Nowa siatka rzeszowskiej komunikacji. ZTM zaprasza na spotkanie konsultacyjne
KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 5 listopada 2025
Jeszcze do 10 listopada br. trwają konsultacje dotyczące optymalizacji oferty przewozowej rzeszowskiej komunikacji miejskiej. W środę (5 listopada) Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie zaprasza na spotkanie konsultacyjne przedstawicieli ZTM oraz mieszkańców umożliwiające wymianę propozycji i opinii na temat nowej siatki połączeń.
Przypomnijmy, że Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie przygotowuje się do wprowadzenia nowej siatki połączeń autobusowych. - W tym celu opracowany został kompleksowy projekt zmian, dzięki któremu komunikacja miejska będzie bardziej efektywna, poprawione będą m.in. także połączenia między osiedlami - przekonują urzędnicy.
Konsultacje społeczne ruszyły 27 października i potrwają do 10 listopada.
ZTM zachęca do wyrażenia opinii:
• w wersji papierowej – w siedzibie ZTM przy ul. Trembeckiego 3, w Urban Lab przy ul. 3 Maja 13 oraz w Punktach Obsługi Podróżnego przy ul. Targowej 1, Lisa-Kuli 20, Galeria Nowy Świat - ul. Krakowska 20 i Millenium Hall - al. Kopisto 1.
• Online – poprzez ankietę internetową lub wysyłając formularz konsultacyjny (dołączony w mailu) na adres: konsultacje@ztm.erzeszow.pl.
link do ankiety: https://forms.office.com/e/nvDdrneS8p
A już w środę 5 listopada 2025 r. w Urban Lab Rzeszów (ul. 3 Maja 13) w godzinach 9:00–17:00 odbędzie się spotkanie konsultacyjne przedstawicieli Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie oraz mieszkańców umożliwiające wymianę propozycji i opinii na temat nowej siatki połączeń.
Więcej informacji na temat propozycji przygotowanych przez ZTM oraz konsultacji dostępne jest pod linkiem TUTAJ.
Jakie zmiany w siatce połączeń autobusowych proponuje ZTM?
Dokument „Optymalizacja oferty przewozowej rzeszowskiej komunikacji miejskiej” (do pobrania TUTAJ) liczy 117 stron, przytaczamy więc tylko niektóre jego fragmenty.
Jak piszą autorzy tego dokumentu: - Z przyczyn ekonomiczno-finansowych w całym kraju dąży się aktualnie do łączenia krótkich linii dowozowych w dłuższe – średnicowe (a nie odwrotnie) – w większych miastach próbując jednocześnie zapewnić wyższą punktualność przewozów poprzez narzędzia uprzywilejowania autobusów komunikacji miejskiej w ruchu drogowym oraz odpowiednio długie postoje wyrównawcze na obydwu krańcach tras projektowanych linii.
- Przy projektowaniu nowego układu wzięto pod uwagę przywiązanie mieszkańców do funkcjonujących połączeń bezpośrednich - czytamy w dokumencie.
- Aktualizacja niniejszej koncepcji została przeprowadzona na podstawie danych z marca 2025 r., czyli w miesiącu uznanym za reprezentatywny do przeprowadzania pomiarów popytu efektywnego służących wnioskowaniu dotyczącemu optymalizacji oferty przewozowej – piszą autorzy dokumentu przygotowanego przez rzeszowski ZTM.
Jakie są wyniki tych badań?
Jak czytamy, w dniu powszednim zdecydowanie największą liczbę osób przewieziono na linii 19 – łączącej średnicowo osiedle Miłocin i Baranówkę z osiedlem Zalesie przez śródmieście Rzeszowa – z której usług skorzystały średnio 11 507,1 osoby (10,1% łącznej ich liczby w skali całej sieci komunikacyjnej w tym rodzaju dnia tygodnia). Była to linia odgrywająca największe znaczenie w przewozach w dniu powszednim w rzeszowskiej komunikacji miejskiej.
Kolejną pod względem wielkości przewozów w dniu powszednim były prezentowane łącznie 0A i 0B oraz linia 18 – ze średnimi przewozami dziennymi na poziomie odpowiednio 9 291,7 (8,1%) i 7 244,8 osób (6,3%). Intensywne przewozy zarejestrowano także na liniach 34, 12 i 13, na których odnotowano średnio odpowiednio 4 468,3 (3,9%); 4 350,5 (3,8%) i 4 300,1 (3,8%) i pasażerów.
Najmniejszą liczbę pasażerów w dniu powszednim zanotowano natomiast na liniach nocnych N1, N3 i N2 – średnio skorzystało z nich tylko odpowiednio 77,9; 35,2 oraz 30,5 osób.
W segmencie linii dziennych najmniejszym popytem charakteryzowała się funkcjonująca peryferyjnie tylko w dni nauki szkolnej linia nr 61 – skorzystało z niej średnio 97,6 osób dziennie. Niewielkie przewozy osiągnęła kursująca do ul. Przemysłowej linia 49 na której zarejestrowano średnio 106,6 pasażerów. Podobnie niskie wartości popytu odnotowano także na kolejnych dwóch liniach kursujących do ul. Przemysłowej 39 i 29 odpowiednio 133,7 oraz 173,6 i pilotażowej linii 60, której celem było dowiezienie uczniów osiedla Wilkowyja do rejonowej szkoły zlokalizowanej na osiedlu Słocina – średnio 180,2 pasażerów.
Jak piszą autorzy dokumentu, analizując wielkość popytu w dniu powszednim można wyróżnić trzy grupy linii, o liczbie pasażerów odpowiednio:
• średnio do 1 000 – 5, 7, 20, 23, 24, 29, 32, 35, 39, 41, 43, 44, 46, 49, 52, 54, 57, 60, 61 oraz N1, N2 i N3;
• średnio od 1 001 do 4 000 – 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 16, 17, 22, 26, 27, 28, 30, 31, 33, 36, 37, 40, 42, 45, 47, 51, 58 i 59;
• średnio powyżej 4 000 – 0A i 0B, 12, 13, 18, 19 i 34.
W dniu powszednim wyłącznie w granicach administracyjnych Rzeszowa z usług rzeszowskiej komunikacji miejskiej skorzystały średnio 106 193,7 osoby, co stanowiło 92,9% ogółu pasażerów w tym rodzaju dnia tygodnia. Poza Rzeszów lub poza granicami miasta podróżowało natomiast średnio 8082,8 osób (7,1%).
Od stycznia buspasy całodobowo?
