Festiwal Maskarada już za nami. Zobacz werdykt jury i fotorelację z wydarzenia

KATEGORIA: KULTURA / 21 czerwca 2021

Nagroda dla najlepszego spektaklu nurtu głównego Olsztyńskiego Teatru Lalek „Mamu-Ty”, w reżyserii Agi Błaszczak
Fot. Paweł Bialic

W niedzielę 20 czerwca zakończyła się (trwająca od środy) 11. edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Ożywionej Formy MASKARADA 2021. Ze względu na pandemię i jeszcze do niedawna obowiązujące obostrzenia, to było pierwsze takie wydarzenie, które odbyło się z udziałem publiczności i spektaklami oglądanymi przez nią na żywo, a nie za pośrednictwem łączy internetowych. Tematem przewodnim tegorocznego festiwalu były „PRAWA DZIECKA – PRAWA CZŁOWIEKA – PRAWA ZWIERZĄT.”

Na początek zaprezentowało się „Brzydkie Kaczątko”

Gospodarzem MASKARADY był oczywiście rzeszowski Teatr Maska, który postanowił przywitać festiwalową publiczność premierowo opowieścią na motywach baśni Hansa Christiana Andersena „Brzydkie Kaczątko”. I ten właśnie spektakl oficjalnie otworzył (16 czerwca w środę) 11. Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ożywionej Formy MASKARADA 2021.

Historia tytułowego kaczątka, myślę że znana większości z nas, idealnie wpisała się w tegoroczne hasło festiwalu. Opowiada bowiem o tolerancji, akceptacji siebie i otaczającego nas świata.

Spektakl okraszony jest „pierzastą” scenografią i poprzez właśnie ten miękki, ale niedoskonały świat, jego twórcy przeprowadzają widzów przez głębszą podróż. Podróż do wnętrza siebie, swoich kompleksów i ciągłych obaw o to jak jesteśmy postrzegani przez innych. Z czasem tytułowe „Brzydkie Kaczątko” odnajduje w sobie piękno wewnętrzne i zewnętrzne. To ukazuje nam ponadczasową prawdę, że nie zawsze ślepa chęć upodobnienia się do innych, jest nam potrzebna i dla nas korzystna. Czasem to co pierwotnie postrzegamy jako naszą wadę może okazać się naszą największa zaletą.

Spektakl wyreżyserowała Anna Wolszczak, za adaptację i teksty piosenek odpowiada Magdalena Mrozińska, scenografia stworzyła Marta Kodeniec, muzykę Katarzyna Bem. Na scenie zobaczymy: Jadwigę Domkę, Annę Kukułowicz, Kamilę Olszewską, Macieja Owczarka, Roberta Luszowskiego, Andrzeja Piecucha oraz Piotra Błędowskiego (gościnnie).

Poziom był wysoki

Wiele z konkursowych spektakli tegorocznej MASKARADY nie miało możliwości szerzej zaprezentować się realnej publiczności. Oczywiście winna jest tu pandemia, która mocno ograniczyła aktywność wielu artystów, z drugiej strony to właśnie dzięki niej ten festiwal zyskał. Widzowie mogli zobaczyć spektakle, które już wcześniej nie zostały „ograne” np. na innych tego typu wydarzeniach w Polsce. Program przepełniony był dobrymi propozycjami, za którymi stała nie tylko, czasem wręcz zachwycająca scenografia, także mądry i ciekawy dialog z widzem.

Jury nie miało łatwego wyboru

Wszystkim konkursowym spektaklom, jak zawsze, przyglądało się festiwalowi jury. Jednak w tym roku była nowość, po raz pierwszy spektakle konkursowe oceniane były w dwóch nurtach – nurcie głównym i nurcie off. I tak jury profesjonalne w składzie: Bożena Sawicka, Anna Ciszowska i Tomasz Kaczorowski zadecydowało o przyznaniu następujących nagród:

Nagroda dla najlepszego spektaklu nurtu głównego (3000 zł) – dla spektaklu Olsztyńskiego Teatru Lalek „Mamu-Ty”, w reżyserii Agi Błaszczak - za zaufanie sile teatru lalkowego, dzięki której wykreowany spektakl oddziałuje na emocje i wyobraźnię widzów.

Nagroda dla najlepszego spektaklu nurtu off (3000 zł) – dla spektaklu Grypy Gra/Nice „Bezimienny/Nieznany” wg pomysłu i w realizacji Łukasza Batki - za stworzenie spektaklu zaangażowanego społecznie i poetycką opowieść o empatii oraz zachwycający plastycznie świat na scenie.

Nagroda aktorska za najlepszą rolę męską (1500 zł) – za role męskie w spektaklu Teatru Guliwer „Czy umiesz gwizdać, Joanno?” dla Anny Przygody i Tomasza Kowola - za umiejętność stworzenia szlachetnego, oszczędnego w środkach spektaklu dla dzieci, poruszającego trudny temat oswajania śmierci i wzmacniania relacji międzypokoleniowych.

Nagroda aktorska za najlepsze role kobiece (1500 zł) dla Teresy Kowalik i Katarzyny Pałki - za przejmujące opowiedzenie młodemu widzowi o przerwanym dzieciństwie i samotności dzieci z łódzkiego getta w spektaklu "Rutka".

Jury postanowiło przyznać również jedno pozaregulaminowe wyróżnienie dla spektaklu Analog Collective „Ludzie/psy” - za próbę oddania głosu tym, którzy są go pozbawieni.

Profesjonalne jury wybierało spośród 8 spektakli w nurcie głównym: „Wilk i trzy świnki oraz leśniczy, co strzeże dziczy” Teatru im. H. Ch. Andersena, „Wielkie gorące szybkie puff” Śląskiego Teatru Lalki i Aktora Ateneum, „Rutka” Teatru Lalek Arlekin w Łodzi, „Mamu-Ty” Olsztyńskiego Teatru Lalek, „Chłopcy z Placu Broni” Teatru Lalki i Aktora w Wałbrzychu, „Czy umiesz gwizdać, Joanno?” Teatru Guliwer, „Tutu” Teatru Lalek Banialuka, „Kosmici” Teatru Miniatura. A także spośród 3 spektakli w nurcie off: „Bezimienny/Nieznany” Grupy Gra/Nice, „Malala. Dziewczyna z kulą w głowie” Teatru Odnalezionego, Ludzie/Psy” Analog Collective.

Natomiast jury dziecięce, w osobach: Katarzyna Kiebała, Bartłomiej Mikołajczyk i Oliwia Surowiec zdecydowała się na przyznanie swojej nagrody spektaklowi „BEZIMIENNY/NIEZNANY” Grupy Gra/Nice. Swój werdykt oparli na haśle tegorocznej MASKARADY, jakim są PRAWA DZIECKA – PRAWA CZŁOWIEKA – PRAWA ZWIERZĄT.

- Dziękujemy spektaklowi „BEZIMIENNY/NIEZNANY” w wykonaniu Grupy GRA/NICE z Łodzi za poruszenie ważnego tematu jakim jest utrata poczucia bezpieczeństwa. Spektakl ten wzbudził w nas wiele emocji, potrafił wzruszyć i przejąć do głębi. Jesteśmy z serca wdzięczni za niezapomniane przeżycia oraz wyjątkowy format - podkreślali przedstawiciele jury dziecięcego.

Viperis

Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z MASKARADY 2021 autorstwa Pawła Bialica.

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4