Nowy rozkład linii nr 18 bez kursów do ul. Miłocińskiej? „Liczymy, że zrezygnują”
KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 12 lutego 2024
Autobus linii nr 18 na pętli przy ul. Miłocińskiej. Od 1 marca taki widok przejdzie do historii?Fot. Krzysztof Kuchta
Wraca sprawa rozkładów linii nr 18. Tym razem chodzi o planowane od marca usunięcie wszystkich wariantowych kursów tej linii do ul. Miłocińskiej. - Mam nadzieję, że zrezygnują z tej zmiany - liczy nasza Czytelniczka, pani Joanna. Co na to Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie?
Przypomnijmy, że poprzednio o zastrzeżeniach dotyczących rozkładów komunikacji miejskiej, w tym linii nr 18, które zgłaszała pani Joanna, informowaliśmy w grudniu. Wtedy chodziło m.in. o niewystarczającą liczbę kursów tej linii na ul. Miłocińską pod kątem uczniów Zespołu Szkół Agroprzedsiębiorczości.
Jak odpowiadał wówczas rzecznik ZTM Maciej Chłodnicki, zmiany rozkładów jazdy - linii 0A i 0B oraz 18 i 19 miały nastąpić po otwarciu Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. To - planowane wtedy na styczeń do tej pory jednak nie nastąpiło (na poniedziałek 12 lutego władze Rzeszowa zapowiedziały prezentację RCK). - Planujemy w szczytach zwiększenie liczby kursów do/z Miłocińskiej - zapowiadał ponadto w grudniu Chłodnicki. Teraz okazuje się, że kursów „osiemnastki” na pętlę przy ul. Miłocińskiej ma nie być w ogóle i wszystkie będą kończyć na pętli przy ul. Obrońców Poczty Gdańskiej.
Według informacji pani Joanny, która znalazła ją na forach uczącej się przy ul. Miłocińskiej młodzieży, taka zmiana miała wejść w życie od 12 lutego. Faktycznie, na stronie ZTM w ubiegłym tygodniu pojawiły się zmienione rozkłady linii 0A, 0B, 5, 18 i 19 z datą wejścia w życie właśnie 12 lutego, ale szybko zostały usunięte.
- Z Zalesia pozostaje nam już tylko 19 i to najczęściej z przesiadkami. Nie wiem do czego ma prowadzić polityka ZTM, bo niedługo całkiem nie będzie czym jeździć. Kto jest pomysłodawcą kolejnych innowacji z czapy? Dlaczego szukają oszczędności uderzając w uczniów, czym mają dojeżdżać i wracać że szkoły? - pyta nasza Czytelniczka.
Jak dowiadujemy się w ZTM zmiany faktycznie będą, ale dopiero od 1 marca.
- Rzeczywiście „osiemnastka” zostanie skrócona i nie będzie dojeżdżać do ul. Miłocińskiej - potwierdza Maciej Chłodnicki, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie. - W zamian za to zwiększamy częstotliwość kursowania linii nr 19 do ul. Miłocińskiej.
I tak, od godz. 5.40 do 8.00 „19” będzie jeździć do ul. Miłocińskiej co 15 minut, podobnie będzie w godz. od 14.30 do 17.15. Natomiast w godz. od 8.00 do 14.30 kursy „dziewiętnastki” na Miłocin będą co pół godziny.
Z czego wynika taka zmiana?
- Pojawił się problem techniczny. W tej chwili na pętlę przy ul. Miłocińskiej dojeżdżają autobusy trzech linii: 18, 19 i 24. Jednak trzy autobusy na tej pętli się nie mieszczą. Dlatego doszliśmy do wniosku, że lepiej będzie trochę skrócić „osiemnastkę” bo zawsze istnieje możliwość żeby się przesiąść na „dziewiętnastkę” na al. Wyzwolenia czy ul. Obrońców Poczty Gdańskiej - odpowiada Maciej Chłodnicki.
Przypomnijmy, że wszystkie kursy linii nr 24 zostały wydłużone do ul. Miłocińskiej od stycznia tego roku.
Rzecznik ZTM dodaje, że lepszym rozwiązaniem będzie w tej sytuacji zwiększenie częstotliwości kursów linii nr 19, tak by w newralgicznych godzinach autobus dojeżdżał na ul. Miłocińską co 15 minut, a w zamian skrócenie trasy linii nr 18, która i tak jest długa, bo część jej kursów biegnie na Matysówkę na ul. Pienińską.
- Innowacje i ciągłe zmiany prowadzą do tego, że coraz ciężej jest dojechać z jednego końca Rzeszowa na drugi bez przesiadek. Młodsi mają smartfony, rozkłady jazdy w telefonach i możliwość planowania trasy na stronie internetowej, jednak zapomina się o ludziach starszych, którzy również korzystają z tej komunikacji. Nie każdy z nich korzysta ze smartfona, Internetu itd. Pozostaje im spisywanie rozkładów jazdy i później planowanie jak jechać żeby dotrzeć do lekarza, na rynek czy gdzieś indziej - uważa tymczasem pani Joanna.
Nasza Czytelniczka liczy, że ZTM weźmie pod uwagę głos pasażerów i „osiemnastki” jednak nie skróci.
- Mam nadzieję zrezygnują z tej zmiany. Pozostaje nam śledzić co się będzie działo - dodaje pani Joanna.
Rzeszów od lat czeka na całkowitą przebudowę archaicznej siatki linii komunikacji miejskiej, która może oznaczać skrócenie najdłuższych linii (łapiących przez to największe opóźnienia) i konieczność przesiadek. Według dotychczasowych zapowiedzi miałoby to nastąpić już w tym roku. Wiadomo, że jednym z warunków jest przyjęcie przez Radę Miasta Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, tzw. SUMP-u. Pracują nad nim specjaliści z Politechniki Rzeszowskiej. Uchwalenie dokumentu ma nastąpić najwcześniej w połowie roku. Reorganizacja tras linii obsługiwanych przez MPK to kolejny krok.
Rafk
Pętla przy ul. MiłocińskiejFot. Krzysztof Kuchta