Inklinometr na budowie S19 Rzeszów Południe – Babica. Do czego służy?

KATEGORIA: INWESTYCJE / 21 marca 2023

Odwiert inklinometru - portal północny
Fot. GDDKiA/Oddział Rzeszów

Jak poinformowała GDDKiA, na budowie drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica prowadzone są badania inklinometryczne służące do monitoringu geotechnicznego.

- W tym celu wykorzystuje się inklinometr czyli przyrząd stosowany do badania kąta wychylenia danego przedmiotu względem pionu. Jest to jedno z najstarszych i najbardziej wszechstronnych urządzeń stosowanych do monitorowania geomechaniki - wyjaśnia Joanna Rarus, rzecznik prasowy Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie.

Pomiary inklinometryczne należą do podstawowej metody pomiarów i wywodzą się z monitoringu osuwisk. GDDKiA zaznacza, że głównym argumentem przemawiającym za tymi metodami jest możliwość monitoringu przemieszczeń poziomych nie tylko na powierzchni terenu, lecz również wgłębnie w częściach niedostępnych dla pomiarów geodezyjnych, co daje możliwość prowadzenia bezpiecznie prac budowlanych.

Do tej pory na budowie odcinka S19 Rzeszów Południe – Babica stosowane były inklinometry pionowe. Służyły one do monitoringu wgłębnego osuwisk i stateczności skarp.

Rdzenie gruntu z odwiertu inklinometru
Fot. GDDKiA/Oddział Rzeszów

Na czym polega badania inklinometryczne?

Do badań inklinometrycznych wykorzystuje się specjalnie przygotowane kolumny inklinometryczne. Przygotowanie takiej kolumny polega na wierceniu otworu pionowego w głębi gruntu, do którego wprowadza się rurę z tworzywa sztucznego. Rdzeń gruntu wydrążony w trakcie wiercenia otworu bada się w celu określenia powierzchni poślizgu czyli powierzchni, po której mogą przemieszczać się masy ziemne. W celu wykonania pomiaru, do przygotowanej kolumny wprowadza się sondę badawczą (manualną). Na podstawie pomiaru odchylenia sondy od pionu określa się (po przeprowadzeniu obliczeń) wielkość przemieszczeń mas ziemnych na danej głębokości.

Regularne przeprowadzane badania inklinometryczne umożliwiają dokładne śledzenie (monitoring) występujących przemieszczeń mas ziemnych w głębi gruntu.

Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w systemie „Projektuj i  buduj”. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to 2 mld 230 mln 165 tys. 684,48 zł. Zakończenie prac zaplanowano w 2026 roku.

Właśnie mija rok od wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej przez wojewodę oraz rozpoczęcia prac. Niedawno GDDKiA podsumowała ten okres robót.

Red.

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4