Trzy oferty na 7 autobusów elektrycznych dla ZG PKS. I wszystkie w budżecie!

KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 16 stycznia 2025

Fot. Sebastian Stankiewicz

Związek Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” otworzył oferty w przetargu na dostawę 7 nowych autobusów elektrycznych. Zgłosiło się trzech producentów i co ważne oferty wszystkich mieszczą się w założonym przez ZG PKS budżecie. Zakup nowego taboru będzie możliwy dzięki dofinansowaniu w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Będą to pierwsze autobusy elektryczne w ramach sieci MKS.

W ramach programu „Rozwój zrównoważonej mobilności mieszkańców Związku Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” poprzez usprawnienie transportu publicznego”, Związek Gmin „PKS” realizuje trzy duże projekty inwestycyjne, finansowane w znacznej części z Krajowego Planu Odbudowy.

Jeden z nich obejmuje zakup 7 elektrycznych autobusów klasy I oraz niezbędnej do tego infrastruktury technicznej, w tym ładowarek, kontenerowej stacji transformatorowej i pojazdu technicznego z mobilną ładowarką – wartość tego przedsięwzięcia wyniesie ponad 31 mln zł.

Wygra marka King Long?

W tym tygodniu (14 stycznia) doszło do otwarcia ofert w ogłoszonym w listopadzie przetargu na zakup autobusów elektrycznych. Pierwotnie miało to nastąpić w grudniu, ale ze względu na pytania oferentów i w konsekwencji zmiany w specyfikacji przetargowej termin składania ofert został przesunięty.

Jest trzech oferentów i wszystkie propozycje cenowe mieszczą się w budżecie założonym przez ZG PKS wynoszącym dokładnie 25 mln 57 tys. 700 zł brutto. To konsorcjum EV Motors Sp. z o.o. - dystrybutora chińskiej marki King Long i Busnex UAB oferujące model PEV12 z kwotą 20 mln 164 tys. 620 zł brutto, Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. z Bolechowa z modelem Urbino 12 electric z kwotą 23 mln 333 tys. 100 zł oraz PT Wanicki Sp. z o.o. oferujący hiszpański autobus Irizar ieBus 12 (testowany niedawno w rzeszowskim MPK) z kwotą 24 mln 915 tys. 221,94 zł brutto.

Jak widać cenowo najatrakcyjniejsza jest oferta autobusów King Long. Dodajmy, że cena ma stanowić 60% wagi kryteriów oceny ofert, ocena techniczna pojazdów - 30%, a termin realizacji zamówienia - 10%. To ważne, bo poza niższą ceną EV Motors oferuje 10-letnią gwarancję całopojazdową, gdy Solaris 7-letnią, a PT Wanicki zastrzega ten parametr jako tajemnicę przedsiębiorstwa. Także w przypadku zużycia energii na 100 km tylko EV Motors podaje je jako „do 100 KWh włącznie”, a pozostali oferenci nie ujawniają tego parametru. Podobnie jest jeśli chodzi o zasięg w kilometrach na naładowanej pełnej baterii. EV Motors podaje go jako powyżej 350 km, pozostałe firmy nie ujawniają go. EV Motors i Solaris deklarują skrócenie terminu dostaw o 2 miesiące, PT Wanicki zastrzega tę informację.

Teoretycznie wydaje się więc, że zwycięzcą może zostać EV Motors z autobusami King Long, ale jak to bywa w przetargach wszystko okaże się po szczegółowej analizie ofert.

Jakie autobusy chce kupić ZG PKS?

Dodajmy, że zgodnie ze specyfikacją przetargu zamawiane autobusy elektryczne mają być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2025 r. i o przebiegu nie większym niż 3500 km. Pojazdy o długości od 11,5 m do 12,5 m i pojemności pasażerskiej minimum 70 miejsc (w tym minimum 30 siedzących) plus kierowca mają mieć miejsce do przewozu co najmniej jednego wózka inwalidzkiego lub wózka dziecięcego.

Silnik umieszczony centralnie ma mieć moc maksymalną min. 140 kW netto. Pojemność magazynów energii używanych do napędu silnika ma być wystarczająca na przejechanie min. 300 km od pełnego załadowania, autobusy mają być dostosowane do ładowania magazynów energii w systemie plug-in.

Pojazdy mają być wyposażone w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, minimum dwoje drzwi, a także systemy informacji pasażerskiej i monitoring.

Zamówienie obejmuje też przeszkolenie pracowników w zakresie eksploatacji, diagnostyki, obsługi i napraw dostarczonych autobusów, a także m.in. udzielenie autoryzacji w zakresie obsług oraz dostarczenie specjalistycznych narzędzi do wykonywania obsług technicznych i napraw autobusów.

Wymagany okres gwarancji całopojazdowej to min. 60 miesięcy bez limitu przebiegu, a gwarancji na poszycie zewnętrzne to 120 miesięcy.

Na realizację zamówienia zwycięski producent będzie miał 13 miesięcy od podpisania umowy.

Będzie też mobilna ładowarka...

W związku z zakupem autobusów elektrycznych, w równolegle ogłoszonym przetargu ZG PKS chce zamówić pojazd techniczny wyposażony w mobilną stację ładowania pojazdów elektrycznych. Pojazd (o napędzie Diesla i normie czystości spalin EURO VI) ma być przystosowany do holowania autobusów komunikacji miejskiej - niskopodłogowych, niskowejściowych i elektrycznych. Ma być wyposażony w mobilną stację ładowania autobusów elektrycznych o efektywnej mocy na wyjściu z ładowarki nie mniejszej niż 15 kW.

Także ten przetarg się wydłużył, ale 14 stycznia też doszło do otwarcia ofert. Również i w tym przypadku można mówić o dobrych wieściach dla ZG PKS, bo są dwie oferty i obie mieszczą się w przygotowanym budżecie wynoszącym 3 mln 198 tys. zł. Złożyły je firmy Krok sp. z o.o. S.K.A. z Gorzowa Wlkp. (firma handlująca pojazdami ciężarowymi) z kwotą 2 mln 952 tys. zł brutto oraz Tevor Sp. z o.o. ze Skarżyska Kamiennej (producent pojazdów pomocy drogowej i ratownictwa) z kwotą 3 mln 3 tys. 414 zł brutto. Oferty nieco się różnią, np. pierwsza z firm daje 4-letnią gwarancję całopojazdową, a druga 2-letnią, pierwsza oferuje mocniejszy silnik i skrócenie terminu zamówienia o 6 miesięcy.

Podobnie jak w przypadku autobusów zdecyduje szczegółowa analiza ofert. Dostawa pojazdu ma nastąpić maksymalnie w ciągu 12 miesięcy od zawarcia umowy.

... i autobusy gazowe

Trwa też powtórzony przetarg na dostawę 23 autobusów zasilanych gazem ziemnym CNG, także finansowany z KPO. Pojazdy obsłużą 18 istniejących tras podmiejskich oraz jedną nową linię komunikacyjną. Projekt wyceniono na niemal 40 mln zł. Ogłoszony w październiku przetarg jest powtarzany ze względu na zbyt wysokie oferty. W powtórzonym przetargu zmodyfikowano nieco specyfikację licząc na obniżenie cen. Otwarcie ofert ma nastąpić 24 stycznia.

***

Związek Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” z siedzibą w Rzeszowie jest organizatorem transportu na sieci komunikacyjnej pod nazwą MKS, czyli Międzygminna Komunikacja Samochodowa. Skupia 18 gmin. Jest też właścicielem PKS w Rzeszowie S.A. Przewoźnik jest operatorem linii MKS.

Rafk

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4