Jak czytamy w opracowaniu ZTM, aktualnie zrezygnowano już z planów budowy kolei jednoszynowej i priorytetem miasta jest usprawnienie funkcjonowania komunikacji autobusowej. - W różnych dokumentach i opracowaniach pojawiają się też wizje budowy komunikacji tramwajowej. Jest to jednak zamierzenie długofalowe, a celem niniejszego opracowania jest wskazanie rozwiązań uatrakcyjniających rzeszowską komunikację miejską przeznaczonych do w miarę szybkiego wdrożenia - napisali jego autorzy.
- Największym problemem są bardzo długie rzeczywiste czasy jazdy autobusów komunikacji miejskiej w centrum. Utrudnienia potęguje fakt, że przez obecną organizację ruchu na buspasach, są one mało użyteczne. W sytuacji, gdy umożliwiają one korzystanie z nich samochodom osobowym z minimum trzema osobami w środku, jeździ po nich wiele innych pojazdów niż autobusy. Nie jest w takiej sytuacji zasadna detekcja pojazdów korzystających z buspasa i zapewnianie im priorytetu w przejeździe przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną lub stosowanie różnych innego rodzaju udogodnień (np. pierwszeństwa przejazdu pojazdu wyjeżdżającego z buspasa) - twierdzą autorzy opracowania.
- Rozluźnienie rygoru funkcjonowania buspasów – poprzez dopuszczenie samochodów osobowych z określonym wykorzystaniem – skutkuje dodatkowo niechęcią służb do kontroli uprawnienia do przejazdów buspasami. W rezultacie korzysta z nich wielu użytkowników nieuprawnionych, wskutek czego buspasy nie przyspieszają znacząco pojazdów komunikacji miejskiej w stosunku do ogólnego ruchu - dodają.
- Sfera ta wymaga pilnej poprawy, dlatego z dniem 1 stycznia 2026 r. planuje się likwidację uprawnienia przejazdu pojazdami na zasadzie „1+2” oraz rozszerzenie ich funkcjonowania całodobowo, co w założeniu ma spowodować realne skrócenie czasu przejazdów autobusów - czytamy w dokumencie ZTM.
- Wyniki prowadzonych w różnych miastach badań hierarchizacji postulatów przewozowych wskazują, że niemal w każdym przypadku, najważniejszymi dla respondentów postulatami są: bezpośredniość, punktualność, dostępność, częstotliwość i koszt. Bardzo podobna sytuacja wystąpiła w Rzeszowie, aczkolwiek mieszkańcy znacznie wyżej niż w innych miastach uplasowali postulat kosztu (cen biletów) - podkreślają autorzy opracowania.
Jak czytamy w dokumencie, jednym z możliwych scenariuszy jest redukcja liczby kursów, bez zmian tras linii, nie jest on jednak proponowany. - W Rzeszowie rekomendowany jest zupełnie inny wariant zmian w podaży usług – zakładający konieczność pewnej modyfikacji tras niektórych linii oraz kompleksowej przebudowy obecnie obowiązujących rozkładów jazdy – w celu zwiększenia stopnia zaspokojenia opisanych wyżej najważniejszych postulatów przewozowych i uczynienia rzeszowskiej komunikacji miejskiej zdecydowanie atrakcyjniejszej dla mieszkańców miasta - czytamy.
- W wyniku wdrożenia przedstawionych założeń optymalizacyjnych, funkcjonowanie wszystkich linii rzeszowskiej komunikacji miejskiej oparte będzie na wspólnej częstotliwości modułowej, dzięki czemu uzyskana zostanie zdecydowana poprawa standardu obsługi najważniejszych osiedli miasta i głównych ulic - przekonują autorzy opracowania przygotowanego przez ZTM.
Punktem wyjścia zaproponowania nowej koncepcji było wyznaczenie nowej częstotliwości modułowej, obowiązującej na wszystkich liniach rzeszowskiej komunikacji miejskiej.
Jak czytamy, biorąc pod uwagę wyniki badań marketingowych oraz liczbę obecnie wykonywanych wozokilometrów na wszystkich liniach, najlepszym rozwiązaniem byłoby zaproponowanie modułowej częstotliwości:
• 15-minutowej dla linii priorytetowych i 30-minutowej dla linii podstawowych – obowiązujących w godzinach porannego i popołudniowego szczytu przewozowego;
• 20-minutowej dla linii priorytetowych i 40-minutowej dla linii podstawowych – obowiązującej w godzinach wczesnoporannych, międzyszczytowych i po szczycie popołudniowym w dniu powszednim (do godz. 19);
• 30-minutowej dla linii priorytetowych i 60-minutowej dla linii podstawowych – obowiązującej w godzinach wieczornych dnia powszedniego oraz całodziennie w soboty, niedziele i święta.
W godzinach szczytów przewozowych oznaczać to będzie na niektórych liniach zmniejszenie odstępów między kursami z obecnych 40 do 30 minut. Ale w godzinach międzyszczytowych zaprezentowana propozycja spowoduje skutek odwrotny dla niektórych linii, tj. zmniejszenie częstotliwości z obecnych 30 do 40 minut. - Dla innych linii nastąpi jednak zwiększenie taktu z 60 do 40 minut. Takie działanie spowoduje, że na wielu odcinkach, na których dotychczas autobusy pojawiają się trzy razy na godzinę, np. w rytmie 15-15-30 minut, w nowym układzie pojadą dużo bardziej rytmicznie, co 20 minut, z obsługą przez dwie linie z częstotliwością kursów co 40 minut każda. Wyjątkiem będzie linia 12, której międzyszczytowa częstotliwość kursów zostanie zwiększona z 30 do 20 minut - przekonują autorzy dokumentu.
Natomiast w godzinach wieczornych oraz w weekendy zaproponowane zmiany oznaczać będą w przypadku niektórych połączeń aż dwukrotne zmniejszenie częstotliwości. - Synchronizacja rozkładów pozwoli na wyższą wspólną częstotliwość wszystkich linii na różnych ciągach komunikacyjnych - czytamy jednak w opracowaniu.
