Inwestycja za 136 mln zł w Rzeszowie. To ważna część kolejowej „rewolucji”

KATEGORIA: INWESTYCJE / 27 kwietnia 2021

Fot. Paweł Bialic

Konsorcjum firm Inżynieria Rzeszów S.A. i Przedsiębiorstwa „Agat” S.A. z Koluszek zbuduje w rejonie stacji Rzeszów-Staroniwa zaplecze techniczne dla obsługi pociągów Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej (PKA). Umowę o wartości ponad 136 mln zł podpisali we wtorek (27 kwietnia) marszałek województwa Władysław Ortyl i wicemarszałek Piotr Pilch, a także Grzegorz Król, prezes zarządu spółki Inżynieria Rzeszów. Dzięki realizacji przedsięwzięcia tabor PKA będzie mógł być naprawiany i serwisowany na miejscu, co pozwoli obniżyć koszty jego eksploatacji. Ważnym aspektem inwestycji jest też to, że jej wykonawcą jest lokalna, rzeszowska firma. Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna, która ruszyła od 1 stycznia br. ma zrewolucjonizować komunikację w rejonie Rzeszowa i całej aglomeracji odciążając zatłoczone samochodami drogi. Wartość całego przedsięwzięcia, które obejmuje m.in. przebudowę linii kolejowych, zakup taboru i budowę wspomnianego zaplecza to 740 mln zł.

Serwis i naprawy taboru będzie można przeprowadzać na miejscu

Uroczystemu podpisaniu umowy na peronie 1 stacji kolejowej Rzeszów Główny towarzyszyła uroczysta oprawa oraz obecność wiceministra infrastruktury, przedstawicieli władz województwa, miasta Rzeszowa, kolejowych spółek i wykonawcy.

- To ważny dzień dla Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. To projekt warty trzy czwarte miliarda złotych realizowany przez samorząd województwa podkarpackiego we współpracy z PKP PLK i szesnastoma samorządami, które włączają się do tej integracyjnej współpracy - podkreślał marszałek Władysław Ortyl.

Obecnie na terenie województwa podkarpackiego brakuje zaplecza technicznego do obsługi i utrzymania taboru kolejowego do przewozów pasażerskich spełniającego wymogi wysoko zaawansowanych technologicznie pojazdów. Znaczna część czynności jest wykonywana poza terenem naszego województwa. Powoduje to konieczność dłuższego wyłączenia tych pojazdów z eksploatacji w celu przetransportowania ich do punktów napraw np. do Nowego Sącza, Bydgoszczy, Mińska Mazowieckiego, z czym wiążą się dodatkowe koszty. Na ten aspekt także zwrócił uwagę marszałek Ortyl.

- Podpisanie umowy na budowę zaplecza dla obsługi, dla remontów, dla napraw naszych pociągów jest naprawdę ważnym momentem. Zmieniamy jakościowo podejście do tej sprawy, ale też spowodujemy, że będą znacznie zmniejszone koszty dla naszego przewoźnika, który używa naszych pojazdów szynowych. Wiemy, że dotąd trzeba było jeździć do Nowego Sącza, do Bydgoszczy, czy do innych miejsc w Polsce, a to wydłużało czas remontu, napraw i także oczywiście generowało koszty – powiedział marszałek.

Fot. Paweł Bialic

Efektem podpisania umowy będzie wybudowanie hali technologicznej wraz układem torowym, stacją paliw i myjnią taboru kolejowego. Hala o długości około 140 metrów będzie wyposażona w niezbędne stanowiska do należytego utrzymania stanu technicznego i czystości pojazdów szynowych. Budynek zaplecza wraz z bocznicą kolejową zlokalizowany będzie w rejonie stacji Rzeszów-Staroniwa na obszarze o powierzchni blisko 4 ha.

Wartość przedsięwzięcia opiewa na kwotę ponad 136 mln złotych, z czego dofinansowanie z Funduszy Europejskich wynosi około 50 procent. Dofinansowanie pochodzi z Centrum Unijnych Projektów Transportowych dla projektów współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zadanie w systemie zaprojektuj i wybuduj, będzie realizowało konsorcjum firm: Inżynieria Rzeszów S.A. oraz Przedsiębiorstwa „Agat” S.A. Hala zostanie oddana do użytku we wrześniu 2023 roku.

