Wisłokostrada. Budowa droższa, ale jest szansa na dodatkowe środki

KATEGORIA: INWESTYCJE / 26 lipca 2022

Fot. Mosty Katowice

Władze Rzeszowa chcą realizować budowę tzw. Wisłokostrady podejmując ryzyko braku wszystkich potrzebnych środków na etapie rozpoczęcia inwestycji. Szansa na kolejne dofinansowanie zewnętrzne jest, ale z powodu wzrostów cen rosną też koszty budowy drogi. Teraz to już 200 mln zł i to bez przebudowy ul. Maczka. Wszystko wskazuje na to, że miastu uda się na razie zabezpieczyć około połowy tej kwoty.

Wisłokostrada to jeden z kluczowych projektów drogowych Rzeszowa, którego realizacja dla władz miasta jest obecnie priorytetowa. Nowa droga ma stanowić połączenie al. Rejtana poprzez częściowo gotowy ok. 700-metrowy odcinek trasy, który stanowi prowadząca do targowiska ul. Dworaka, aż do ul. Ciepłowniczej, gdzie w planie jest powstanie ronda. Droga ma mieć cztery pasy ruchu i będzie poprowadzona wzdłuż prawego brzegu Wisłoka. W ramach inwestycji, w planie jest powstanie nowego wiaduktu nad torami kolejowymi. W kolejnym etapie przewidziano też poszerzenie mostu Załęskiego do czterech pasów ruchu, a także podobne poszerzenie ul. gen. Maczka aż do ul. Lubelskiej.

Plan orientacyjny Wisłokostrady
Fot. Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

Przypomnijmy, że projekt rozbudowy drogi jest gotowy, miasto dysponuje wszystkimi pozwoleniami na realizację inwestycji. Ratusz wciąż nie ogłosił jednak dotąd przetargu na prace budowlane ponieważ budżet miasta mógłby nie unieść kosztów. Ostatnio szacowano je na 173 mln zł (pierwotnie było to ok. 100 mln zł). Sytuacja zmieniła się, gdy w maju wojewoda Ewa Leniart poinformowała miasto o 65 mln zł dofinansowania z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych, choć ta kwota to wciąż za mało.

Koszty wzrosły do 200 mln zł

Zgodnie z zasadami Programu Inwestycji Strategicznych samorządy, które otrzymały dofinansowanie muszą w ciągu 9 miesięcy od uzyskania promesy ogłosić postępowanie przetargowe na realizację inwestycji. Dwa już minęły, a koszty wraz z inflacją i wzrostem cen stale rosną.

- Obecna nasza waloryzacja kosztów przedsięwzięcia opiewa na kwotę około 200 mln złotych i to bez modernizacji ul. Maczka, zatem trochę nam jeszcze brakuje by mieć porządne zabezpieczenie finansowe do realizacji tej inwestycji - informował na ostatniej sesji Rady Miasta prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek.

Stąd starania o znalezienie dodatkowych środków. Temu służyła niedawna wizyta prezydenta u wiceministra infrastruktury Rafała Webera, z którym Fijołek rozmawiał o pozyskaniu dalszych funduszy. - Pewne możliwości się jawią. Jest szansa, abyśmy mieli środki na połowę tej inwestycji - mówił radnym prezydent zapowiadając, że miasto prawdopodobnie podejmie pewne ryzyko ogłoszenia przetargu „z dosyć dużym obciążeniem budżetu”. - Ale z nadzieją na wsparcie zewnętrzne. W międzyczasie będziemy pracować z partnerami nad znalezieniem tego dofinansowania - zapowiadał na sesji Konrad Fijołek. - To wymaga także kilku decyzji politycznych, ale mam nadzieję, że one się ziszczą i pewne zasady montażów finansowych w oparciu o różne źródła budżetu państwa zostaną zmienione.

Fot. Mosty Katowice

Szansa na kolejne 30 mln zł

Zabiegi o kolejne pieniądze trwają, a możliwość ich pozyskania została ogłoszona już oficjalnie. - Rozmawiamy cały czas z Ministerstwem Infrastruktury, również z parlamentarzystami w sprawie zwiększenia montażu finansowego na realizację tej inwestycji - mówi nam prezydent Konrad Fijołek.

Nadzieje na zdobycie dodatkowego dofinansowania potwierdził w Rzeszowie sam wiceminister Rafał Weber na poniedziałkowej uroczystości rozpoczęcia przebudowy ul. Warszawskiej.

Szansą na dodatkowe środki dla Rzeszowa na budowę Wisłokostrady jest Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg. W jego ramach można uzyskać dofinansowanie budowy, przebudowy lub remontu dróg wojewódzkich, powiatowych lub gminnych zarządzanych przez prezydentów miast na prawach powiatu, będących siedzibą wojewody lub sejmiku województwa. Nabór został ogłoszony w miniony czwartek 21 lipca. Samorządy mają 30 dni na złożenie wniosku. Wsparcie na jedno miasto wynosi 30 mln zł – mogą zostać przeznaczone na kilka zadań.

- Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg daje nam kolejną furtkę na pozyskanie środków finansowych. Na pewno złożymy wniosek o dofinansowanie właśnie na budowę Wisłokostrady. Mamy już 65 mln zł z Polskiego Ładu, jeżeli udałoby się uzyskać kolejne dofinansowanie byłoby już około 100 mln zł, czyli mniej więcej połowa kwoty potrzebnej do realizacji inwestycji. To na pewno pozwoli nam ruszyć z realizacją tej drogi - zaznacza prezydent Rzeszowa.

Fot. Mosty Katowice

Odciążyć rondo Pobitno

Dla władz miasta kluczowe jest zamknięcie obwodnicy Śródmieścia od północy, zwłaszcza w sytuacji gdy gotowa jest dokumentacja inwestycji. Inaczej jest np. ze ZRID-em (zezwoleniem na realizację inwestycji drogowej) na przebudowę ronda Pobitno, gdzie planowana jest budowa tunelu.

- Tam szykują się nam odwołania i protesty, zatem na razie przystąpimy do tej inwestycji, która w naszym przekonaniu w poważny sposób odciąży rondo na Pobitnym - wyjaśnił prezydent.

Dodatkowo miasto przygotowuje koncepcję bypassów na rondzie Kuronia. Te działania łącznie powinny udrożnić północno-wschodnią część miasta i obciążenie ronda Pobitno.

Kolejna planowana inwestycja w tej części miasta to połączenie drogi krajowej nr 97 z dawną „czwórką”. We współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. - Jest pomysł na przygotowanie i wykonanie studium korytarzowego tych dróg - zapowiedział prezydent.

Jednak to realizacja Wisłokostrady jest dla władz miasta priorytetowa. Przetarg na jej realizację powinien być ogłoszony w tym roku. Dodatkowo w ratuszu myślą o tym, by o środki na przebudowę ul. Maczka (która jest częścią projektu budowy Wisłokostrady), starać się z innych programów dofinansowania zewnętrznego.

Rafk

Fot. Mosty Katowice

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4