Zmiany w układzie linii
Zaprojektowany nowy system obsługi Rzeszowa komunikacją miejską tworzy 48 skategoryzowanych linii autobusowych, a mianowicie:
• sześć linii priorytetowych – z rozkładem jazdy opartym na częstotliwości modułowej, z kursami co 15 minut w godzinach porannego i popołudniowego szczytu przewozowego, co 20 minut w godzinach wczesnoporannych, międzyszczytowych oraz po szczycie popołudniowym i co 30 minut w godzinach wieczornych dnia powszedniego, a także całodziennie w soboty i w niedziele – linie: 0A, 0B, 12, 18 i 19, 32;
• dwadzieścia pięć linii podstawowych – z rozkładem jazdy opartym na częstotliwości modułowej, z kursami z częstotliwością zawsze dwukrotnie niższą niż obowiązująca w tym samym czasie na liniach priorytetowych – linie: 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 21, 23, 25, 26, 27, 28, 30, 31, 36 i 45;
• osiem linii zindywidualizowanych dedykowanych potrzebom pasażerów z obszaru podmiejskiego – linie: 40, 42, 43, 44, 46, 51, 52, 54;
• sześć linii zindywidualizowanych dedykowanych innym grupom pasażerów (pracownikom określonych zakładów pracy lub uczniom) – linie: 5, 20, 22, 24, 29, 60;
• trzy linie nocne – linie: N1, N2 i N3.
Linii ma być mniej. Część z nich zmieni trasy, część zostanie całkowicie zlikwidowana, w niektórych przypadkach nastąpi zmiana numeracji. Np. te podmiejskie mają zaczynać się od nr 40. Powstaną też zupełnie nowe linie oznaczone numerami obecnych linii (przeznaczonych do likwidacji).
SIATKA POŁĄCZEŃ - zobacz mapkę na pełnym ekranie
Przytaczamy niektóre ze zmian, ich opisy cytujemy z dokumentu.
Według propozycji ZTM zmianie ulegnie trasa linii nr 0A i 0B. Pierwsza będzie przejeżdżać dodatkowo przez Dworzec Lokalny przy ul. Towarnickiego, dla drugiej Dworzec Lokalny będzie przystankiem początkowym (ale nadal będzie przejeżdżać koło Dworca Głównego PKP). W godzinach międzyszczytowych i po szczycie popołudniowym odjazdy na tych liniach odbywać się będą co 20 minut, a nie co 15 minut jak obecnie.
Trasa linii nr 1 w podstawowym wariancie zamiast do pętli Krakowska Granica, skierowana zostałaby do pętli Błogosławionej Karoliny. Zmieniony odcinek trasy linii 1 częściowo zastąpi likwidowaną linię 47 na części jej trasy.
Linia nr 2 zostałaby wydłużona do pętli Sikorskiego MPGK.
Linia nr 3 zmieniłaby numer na 43, a na terenie gminy Świlcza zastąpiłyby ją kursy linii 42 (obecnej 22). Natomiast oznaczenie nr 3 zostałoby przypisane do obecnej linii nr 59 na zmienionej trasie, zastępującej też linię 39.
Bez zmian, w relacji Lubelska Zajezdnia MPK – Krasne Auchan (z wybranymi kursami realizowanymi we wszystkie dni tygodnia z zajazdem do cmentarza przy ul. Cienistej oraz w niedziele z zajazdem przez do targowiska przy ul. Dworaka) proponuje się także pozostawienie trasy linii nr 4.
Do pętli Lubelska Zajezdnia MPK zostałaby wydłużona linia nr 5. W dalszym ciągu byłaby to linia dedykowana, pracownikom zakładów pracy według pór zmianowości (m. in Pratt&Whitney, Koral, Agrohurt, Sanofi, MPK).
Proponuje się zmianę trasy linii nr 6 poprzez jej skierowanie zamiast do jednej z dwóch pętli przy ul. Ustrzyckiej (w zależności od wariantu trasy), do pętli Błogosławionej Karoliny.
Obecna linia nr 7 zostałaby zlikwidowana. Pod numerem 7 proponuje się uruchomienie zupełnie nowej linii, w relacji Wita Stwosza – Słocińska, z trasą prowadzącą ulicami: Langiewicza, Boya-Żeleńskiego, W. Pola, Chmaja, Langiewicza, Hoffmanowej, Mochnackiego, Lisa-Kuli – Pl. Śreniawitów, Lenartowicza, Kilara, Kopisto, Niepodległości, Krzyżanowskiego, Wieniawskiego, Słocińską. ZTM przekonuje, że nowa linia zapewni szybką obsługę osiedla Kmity z osiedlami Nowe Miasto i Słocina przez nowopowstały łącznik al. Armii Krajowej z ul. Wieniawskiego. Proponuje się, aby linia 7 funkcjonowała z podstawową częstotliwością.
Trasa linii nr 8 byłaby skrócona i zamiast do Pogwizdowa Nowego, skierowana od ul. Warszawskiej ulicami: Staromiejską i Trembeckiego, do pętli Trembeckiego ZTM, a przy okazji wszystkie warianty trasy byłyby ujednolicone. Z drugiej strony zostałaby skrócona do pętli Kardynała Karola Wojtyły.
Zarówno Pogwizdów Nowy, jak i Rudną Wielką, proponuje się obsłużyć nową linią oznaczoną numerem 30, która funkcjonując z wysoką częstotliwością, zastąpiłaby obecną linię 57.
Proponuje się wydłużenie trasy liniinr 9 do pętli Błękitne Wzgórze, z jednoczesną likwidacją linii nr 35. Na odcinku pomiędzy ul. Staroniwską i skrzyżowaniem z ul. Krakowską trasa linii 9 prowadziłaby jak obecnie, dalej jednak ul. Krakowską oraz al. Piłsudskiego i następnie obecną trasą linii nr 10 do pętli Łukasiewicza.
Konsekwencją zmiany trasy linii 9 byłaby także zmiana trasy linii nr 10 (Błogosławionej Karoliny – Łukasiewicza), która tak jak obecnie prowadziłaby z pętli przy ul. Bł. Karoliny do ronda Dmowskiego, a dalej ulicami: Marszałkowską, Lubelską i Trembeckiego, po czym dotychczasową trasą linii 9 do pętli Olbrachta.
W trasie linii nr 11 w relacji Potockiego – Matuszczaka, proponuje się wprowadzić nieznaczną korektę w rejonie pętli Matuszczaka, wprowadzając tę linię na ulice Bieszczadzką i Rymanowską, w zamian za proponowaną do likwidacji dotychczasową linię nr 30.
Trasa linii nr 12 nie zmieniłaby się, jednak z uwagi na poprowadzenie tej linii jako jedynej ulicami Kwiatkowskiego i Jana Pawła II, charakter tej linii powinien zostać podniesiony do rangi priorytetowej.
