CPK wskazało przebieg linii Rzeszów - Łętownia. Którędy pobiegnie?

KATEGORIA: INWESTYCJE / 29 listopada 2022

Fot. Karol Woliński

Potwierdziły się wcześniejsze nieoficjalne przypuszczenia o tym, że linia kolejowa nr 58 Rzeszów-Łętownia, która ma powstać w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego może zostać zrealizowana w ramach wariantu nr 2. We wtorek 29 listopada oficjalnie ten właśnie przebieg linii wskazano w Rzeszowie jako wariant inwestorski.

Fot. CPK

A jednak wariant nr 2

Do Rzeszowa we wtorek przyjechał wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. budowy CPK Marcin Horała, który podkreślał, że dzięki inwestycjom CPK szybkie połączenie między Podkarpaciem a centralną Polską staje się realne.

- Dziś podróż pociągiem z Rzeszowa do Warszawy to wyzwanie – logistyczne, ze względu na przesiadki, ale przede wszystkim czasowe. Wkrótce mieszkańcy Podkarpacia będą mogli załatwić sprawy w stolicy nawet w ciągu jednego dnia, w dodatku nie spędzając w trasie więcej czasu niż łącznie 4-5 godzin, a tyle teraz jedzie się w jedną stronę - mówił wiceminister Marcin Horała.

Fot. Karol Woliński

Wiceminister Horała wraz z posłami Krzysztofem Sobolewskim i Andrzejem Szlachtą oraz wojewodą Ewą Leniart ogłosili rekomendowany wariant przebiegu ponad 40-kilometrowego odcinka kolejowego linii nr 58 Rzeszów-Łętownia.

Dotychczas w grę wchodziły cztery przebiegi Tzw. analiza wielokryterialna wskazała, iż najkorzystniejszą opcją budowy tego fragmentu „szprychy” nr 6 do stolicy Podkarpacia jest wariant W2.

O tym, że właśnie ten wariant może zostać wybrany mówiło się już od kilku tygodni. Już we wrześniu pojawiały informacje wskazujące, że firma przygotowująca dla CPK Studium Techniczno-Ekonomiczno Środowiskowym (STEŚ) linii nr 58 już szuka wykonawcy map projektowych pod właśnie W2. Pisaliśmy o tym TUTAJ.

Przebieg W2

Wariant W2 jest położony najdalej na wschód ze wszystkich przebiegów. Mija po wschodniej stronie miasto Sokołów Małopolski. Następnie biegnie po tej samej stronie wzdłuż drogi ekspresowej S19 Via Carpatia, włączając się w linię nr 91 na terenie gminy Krasne. Jego istotnym elementem jest też linia nr 632, która przebiega równolegle do drogi startowej Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. Dalej włącza się w linię kolejową nr 58 w sąsiedztwie przecięcia z rzeką Wisłok.

- Szprycha pozwoli połączyć Rzeszów z Warszawą, ale też z innymi częściami Polski. To ogromna szansa. Budują się u nas nowe drogi, rozwija się lotnisko w Jasionce, ale realizacja tej linii kolejowej będzie impulsem jakiego nie było - mówił poseł Krzysztof Sobolewski podkreślając, że budowa nowej linii kolejowej jest również ważna z uwagi na trwającą wojnę na Ukrainie.

Fot. Karol Woliński

- Patrząc na sytuację jaką mamy za naszą wschodnią granicą, budowa tej szprychy jest szansą na wzmocnienie naszego bezpieczeństwa. Rozwój infrastruktury to okazja do tego, aby ściągnąć na Podkarpacie jeszcze więcej firm - stwierdził poseł Prawa i Sprawiedliwości.

Fot. CPK

Fot. CPK

Wzdłuż „szprychy” nr 6 spółka CPK zaplanowała siedem nowych przystanków pasażerskich: Łowisko, Wólka Sokołowska, Sokołów Małopolski, Nienadówka Górna, Stobierna, Łukawiec Dolny i Łąka, a także dobudowę peronów na przystankach kolejowych Rzeszów Załęże i Rzeszów Wschód. Dodatkowo spółka przewiduje przystanek kolejowy Rzeszów-Jasionka MPL w bezpośrednim sąsiedztwie terminala portu lotniczego.

Planowana linia nr 58 jest częścią „szprychy” CPK nr 6, która pozwoli na uruchamianie szybkich połączeń między Podkarpaciem a Warszawą i CPK. Umożliwi też wygodne i szybkie połączenia wewnątrz Podkarpacia, w tym połączenie największych miast w regionie: Rzeszowa ze Stalową Wolą i Niskiem. W planach jest budowa bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo-drogowych.

