Jest szansa na budowę Wisłokostrady! Aż 13 ofert, część mieści się w budżecie
KATEGORIA: INWESTYCJE / 12 maja 2023
Fot. Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa
Do przetargu na budowę Wisłokostrady czyli połączenia al. Rejtana z ul. Ciepłowniczą i dalej do ul. gen. Maczka zgłosiło się aż 13 firm, których oferty wahają się od nieco ponad 169 do 230 mln zł. Co ważne, dwie oferty mieszczą się w budżecie zabezpieczonym przez miasto. To daje spore szanse na realizację tej kluczowej dla miasta inwestycji. Decyzja ma zapaść latem tego roku.
Dwie oferty mieszczą się w budżecie
Wisłokostrada to jeden z kluczowych projektów drogowych, przewidzianych do realizacji na najbliższe lata. Dwupasmowa trasa o długości ponad 2 kilometrów połączy aleję Rejtana z ulicą Ciepłowniczą, a stąd doprowadzi przez ul. gen. Maczka do skrzyżowania ul. Lubelskiej z al. Wyzwolenia. Na razie gotowy jest około 700-metrowy fragment, który stanowi ul. Dworaka łącząca al. Rejtana z nowym targowiskiem.
Przetarg na budowę dalszego połączenia było oczekiwany przez lata. Miasto od dawna posiada dokumentację projektową inwestycji i wszystkie pozwolenia. Problemem były pieniądze. Według wstępnych szacunków zadanie miałoby kosztować około 200 mln zł. Z ratunkiem dla miasta przyszedł rząd Zjednoczonej Prawicy, który w ramach dwóch programów (Rządowy Program Inwestycji Strategicznych – 65 mln zł i Rządowy Fundusz Rozwój Dróg – 30 mln zł) wsparł inwestycję łączną kwotą 95 mln zł. Niedawno podpisano umowę na jedną z dotacji.
Wsparcie ze strony rządu, doprowadziło do ogłoszenia przetargu na prace budowlane. Termin otwarcia kilka razy przesuwano. W końcu w piątek, 12 maja doszło do otwarcia ofert. Miasto w przetargu zarezerwowało formalnie 180 mln zł, ale faktycznie, jak podkreślają w ratuszu ma przygotowaną większą kwotę - nieco ponad 200 mln zł. Do postępowania zgłosiło się aż 13 firm.
Dwie oferty mieszczą się w kwocie zabezpieczonej przez ratusz w ramach przetargu. Konsorcjum firm Antex II z Lubyczy Królewskiej (lider) i Wysowa Mosty ze Stanisławowa Pierwszego (partner) wyceniło Wisłokostradę na 169 mln zł. Budimex z Warszawy zaproponował prawie 172 mln zł.
Dwie kolejne oferty mieszczą się w okolicach 182 mln zł i pochodzą od firmy Intop z Warszawy oraz konsorcjum Polbud-Pomorze z Pakościa (lider) i Miejskie Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów z Rzeszowa (partner).
Decyzja latem
Pozostałe propozycje są już wyższe i zaczynają się od 191 mln zł, a kończą się na 230 mln zł. W takiej sytuacji wydaje się, że są duże szanse na rozstrzygnięcie przetargu. Po negatywnych doświadczeniach z wysoką ofertą na budowę PCLA, w rzeszowskim ratuszu słychać pewien optymizm.
- Udało nam się zdobyć dofinansowanie tej potężnej inwestycji i dziś możemy powiedzieć, ze jesteśmy w historycznym momencie. Droga powstanie – mamy aż 13 ofert od zainteresowanych budową Wisłokostrady firm i konsorcjów. Co najistotniejsze – część ofert mieści się w kwocie, którą na to zadanie mamy zabezpieczoną – podkreśla Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa.
Najpierw jednak miasto musi dopełnić formalności.
- Teraz będziemy analizować oferty, będzie to dosyć czasochłonna procedura, liczymy, że uda się rozstrzygnąć przetarg latem tego roku - mówi Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa.
Wisłokostrada ma powstać w ciągu 32 miesięcy od daty podpisania umowy z wykonawcą. To oznacza, że droga może być gotowa w 2026 roku.
Pozytywne rozstrzygnięcie przetargu na budowę Wisłokostrady i możliwe zaoszczędzenie kilku milionów zł, może być też ważne dla innej zapowiadanej od lat inwestycji czyli przebudowy ul. Grunwaldzkiej. W tym przypadku w już drugim przetargu jedyna oferta przekracza budżet miasta o około 12,5 mln zł. W czwartek prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek mówił nam, że jeżeli uda się zaoszczędzić jakieś pieniądze w przetargu na realizację Wisłokostrady, będzie można je przesunąć właśnie na budowę deptaka na Grunwaldzkiej.
Fot. Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa
Zakres prac
W ramach tego zadania w sumie wybudowane zostaną drogi o łącznej długości ponad 2 kilometrów. Ponadto powstaną obustronne chodniki i ścieżki rowerowe o łącznej długości ok. 3 286 m. Częścią inwestycji będą także duże obiekty inżynieryjne takie jak np. dwujezdniowa estakada nad linią kolejową Kraków-Medyka. To zadanie to m.in. także budowa nowego, szerszego mostu Załęskiego oraz mostu na rzece Młynówka i budowa ronda w rejonie ul. Ciepłowniczej.
Budowa Wisłokostrady obejmie:
Budowę dróg na odcinku od al. Rejtana (skrzyżowanie z ul. Lwowską) do skrzyżowania ul. gen. Maczka i ul. Siemieńskiego o łącznej długości 2 040 m w tym:
• budowę drugiej jezdni na odcinku od al. Rejtana do targowiska o długości ok. 500 m,
• budowę dwóch jezdni od targowiska do skrzyżowania z ul. Ciepłowniczą długości 909 m,
• rozbudowę ulicy Ciepłowniczej i Maczka na długości 631 m,
budowę obustronnych chodników i ścieżek rowerowych o łącznej długości ok. 3 286 m,
budowę skrzyżowania z ul. Ciepłowniczą (skrzyżowanie typu rondo) o średnicy zewnętrznej ok. 75 m,
budowę sześciu zatok autobusowych,
budowę oraz przebudowę dróg wewnętrznych służących do obsługi przyległego terenu - ul. Chłędowskiego na odcinku 130 m,
budowę mostu na rzece Młynówka długości ok. 18,8 m,
budowę mostu na rzece Wisłok długości ok. 81 m,
budowę dwujezdniowej estakady nad linią kolejową Kraków-Medyka: jezdnia lewa o długości ok. 374 m, jezdnia prawa o długości ok. 271 m,
budowę oświetlenia ulicznego: słupy oświetleniowe – 102 szt., oprawy oświetl. LED – 122 sztuk,
rozbiórkę 11 obiektów kubaturowych,
zabezpieczenie osuwiska w rejonie ul. Konfederatów Barskich i ul. Chłędowskiego – ściana oporowa długości 72 mb, wysokości : 5,9-9,8 m, grubości: 0,4-1,2 m,
umocnienie rzeki Wisłok narzutem kamiennym oraz koszami kamienno-siatkowymi na odcinku o długości 457,1 m,
Przebudowę sieci wodno-kanalizacyjnej, sieci gazowej, sieci C.O. (wraz z przebudową komory cieplnej), urządzeń energetycznych i teletechnicznych nadziemnych i podziemnych.
Karol Woliński