S19 między Lubelszczyzną i Podkarpaciem połączona! Oddano kolejny odcinek

KATEGORIA: INWESTYCJE / 11 października 2021

Fot. Anna Magda/UMWP

Od poniedziałku (11 października) kierowcy mogą korzystać z kolejnego odcinka trasy Via Carpatia. W godzinach popołudniowych Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła odcinek drogi S19 od Lasów Janowskich do Zdziar o długości ok. 9,5 km. Jednocześnie na sąsiednim odcinku od strony Janowa Lubelskiego GDDKiA umożliwiła jazdę z prędkością do 120 km/h. Nowy odcinek, w ramach którego powstały dwa mosty, dziesięć wiaduktów i jedna kładkę dla pieszych został oddany do użytku w sposób uroczysty.

- Myślę, że dziś mamy świadomość, że uczestniczymy w historycznym momencie. To symboliczne przekazanie herbów między nami - marszałkami, którzy od lat oczekiwaliśmy na ten moment jest tego takim namacalnym dowodem. Dziś powinniśmy podziękować rządowi, który konsekwentnie dąży do tego, aby budowę tej drogi dokończyć. Województwo podkarpackie od samego początku intensywnie popiera inicjatywę utworzenia szlaku Via Carpatia i podejmuje działania na rzecz propagowania idei jego powstania. To trasa niezwykle ważna dla rozwoju gospodarczego całego Podkarpacia i wszystkich regionów przez które będzie przebiegać. Szerzej otworzy nasz region nie tylko na Lublin i wschodnią cześć naszego kraju aż do krajów bałtyckich, ale także na południe Europy - do portów nad Morzem Czarnym i Śródziemnym - w Bułgarii oraz Grecji, przez Słowację, Węgry i Rumunię – powiedział podczas otwarcia marszałek Władysław Ortyl.

Herbami województw podkarpackiego i lubelskiego podczas uroczystości oddania nowo powstałych odcinków Via Carpatia wymienili się marszałkowie – Władysław Ortyl i Jarosław Stawiarski. Uroczystość odbyła się przy występie orkiestry Szałamaistek i Mażoretek Incanto z Rzeszowa oraz orkiestry Olek z Janowa Lubelskiego.

Fot. Anna Magda/UMWP

Udział w otwarciu nowego odcinka wzięli także: Andrzej Adamczyk – minister infrastruktury, Przemysław Czarnek – minister edukacji i nauki, Rafał Weber – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Małgorzata Jarosińska-Jedynak – sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy Polityki Regionalnej, Ewa Leniart – wojewoda podkarpacki, Jarosław Stawiarski - marszałek województwa Lubelskiego, a także przedstawiciele podkarpackiego i lubelskiego oddziału GDDKiA oraz przedstawiciel firmy Strabag – wykonawcy inwestycji.

Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury powiedział, że szlak Via Carpatia przełoży się na lepszą dostępność komunikacyjną Polski Wschodniej:

- Rząd Prawa i Sprawiedliwości po raz kolejny udowadnia, że dotrzymuje słowa szczególnie w tym miejscu, gdzie łączy się województwo podkarpackie z województwem lubelskim, jedne z najbardziej komunikacyjnie wykluczonych województw. Każdy z Polaków mieszkających w każdym regionie naszego kraju ma prawo do tego, żeby korzystać z bezpiecznych, przewidywalnych, komfortowych dróg. Dzisiaj to wydarzenie daje nadzieję, że Via Carpatia zostanie w terminie deklarowanym wybudowana – powiedział minister.

Małgorzata Jarosińska-Jedynak, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy Polityki Regionalnej zwróciła uwagę, że inwestycja była współfinansowana z Funduszy Europejskich.

- Spotykamy się dzisiaj w bardzo ważnym momencie, w momencie, kiedy kolejne kilometry Via Carpati oddawane są do użytku. Krok po kroku, a w zasadzie odcinek po odcinku oddajemy do użytkowania tak długo oczekiwaną drogę – 730 km Via Carpati po stronie Polskiej i 2600 km całego odcinka, w pozostałych państwach. Inwestycja jest współfinansowana ze środków europejskich, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Budżet tego przedsięwzięcia to 917 mln złotych z tego 460 mln złotych to środki europejskie. Te inwestycje dają przede wszystkim poczucie bezpieczeństwa, tym co z tych dróg korzystają, ale i mieszkańcom, bo wyprowadzają one ruch z miast, poprawiają jakość życia każdej okolicznej miejscowości, poprawiają też jakość powietrza i środowiska, ale też wpływają na rozwój przedsiębiorczości, bo przedsiębiorczość rozwija się tam gdzie można łatwo dojechać – mówiła sekretarz stanu.

Rafał Weber – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, przypomniał historię zabiegów o budowę tej drogi.

