Poszerzą S19 na odcinku Sokołów Młp. – Jasionka. Wykonawcą firma Strabag

KATEGORIA: INWESTYCJE / 20 września 2022

Fot. GDDKiA

Kolejny krok do likwidacji wąskiego odcinka drogi ekspresowej S19 w okolicach Rzeszowa. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała wykonawcę przebudowy tego fragmentu trasy Via Carpatia.

- Oferta spółki Strabag została wskazana jako najkorzystniejsza w przetargu na dobudowę drugiej jezdni drogi ekspresowej S19, na odcinku węzeł Sokołów Małopolski Północ - węzeł Jasionka, o długości ok. 13,8 km - poinformowała Joanna Rarus, rzecznik prasowy Oddziału GDDKiA w Rzeszowie. Inwestycja będzie realizowana w systemie „Projektuj i buduj”.

Odcinek drogi S19 pomiędzy Jasionką i Sokołowem Małopolskim został zrealizowany w tańszym standardzie 2+1, gdzie kierowcy naprzemiennie poruszają się jednym lub dwoma pasami. To jedyny taki odcinek trasy S19, która stanowi część międzynarodowego szlaku Via Carpatia. Tego typu rozwiązanie stanowi dyskomfort dla kierowców, wiąże się to również z większym ryzykiem wypadków.

W końcu w kwietniu tego roku rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetarg na przebudowę wąskiego gardła na drodze S19. W lipcu otwarto oferty wykonawców. Opiewały na kwoty od 272 do 329 mln zł. Teraz dokonano wyboru.

- W przetargu złożono osiem ofert. Najkorzystniejszą złożył Strabag, który zaoferował zrealizowanie tego zadania za kwotę 272 830 814,75 zł - wyjaśnia Joanna Rarus. Jak dodaje rzecznik, oferty były sprawdzane i oceniane według trzech kryteriów: ceny (60 proc.), przedłużenia okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (20 proc.), a także przedłużenia okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem (20 proc.).

Fot. GDDKiA

Zakres planowanych prac

Aktualnie S19 na tym odcinku posiada trzypasową jezdnię w układzie 2+1, bez pasa rozdziału kierunków jazdy. Po rozbudowie, będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas awaryjny o szerokości 2,5 m oraz pobocza. Docelowa nośność to 11,5 t/oś.

Inwestycja będzie realizowana na terenie powiatu rzeszowskiego (gmina Sokołów Małopolski i gmina Trzebownisko) i łańcuckiego (gmina Czarna), w bezpośrednim sąsiedztwie już istniejącej, pierwszej jezdni drogi ekspresowej.

Zakres prac w ramach rozbudowy S19 obejmie także dostosowanie istniejących obiektów inżynierskich, urządzeń BRD i urządzeń ochrony środowiska. - Przebudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, cieki wodne oraz infrastruktura techniczna. Węzły Sokołów Małopolski Północ i Jasionka, które posiadają pełny, docelowy przekrój dwujezdniowy nie będą wymagały rozbudowy. Sumaryczna długość planowanych do rozbudowy odcinków drogi wynosi ok. 13,8 km - wyjaśnia Joanna Rarus.

W ramach inwestycji powstaną nowe obiekty inżynierskie w tym: estakada o dł. 157,5 m w miejscowości Nienadówka, dwa wiadukty (w tym jeden z funkcją przejścia dla zwierząt średnich), trzynaście przejść dla zwierząt, przejazd gospodarczy i dwa przepusty. W zakresie ochrony środowiska zostaną wykonane: cztery przejścia dla zwierząt średnich (jedno zespolone z wiaduktem), cztery przejścia dla zwierząt małych, osiem przejść dla płazów, ponad 3 km ekranów akustycznych oraz zbiorniki retencyjne (13 szt. otwartych i 4 szt. zamknięte). Posadzona zostanie zieleń dogęszczająca, izolacyjna, krajobrazowa i naprowadzająca. Powstaną też urządzenia oczyszczające ścieki opadowe z jezdni i osłony przeciwolśnieniowe.

W Nienadówce droga ekspresowa poprowadzona zostanie estakadą w odległości ok. 30 m od kościoła parafialnego p.w. św. Bartłomieja Apostoła, usytuowanego przy DW878. - Ze względu na ochronę tego obiektu sakralnego reprezentującego styl neogotycki, w decyzji środowiskowej określono warunki realizacji robót budowlanych w rejonie kościoła. Zastosowane zostaną tam pale wiercone i nie będą stosowane walce wibracyjne. Wykonany zostanie również ekran przeźroczysty w celu ekspozycji walorów historycznych i zabytkowych - zaznacza rzecznik rzeszowskiego Oddziału GDDKiA.

Ponadto w ramach inwestycji istniejący MOP Stobierna (kierunek Lublin) zostanie rozbudowany do kat. II. Oznacza to, że w przyszłości będzie mogła powstać tu stacja paliw i obiekty gastronomiczno-handlowe.

Fot. GDDKiA

Jak podkreśla Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, podstawowym celem inwestycji jest zapewnienie na całej trasie Via Carpatia na terenie Polski przekroju o minimalnych parametrach 2x2 (dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu).

- Istotna jest także likwidacja tzw. wąskiego gardła, powodującego utrudnienia w ruchu tranzytowym oraz na dojeździe do Specjalnej Strefy Ekonomicznej i Portu Lotniczego w Jasionce. Dzięki dobudowie drugiej jezdni poprawi się komfort jazdy oraz zwiększy bezpieczeństwo ruchu co przełoży się na mniejszą ilość wypadków - dodaje Joanna Rarus.

Inwestycja ma być zrealizowana do 2026 r.

Red.

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4