S19 będzie 4-pasmowa na całym odcinku! W 2022 r. przetarg na przebudowę

KATEGORIA: INWESTYCJE / 29 grudnia 2021

S19 Łowisko-Sokołów Młp. Płn.
Fot. GDDKiA

W ostatnich tygodniach oddano do użytku kolejne odcinki drogi ekspresowej S19 pomiędzy Rzeszowem, a Lublinem. Wszystko wskazuje na to, że już w przyszłym roku ekspresówka połączy stolica obu województw. To nie koniec dobrych informacji, są kolejne postępy w sprawie poszerzenia odcinka S19 pomiędzy Sokołowem Małopolskim i Jasionką. Na rozbudowę tego fragmentu Via Carpatia do czterech pasów Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uzyskała właśnie decyzję środowiskową. Wkrótce przetarg na realizację na zasadzie projektuj i buduj.

Rzeszów-Lublin już w 2022 roku

O szczegółach realizacji budowy drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu, która jest częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia mówili w środę, 29 grudnia wiceminister infrastruktury Rafał Weber, dyrektor rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad Bogdan Tarnawski oraz poseł do Parlamentu Europejskiego Tomasz Poręba.

Przypomnijmy, że tuż przed Bożym Narodzeniem udało się oddać do użytku odcinek S19 Łowisko - Sokołów Małopolski. Od początku grudnia kierowcy mają również do dyspozycji trzy nowe odcinki S19 na terenie Lubelszczyzny. Obecnie do pełnego połączenia Rzeszowa z Lublinem pozostał jeden odcinek Zdziary-Rudnik o długości 8,2 km, który powinien być gotowy na wiosnę przyszłego roku.

- Można już powiedzieć, że w pierwszym kwartale przyszłego roku Via Carpatia połączy stolice obu województw - mówił wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Fot. Karol Woliński

Będzie 4 pasy od Jasionki do Sokołowa

Co ważne, trwają kolejne działania w kwestii realizacji ważnej inwestycji dotyczącej istniejącego już odcinka S19 pomiędzy Rzeszowem i Lublinem. Mowa tu o drodze pomiędzy Jasionką i Sokołowem Młp. 15-kilometrowy fragment drogi wybudowano w opcji 2+1 z naprzemiennymi pasami. To duży dyskomfort dla kierowców, wiąże się to również z większym ryzykiem wypadków. Teraz jak poinformował Rafał Weber, udało się uzyskać decyzję środowiskową.

- Ta decyzja środowiskowa uprawnia nas do tego aby w ciągu najbliższych tygodni ogłosić przetarg na projekt i budowę dodatkowej jezdni - poinformował wiceminister infrastruktury.

Doprecyzowując, wspomniana decyzja środowiskowa dotyczy rozbudowy odcinka węzeł Sokołów Małopolski Północ – węzeł Jasionka. Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, zatwierdzony został także program inwestycji dla tego zadania.

Prace budowlane dotyczące poszerzenia odcinka S19 od Jasionki do Sokołowa Małopolskiego planowane są na lata 2024-2026. Środki na realizację inwestycji w wysokości 458 mln zł zostały już zabezpieczone w ramach Rządowego Programu Rozwoju Dróg Krajowych będącego jednym z elementów Polskiego Ładu.

Poprawiają błędy po PO-PSL

Jak podkreślał Rafał Weber decyzja o budowie tego fragmentu drogi w standardzie 2+1 została podjęta jeszcze za czasów rządów koalicji Platformy Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego i teraz wymaga naprawy.

- Ten fragment S19 powinien być odcinkiem drogi ekspresowej nie tylko z nazwy. Podjęliśmy decyzję aby go poszerzyć i naprawić błąd naszych poprzedników - deklarował Rafał Weber.

Fot. Karol Woliński

O konieczności poszerzenia tego odcinka drogi mówiło się już od dawna, Pierwsze prace koncepcyjne dotyczącej tej inwestycji rozpoczęły się w 2018 roku. O wsparcie dla przebudowy tego newralgicznego odcinka S19 zabiegał poseł do Parlamentu Europejskiego Tomasz Poręba.

- Obiecaliśmy, że zróbmy wszystko, aby wybudować ten drugi pas, aby to zwężenie zlikwidować. Dzisiaj ta decyzja jest na stole, rozpocznie się inwestycja i w kolejnych miesiącach i latach cała Via Carpatia będzie przejezdna dwoma pasami - zaznaczył Tomasz Poręba.

Szczegóły inwestycji

Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie poinformował o technicznych szczegółach inwestycji.