- Można powiedzieć, że historia dzieje się na naszych oczach i przy naszym udziale. Bo to przecież rząd Prawa i Sprawiedliwości w roku 2017 podjął decyzję i zabezpieczył środki finansowe na budowę Via Carpati w naszym kraju. To dzięki tej decyzji mogliśmy ogłosić przetarg, mogliśmy podpisać umowę, a dziś możemy udostępnić te dwa odcinki tego szlaku po obu stronach województw – Podkarpackiego i Lubelskiego. Budujemy Via Carpatię bo widzimy w tym projekcie dużą szansę na szybszy i zdecydowanie bardziej dynamiczny rozwój naszych regionów. Ten szlak ma usprawnić transport, poprawić komunikację, ma sprawić, że przejazd pomiędzy Rzeszowem a Lublinem będzie szybszy, wygodniejszy i bardziej komfortowy, ale też ma być tym magnesem, który będzie przyciągał inwestorów – powiedział wiceminister.

Ewa Leniart, wojewoda podkarpacki również nie kryła zadowolenia z faktu otwarcia nowego odcinka drogowego Via Carpatii.

- To moment niezwykle ważny z punktu widzenia cywilizacyjnego dla naszego województwa – województwa Podkarpackiego. Moment, do którego możemy się dziś odnieść to moment, jakim było otwarcie województwa podkarpackiego na województwo małopolskie w związku z połączeniem autostradą A4. Dzisiaj zyskujemy otwarcie na Lubelszczyznę, ale i na stolicę państwa. To ważny moment dla mieszkańców Podkarpacia, moment, który sprawia, że zaczynamy wierzyć, że chcieć to móc – mówiła wojewoda Ewa Leniart.

Jarosław Stawiarski, marszałek województwa lubelskiego podkreślał znaczenie tej inwestycji dla obu regionów.

- Tę drogę Via Carpatia możemy określić drogą życia. Ta droga ma dla województwa podkarpackiego i lubelskiego olbrzymie znaczenie gospodarcze. Ona nas łączy można powiedzieć w takim kręgosłupie Polski Wschodniej. My na tę drogę naprawdę liczymy, jeśli chodzi o rozwój gospodarczy, ta droga jest nam niezmiernie potrzebna – powiedział.

Fot. Anna Magda/UMWP

Wykonawcą inwestycji było konsorcjum firm Strabag (jako lider) oraz Strabag Infrastruktura Południe (jako partner). W ramach umowy wybudowano dwa mosty, dziesięć wiaduktów, jedną kładkę dla pieszych, piętnaście przepustów, jedną parę MOP Bukowa (w kat. I) oraz węzeł Zdziary łączący S19 z DK19. Koszt inwestycji wyniósł ponad 236 mln zł.

Oddany do użytku odcinek rozpoczyna się za węzłem Lasy Janowskie w granicach województwa lubelskiego. Początkowo droga ekspresowa S19 przebiega równolegle do istniejącej DK19.

Następnie, po przekroczeniu rzeki Bukowa i granicy z województwem podkarpackim, droga kieruje się na południowy-wschód i przecina obszary leśne, gdzie zlokalizowano po obu stronach drogi Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) Bukowa. Po wschodniej stronie, droga omija miejscowość Domostawa. Dalej przecina kompleks leśny i krzyżuje się z obecną DK19, kierując się przez obszary polno-leśne w stronę miejscowości Kutyły, którą omija od zachodu. Następnie kieruje się na wschód i w okolicy miejscowości Zdziary, poprzez łącznik dochodzi do DK19 na węźle Zdziary.

- Sukcesywnie skracamy czas przejazdu pomiędzy Rzeszowem i Lublinem, a także Warszawą. Oddajemy do ruchu drugi w tym roku fragment S19 i to nie jest ostatnie otwarcie w tym roku. Po udostępnieniu pozostałych 10 odcinków realizowanych pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim podróż z Rzeszowa do Lublina zajmie niecałe 1,5 godziny, a do Warszawy ok. 3 godz. - podkreśla Tomasz Żuchowski, p.o. generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad. - Z każdym oddanym odcinkiem, podpisaną umową i ogłoszonym przetargiem zbliżamy się też do zrealizowania szlaku Via Carpatia biegnącego wzdłuż wschodniej granicy Polski. Od dziś kierowcy mają do dyspozycji ponad 90 km tej trasy, zaś w realizacji jest ok. 310 km. Ponadto czekamy na rozstrzygnięcie przetargów na budowę kolejnych odcinków Via Carpatia o długości blisko 127 km. Na etapie przygotowania jest nieco ponad 150 km tej trasy.

Via Carpatia

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego północną i południową część Europy. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km.

Stan realizacji w woj. podkarpackim:

39,6 km - oddane do ruchu (od węzła Sokołów Małopolski do węzła Rzeszów Południe oraz odcinek Lasy Janowskie - Zdziary),

75,1 km - w realizacji (w systemie Buduj oraz Projektuj i buduj),

54,1 km - w przygotowaniu (jeden odcinek na etapie przetargu, trzy odcinki na etapie realizacji koncepcji programowej).

Red.

Fot. GDDKiA

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4