Istotną zmianę trasy proponuje się wprowadzić w trasie linii nr 13. Według nowej propozycji trasa linii 13 rozpoczynałaby się z pętli Lubelska Zajezdnia MPK, następnie prowadziła ulicami: Lubelską, al. Wyzwolenia, Ofiar Katynia, Kotuli, German, Wyspiańskiego, Strzelniczą, Plenerową, Panoramiczną, al. Witosa, Langiewicza, Boya-Żeleńskiego, Hanasiewicza, Chmaja, ponownie Langiewicza, Hoffmanowej, Mochnackiego, al. Cieplińskiego, al. Piłsudskiego, Targową, Szopena, Kopisto, al. Niepodległości i dalej bez zmian do pętli przy szpitalu przy ul. Lwowskiej.
Kolejną linią, w której proponuje się wprowadzić istotną zmianę trasy, byłaby linia nr 14. Obecnie autobusy tej linii kursują w relacji Dworzec Lokalny – Kard. Karola Wojtyły. Proponuje się wydłużenie trasy tej linii poprzez jej rozpoczęcie od pętli Mikołajczyka, a następnie poprowadzenie ulicami: Ofiar Katynia, al. Wyzwolenia, al. Okulickiego, Krakowską, al. Piłsudskiego, Lwowską, al. Armii Krajowej, Niemierskiego, Leszka Czarnego, Witolda i od ul. Paderewskiego dalej dotychczasową trasą. Charakter linii 14 zostałby podniesiony do rangi linii podstawowej. Zmiana trasy linii 14 pozwoli na zastąpienie na przystankach przy ulicach Ofiar Katynia i al. Okulickiego przeznaczoną do likwidacji linię 30.
Bez zmian pozostałaby obecna trasa linii nr 15. Natomiast ul. Jarowa w obu kierunkach ma być obsługiwana w szerszym zakresie godzinowym.
Zmianę trasy zaplanowano dla linii nr 16 (obecnie w relacji św. Rocha Lasek – Kalinowa). Na żadnym z dotychczasowych krańców tej linii nie planuje się budowy zaplecza socjalnego, dlatego zamiast do pętli Kalinowa, autobusy linii 16 skierowane byłyby od skrzyżowania ulic Lubelskiej i al. Wyzwolenia do zajezdni przy ulicy Lubelskiej.
Nowa trasa przebiegu linii nr 17, obsługująca relację Lwowska Szpital – Wita Stwosza obejmie ulice Szopena, Targową i Kopisto zamiast fragmentu ul. Piłsudskiego i Rejtana, obsługiwanej przez linie 0A/0B, 19 i 27. Nie byłoby już natomiast kursów tej linii wydłużonych do ul. Przemysłowej, gdyż zadanie to przejęłyby linie 3 i 23 funkcjonujące ze zwiększoną częstotliwością.
Żadnych zmian nie zaplanowano w trasie priorytetowej linii nr 18 (Obrońców Poczty Gdańskiej – Łukasiewicza, z wybranymi kursami do ul. Pienińskiej), a także priorytetowej linii nr 19 (Obrońców Poczty Gdańskiej – Łukasiewicza, z wybranymi kursami do ul. Miłocińskiej). Wprowadzenie modułowej częstotliwości oznaczać będzie jednak dla tych linii jej zmniejszenie w godzinach międzyszczytowych z 15 do 20 minut.
Zmienia się oznaczenie linii nr 20 na linię 40, który odpowiadałby zakresowi numeracji przyjętej dla segmentu linii podmiejskich. Bez zmiany trasy proponuje się pozostawienie zakresu godzin funkcjonowania.
Nowa trasa przebiegu linii nr 21 w relacji Kalinowa – Potockiego zastąpi odcinkowo dotychczasową linię nr 41 łącząc osiedle Załęże z centrum oraz osiedlami Przybyszówka i Bzianka dotychczas nieobsługiwaną dotychczas relacją Siemieńskiego – Ciepłownicza.
Zmienia się numerację linii nr 22 na linię 42, według zakresu numeracji przyjętej dla segmentu linii podmiejskich. Rozkład jazdy zostałby ułożony w sposób rytmiczny, a jedynie wybrane kursy byłyby wydłużane do gminy Świlcza.
Nowy przebieg trasy linii 22 będzie odpowiedzią na wnioski południowych osiedli miasta w celu zwiększenia dostępności komunikacyjnej umożliwiającej bezpośrednie połączenie z ul. Matuszczaka.
Niewielką zmianę trasy proponuje się wprowadzić dla linii nr 23, której autobusy kursują w relacji Lubelska Zajezdnia MPK – Matuszczaka. Zamiast al. Batalionów Chłopskich (na odcinku pomiędzy ulicami Przemysłową i Podkarpacką) do pętli Matuszczaka, trasa tej linii prowadziłaby ulicami: Przemysłową, Architektów, Zawiszy Czarnego i Żołnierzy 9 Dywizji Piechoty, do obecnego przystanku końcowego linii 43.
Wszystkie kursy linii nr 24, zakres czasowy funkcjonującej w relacji Miłocińska – Matuszczaka pozostałby bez zmian – obejmowałby więc jedynie godziny szczytów przewozowych w dniu powszednim. Z uwagi na zmianę charakteru linii 32, uruchomione byłyby dodatkowe kursy linii 24 w szczycie popołudniowym, a także wieczorny kurs z pętli Matuszczaka w kierunku ul. Miłocińskiej, realizowany obecnie w ramach linii 32.
W celu zapewnienia intuicyjności numeracji linii kursujących do cmentarza przy ul. Cienistej numer linii 25 zostanie zaadaptowany na obecne kursy linii 34, które byłyby wydłużone do pętli Cienista Cmentarz prowadzącej obecnie ze szpitala przy ul. Lwowskiej do ul. Błękitne Wzgórze, a wybranymi kursami dalej – do Kielanówki. Proponowaną kolejną zmianą w funkcjonowaniu tej linii byłoby zmniejszenie częstotliwości kursów w godzinach międzyszczytowych i po szczycie popołudniowym z 30 do 40 minut oraz w godzinach wieczornych z 30 do 60 minut.
Niewielką korektę trasy proponuje się dla linii nr 26 (w relacji Cienista Cmentarz – Krakowska Granica, z wybranymi kursami wydłużonymi do ul. Biznesowej). Z uwagi na budowę osiedla przy ul. Technologicznej, proponuje się realizację wszystkich kursów tej linii w obecnym wydłużonym wariancie trasy.
Nie zakłada się zmian w trasie linii nr 27 (w relacji Cienista Cmentarz – Baligrodzka). Na liniach 26 i 27 proponuje się jednak zwiększenie częstotliwości kursów w dni powszednie: z 40 do 30 minut w godzinach szczytów przewozowych i z 60 do 40 minut w godzinach międzyszczytowych oraz po szczycie popołudniowym.