Fot. Paweł Bialic

Kolej ma odciążyć zatłoczone drogi

- Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna ruszyła od stycznia. Już w pierwszym kwartale przewiozła ponad siedemdziesiąt tysięcy pasażerów. Częste kursy pociągów, w godzinach szczytu co pół godziny powodują, że kolej jest dostępna i wiele osób często z niej korzysta. Cieszymy się bardzo, że ten wynik osiągnęliśmy w czasie pandemii, trzeba mieć na uwadze także brak studentów, uczniów, co powoduje, że te wyniki byłyby znacznie lepsze w normalnych warunkach - zaznaczył Władysław Ortyl.

Jak dodał marszałek, na razie pociągi PKA nie jeżdżą jeszcze do Kolbuszowej bo trwa elektryfikacja linii kolejowej na tym kierunku. Nie są też dokończone wszystkie mijanki, perony, przystanki, które znacznie uatrakcyjnią podróże i zwiększą przepływ pasażerów. Ważnym elementem jest też planowana budowa 5-kilometrowej linii kolejowej łączącej Rzeszów z lotniskiem w Jasionce.

Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna została uruchomiona z początkiem stycznia 2021 roku. Do końca marca bieżącego roku pociągi Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej na trzech liniach: Rzeszów-Dębica-Rzeszów, Rzeszów-Przeworsk-Rzeszów oraz Rzeszów-Strzyżów-Rzeszów, przewiozły w sumie ponad 70 tys. pasażerów.

• Rzeszów-Dębica-Rzeszów – 24,0 tys. przewiezionych pasażerów.

• Rzeszów-Przeworsk-Rzeszów – 26,8 tys. przewiezionych pasażerów.

• Rzeszów-Strzyżów-Rzeszów – 20,8 tys. przewiezionych pasażerów.

Szacuje się, że po zakończeniu lockdownu i po uruchomieniu szkół, uczelni, centrów handlowych i kultury, ilość pasażerów przewożonych składami Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej znacznie wzrośnie.

Fot. Paweł Bialic

Na szeroki zakres inwestycji kolejowych, które są prowadzone w kraju i na Podkarpaciu zwracał uwagę sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel.

- Rząd Prawa i Sprawiedliwości realizuje największy program kolejowy od wielu lat. Siedemdziesiąt sześć miliardów złotych w bieżącej perspektywie unijnej przeznaczamy na modernizację infrastruktury kolejowej. Kolejne miliardy to inwestycje w tabor, w utrzymanie linii kolejowych, w dworce. Warto o tym pamiętać, bo również Podkarpacie jest beneficjentem tych ogromnych środków. Około trzech miliardów złotych to są środki, które inwestujemy w kolej podkarpacką po to, aby się łatwo komunikować z województwami ościennymi, z Warszawą, czy z innymi ważnymi miejscami na mapie naszego kraju. Po to aby z tego dobrodziejstwa mogli korzystać pasażerowie mieszkający na Podkarpaciu, ale też goście i turyści, którzy tutaj chętnie przecież przyjeżdżają. W te ogromne inwestycje wpisuje się również Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna bo dostrzegamy to, że może ona w dużej mierze odpowiedzieć na wyzwania związane z klimatem i ekologią. Przejmując kierowców do pociągów możemy ten efekt ekologiczny uzyskać – mówił wiceminister Bittel. - Dzięki realizacji tego projektu przeciwdziałamy wykluczeniu komunikacyjnemu, pozwalamy budować lepszą ofertę, zachęcamy do korzystania z najbardziej bezpiecznego, ekologicznego środka transportu jakim jest kolej.

Fot. Paweł Bialic

Na projekcie skorzystają mieszkańcy Rzeszowa

Ewa Leniart, wojewoda podkarpacki, która w przedterminowych wyborach kandyduje na prezydenta Rzeszowa podkreślała znaczenie projektu dla mieszkańców stolicy Podkarpacia.

