploatowanego i nieekologicznego taboru spółki PKS. Pojazdy te będą wykorzystywane na liniach z dofinansowaniem z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych i wykorzystywane na liniach zagrożonych wykluczeniem komunikacyjnym lub takich, na których obecnie użytkowany tabor jest bardzo awaryjny. Dofinansowanie do wymiany taboru w ramach środków z KPO oraz dopłaty z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych pozwolą również na łagodzenie rosnących kosztów transportu, które muszą ponosić poszczególne samorządy.
Dwie odrębne inwestycje realizowane są przez spółkę PKS w Rzeszowie S.A. Chodzi o zakup 10 autobusów gazowych oraz 6 autobusów wodorowych. W pierwszym przetargu otwarto już oferty, które złożyły ABP Bus&Coach (16,7 mln zł) oraz Scania Polska S.A. (18,8 mln zł). Ten drugi z oferentów złożył jednak odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. Przetarg na wodorowce trwa, natomiast podpisano już umowę na projektowanie hali do obsługi autobusów wodorowych, która powstanie na terenie zajezdni PKS przy al. Wyzwolenia.
***
Związek Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” jest organizatorem transportu na sieci komunikacyjnej pod nazwą MKS czyli Międzygminna Komunikacja Samochodowa. Usługi realizowane są na terenie 18 gmin zrzeszonych oraz jednostek samorządu terytorialnego, które zawarły porozumienia ze Związkiem. PKS w Rzeszowie S.A. jest operatorem wspomnianej wyżej sieci komunikacyjnej i realizuje na niej usługi przewozowe, Spółka jest zarazem podmiotem zależnym Związku w której ten posiada 100% udziałów.
Rafk
Zdjęcia: Maciej Terpiński