Zawalenie obiektu na terenie kolei. Co zalecił konserwator zabytków?

KATEGORIA: MIESZKAŃCY / 11 kwietnia 2021

Fot. Facebook/Podkarpackie Stowarzyszenie Sympatyków Kolei

Dotarliśmy do kolejnych informacji na temat zawalenia się elementów zabytkowego obiektu na terenie zespołu kolejowego w Rzeszowie, o którym pisaliśmy TUTAJ. Przypomnijmy, że o zdarzeniu zaalarmowało Podkarpackie Stowarzyszenie Sympatyków Kolei w Rzeszowie.

Jak poinformowała naszą redakcję rzeszowska delegatura Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków, zawaleniu uległ daszek osłaniający murowaną przewiązkę zbudowaną nad zapadnią trakcyjną oraz jedna ze ścian parawanowych przewiązki. Nie dowiedzieliśmy się czy bezpośrednią przyczyną zawalenia elementu były warunki pogodowe lub też inne okoliczności, natomiast wiemy, że obiekt znajduje się na terenie rzeszowskiego oddziału kolejowej spółki POLREGIO, której to pracownicy jeszcze w marcu poinformowali o zdarzeniu konserwatora zabytków.

- Przedstawiciel Spółki POLREGIO Podkarpackiego Zakładu w Rzeszowie poinformował w dniu 17.03.2021 r., że dnia 15.03.2021 r. uległ zawaleniu dach zapadni trakcyjnej. Dnia 19.03.2021 r. pracownik Delegatury w Rzeszowie Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków z/s w Przemyślu dokonał oględzin stanu zachowania i wykonał dokumentację fotograficzną - wyjaśnia Barbara Stopyra – główny specjalista Delegatury w Rzeszowie Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Przemyślu.

Obiekt do odbudowy

W dalszej kolejności 23 marca Delegatura WUOZ w Rzeszowie przesłała do POLREGIO dwa pisma zawierające wytyczne konserwatorskie dotyczące rekonstrukcji zabytkowego zadaszenia i odbudowy zawalonej ścianki parawanowej z ponownym wmontowaniem wielopolowego, metalowego okna. Wskazano także konieczność poprzedzenia odbudowy zadaszenia remontem uszkodzonych w trakcie katastrofy dachów nad budynkami hali napraw wagonów zw. prostokątną oraz nad budynkiem warsztatu mechanicznego z zachowaniem istniejących kształtów, spadków połaci i pokrycia dachowego oraz dokonania napraw górnych krawędzi ścian obu budynków z zachowaniem detalu architektonicznego.

- Ze względu na charakter zabytkowy zarówno przewiązki jak i obu budynków, pomiędzy którymi się znajduje, prace związane z odbudową, remontem i naprawą będą prowadzone pod nadzorem wojewódzkiego konserwatora zabytków - zaznacza Barbara Stopyra z rzeszowskiej delegatury WUOZ.

Jak informuje rzeszowska delegatura Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków uszkodzona przewiązka pomiędzy halą prostokątną, a budynkiem warsztatu mechanicznego osłaniająca zapadnię wraz z tą zapadnią oraz z budynkami hali prostokątnej (napraw wagonów) i warsztatu mechanicznego, z którymi jest integralnie związana, figuruje w wojewódzkiej i gminnej ewidencji zabytków nieruchomych miasta Rzeszowa.

Obiekt posiada wykonaną w 2015 r. przez mgr. inż. arch. Adama Sapetę kartę gminnej ewidencji zabytków. Zapadnia jest unikalnym w skali ogólnopolskiej zabytkiem techniki, dobrze zachowanym i sprawnym technicznie. Wybudowana została w 1941 r. przez Niemców w związku z napaścią na ZSRR w celu usprawnienia ruchu taboru kolejowego i zwiększenia jego napraw. Powstała być może w miejscu obiektu zniszczonego we wrześniu 1939 r. w trakcie nalotów niemieckich na dworzec PKP w Rzeszowie.

Karol Woliński

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4