- Projekt Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej realizowany przez marszałka województwa we współpracy z szesnastoma jednostkami samorządu terytorialnego z naszego województwa jest niezwykle ważny nie tylko dla mieszkańców regionu, ale także dla mieszkańców miasta Rzeszowa. Jest to projekt, który z całą pewnością przyniesie zmianę jakości życia dla naszych mieszkańców. To bardzo ważna inwestycja przekraczająca siedemset milionów złotych. Dzisiaj już wiemy - ciesząca się dużym zainteresowaniem ze strony mieszkańców regionu, którzy z różnych kierunków, ze strony Strzyżowa, Przeworska, Dębicy, a wkrótce także innych miast Podkarpacia, będą dojeżdżali do Rzeszowa - na studia, do szkoły, ale także do pracy. To inwestycja, która z całą pewnością podniesie jakość życia nas wszystkich - mówiła wojewoda Ewa Leniart. - Aby w pełni wykorzystać ten potencjał, który wiąże się z Podkarpacką Koleją Aglomeracyjną musimy jeszcze trochę rzeczy jednak zrealizować, także tych dotyczących samego miasta Rzeszowa. Bardzo ważną kwestią jest stworzenie centrów przesiadkowych, aby upłynnić ruch, komunikację w samym mieście Rzeszowie. To jest wyzwanie, które mam nadzieję, w krótkim okresie czasu we współpracy z samorządami ościennymi uda się władzom samorządowym miasta Rzeszowa zrealizować. Dzisiaj wiemy, że takie przystanki, które w krótkim okresie czasu powstaną dla Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej jak przy Politechnice, przy strefie Dworzysko, będą z całą pewnością oblegane i wykorzystywane także przez mieszkańców miasta. Trzeba zastanowić się, czy władze samorządowe miasta Rzeszowa nie są w stanie zapewnić tanich biletów, dla tych, którzy z tej komunikacji będą chcieli korzystać po to, aby ruch kołowy w mieście był zdecydowanie mniejszy.

Fot. Paweł Bialic

Jednym z 16 samorządów gminnych, który partycypuje w realizacji projektu Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej jest właśnie Rzeszów. Marek Bajdak, pełniący funkcję prezydenta Miasta Rzeszów zapewniał, że miasto aktywnie włączy się w ten projekt.

- Jesteśmy już w trakcie małej rewolucji jeśli chodzi o transport publiczny wewnątrz miasta i aglomeracyjny. Bardzo się cieszę, że dziś podpisana zostanie umowa, w wyniku której zostanie przeprowadzona inwestycja o wartości stu trzydziestu sześciu milionów złotych i to tym bardziej, że wykonawcą jest firma podkarpacka. To zadanie wymusza integrację terenów wokółaglomeracyjnych z miastem, które jest stolicą tego regionu. Pragnę zapewnić, że Rzeszów włączy się do tej rewolucji i będzie jej aktywnym uczestnikiem – mówił Marek Bajdak.

Fot. Paweł Bialic

Jak podkreślają przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego, Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna to nowoczesne rozwiązanie transportowe, które przełoży się na zmniejszenie ruchu samochodowego w Rzeszowie. W trakcie opracowywania Studium Wykonalności z badań popytowych wynikało, że w pierwszym roku funkcjonowania PKA, zmniejszy się ilość wjeżdżających do Rzeszowa samochodów osobowych o około tysiąc dziennie.

Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna nie tylko ograniczy ruch samochodów wjeżdżających do Rzeszowa, ale także zmniejszy ruch w samym mieście. Aktualnie trwają prace projektowe związane z budową nowych przystanków zwłaszcza na terenie miasta Rzeszowa, w lokalizacjach gdzie jest widoczny potencjał popytowy, m.in. Politechnika Rzeszowska, Galeria Rzeszów, SSE Dworzysko, os. Baranówka. Działania te pozwolą na zwiększenie dostępności kolei na terenie Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego niemalże w trybie tramwaju, co w naturalny sposób przełoży się na zmniejszenie ruchu samochodowego w mieście.

Ponadto budowa Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej wraz z integracją transportu nie tyko poprawi komfort podróżowania, ale także wpłynie korzystnie na środowisko, wytyczy nowe kierunki rozwoju urbanistycznego dla miasta Rzeszowa i otaczających go obszarów. Rzeszów wraz lotniskiem, dworcem kolejowym, szybką koleją, i budowaną infrastrukturą PKA, a także autostradą A4 oraz drogą szybkiego ruchu S19, staje się obecnie głównym węzłem logistycznym oraz intermodalnym w trójkącie międzynarodowym Polska, Ukraina, Słowacja.

Fot. Paweł Bialic

Wykonawcą jest podkarpacka firma

Wszyscy goście podkreślali jak istotne jest to, że wykonawcą inwestycji będzie firma z naszego regionu i miasta, czyli Inżynieria Rzeszów S.A.

