Są dwie oferty na autobusy wodorowe dla Rzeszowa. Od NesoBusa i Solarisa
KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 27 marca 2025
Autobusy wodorowe zaproponowane w przetargu na dostawę 20 pojazdów dla Rzeszowa - NesoBus 12 ...Fot. NesoBus
W czwartek (27 marca) poznaliśmy oferty na dostawę 20 autobusów wodorowych dla Rzeszowa, które miasto otworzyło w ogłoszonym końcem stycznia przetargu. Obie oferty mieszczą się w przygotowanym przez ratusz budżecie. Złożyły je firmy PAK – PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. z Konina (powiązany z Grupą Polsat Plus Zygmunta Solorza), producent autobusów NesoBus powstających w Świdniku oraz Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. z Bolechowa.
Oferty poniżej budżetu
Kwota przeznaczona na realizację zamówienia to 97 mln 908 tys. zł brutto. Oferty złożone przez producentów są sporo niższe. PAK – PCE Polski Autobus Wodorowy zaproponował kwotę 82 mln 440 tys. 922,20 zł. Oferta Solaris Bus & Coach jest droższa o kilka milionów złotych i wynosi 87 mln 772 tys. 800 zł.
Wraz z zaoferowanymi kwotami za dostawę pojazdów producenci podali też szczegóły techniczne oferowanych autobusów, ale w przypadku spółki PAK – PCE część informacji została zastrzeżona do wiadomości publicznej i objęta klauzulą „tajemnica przedsiębiorstwa”.
PAK – PCE proponuje 120-miesięczny okres gwarancji na ogniwo paliwowe H2. Tyle samo ma wynieść okres gwarancji całopojazdowej. Kwestie podziału poszyć zewnętrznych ścian bocznych, materiał lub technologia wykonania konstrukcji szkieletu, układ napędowy z falownikiem trakcyjnym (przetwornica), układ klimatyzacji oraz ilość miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi zostały objęte wspomnianą klauzulą „tajemnica przedsiębiorstwa”.
Dostawy miałyby odbyć się w poniedziałki, w 42 tygodniu od daty zawarcia umowy – 6 sztuk autobusów, w 43 tygodniu od daty zawarcia umowy – 7
sztuk autobusów i w 44 tygodniu od daty zawarcia umowy – 7 sztuk autobusów.
W przypadku spółki Solaris Bus & Coach okres gwarancji na ogniwo paliwowe H2 to 180 miesięcy, zaś okres gwarancji całopojazdowej to 73 miesiące.
Szczegóły techniczne w przypadku tego producenta są następujące. Podział poszyć zewnętrznych ścian bocznych - z podziałem pionowym na całej wysokości panelu pasa podokiennego (panele przykręcane lub zatrzaskiwane); materiał lub technologia wykonania konstrukcji szkieletu - ze stali odpornej na korozję – nierdzewnej; układ napędowy z falownikiem trakcyjnym (przetwornica) - zbudowany z tranzystorów mocy wykonanych w pełnej technologii z węglika krzemu (SiC); układ klimatyzacji - rury parowników i skraplaczy wykonane ze stopów miedzi; ilość miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi - 10 miejsc.
Solaris zaproponował krótsze terminy dostaw pojazdów. W poniedziałki w 38, 39 i 40 tygodniu od daty zawarcia umowy – dostawa odpowiednio 6, 7 i 7 sztuk autobusów. Miasto wymagało by dostawy zaczęły się 48 tygodni od podpisania umowy.
Dodajmy, że w ostatecznej ocenie ofert brane będą pod uwagę cena – waga 56%; ocena techniczna – waga 40%; termin wykonania dostaw – waga 4%.
- Ważne jest to, że obydwie oferty są sporo niższe od kwoty, którą zarezerwowaliśmy na zakup tych nowoczesnych autobusów. Propozycje firm są obecnie skrupulatnie analizowane i mam nadzieję, że niedługo wybierzemy zwycięzcę przetargu, który dostarczy miastu ekologiczne autobusy - skomentował w mediach społecznościowych prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek.