Wojewoda podkarpacki Ewa Leniart podkreśliła, że budowa CPK niewątpliwie wpłynie korzystnie na rozwój gospodarczy, ale także na rozwój transportu pasażerskiego takich regionów jak Podkarpacie.

- Z punktu widzenia naszego regionu komunikacja ma ogromne znaczenie. To gwarancja rozwoju gospodarczego, co sprawia, że województwo jest atrakcyjne dla inwestorów. To także nowe miejsca pracy - powiedziała wojewoda.

Fot. Karol Woliński

Co na to mieszkańcy Jasionki?

Jak podkreślał wiceminister Marcin Horała, wybór trasy odbył się uwzględniając wiele kwestii – możliwości techniczne, efektywność ekonomiczną, ochronę środowiska oraz oczekiwania społeczne.

- Zdajemy sobie sprawę, że nigdy nie zadowolimy wszystkich, ale ten wariant, który tutaj przedstawiamy był wskazywany jako najbardziej akceptowalny społecznie - wskazywał Horała.

Kwestia społeczna w przypadku wyboru rekomendowanej trasy linii nr 58 miała duże znaczenie biorąc pod uwagę protesty mieszkańców gmin, przez których tereny ma przechodzić nowe połączenie. Najmocniej swój sprzeciw okazywali mieszkańcy Jasionki z gminy Trzebownisko, którzy nie zgadzali się przede wszystkim na budowę linii nr 632 do lotniska. W tej sprawie odbyło się kilka protestów na terenie Jasionki, ale też w Rzeszowie. Sprzeciw wobec planów CPK wykazywały też władze gminy Trzebownisko.

W trakcie prezentacji założeń wariantu W2 podkreślano, że w procesie konsultacji z jednostkami samorządu terytorialnego oraz mieszkańcami udało się dokonać korekty przebiegu w okolicach Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. Wariant nr 2 ma najbardziej optymalny w związku z najmniejszą liczbą kolizji z zabudową mieszkalną i tym, że nie narusza chronionych terenów zielonych.

Fot. CPK

A jak na wybór wariantu linii CPK z Rzeszowa do Łętowni reagują mieszkańcy Jasionki? Sebastian Ożóg z inicjatywy „Stop CPK w Jasionce” nie ukrywa, że na razie jest raczej daleki od optymizmu.

- Szanujemy to, że spółka CPK podeszła poważnie do naszych wniosków, bo część udało się uwzględnić i poprawić przebieg planowanej linii, co oznacza mniejszą ilość domów do wyburzenia. Ale to nie oznacza, że jesteśmy zadowoleni - mówi Sebastian Ożóg, który podkreśla, że mieszkańcy Jasionki i gmina Trzebownisko nadal będą optować za rezygnacją z budowy linii lotniskowej.

- Przecież lotnisko w Jasionce zostanie połączone z Rzeszowem linią kolejową w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, dlatego uważamy, że budowa kolejnej linii do lotniska nie ma żadnego uzasadnienia - mówi mieszkaniec Jasionki.

Linia ma powstać do 2030 r.

Na początku przyszłego roku zaproponowany wariant inwestorski - wraz z dwoma przebiegami alternatywnymi - spółka CPK włączy do wniosku o decyzję środowiskową, który złoży do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ). Uzyskanie decyzji środowiskowej będzie ważnym etapem poprzedzającym wniosek o decyzję lokalizacyjną i pozwolenia na budowę. Jak wynika z aktualnych harmonogramów, linia Łętownia - Rzeszów ma zostać wybudowana do końca 2030 r.

Spółka CPK przygotowuje budowę 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2 000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r. Łącznie prace przygotowawcze STEŚ trwają już na 1 300 km.

Fot. CPK

Na głównym ciągu planowanej linii kolejowej pociągi pasażerskie mają poruszać się z prędkością do 200 km/h, z możliwością łatwego podniesienia prędkości do 250 km/h w przyszłości (lekkie pociągi towarowe: do 120 km/h). Docelowo kolejowa „szprycha” CPK nr 6 zapewni skrócenie czasów przejazdu. Dla przykładu z Rzeszowa do Warszawy przejedziemy pociągiem w 2 godz. 15 min (dzisiaj taka podróż trwa ok. 5 godz.). Dzięki inwestycji CPK podróż z Przemyśla do Warszawy potrwa 3 godz. 15 min (obecnie to ok. 6 godz.).

Z prognoz CPK wynika, że z i do Rzeszowa w roku 2040 r. podróżować będzie ok. 17 tys. pasażerów dziennie. Dla porównania: w 2019 r. – przed COVID-19 – było to mniej niż 9 tys. pasażerów.

Karol Woliński

Fot. CPK

Fot. Karol Woliński

Fot. Karol Woliński

Fot. Karol Woliński

Fot. Karol Woliński

Fot. CPK

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4