- To jest także bardzo ważny aspekt związany z zapewnieniem miejsc pracy dla mieszkańców naszego regionu oraz miasta - zaznaczyła Ewa Leniart.

Fot. Paweł Bialic

O szczegółach przedsięwzięcia mówił prezes Inżynierii Rzeszów Grzegorz Król.

- Dla nas jest to bardzo ważna inwestycja, ze względu na samą wartość i bardzo ciekawy projekt. Wartość 136 milionów złotych to dość spora inwestycja patrząc na nasze warunki lokalne. To projekt w formule projektuj i buduj. Czas wykonania tego kontraktu to dwadzieścia dziewięć miesięcy, z czego około dziesięciu miesięcy zakładamy na prace projektowe, pozostałe około dwudziestu miesięcy to jest realizacja robót, gdzie głównym sercem będzie hala z wyposażeniem technicznym do wykonywania bieżących przeglądów i serwisowania taboru kolejowego – powiedział prezes Król. - W zakresie prac mamy też przebudowę infrastruktury towarzyszącej. Sieci i systemy sterowania ruchem kolejowym, sieci teletechniczne, elektroenergetyczne, układy drogowe. Jesteśmy firmą lokalną, zatrudniamy pracowników lokalnych więc cieszymy się, że możemy im dać pracę na miejscu, na miejscu zostaną też pieniądze z tego kontraktu.

Zaplecze techniczne umożliwi dokonywanie napraw i bieżącego utrzymania pociągów przede wszystkim do obsługi składów Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, a także pociągów regionalnych. Dzięki temu w naszym regionie powstanie jedyne na obecną chwilę o odpowiednim standardzie centrum utrzymaniowe, co zapewni znaczącą poprawę jakości świadczonych usług, obniży koszty eksploatacyjne i korzystnie wpłynie na poprawę ochronę środowiska. Z kolei budowa automatycznej myjni taborowej zapewni możliwość całorocznego mycia pojazdów a nie jak obecnie tylko poza sezonem niskich temperatur. Zagwarantuje też odpowiednie warunki do napełniania składów wodą oraz usuwania fekaliów z instalacji pociągowych.

- Obecnie województwo posiada 37 pojazdów własnych, których wartość szacowana jest na około 445 milionów złotych. Podniesienie standardów obsługi pojazdów przełoży się na bezawaryjną i punktualną jazdę pociągów, bezpieczeństwo pasażerów jak również komfortową podróż w estetycznych oraz czystych wnętrzach - dodają przestawiciele Urzędu Marszałkowskiego.

Fot. Paweł Bialic

Zbudują infrastrukturę dla PKA

Na projekt związany z budową Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej składają się dwa główne komponenty. Pierwszy to zakup taboru wraz z budową zaplecza technicznego. Obejmuje on zakup 10 sztuk taboru, w tym 8 sztuk trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, 2 sztuk dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych oraz budowę wspomnianego zaplecza technicznego w rejonie stacji Rzeszów-Staroniwa. Łączna wartość realizacji tego zadania to ponad 336 mln zł, z czego koszty zakupu 10 pojazdów szynowych to blisko 196 mln zł. Dofinansowanie z CUPT dla projektów współfinansowanych w ramach POIŚ wynosi 116,9 mln zł.

Kolejnym komponentem związanym z budową Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej jest budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej. Obejmuje on budowę linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów - Jasionka, oraz budowę dodatkowych przystanków kolejowych, mijanek, obiektów inżynierskich oraz parkingów w systemie park and drive. Dodatkowo projekt obejmuje wprowadzenie biletu zintegrowanego wspólnie z ZTM Rzeszów oraz spółką POLREGIO.

Od 1 stycznia bieżącego roku w ramach projektu uruchomiono ruch pociągów PKA w relacji: Rzeszów-Dębica-Rzeszów, Rzeszów-Przeworsk-Rzeszów oraz w ograniczonym zakresie w relacji Rzeszów-Strzyżów-Rzeszów z powodu braku mijanek. Po zakończeniu prac związanych z elektryfikacją linii 71, które nastąpią z końcem 2021 roku zostaną uruchomione kolejne pociągi w relacji Rzeszów-Kolbuszowa-Rzeszów. Natomiast w 2023 roku, po wybudowaniu linii kolejowej do lotniska w Jasionce zostaną uruchomione relacje pociągów na linii Rzeszów-Jasionka-Rzeszów.

