Rzeszów może budować obwodnicę północną! Jest rozstrzygniecie przetargu

KATEGORIA: INWESTYCJE / 30 maja 2025

Nowa trasa ma zaczynać się wiaduktem biegnącym od ronda w ciągu ul. Krogulskiego niedaleko skrzyżowania z ul. Warszawską
Fot. Maciej Terpiński

262 mln zł ma kosztować zaprojektowanie i budowa obwodnicy północnej Rzeszowa, czyli połączenia ul. Warszawskiej ze strefą ekonomiczną na Dworzysku. Władze miasta rozstrzygnęły przetarg na realizację tej inwestycji na korzyść firmy Strabag. Z podpisaniem umowy trzeba się jeszcze wstrzymać w związku z możliwymi odwołaniami od wyników przetargu. Miasto musi również znaleźć dodatkowe 4 mln zł, bo oferta Strabagu o tyle przewyższa budżet przygotowany na tę inwestycję.

Największa inwestycja

Obwodnica północna może być największą inwestycją drogową w historii Rzeszowa. Zapowiadana od lat inwestycja ma połączyć ul. Warszawską z ul. Krakowską i domknąć drogowy ring wokół centrum miasta. W pierwszym etapie tej inwestycji zakłada się przede wszystkim budowę drogi łączącej ul. Warszawską z ul. Technologiczną w strefie ekonomicznej na Dworzysku.

Rzeszów na realizację tej inwestycji otrzymał rekordowe 250 mln zł dofinansowania z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych realizowanego przez poprzedni rząd Prawa i Sprawiedliwości. Co ciekawe, obecny rząd zdecydował się zlikwidować ten program.

Miasto po otrzymaniu potężnej dotacji ogłosiło przetarg na projekt i budowę obwodnicy. Postępowanie trwało wiele miesięcy, m.in. dlatego że postanowiono dołożyć dwie opcje w postaci zwiększenia zakresu inwestycji, o ile będą na to wystarczające środki finansowe.

Pierwsza opcja dotyczyła zwiększenia zakresu budowy i przebudowy dróg do granicy miasta Rzeszowa, a konkretniej około 800-metrowego odcinka od skrzyżowania na przedłużeniu ul. Technologicznej do skrzyżowania z ul. Biznesową. Drugie prawo opcji obejmowało przebudowę skrzyżowania ul. Chmury i Krakowskiej.

Miasto w budżecie na realizację tej inwestycji przygotowało 258 mln zł. Do przetargu wpłynęło aż 8 ofert. Wszystkie oferty w części podstawowej mieściły się we wspomnianej kwocie. Propozycje wahały się od 159 mln zł do 257 mln zł.

Biorąc pod uwagę obie dodatkowe opcje sytuacja wydawała się również nie najgorsza, bo jedna oferta Przedsiębiorstwa Drogowo-Mostowego również mieściła się w budżecie zarezerwowanym przez miasto (236 mln zł). Do tego były dwie oferty niewiele wyższe (Strabag 262 mln zł) i Antex II (266 mln zł). Pozostałe propozycje były już dużo wyższe – od 278 mln zł do 345 mln zł.

Jest decyzja

Analiza ofert trwała kilka tygodni. Końcem maja ratusz poinformował, że zdecydowano o wyborze oferty firmy Strabag w części podstawowej wraz z dwiema opcjami.

- Trzy oferty zostały odrzucone z przyczyn formalnych, w tym ta najniższa. Dlatego zdecydowaliśmy się wybrać kolejną propozycję. Na razie nie doszło do podpisania umowy, musimy się z tym wstrzymać, bo pozostali uczestnicy mają prawo złożenia odwołania od wyników postępowania Krajowej Izby Odwoławczej. Termin ich składania mija 9 czerwca - informuje Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa.

Oferta Strabagu wynosząca 262 mln zł w części podstawowej wraz z opcjami przewyższa o 4 mln zł kwotę, jaką ratusz na to zadanie zarezerwował w miejskiej kasie. Urzędnicy zapowiadają, że to nie przeszkadzało w rozstrzygnięciu przetargu, ale znalezienie tej dodatkowej kwoty będzie konieczne by móc podpisać umowę.

- Analizujemy możliwości finansowe dotyczące zabezpieczenia dodatkowych środków - zaznacza Artur Gernand.

Zakres inwestycji

W ramach inwestycji planowana jest budowa około 2 kilometrów nowej czteropasmowej drogi. Miałaby ona zacząć swój bieg w rejonie ul. Warszawskiej i Krogulskiego i będzie ciągnąć się do nowego skrzyżowania na przedłużeniu ul. Technologicznej. Jednym z elementów inwestycji będzie budowa ponad 300-metrowego wiaduktu drogowego nad ul. Warszawską i dwoma liniami kolejowymi nr 71 i 91.

Przebudowane zostaną trzy skrzyżowania, gdzie powstaną ronda turbinowe. Do tego oczywiście chodniki dla pieszych, drogi rowerowe i drogi dojazdowe oraz oświetlenie. Oprócz tego w planie jest budowa dwóch zbiorników retencyjnych.

Realizacja inwestycji z dwiema opcjami, czyli przedłużeniem drogi od ul Technologicznej do ul. Biznesowej i przebudową skrzyżowania ul. Chmury i Krakowskiej oznaczałoby realizację łącznie 4 kilometrów nowych dróg.

Orientacyjny przebieg całej trasy nowej drogi
Fot. Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

Wszystko w granicach miasta

Wykonanie projektu inwestycji wraz uzyskaniem Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) powinno potrwać 12 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą. Sama budowa obwodnicy miałaby zająć 29 miesięcy.

Gdyby miastu udało się zrealizować inwestycję w szerszym zakresie niż zakładano przy ogłaszaniu przetargu, to wtedy do zakończenia obwodnicy północnej pozostałoby tylko poszerzenie około 2-kilometrowego fragmentu ul. Chmury. Łącznie cała obwodnica ma mieć około 6 kilometrów długości.

Co ważne, całość obwodnicy ma przebiegać w granicach miasta Rzeszowa. Wcześniej pod uwagę brany był wariant, że nowa droga będzie przebiegać również w granicach gminy Świlcza. W związku z tym miasto liczyło na wsparcie finansowe ze strony Samorządu Województwa Podkarpackiego. Teraz wychodzi na to, że nie będzie takiej potrzeby.

Karol Woliński

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4