Dyskusyjny Klub Filmowy „Klaps” powraca. 24 maja pierwszy seans i rozmowy

KATEGORIA: KULTURA / 16 maja 2021

Słynny wśród miłośników wyszukanych tytułów filmowych Dyskusyjny Klub Filmowy „Klaps” powraca po pandemicznej przerwie. Organizatorzy zapraszają smakoszy dobrego filmu na majowe projekcje połączone z prelekcjami i pofilmowymi dyskusjami. Seanse tradycyjnie odbywać się będą w sali kinowej Wojewódzkiego Domu Kultury w Rzeszowie, przy ul. Okrzei 7. Pierwszy z nich odbędzie się w poniedziałek 24 maja, o godz. 19.00.

Co zobaczymy?

W najbliższym repertuarze „Klapsa” szykują się dwa interesujące i intrygujące zarazem produkcje. Stali bywalcy Klubu jaki i nowe osoby, zainteresowane dobrym kinem, będą mogli zobaczyć w maju takie tytuły jak: „Tylko zwierzęta nie błądzą” oraz „Ojciec”. Dyskusyjny Klub Filmowy „Klaps” przypomina, że marcowe i listopadowe karnety zachowały swoją ważność, a wejściówki pojedyncze na każdy film będą dostępne w cenie 10 zł.

Podczas każdej projekcji, będą oczywiście obowiązywały aktualne (w tym czasie) obostrzenia Głównego Inspektora Sanitarnego, w związku z pandemią koronawirusa.

Szczegółowy dotyczące filmów

TYLKO ZWIERZĘTA NIE BŁĄDZĄ, reż. Dominik Moll (24.05, o godz. 19.00)

produkcja: Francja/Niemcy 2020, / gatunek: kryminał - thriller / czas trwania: 116 min

Trzymająca w napięciu i pełna zwrotów akcji kryminalno-miłosna układanka. Zagadkowe zniknięcie kobiety podczas burzy śnieżnej sprawi, że pięcioro nieznajomych zostanie uwikłanych w tajemnicę, która wykracza daleko poza senne górskie miasteczko gdzieś we Francji.

Każda z postaci ma coś na sumieniu, najwyraźniej nie chcąc dzielić się wszystkimi swoimi sekretami. Większość z nich to idealiści, którzy marzą o ucieczce od szarej rzeczywistości, odnalezieniu miłości czy spełnienia. Łączy ich poczucie frustracji oraz nietypowa sytuacja, w jakiej się znaleźli. Poświęcone poszczególnym bohaterom rozdziały filmu obrazują nie tylko różne punkty widzenia na temat samego zaginięcia Evelyn, ale stopniowo odkrywają też zależności między nimi. Kolejne elementy tej oryginalnej układanki zaczynają do siebie pasować.

Nowy film cenionego europejskiego reżysera Dominika Molla oparty jest na bestsellerowej powieści kryminalnej autorstwa Colina Niela wydanej w 2017 roku. Struktura „Tylko zwierzęta nie błądzą” może budzić skojarzenia z „Rashomonem” Akiry Kurosawy. Prezentując kolejne punkty widzenia na fabularną tajemnicę, Moll umiejętnie gubi tropy i steruje uwagą widza, zapewniając mu zarówno pełną napięcia intrygę, jak i ekranową rozrywkę.

Prasa o filmie:

“Na tyle intrygujący, że pozostaniesz w niepewności aż do ostatniego momentu.” - Jordan Mintzer, Hollywood Reporter

“Świeża i przemyślana refleksja na temat współczesnego życia.” - Rob Aldam, Backseat Mafia

“Zachęca do zanurzenie się w tajemnicy i udania na prawdziwą filmową przejażdżkę.” - Mark Keizer, Variety

“Ostry i fascynujący. Dominik Moll osiąga ten efekt, flirtując ze stylem znanym z „Rashomona.” - Fionnuala Halligan, Screen International

OJCIEC, reż. Kristina Grozeva, Petar Valchanov (31.05, o godz. 19.00)

produkcja: / gatunek: / czas trwania: min

Reżyserski duet Kristina Grozeva i Petar Valchanov przenosi na chwilę akcenty z kluczowego w ich poprzednich filmach społecznego kontekstu na dynamiczne relacje, jakie tworzą się między bohaterami. Mówią o kruchości, a może sile rodzinnych więzów, jednostkowym podejściu do żałoby, wreszcie o absurdach, jakie czekają na ojca i syna. Kameralne, intymne, ciepłe kino.

Film otwiera scena pochówku starszej kobiety. Wśród żałobników szybko rozpoznajemy jej zdenerwowanego męża Vasila. Irytacja krewkiego mężczyzny wzmaga się z chwilą, gdy syn mimo jego próśb nie chce zrobić pamiątkowych zdjęć trumny z ciałem nieboszczki. To pierwsza spośród wielu scysji pomiędzy bohaterami.

Po pogrzebie matki Pavel najchętniej wróciłby do swoich codziennych obowiązków i ciężarnej żony. Zwłaszcza że w towarzystwie ojca nie czuje się zbyt komfortowo. Ten ma jednak zupełnie inne plany, związane z przekonaniem, że zmarła kobieta próbuje się z nim skontaktować zza grobu. W rozwiązaniu zagadki pomóc ma wizyta u znanego lokalnego medium. Chcąc nie chcąc, Pavel wplątany zostaje w zaplanowaną przez ojca intrygę, która pozwoli przewartościować ich napięte relacje.

Prasa o filmie:

“Niezwykle dopracowana komedia, posługująca się zarówno farsą, jak i satyrą, z odrobiną słodkiej głębi.” - Demetrios Matheou, Screen

“Najbardziej absurdalna historia w dotychczasowej filmografii Grozevy i Valchanova.” - Ştefan Dobroiu, Cineuropa

“Słodko-gorzka farsa rodzinna rozgrywająca się w miejscu, gdzie ludzie wciąż bardziej ufają magicznemu folklorowi niż krzywdzącej biurokracji państwowej.” - Stephen Dalton, The Hollywood Reporter

“Ten niecodzienny, serdeczny film nie zawsze daje nam to, czego chcemy, ale sprawi, że otrzymamy to, czego potrzebujemy.” - Jessica Kiang, Variety

Red.

Materiał DKF KLAPS

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4