Łączna wartość realizacji tego etapu to kwota ponad 405 mln zł, z czego koszty budowy infrastruktury kolejowej to blisko 369 mln zł. Dofinansowanie z CUPT dla projektów współfinansowanych w ramach POIŚ wynosi 208 mln zł.

Fot. Paweł Bialic

Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK, dyrektor ds. realizacji inwestycji mówił o szczegółach realizacji tej części inwestycji.

- Umowa, która będzie dzisiaj podpisana zazębia się już z umową realizowaną już przez Polskie Linie Kolejowe. Podpisaliśmy umowę na budowę infrastruktury, po której będą jeździły pociągi Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Jest ona realizowana przez krakowską firmę PNiUIK. W tej chwili opracowuje ona dokumentacje projektowe i planujemy, że jeszcze w tym roku podejmie pierwsze prace realizacyjne, a w przyszłym roku po uzyskaniu pozwoleń na budowę będzie realizować już połączenie z lotniskiem czyli tą „wisienkę na torcie”, która będzie znakiem rozpoznawczym kolei aglomeracyjnej z punktu widzenia mieszkańców całej Polski, a wiemy jak ważny będzie to element dla układu komunikacyjnego miasta - mówił Bresch. - Krajowy Program Kolejowy to wiele projektów, z których spora część realizowana jest na terenie województwa podkarpackiego. Przyzwyczailiśmy się już do widoków nowoczesnej stacji Rzeszów, która niedawno została przebudowana, a kolejne stacje i przystanki będą realizowane w ramach projektu PKA, który to projekt wart jest prawie trzysta milionów złotych, czyli gigantyczne pieniądze, które zasilą polską infrastrukturę. Cieszymy się, że powstanie zaplecze, bo silne zaplecze dla przewoźnika to jest podstawa dobrze zorganizowanego transportu. Mam nadzieję, że efekt tych dwóch umów da potężny impuls rozwojowy dla transportu zbiorowego na terenie województwa.

Fot. Paweł Bialic

Wspólny bilet elektroniczny

Ważną częścią realizacji projektu związanego z budową Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej jest wprowadzenie biletu zintegrowanego, dzięki któremu zostanie zunifikowany transport różnych operatorów świadczących usługi przewozów pasażerskich w obszarze funkcjonowania PKA. Zakupione pojazdy do obsługi Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej zostały wyposażone w nowoczesną technologię pozwalającą na wdrażanie nowoczesnych form biletu elektronicznego opartego na elektronicznych płatnościach. Integracja transportu publicznego w ramach budowy PKA zakłada wykorzystanie powszechnie stosowanych kart bankowych, transakcji zbliżeniowych, możliwości płacenia smartfonem, obsługi różnych taryf, realizacji transportu intermodalnego poprzez budowanie elementów Smart City i konwergencje usług poprzez wspólny nośnik w postaci karty elektronicznej, aplikacji na telefon, czy biletu wirtualnego w chmurze.

Porozumienie zawarte między marszałkiem województwa podkarpackiego a prezydentem miasta Rzeszowa w zakresie tworzenia wspólnych rozwiązań integrujących transport w mieście z transportem kolejowym w ramach wspólnego biletu elektronicznego, jest otwarte na współpracę z każdym podmiotem zainteresowanym rozwojem transportu intermodalnego. Przykładem takiej współpracy jest honorowanie karty miejskiej w ramach transportu kolejowego w ościennych strefach wokół Rzeszowa oraz integracja informacji pasażerskiej pojazdów kolejowych z informacją przystankową.

W projekcie Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej oprócz Samorządu Województwa Podkarpackiego biorą udział: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, oraz 16 gmin z terenu województwa podkarpackiego: Gmina Miasto Rzeszów, Gmina Boguchwała, Gmina Czarna, Gmina Czudec, Gmina Miasto Dębica, Gmina Głogów Małopolski, Gmina Miasto Kolbuszowa, Gmina Krasne, Gmina Łańcut, Gmina Miasto Łańcut, Gmina Przeworsk, Gmina Miasto Przeworsk, Gmina Sędziszów Małopolski, Gmina Strzyżów, Gmina Świlcza, Gmina Trzebownisko.

Rafk

Fot. Paweł Bialic

Fot. Paweł Bialic

Fot. Paweł Bialic

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4