Trwa budowa odcinka S19 Sokołów Małopolski-Nisko. Na jakim etapie są prace?

KATEGORIA: INWESTYCJE / 21 sierpnia 2021

Odcinek Kamień-Sokołów Młp.
Fot. GDDKiA

Trwają zaawansowane prace przy budowie kolejnych odcinków drogi ekspresowej S19 na trasie Sokołów Małopolski – Nisko. Ostatnio postęp prac mogli zobaczyć przedstawiciele mediów. Inwestycja warta łącznie ponad 1,1 mld zł (wartość dofinansowania z UE to ponad 587 mln zł) została podzielona na trzy części, które są obecnie w realizacji. Najbliżej ukończenia jest odcinek Podgórze-Kamień, wykonawca ma zakończyć pracę już we wrześniu tego roku. Pozostałe dwa odcinki – Kamień-Sokołów Małopolski i Podgórze-Nisko powinny zostać zrealizowane do kwietnia 2022 roku.

Odcinek Kamień - Podgórze na finiszu

Na Podkarpaciu droga ekspresowa S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Kierowcy mogą korzystać z ponad 30 km tej trasy. Obecnie w realizacji jest osiem odcinków S19 o łącznej długości ponad 74 km i wartości ok. 4,3 mld zł. Z tego około 30 kilometrów stanowi połączenie pomiędzy Sokołowem Małopolskim, a Niskiem podzielone na trzy odcinki w realizacji.

Najbardziej zaawansowane prace toczą się na odcinku Podgórze – Kamień o długości 10,35 km. Inwestycja ruszyła w marcu 2020 roku. Jak informuje rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad, wykonawca prowadzi roboty z wyprzedzeniem w stosunku do harmonogramu. Zaawansowanie robót wynosi około 93,0 proc., a w rozbiciu na branże przedstawia się następująco:

• roboty przygotowawcze i drogowe: 94,1 proc.

• roboty mostowe 111,7 proc.

• roboty branżowe 90,1 proc.

Odcinek Kamień-Sokołów Młp.
Fot. GDDKiA

Na tym etapie kontraktu wykonywane są warstwy konstrukcyjne oraz bitumiczne, a także roboty brukarskie na drodze ekspresowej S19, drogach poprzecznych oraz na długości około 70 proc. jezdni dodatkowych.

- Na całej długości trasy głównej wykonawca prowadzi również roboty wykończeniowe w zakresie humusowania z obsiewem trawami skarp i terenów płaskich oraz plantowania i umacniania rowów oraz oznakowanie poziome i pionowe - informuje rzeszowski oddział GDDKiA.

Trwają prace wykończeniowe na obiektach inżynierskich, w tym wiaduktach, mostach, przejściach dla zwierząt oraz przepustach. Na części obiektów zamontowano już bariery energochłonne, ustawiono balustrady stalowe i rozpoczęto roboty brukarskie.

W dalszym ciągu prowadzone są roboty związane z systemem odwodnienia drogi, w tym budowa zbiorników retencyjnych oraz umocnienie rowów melioracyjnych i cieków. Trwają prace związane z budową oświetlenia ulicznego oraz kanału technologicznego. Ponadto, w zakresie urządzeń ochrony środowiska w fazie końcowej jest montaż ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych.

Wartość tej inwestycji to 336 mln zł. Przewidywany termin ukończenia według umowy to 25 września tego roku.

Kamień-Sokołów Małopolski - 67 procent

Na odcinku Kamień – Sokołów Małopolski o długości 7,9 km prace prowadzone są od lipca 2020 r., i tutaj wykonawca również realizuje roboty z wyprzedzeniem w stosunku do harmonogramu. Zaawansowanie robót wynosi 69,5 proc., a w rozbiciu na branże przedstawia się następująco:

• roboty przygotowawcze i drogowe: 73,5 proc.

• roboty mostowe 82,4 proc.

• roboty branżowe 60,8 proc.

• obiekty kubaturowe 24,3 proc.

Na tym etapie kontraktu wykonywane są warstwy konstrukcyjne nawierzchni oraz roboty bitumiczne, a także roboty brukarskie na drodze ekspresowej S19 i drogach poprzecznych. Trwają roboty ziemne na drogach dojazdowych; rozpoczęto budowę warstw konstrukcyjnych. Roboty ziemne na trasie głównej zostały wykonane niemalże w całości.

- Do chwili obecnej wykonano ponad 720 000 m3 wykopów i ponad 280 000 m3 nasypów drogowych. Ułożone zostało ponad 200 000 m2 podbudowy pomocniczej, 130 000 m2 podbudowy zasadniczej i 130 000 m2 podbudowy z betonu asfaltowego. Na tym etapie budowy, wykonana została 1/3 powierzchni warstwy wiążącej na S19, co stanowi ok. 61 000 m2 i rozpoczęto układanie warstwy ścieralnej z mieszanki SMA - informuje rzeszowski oddział GDDKiA.

Odcinek Kamień-Sokołów Młp.
Fot. GDDKiA

Na całej długości trasy głównej wykonawca prowadzi roboty wykończeniowe w zakresie humusowania z obsiewem trawami skarp i terenów płaskich oraz plantowania i umacniania skarp i rowów przydrożnych. Trwają także prace budowlane i wykończeniowe na wszystkich obiektach inżynierskich – wiaduktach, przejściach dla zwierząt oraz przepustach, rozpoczęto także roboty brukarskie.