Niewielką zmianę trasy zaplanowano dla linii nr 28 obsługującej relację Lubelska Zajezdnia MPK – Beskidzka Granica (a wybranymi kursami do przysiółka Racławówki - Zabierzowa). Zmiana ta polega jedynie na wycofaniu linii 28 z zajazdu na pętlę Trembeckiego. Natomiast obsługa Racławówki w obu kierunkach ma być realizowana w szerszym zakresie godzinowym. Zmianą rozkładową na linii 28 byłoby zmniejszenie częstotliwości kursów w godzinach międzyszczytowych oraz po szczycie popołudniowym z 30 do 40 minut, a w godzinach wieczornych – z 30 do 60 minut.
Pomimo niewielkiej liczby pasażerów, proponuje się utrzymanie zakresu funkcjonowania linii nr 29 oraz fragmentaryczną zmianę trasy uwzględniającą przystanki przy ul. Kopisto, Kilara i Hetmańskiej. Połączenie to zapewnia dojazd z pętli Trembeckiego ZTM do pętli Przemysłowa trasą prowadzącą m. in. al. Rejtana i al. Powstańców Warszawy. Rozkład jazdy zakładałby większą liczbę kursów dostosowanych do godzin rozpoczęcia i zakończenia pracy w zakładach w rejonie ul. Przemysłowej.
Do likwidacji przeznaczona została natomiast dotychczasowa linia nr 30, funkcjonująca obecnie w relacji Matuszczaka – Mikołajczyka. ZTM twierdzi, że zmiany tras i zwiększenie częstotliwości kursowania na innych liniach w podobnych relacjach spowodują, że pasażerowie korzystający z tej linii będą mogli realizować swoje potrzeby przemieszczania się innymi połączeniami.
Oznaczenie 30 zostałoby wykorzystane dla autobusów obecnej linii nr 57 (na zmienionej trasie), która będzie realizowała kursy po obecnej trasie linii 57 Bardowskiego – Pogwizdów Nowy – Bardowskiego. Ze względu na jednokierunkowy charakter linii będzie koordynowana częściowo z kursami linii 40 na odcinku Bardowskiego - Myśliwska.
Trasę linii nr 31, z uwagi na zmianę trasy linii 16, proponuje się zamiast do pętli Lubelska zajezdnia MPK skierować do pętli przy ul. Kalinowej – trasą linii 16, a więc ulicami: Lubelską, al. Wyzwolenia, Krakowską, Dębicką i Kalinową.
Dla linii nr 32, która dotychczas obsługiwała relację pomiędzy przystankami Obrońców Poczty Gdańskiej – Niepodległości, planuje się zmianę trasy i charakteru linii.
- Ponieważ Rzeszów dynamicznie się rozwija, a jednym z głównych wyzwań dotyczących promowania zrównoważonego transportu wraz z wyjściem naprzeciw zapotrzebowaniu w zakresie mobilności mieszkańców pozostaje zapewnienie sprawnego przemieszczania się transportem zbiorowym na osi zachód-wschód. Obecnie ul. Krakowska oraz ul. Lwowska stanowią jedne z najbardziej obciążonych korytarzy komunikacyjnych w mieście - obsługują zarówno intensywny ruch samochodowy, jak i znaczące potoki pasażerskie w przewozach publicznych - czytamy w dokumencie.
Jak twierdzą autorzy opracowania, „wprowadzenie systemu metrobus na linii 32, o częstotliwości jak dla linii priorytetowych, obsługiwanej przez autobusy o zwiększonej pojemności i kursujące z wysoką częstotliwością, jest niezbędne dla zapewnienia atrakcyjnej alternatywy wobec transportu indywidualnego. Kluczowym elementem sukcesu projektu jest realizacja wydzielonych buspasów bez wyjątków typu 1+2. Tylko całkowicie odseparowany pas ruchu dla autobusów pozwoli na:
- zapewnienie przewidywalności czasu przejazdu, a więc i punktualności niezależnie od natężenia ruchu samochodowego;
- utrzymanie wysokiej częstotliwości kursowania, co jest fundamentem systemu metro-
busa;
- budowę zaufania wśród pasażerów, że transport publiczny stanowi realną alternatywę
dla samochodu”.
- Ograniczenie liczby przystanków pozwoli na utrzymanie charakteru szybkiej linii przelotowej, przy jednoczesnym zachowaniu maksymalnej dostępności dla największych grup użytkowników. Dzięki temu metrobus stałby się nie tylko środkiem transportu, ale kręgosłupem komunikacyjnym miasta – łączącym kluczowe osiedla mieszkaniowe z centrum i innymi liniami komunikacji zbiorowej - dodają.
Z uwagi na zaplanowane wydłużenie do pętli przy ul. Bł. Karoliny trasy linii 6, byłaby zlikwidowana trasa linii nr 33, obsługującej relację Kalinowa – Lubelska. Obsługę ulicy Dębickiej i Kalinowej przejmie linia 21. Pomiędzy ulicami Krakowską i Dębicką trasa tej linii prowadziłaby ulicami Kotuli i Ustrzycką, umożliwiając dotychczasowym pasażerom linii 6 korzystającym z przystanków przy ul. Ustrzyckiej dalsze korzystanie z komunikacji miejskiej.
Rekompensatą za wycofanie jednej z linii obsługujących ul. Lubelską byłaby zmiana charakteru linii nr 23 – zamiana na całodzienną i całotygodniową. Linia 21, jako uzupełnienie linii 31 do pętli przy ul. Kalinowej, funkcjonowałaby w ograniczonym zakresie godzinowym. Linia miałaby charakter całotygodniowy.
Planuje się wydłużenie wszystkich kursów linii nr 34 do pętli Cienista Cmentarz prowadzącej obecnie ze szpitala przy ul. Lwowskiej do ul. Błękitne Wzgórze, a wybranymi kursami dalej – do Kielanówki. Proponowaną kolejną zmianą w funkcjonowaniu tej linii, oprócz zmiany numeru na 25, byłoby zmniejszenie częstotliwości kursów w godzinach międzyszczytowych i po szczycie popołudniowym z 30 do 40 minut oraz w godzinach wieczornych z 30 do 60 minut.
Linia nr 35, która obsługuje relację Błękitne Wzgórze – Bardowskiego, jak już wcześniej wspomniano, przeznaczona zostanie do likwidacji. W zamian trasą prowadzącą ulicami: Mochnackiego, Hoffmanowej i Langiewicza pojadą dodatkowo autobusy linii 13.