... i Solaris Urbino 12 hydrogenFot. Solaris Bus & Coach
Jakie autobusy chce kupić Rzeszów?
Przypomnijmy, że miasto chce kupić 20 sztuk fabrycznie nowych autobusów komunikacji miejskiej „klasy I”, niskopodłogowych, jednoczłonowych, o długości od 11,50 m do 12,50 m, wykorzystujących do napędu energię elektryczną wytworzoną ze sprężonego wodoru w zainstalowanych w nich ogniwach paliwowych. Oferowane autobusy muszą być objęteco najmniej 72 miesięczną gwarancją całopojazdową. Konstrukcja autobusów i zastosowane rozwiązania powinny zapewniać co najmniej 15-letnią eksploatację autobusów przy założeniu średniego rocznego przebiegu na poziomie 70 tys. km dla każdego z autobusów.
Pojazdy muszą mieć szerokość całkowitą do 2,55 m, a wysokość całkowitą do 3,40 m. Mają mieścić minimum 77 pasażerów, w tym minimum 25 na miejscach siedzących. Wymagany układ trojga drzwi to 2+2+2.
Silnik umieszczony centralnie lub silniki umieszczone w piastach kół lub silniki umieszczone w osi napędowej przy piastach kół. W przypadku zastosowania silnika umieszczonego centralnie moc nie mniejsza niż 200 kW, a w przypadku silników umieszczonych w piastach kół lub silnikach umieszczonych w osi napędowej przy piastach kół – moc nie mniejsza niż: 2 x 105 kW. W układzie napędowym winien być zastosowany system odzyskiwania energii z hamowania i redukcji prędkości jazdy. Miasto wymaga układu napędowego z falownikiem trakcyjnym zbudowanego z tranzystorów mocy wykonanych w dowolnej technologii.
Ogniwo paliwowe zasilane wodorem o mocy minimum 60 kW. Wodór przeznaczony do zasilania ogniwa paliwowego zgromadzony w ciśnieniowych zbiornikach kompozytowych o pojemności wodnej minimum 1400 litrów. Ilość zmagazynowanego w zbiornikach wodoru - minimum 25 kilogramów, zapewniająca przebieg autobusu minimum 350 kilometrów na jednym tankowaniu. Czas tankowania zbiorników wodoru, pod warunkiem odpowiedniej wydajności stacji tankowania, nie dłuższy niż 20 minut. Pojemność magazynów energii używanych do napędu silnika/silników minimum 30 kWh.
Autobusy mają być wyposażone w systemy informacji pasażerskiej, klimatyzację z wykorzystaniem pompy ciepła oraz wandaloodporne siedzenia wyklejone wykładziną tapicerowaną.
W trakcie postępowania, w lutym przetarg został zaskarżony do Krajowej Izby Odwoławczej przez Daimler Buses Polska. Firma zarzucała, że kryteria preferują rozwiązania proponowane przez Solarisa i NesoBusa. Z powodu pytań i wątpliwości wykonawców miasto dokonało pewnych modyfikacji specyfikacji. Stąd też przesunięcie o miesiąc terminu otwarcia ofert planowanego początkowo na koniec lutego.
A co z wodorem?
Przypomnijmy, że Rzeszów na zakup 20 takich maszyn pozyskał jesienią 2024 roku 70 mln zł dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy. Pojawił się jednak problem z dostawcą paliwa do tych autobusów. Spółka Polenergia, która w październiku ub. r. wygrała przetarg na dostawę wodoru dla MPK Rzeszów, w styczniu br. odstąpiła od podpisania wartej 120 mln zł umowy. Miała ona obejmować zaopatrzenie miejskiej spółki w zielone i pełni ekologiczne paliwo wodorowe przez 15 lat oraz budowę stacji tankowania na zajezdni MPK lub w jej pobliżu. Na razie miasto nie znalazło alternatywnego dostawcy paliwa dla nowych autobusów.
Rafk