W marcu tego roku wykonawca uzyskał warunkowe pozwolenie na użytkowanie węzła Sokołów Małopolski Północ, odcinka drogi ekspresowej S19, drogi krajowej DK19 oraz drogi wojewódzkiej DW878 w rejonie węzła wraz z rondami. Ponadto, w kwietniu. dopuszczone zostały do ruchu wszystkie relacje na węźle z wyjątkiem zjazdowych i wyjazdowych na S19 w kierunku Lublina, natomiast dojazd do miejscowości Wólka Sokołowska i Turza został zapewniony w docelowym układzie skrzyżowań bez wyznaczania objazdów.

Odcinek Kamień-Sokołów Młp.
Fot. GDDKiA

Zarówno na MOP Górno Wschód, jak i MOP Górno Zachód trwają prace przy budowie konstrukcji budynków sanitariatów oraz roboty zewnętrzne, natomiast na terenie Obwodu Utrzymania Drogowego powstała już konstrukcja budynku warsztatowo – garażowego oraz biurowo – socjalnego.

Kontynuowane są roboty związane z budową systemu odwodnienia drogi, w tym budowa zbiorników retencyjnych oraz umocnienie rowów melioracyjnych i cieków. Prowadzone są prace związane z budową oświetlenia drogowego na terenie MOPów, a także w okolicach węzłów Kamień i Sokołów Małopolski. Wartość tej inwestycji to 286 mln zł. Termin zakończenia prac zgodnie z umową to 21 kwietnia 2022 roku.

Odcinek Nisko-Podgórze
Fot. GDDKiA

Nisko-Podgórze - 67 procent

Na odcinku Nisko - Podgórze o długości 11,5 km prace prowadzone są od lutego 2020 r., a wykonawca podobnie jak dwóch innych odcinkach realizuje roboty z wyprzedzeniem w stosunku do harmonogramu. Zaawansowanie robót wynosi 67,4 proc., a w rozbiciu na branże przedstawia się następująco:

• roboty przygotowawcze i drogowe: 62,0 proc.

• roboty mostowe 79,3 proc.

• roboty branżowe 72,1 proc.

Na tym etapie kontraktu wykonywane są warstwy konstrukcyjne i bitumiczne jezdni drogi ekspresowej, a także roboty brukarskie na całym odcinku trasy głównej oraz na przebudowywanej drodze krajowej nr 19 i MOP-ach. Przełożono ruch na nowo wybudowany odcinek drogi krajowej nr 19 i obiekt 21WD. Zakończono przebudowę drogi powiatowej DG1077R drogi gminnej nr 102301R oraz przebudowę drogi gminnej Maziarnia - Kończyce w zakresie umożliwiającym jej użytkowanie.

Droga gminna nr 102300R oraz drogi dojazdowe wchodzące w zakres Inwestycji są w trakcie wykonywania warstw konstrukcyjnych nawierzchni. Na całej długości trasy głównej S19 wykonawca prowadzi roboty wykończeniowe w zakresie umacniania poboczy kruszywem łamanym, humusowania z obsiewem trawami skarp i terenów płaskich oraz plantowania i umacniania rowów przydrożnych. Na tym etapie budowy stawiane są już ogrodzenia i bariery drogowe, wykonywane są wjazdy awaryjne.

Zaawansowanie robót bitumicznych na trasie głównej S19: podbudowa z betonu asfaltowego oraz warstwa wiążąca z betonu asfaltowego – 100 proc., bariery energochłonne – 63 proc., pobocza – 80 proc., ogrodzenia – 10 proc., dodatkowe jezdnie - wykonanie robót nawierzchniowych – 30 proc. Rozpoczęto wykonywanie warstwy ścieralnej SMA na ciągu głównym S19 (przy sprzyjających warunkach roboty te potrwają ok. 3 tygodni). W okresie jesiennym planowane jest rozpoczęcie wykonywania nasadzeń drzew i krzewów.

Odcinek Nisko-Podgórze
Fot. GDDKiA

Wybudowane są wszystkie obiekty inżynierskie, w tym wiadukty, przejścia dla zwierząt dużych i średnich, a także przepusty, stanowiące przejścia dla zwierząt małych. Na obiektach mostowych trwają prace wykończeniowe. Na poszczególnych obiektach zamontowane zostały już bariery ochronne, ustawiono balustrady stalowe i rozpoczęto roboty brukarskie. Do wybudowania wszystkich obiektów inżynierskich, zostało wykorzystane ok. 2069 ton stali A-IIIN, ok. 16795 m3 betonu konstrukcyjnego i 394 szt. belek sprężonych typu T.

W dalszym ciągu prowadzone są roboty związane z systemem odwodnienia drogi, w tym budowa zbiorników retencyjnych oraz umocnienie rowów melioracyjnych i cieków wodnych. Na realizowanym odcinku drogi S19 zlokalizowane są dwa miejsca obsługi podróżnych - MOP II Jeżowe i MOP III Podgórze, gdzie prowadzone są prace wykończeniowe budynków sanitariatów. Na terenie MOPu Podgórze zamontowana została również stacja trafo i trwają prace związane z budową oświetlenia. Ponadto, w zakresie urządzeń ochrony środowiska rozpoczęto wykonywanie ekranów przeciwolśnieniowych w obrębie i sąsiedztwie obiektów mostowych, a także wykonano przeciwhałasowy ekran ziemny.

Zasadnicze roboty na pozostałych branżach, tj. sanitarnej, energetycznej, teletechnicznej i melioracyjnej są w końcowym stadium. Wartość tej inwestycji to 272 mln zł. Termin zakończenia prac według umowy to 27 kwietnia 2022 roku.

Wokul

Odcinek Nisko-Podgórze
Fot. GDDKiA

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4