Zmianę trasy proponuje się dla linii nr 36. We wschodniej części trasy linii 36 proponuje się wprowadzenie jeszcze jednej zmiany – zamiast ulicami Niemierskiego i Witolda, trasa tej linii poprowadzona zostałaby ul. Paderewskiego. Dzięki tej zmianie utworzona w tym miejscu zostałaby para skoordynowanych linii (6 i 36) funkcjonujących łącznie z podwojoną częstotliwością. W zamian ul. Niemierskiego prowadzić będzie trasa linii 14. Podobnie jak w obecnych rozkładach jazdy, linia 36 nie funkcjonowałaby w niedziele i święta.
Trasę linii nr 37, której autobusy kursują obecnie w relacji Trembeckiego ZTM – Hermanowa Przylasek, podobnie jak linię 37, proponuje się skrócić do pętli Dworzec Lokalny. Jej numer zostałby zmieniony na 45.
Słabe wyniki przewozowe linii nr 39 (Przemysłowa Urząd Celny – Dworzec Lokalny) oraz linii nr 49 (Przemysłowa Urząd Celny – Świętego Rocha Lasek) są powodem propozycji likwidacji obu tych linii. Z ulic: Dąbrowskiego i Batalionów Chłopskich do ul. Przemysłowej prowadzić będzie trasa całodziennej linii 3, a z al. Cieplińskiego (przez ulice Langiewicza i Batalionów Chłopskich) – dodatkowo trasa linii 23. Połączenia te zapewnią całodzienny dojazd do ul. Przemysłowej i możliwe będą przesiadki na nie w różnych częściach miasta. Na odcinku od ul. Przemysłowej do al. Powstańców Warszawy obecna trasa linii 49 pokrywa się natomiast z trasą linii 29, na której zaplanowano więcej kursów niż obecnie, które w miarę możliwości będą też skomunikowane z kursami linii 36. Numer zostanie wykorzystany przy scaleniu obecnie funkcjonujących linii 60 i 61.
Dla dotychczasowej linii nr 20 proponuje się jedynie zmienić oznaczenie tej linii na 40 (z uwagi na przeznaczenie zakresu numeracji 40-49 dla linii podmiejskich) obsługującej relację Bardowskiego – Bratkowice i realizującej głównie zadanie obsługi obszaru podmiejskiego, proponuje się wprowadzenie niewielkiej korekty trasy w Pogwizdowie Nowym. Zamiast ul. Myśliwską, trasa tej linii prowadziłaby ul. Pogwizdowską. Proponuje się także likwidację wariantu trasy obowiązującego tylko w jednym kursie w kierunku Rzeszowa, w którym autobus przejeżdża przez miejscowość Rudna Wielka odwrotnie niż w pozostałych kursach – zgodnie z kierunkiem przewidzianym dla linii 8. Z badań marketingowych wynika, że z tego unikatowego odcinka korzystał średnio tylko jeden pasażer dziennie.
Linia nr 41 będzie zlikwidowana, a dotychczasową obsługę przejmie odcinkowo regularnie kursująca linia 21.
Aby było możliwe zwiększenie częstotliwości na liniach: 2, 27, 36 i 47, konieczna jest likwidacja linii nr 42. Relacje obsługiwane obecnie linią 42 zapewnią inne połączenia: osiedle Kotuli z ul. Szopena zapewni linia 6, natomiast z ulicami: German, Wyspiańskiego, Strzelniczą, Plenerową, Panoramiczną i al. Witosa – linia 13 na nowej trasie.
Nowa trasa linii 42 będzie funkcjonować w zbliżonym zakresie do obecnej linii 22, która skierowana zostałaby z pętli Bardowskiego do pętli w Trzcianie (wybrane kursy do Świlczy lub Mrowia Otoka).
Do likwidacji proponuje się przeznaczyć także linię nr 43 (obecnie funkcjonującą w relacji pomiędzy przystankami Żołnierzy 9 Dywizji Piechoty Bloki – Niepodległości / Rejtana. Podczas pomiarów na unikatowym odcinku trasy tej linii (pomiędzy al. Powstańców Warszawy a pętlą przy ul. Przemysłowej) nigdy nie było w pojeździe więcej niż 10 osób, przeważnie jednak było ich znacznie mniej. Pozostały odcinek trasy obsługiwany jest intensywne innymi liniami, przede wszystkich parą linii 0A i 0B, ale też (innymi trasami lub na części trasy) – liniami: 26, 34 i 36. Numer 43 zostanie nadany obecnej linii nr 3.
Zarówno obsługa ul. Architektów jak i obsługa ul. Żołnierzy 9 Dywizji Piechoty zapewniona zostałaby poprzez zmianę trasy linii 23 i zmianę jej charakteru na całodzienną, a to z kolei zapewniłoby funkcjonowanie pary linii 3 i 23 na tych ulicach z wysoką częstotliwością, jak dla linii priorytetowych.
Z uwagi na potrzebę zapewnienia integrującego różne linie przystanku w centrum Rzeszowa dla kierunku do Tyczyna, trasę linii nr 44 (Dworaka Targ – Tyczyn, wybranymi kursami do miejscowości Kielnarowa) proponuje się wydłużyć do Trembeckiego przez ulicę Maczka w związku z oddaniem do użytku łącznika pn. Wisłokostrada łączącym ulicę Lwowską z Ciepłowniczą. Jak przekonuje ZTM, zapewni to sprawne połączenie południowej części miasta z os. Staromieście oraz możliwość przesiadki w linie kursujące ul. Lubelską. Wprawdzie głównym celem linii 44 jest obsługa obszaru podmiejskiego, ale można spróbować rozłożyć nieco bardziej rytmicznie odjazdy linii, zwłaszcza w dni weekendowe (w godzinach funkcjonowania targowiska), kiedy częstotliwości są niższe, a konkretne godziny odjazdów nie są aż tak istotne.
Linia nr 45 (Bardowskiego – Mogielnica) zostanie zastąpiona linią 43 (obecną 3) na zmienionej trasie, nadając jej numer z proponowanego zakresu dla linii podmiejskich na trasach z Bardowskiego do Boguchwały, Lutoryża i Mogielnicy. Numer 45 zostanie nadany obecnej linii nr 37.
Linia nr 46, z racji niewielkiej liczby kursów, nie musi być uwzględniana w synchronizowanej sieci i może ona funkcjonować w pewnym zakresie autonomicznie. Oznacza to, że jej rozkład jazdy może być w zasadzie dowolnie kształtowany w ramach obowiązującego porozumienia, jednak w miarę możliwości kursy nie powinny nakładać się z kursami linii 6, z którą część trasy ma wspólny odcinek.