Decyzja środowiskowa (DŚU), wydana przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, posiada rygor natychmiastowej wykonalności. DŚU dotyczy rozbudowy S19 na odcinku węzeł Sokołów Młp. Północ – węzeł Jasionka, polegającej na dobudowie drugiej jezdni. Aktualnie na tym odcinku S19 posiada trzypasmową jezdnię bez pasa rozdziału kierunków jazdy. Po rozbudowie, będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas awaryjny o szerokości 2,5 m oraz pobocza. Docelowa nośność to 115 kN/oś. Inwestycja będzie realizowana na terenie powiatu rzeszowskiego (gmina Sokołów Małopolski i gmina Trzebownisko) i łańcuckiego (gmina Czarna), w bezpośrednim sąsiedztwie już istniejącej, pierwszej jezdni drogi ekspresowej.

S19 Łowisko-Sokołów Młp. Płn.
Fot. GDDKiA

Zakres prac w ramach rozbudowy S19 obejmie m.in.: dobudowę drugiej jezdni, dostosowanie istniejących obiektów inżynierskich, urządzeń BRD i urządzeń ochrony środowiska, a także przebudowę kolidujących dróg poprzecznych, cieków oraz przebudowę i budowę infrastruktury technicznej. Węzły zlokalizowane na S19 posiadają pełny, docelowy przekrój dwujezdniowy dlatego nie będą wymagały rozbudowy. Sumaryczna długość planowanych do rozbudowy odcinków drogi wynosi ok. 13,9 km.

W ramach inwestycji powstaną także nowe obiekty inżynierskie w tym: estakada o dł. 157,5 m w miejscowości Nienadówka, dwa wiadukty (w tym 1 z funkcją przejścia dla zwierząt średnich), trzynaście przejść dla zwierząt, przejazd gospodarczy i dwa przepusty. W ramach ochrony środowiska zostaną wykonane: cztery przejścia dla zwierząt średnich (jedno zespolone z wiaduktem), cztery przejścia dla zwierząt małych, osiem przejść dla płazów, ponad 3 km ekranów akustycznych, zbiorniki retencyjne (13 szt. otwartych i 4 szt. zamknięte). Posadzona zostanie zieleń dogęszczająca, izolacyjna, krajobrazowa i naprowadzająca. Powstaną też urządzenia oczyszczające ścieki opadowe z jezdni i osłony przeciwolśnieniowe.

W Nienadówce droga poprowadzona zostanie estakadą w odległości ok. 30 m od kościoła parafialnego p.w. Św. Bartłomieja Apostoła, usytuowanego przy istniejącej drodze DW878. Ze względu na ochronę tego obiektu sakralnego reprezentującego styl neogotycki, w decyzji środowiskowej określono warunki realizacji robót budowlanych w rejonie kościoła. Zastosowane zostaną tam pale wiercone i nie będą stosowane walce wibracyjne. Wykonany też zostanie ekran przeźroczysty w celu ekspozycji walorów historycznych i zabytkowych.

Ponadto w ramach inwestycji istniejący MOP Stobierna (strona wschodnia) zostanie rozbudowany do kat. II. Oznacza to, że w przyszłości będzie mogła powstać tu stacja paliw i obiekty gastronomiczno-handlowe.

Podstawowym celem inwestycji jest zapewnienie na całej trasie Via Carpatia na terenie Polski (włączonej do sieci TEN-T) przekroju o minimalnych parametrach 2x2 (dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu), a także likwidacja tzw. wąskiego gardła, powodującego utrudnienia w ruchu tranzytowym na międzynarodowym szlaku komunikacyjnym oraz na dojeździe do Specjalnej Strefy Ekonomicznej i Portu Lotniczego w Jasionce. Dzięki rozbudowie będzie możliwość zwiększenia prędkości i komfortu jazdy oraz zwiększenie bezpieczeństwa ruchu co przełoży się na mniejszą ilość wypadków.

Via Carpatia na Podkarpaciu

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km.

W województwie podkarpackim kierowcy mają do dyspozycji prawie 76 kilometrów szlaku Via Carpatia, z których ponad 45 oddaliśmy tylko w tym roku. Pomiędzy Rzeszowem a granicą województw podkarpackiego i lubelskiego w budowie pozostał tylko jeden odcinek, Zdziary - Rudnik nad Sanem.

Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim:

    • 75,7 km - oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie - Zdziary, Rudnik nad Sanem - Rzeszów Południe),

• 38,9 km - w realizacji (w budowie: Zdziary - Rudnik nad Sanem, w realizacji systemem Projektuj i buduj: Rzeszów Południe - Babica, Iskrzynia - Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe - Dukla),

• 53,9 km - w przygotowaniu (na etapie przetargu: Babica - Jawornik i Dukla - Barwinek, na etapie realizacji Koncepcji programowej: Jawornik - Lutcza, Lutcza - Domaradz, Domaradz - Iskrzynia).

Karol Woliński

Prezentacja: GDDKiA

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4