Wiadukt, rondo i tunele. Tak może wyglądać aleja Powstańców Warszawy

KATEGORIA: INWESTYCJE / 21 marca 2023

Fot. Karol Woliński

Przedstawiciele władz Rzeszowa wraz z pracownią Promost Consulting przedstawili w poniedziałek wstępną koncepcję projektową przebudowy skrzyżowania ul. Kwiatkowskiego, Podwisłocze i al. Powstańców Warszawy. - To rozwiązanie nie optymalne, ale podstawowe, które nadaje się do dalszej dyskusji - mówił podczas prezentacji prof. Tomasz Siwowski, prezes Promost Consulting.

Projekt pod konsultacje

Skrzyżowanie ul. Kwiatkowskiego, Podwisłocze i al. Powstańców Warszawy to jeden z najmocniej zakorkowanych punktów na mapie drogowej Rzeszowa. Rozwiązaniem tego problemu ma być budowa wiaduktu w ciągu al. Powstańców Warszawy i ronda pod nim. Takie rozwiązanie wskazała analiza naukowców Politechniki Rzeszowskiej. Na tej podstawie w zeszłym roku firma projektowa Promost Consulting z Rzeszowa zabrała się do opracowania dokumentacji projektowej rozbudowy skrzyżowania.

Projekt ma być gotowy końcem tego roku. Miasto zapłaci za jego wykonanie 2,6 mln zł. W poniedziałek 20 marca w Urban Lab odbyło się spotkanie konsultacyjne dla mieszkańców Rzeszowa, podczas którego przedstawiciele władz miasta wraz z projektantami z Promost Consulting, przedstawili wstępną koncepcję realizacji inwestycji i czekali na ewentualne uwagi.

- Chcemy pokazać mieszkańcom pomysły na realizację tej inwestycji jeszcze na etapie opracowania projektu i skonsultować z nimi zakres tego przedsięwzięcia. - mówił na początku prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek.

Jak mówił prezes Promost Consulting prof. Tomasz Siwowski, na początku prac nad projektem było kilkanaście koncepcji dla rozbudowy skrzyżowania, po kilku miesiącach rozważań udało się wypracować wstępny wariant, który zaprezentowano podczas poniedziałkowego spotkania.

- To rozwiązanie nie optymalne, ale podstawowe, które naszym zdaniem nadaje się do dalszej dyskusji - podkreślał prof. Tomasz Siwowski.

Fot. Karol Woliński

Wiadukt, rondo i system tuneli

Wspomniany wariant określny symbolem W13 zakłada realizację trzypoziomowego skrzyżowania. Inwestycja miałaby obejmować budowę 230-metrowego wiaduktu w ciągu al. Powstańców Warszawy z dwoma pasami od strony zapory oraz tylko jednym przeciwległym pasem ruchu od strony al. Rejtana. Jak tłumaczyli projektanci, budowa dodatkowego pasa ruchu jest niemożliwa z powodów technicznych. Problem ma stanowić zapora, które ich zdaniem jest zbyt wąska, by wpiąć się w czteropasowy wiadukt.

Centralnie pod wiaduktem znajdowałoby się rondo turbinowe zapewniające komunikację z ul. Kwiatkowskiego i Podwisłocze. Do tego dochodzi rozbudowa ul. Kwiatkowskiego na odcinku od skrzyżowania z al. Powstańców Warszawy do skrzyżowania z ul. Cichą.

Fot. Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

Na poziomie -1 przewidziano komunikację pieszo-rowerową, która odbywałaby dzięki 5 tunelom prowadzącym na otwarty plac pod planowanym rondem na głębokości około 3,5 metra. Zejścia do tuneli byłyby w formie ramp, zdaniem projektantów mają one zapewniać możliwość poruszania się wszystkim użytkownikom, w tym osobom z niepełnosprawnościami.

- Postanowiliśmy przenieść ruch pieszych i rowerzystów na inny poziom tworząc skrzyżowanie bez świateł, chcemy aby ruch na skrzyżowaniu był płynny - zaznaczał prezes Promost Consulting.

W ramach inwestycji, likwidacji uległoby kilkanaście miejsc postojowych, które istnieją przy blokach na ul. Kwiatkowskiego niedaleko skrzyżowania z al. Powstańców Warszawy. Wariant zaproponowany przez projektantów zakłada odtworzenie parkingu w nieco innym miejscu. Jeżeli chodzi o komunikację miejską, to koncepcja przewiduje w zasadzie zachowanie aktualnego układu zatok autobusowych.

- Ten wariant rekomendujemy do dalszego opracowania z uwagi na najmniejszą zajętość terenu, ograniczenie w części wycinki drzew. Wydaje się on najbardziej akceptowalny społecznie - mówił jeden z projektantów Promost Consulting.

Fot. Karol Woliński

MZD chce bajpasów

Do propozycji Promost Consulting swoje uwagi przekazał już Miejski Zarząd Dróg. Pierwsza z nich dotyczyła wpięcia do ronda ul. Kępej, druga poruszania się komunikacji miejskiej. Jak tłumaczył dyrektor MZD Andrzej Maciejko, obecnie przez skrzyżowanie przejeżdża dziennie prawie 600 kursów obsługiwanych przez MPK Rzeszów i ważne jest to, aby po jego przebudowie, autobusy mogły płynnie je opuszczać.

Stąd powstały dwa dodatkowe alternatywne warianty przebudowy skrzyżowania, które przewidują stworzenie prawoskrętnych bajpasów od strony zapory do ul. Kwiatkowskiego oraz od al. Powstańców Warszawy do ul. Podwisłocze. Wariant W14 przewiduje, że rondo pod wiaduktem będzie klasyczne dwupasowe, z kolei W15 zakłada rondo turbinowe.

Fot. Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

Fot. Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

- Cały czas prowadzimy dyskusję jaki powinien być typ tego ronda, ile tam powinno być pasów, gdzie powinny być włączenia do ruchu. W tej chwili to są elementy, które trzeba jeszcze wypracować - podkreślał prof. Tomasz Siwowski.

Po tym jak projekt będzie już gotowy, kolejnym krokiem powinny być poszukiwania firmy, która zrealizuje prace budowlane. Miasto będzie starało się o pozyskanie środków zewnętrznych na realizację tej inwestycji. Według Wieloletniej Prognozy Finansowej przebudowa skrzyżowania może kosztować około 27 mln zł.

Po prezentacji wariantów przebudowy skrzyżowania ul. Kwiatkowskiego, Podwisłocze i al. Powstańców Warszawy okraszonych wizualizacjami oraz symulacjami ruchu w godzinach szczytu, do głosu doszli mieszkańcy uczestniczący w spotkaniu. Pytań było wiele, dotyczyły m.in. tego gdzie powstaną ekrany akustyczne, rozwiązań dla rowerzystów, wycinki drzew czy dojazdu do istniejących oraz planowanych budynków mieszkalnych. Dyskusja była długa, trwała ponad 2,5 godziny.

Karol Woliński

Fot. Karol Woliński

Fot. Karol Woliński

Fot. Karol Woliński

Fot. Karol Woliński

Fot. Karol Woliński

Fot. Karol Woliński

Fot. Karol Woliński

Fot. Karol Woliński

Fot. Karol Woliński

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4