Proponuje się przeznaczyć do likwidacji linię nr 47, której autobusy kursują w relacji Baligrodzka – Dworaka Targ. Połączenie w relacji z osiedla Kotuli do ul. Targowej zapewni linia 6 na nowej trasie, a do ulic: Ofiar Katynia, al. Wyzwolenia i al. Okulickiego – linia 1 na nowej trasie. Z kolei obsługę ulic Ofiar Katynia i al. Okulickiego w relacji do centrum zapewnią autobusy linii 1 i 14 na nowych trasach, a obsługę al. Okulickiego – autobusy linii 19 na dotychczasowej trasie.
Połączenie centrum Rzeszowa z osiedlem Kotuli, zapewnią autobusy linii 1 i 14 (na zmienionych trasach) oraz 2 i 27 (ze zwiększoną częstotliwością kursowania), co zapewni przynajmniej taką samą liczbę kursów w tej relacji jak do tej pory, ale wykonywanych bardziej rytmicznie.
Z uwagi na uruchomienie połączenia ulic Lwowskiej i Ciepłowniczej (tzw. Wisłokostrady) konieczna będzie w najbliższym czasie likwidacja pętli Dworaka. Liczba pasażerów wsiadających w dni powszednie i w soboty na przystanku Dworaka Targ jest jednak znikoma – w większości kursów w ciągu całego dnia nie jest przekraczany próg 3 pasażerów na kurs (tylko w dwóch kursach w ciągu całego dnia było ich więcej, ale nie więcej niż 5). - Wprawdzie podczas badań marketingowych zupełnie inną liczbą pasażerów na ul. Dworaka charakteryzowały się kursy niedzielne, ale z uwagi na utrudnienia w zawracaniu autobusów już i tak zostały one wycofane, dlatego rezygnacja z obsługi tego przystanku w pozostałych dniach tygodnia nie powinna być problematyczna, dlatego na odcinku Piłsudskiego – Dworaka w niedziele zostanie zastąpiona wariantowymi kursami linii 4 - informuje ZTM.
Linię nr 49 proponuje się przeznaczyć do likwidacji.
Jak przekonuje ZTM, linie: 51, 52 i 54, obsługujące Specjalną Strefę Ekonomiczną w gminie Głogów Małopolski oraz lotnisko „Rzeszów-Jasionka” w gminie Trzebownisko, należy pozostawić bez zmian godziny odjazdów. Zostały one bowiem dostosowane do potrzeb pasażerów tych linii. Rozkłady jazdy innych linii muszą umożliwiać przesiadki na autobusy linii dowożących do SSE, dlatego konieczne jest zaoferowanie skomunikowanych kursów na różnych liniach w godzinach wczesnoporannych i późnowieczornych.
Trasa linii nr 51 rozpoczynałaby się od Dworca Lokalnego i prowadziłaby ulicami: Czarnieckiego, Jabłońskiego i Grottgera do pętli Bardowskiego, skąd dalej trasą linii 51 w kierunku Jasionki, w której obecne kursy linii 51 zostałyby skierowane do pętli przy zakładzie EME Aero lub do Portu Lotniczego. W kierunku powrotnym trasa linii 51 w obu wariantach prowadziłaby od al. Piłsudskiego ulicami: Grottgera, następnie po obsłudze przystanku Dworzec PKP po raz kolejny Grottgera i dalej ulicami Jabłońskiego i Czarnieckiego – do Dworca Lokalnego.
Trasy linii nr 52 i 54 pozostają bez zmian.
Okrężna trasa linii nr 57 (Dworaka Targ – Pogwizdów Nowy), z uwagi na konieczność likwidacji pętli przy ul. Dworaka, zostałaby skrócona do pętli Bardowskiego, a oznaczenie tej linii – ze względu na przeznaczenie zakresu numeracji 50-59 dla linii obsługujących SSE – zostałoby zmienione na 30.
Zmianę trasy proponuje się także dla linii nr 59, której autobusy kursują w relacji Trembeckiego ZTM – Przemysłowa. Oznaczenie tej linii, z uwagi na przeznaczenie zakresu numeracji 50-59 dla linii obsługujących SSE, proponuje się zmienić na 3. Proponuje się, aby trasa tej linii rozpoczynała się na pętli Mikołajczyka, a następnie prowadziła ulicami: Ofiar Katynia, al. Wyzwolenia, Lubelską i Trembeckiego, skąd już dotychczasową trasą do ul. Batorego dalej Fredry, Targową, Szopena, Kilara, Pl. Śreniawitów do ul. Dąbrowskiego później al. Batalionów Chłopskich. Dalej trasa linii 3 nie prowadziłaby już ul. Podkarpacką, tylko ulicami: al. Batalionów Chłopskich, Przemysłową, Architektów i Zawiszy Czarnego.
Oznacza to, że obsługa ul. Architektów prowadzona byłaby w sposób odwrotny od dotychczasowego, czyli z przystanków po wschodniej stronie ulicy autobusy odjeżdżałyby w kierunku centrum, natomiast z przystanków po zachodniej stronie – w kierunku przeciwnym. W ten sam sposób prowadzona byłaby obsługa przystanków przy tej ulicy przez linię 23. Zakłada się koordynację rozkładów jazdy linii 3 i 23, które tworząc parę, funkcjonować będą łącznie z wysoką częstotliwością przewidzianą dla linii priorytetowych. Wysoka i gęsta zabudowa wielorodzinna tej części miasta wskazuje na potencjalną konieczność właśnie takiej obsługi. Zintegrowane na przystanku Dąbrowskiego będą też dojazdy autobusów obu linii w kierunku wyjazdowym z centrum Rzeszowa.
Z ul. Zawiszy Czarnego autobusy linii 3 skręcałyby w prawo, a trasa nie kończyłaby się, tak jak obecnie na pętli Przemysłowa, tylko prowadziłaby ul. Żołnierzy 9 Pułku Piechoty do obecnego końcowego przystanku linii 43. - W tym miejscu rozpoczęła się już budowa nowego osiedla mieszkaniowego, także z wysoką zabudową wielorodzinną, dlatego zaplanowanie do tego rejonu całodziennej i całotygodniowej linii autobusowej wydaje się koniecznością - dowodzą autorzy dokumentu.
Przy okazji poprawi się też dojazd do cmentarza komunalnego Zwięczyca przy ul. Świętokrzyskiej. Opisane wytyczenie trasy linii 3 umożliwi likwidację wydłużenia trasy w celu zawrócenia autobusów na rondzie im. Rozstrzelanych 8 czerwca 1943 r.
Linie nr 60 i 61 zostaną połączone pod nowym oznaczeniem 39. W celu stworzenia sprawnego połączenia Zalesia z Wilkowyją trasa linii ulegnie modyfikacji i będzie prowadzić z pętli Łukasiewicza ulicami: Wieniawskiego, Kiepury, Smosarskiej, Wierchową, Nowym Wzgórzem, Matysowską, Św. Walentego, Św. Rocha, Paderewskiego, Witolda, Leszka Czarnego, Zygmunta I Starego i Olbrachta. Przedstawione rozwiązanie będzie stanowić zachowa podstawowy cel funkcjonowania obu linii, jakim jest obsługa szkół.
Koncepcja zakłada także kompleksową modyfikację linii nocnych.
Bez zmian pozostałby podstawowy wariant linii N1 (Obrońców Poczty Gdańskiej – Łukasiewicza, z wybranymi kursami z pętli Miłocińska), jednak wprowadzony zostałby dodatkowy wariant trasy, zakładający jej wydłużenie od pętli Łukasiewicza, ulicami: Wieniawskiego, Kiepury, Matysowską i Pienińską – do pętli Pienińska.
Zgodnie z tym wariantem trasy wykonywane byłyby dwie pary kursów:
• po godz. 23, zastępująca ostatnią parę kursów linii 5 (wykonywaną obecnie tylko w dni powszednie);
• po godz. 4, zastępująca pierwszą parę kursów linii 18 (wykonywaną obecnie tylko w dni powszednie).
W trasie linii nocnej N2 (Błogosławionej Karoliny – Słocińska) nie byłoby zmian na odcinku: pętla Błogosławionej Karoliny – Plac Wolności. Na kolejnym odcinku trasa tej linii prowadziłaby natomiast ulicami: al. Piłsudskiego, al. Rejtana, al. Powstańców Warszawy, Kwiatkowskiego, Strażacką, Miłą i Kardynała Karola Wojtyły – do pętli Kardynała Karola Wojtyły.
Trasa okrężnej linii nocnej N3 (Lubelska Zajezdnia MPK – Lubelska Zajezdnia MPK) zostałaby z kolei zmieniona na dwukierunkową i prowadziłaby bez zmian na odcinku Lubelska Zajezdnia MPK – Dworzec Główny, następnie ulicami: Targową, Szopena, Kopisto, al. Rejtana, Paderewskiego, al. Krzyżanowskiego, Niepodległości, Mieszka I, Lwowską,Leszka Czarnego, Witolda, Paderewskiego, al. Powstańców Wielkopolskich i Słocińską – do pętli przy ul. Słocińskiej.
Wszystkie linie nocne będą kursowały z częstotliwością co 60 minut w godzinach 23-24, a następnie co 120 minut do godzin wczesnoporannych. Oznacza to, że przez całą noc obsługę komunikacyjną uzyskałby odcinek od ul. Kwiatkowskiego, ulicami Strażacką i Miłą do pętli Kardynała Karola Wojtyły – dotychczas nieobsługiwany w godzinach nocnych.
Autobusy wszystkich linii nocnych spotykałyby się przy Dworcu Głównym o godzinach: 23:00, 0:00, 1:00, 2:00, 3:00, 4:00 i 5:00, umożliwiając wzajemne przesiadki. O godzinach 23:00 i 0:00 możliwe byłyby przesiadki we wszystkich kierunkach, natomiast w pozostałych godzinach – tylko w wybranych. O godzinach 23:00 i 0:00 byłyby zaplanowane kursy wszystkich linii nocnych w obu kierunkach, dzięki czemu możliwa byłaby rezygnacja z części bardzo słabo wykorzystanych kursów wykonywanych w porze nocnej na liniach dziennych.
Podobnie na godz. 5:00 do Dworca Kolejowego przyjechałyby autobusy trzech linii z różnych kierunków (poza autobusem linii N1 z kierunku Obrońców Poczty Gdańskiej, gdyż z tego miejsca, z uwagi na dojazd na późniejsze kursy z kierunku Łukasiewicza, trzeba już wykonywać kursy linii dziennych).
Generalna zasada byłaby taka, że jeżeli na danej trasie wykonywany byłby kurs linii nocnej: N1, N2 lub N3, to nie byłby już wykonywany w tym czasie kurs linii dziennej. Późnowieczorne (po godz. 23) lub wczesnoporanne (przed godz. 5) kursy na liniach dziennych wykonywane byłyby tylko na tych liniach, które docierają do miejsc nieobsługiwanych liniami nocnymi lub gdy ich realizacja wynika z dojazdu na linię lub zjazdu do zajezdni. Opisany sposób zorganizowania linii nocnych byłby taki sam w każdą noc tygodnia.
Jak przekonuje ZTM, w opracowanej koncepcji zakłada się, że niemal wszystkie odcinki sieci komunikacyjnej byłyby w dalszym ciągu obsługiwane. Jednocześnie możliwe jest łatwe wprowadzenie do niej pewnych zmian po wybudowaniu nowych odcinków dróg lub pętli, które umożliwiłoby zagęszczenie siatki połączeń komunikacją miejską w niektórych obszarach na terenie Rzeszowa, z ograniczoną obecnie dostępnością komunikacyjną.
Czy takie zmiany siatki połączeń autobusowych spodobają się mieszkańcom? W mediach społecznościowych już jest dużo krytycznych komentarzy. Wiadomo, że gruntowne zmiany są jednak konieczne. Podstawowa siatka połączeń pochodzi z czasów gdy Rzeszów był dużo mniejszy, a realia ruchu na ulicach zupełnie inne.
Kiedy można spodziewać się wdrożenia nowej siatki połączeń? Najprawdopodobniej w przyszłym roku, ale nie od 1 stycznia, a w połowie roku, tak by po wakacjach nowy układ linii mógł być już wdrożony w pełni.
MATERIAŁY INFORMACYJNE:
• Optymalizacja oferty przewozowej rzeszowskiej komunikacji miejskiej
• Załącznik nr 1 (Dzień powszedni)
• Załącznik nr 1 (Sobota)
• Załącznik nr 1 (Niedziela)
• Załącznik nr 2
• Załącznik nr 3
Materiały w wersji papierowej dostępne są do wglądu w punktach konsultacyjnych.
Rafk
Fot. Urząd Miasta Rzeszowa