Będzie nowy przebieg drogi krajowej nr 9! Od węzła A4 Rzeszów Zachód do S74

KATEGORIA: INWESTYCJE / 22 maja 2023

Fot. Maciej Terpiński

To wiadomość, ma którą mieszkańcy Podkarpacia, a zwłaszcza jego zachodnio-północnej części czekali od wielu lat. Będzie budowa nowego przebiegu 60-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 9 od węzła autostrady A4 Rzeszów Zachód do drogi ekspresowej S74 w okolicy Tarnobrzega. W poniedziałek (22 maja) minister infrastruktury zatwierdził programy inwestycji dla budowy tej trasy. Przetarg na opracowanie studium-techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) ma być ogłoszony w lipcu.

O szczegółach inwestycji mówiono na konferencji prasowej na węźle autostradowym A4 Rzeszów Zachód w miejscu gdzie będzie się zaczynać nowa droga. W trakcie uroczystości, na którą przybyli parlamentarzyści i samorządowcy swój podpis pod wspomnianymi dokumentami złożył wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Czas na „dziewiątkę”

- Powstanie nowa droga, która z tego miejsca w kierunku północnym będzie komunikować północną część naszego województwa z Rzeszowem. O tej inwestycji mówiono na Podkarpaciu przez wiele, wiele lat - podkreślał wiceminister. Weber dodawał, że w pierwszej kadencji rządu Zjednoczonej Prawicy rozpoczętej w 2015 r. były inne priorytety inwestycji drogowych na Podkarpaciu.

Chodzi o drogę ekspresową S19, czyli Via Carpatię, która łączy już Rzeszów z Lublinem a na południu od stolicy Podkarpacia kolejne odcinki są w budowie. Kolejnymi priorytetami była droga S74, w przypadku której ma być wkrótce wydana decyzja środowiskowa, a także rozbudowa drogi nr 73, gdzie między Dębicą a Jasłem trwają prace geologiczne oraz obwodnice wielu podkarpackich miast.

- Teraz po kilku latach przyszedł czas na budowę nowego odcinka drogi, która będzie łączyła ten węzeł z drogą S74 i będzie przebiegała przez powiaty rzeszowski, kolbuszowski i tarnobrzeski - mówił Rafał Weber dodając, że inwestycja ta powstanie w ramach programu wzmocnienia sieci dróg krajowych, który będzie realizowany do 2030 roku.

Wiceminister zaznaczał, że nowa inwestycja jest niezwykle ważna jeżeli chodzi o dotarcie mieszkańców Rzeszowa i okolic, a także południa Podkarpacia do Polski centralnej. - Ta droga pozwoli na bezpieczne komfortowe i wygodne połączenie naszego województwa z centrum Polski, z autostradą A1, następnie za Łodzią z autostradą A2, także będzie wpięta w cały układ dróg szybkiego ruchu, które pozwalają na bezpieczny transport i na wygodną komunikację - podkreślał Rafał Weber.

Fot. Maciej Terpiński

Podpisane przez ministra dokumenty dają Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zielone światło na ogłoszenie przetargu na opracowanie studium-techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), który ma być ogłoszony w lipcu.

STEŚ wskaże dokładnie przebieg trasy między węzłem Rzeszów Zachód, łączącym autostradę A4 z drogą ekspresową S19 i dalszym biegiem krajowej „dziewiątki” w kierunku północnym. Ten węzeł będzie też skomunikowany z planowanym odcinkiem drogi wojewódzkiej nr 869 (V etap tzw. drogi lotniskowej), która połączy ten obszar z lotniskiem w Jasionce i terenami strefy ekonomicznej. Pisaliśmy o niej TUTAJ. Wiadomo natomiast, że odcinek nowej „dziewiątki” będzie liczył ok. 60 km, a droga będzie miała dwie jednie po dwa pasy ruchu.

- Dzięki decyzji rządu Prawa i Sprawiedliwości układ komunikacyjny w województwie podkarpackim rysuje się nam naprawdę w sposób optymalny, modelowy. Będziemy mieli za kilka lat zabezpieczony każdy kierunek bezpiecznej i komfortowej komunikacji - podsumował Rafał Weber. - Widzimy, że tam gdzie pojawiają się nowoczesne rozwiązania komunikacyjne, tam są działalności gospodarcze, nowe inwestycje, miejsca pracy, tam wzrasta potencjał ekonomiczny, ale też społeczny danego terenu.

Wiceminister dziękował też za wsparcie premierowi Mateuszowi Morawieckiemu, a także podkarpackim parlamentarzystom Zbigniewowi Chmielowcowi i Krzysztofowi Sobolewskiego oraz samorządowcom.

„Okno dla Podkarpacia”

- Niejednokrotnie mieszkańcy zwracali nam uwagę, patrząc z lekką zazdrością, jak pięknie realizowana jest droga S19, ale zawsze mówiliśmy „spokojnie”. Od kilku rad trwała dyskusja na ten temat, ale nie wychodziliśmy na zewnątrz, aby to ogłaszać, bo rząd Prawa i Sprawiedliwości jest rządem wiarygodnym. Takie inwestycje ogłaszamy wtedy kiedy mamy przygotowane wszystkie dokumenty - mówił poseł Zbigniew Chmielowiec, przypominając, że o tej drodze mówił premier Morawiecki w ramach „Piątki dla Podkarpacia”.

Poseł Krzysztof Sobolewski, sekretarz generalny Prawa i Sprawiedliwości podkreślał, że kolejnymi inwestycjami komunikacyjnymi takimi jak S19, szprychą kolejową do CPK czy rozbudową lotniska w Jasionce otwierane jest „okno dla Podkarpacia”.

- I to jest kolejne takie okno, które otwieramy dla podkarpacia na świat, a jednocześnie otwieramy Podkarpacie dla świata, poprzez tę drogę. O tej drodze mówiło się latami. Każdy, kto jeździł do Warszawy, z Rzeszowa, z Przemyśla doskonale znał tę drogę do momentu jak nie powstała Via Carpatia, doskonale wie, z czym się mierzył na trasie „dziewiątki” - mówił poseł Sobolewski.

Fot. Maciej Terpiński

Jak podkreślał, nowa droga jest ważna nie tylko dla podkarpackich powiatów rzeszowskiego, kolbuszowskiego, tarnobrzeskiego, mieleckiego, ale także dla powiatu opatowskiego w woj. świętokrzyskim i powiatów w woj. mazowieckim. - Ona ma znaczenie strategiczne dla trzech województw - zaznaczał sekretarz generalny PiS dodając, że podkarpackie samorządy od lat postulowały, aby tę drogę zmodernizować, tak naprawdę zbudować na nowo. - To jest wsłuchanie się w głos tych samorządów - mówił poseł Sobolewski. - Tą inwestycją udowadniamy, że dla nas Polska jest jedna.

Krzysztof Sobolewski mówił też, że to dopiero początek, bo w przyszłości na pewno będzie kontynuacja inwestycji w kierunku Opatowa i dalej do Radomia, aby Polska rozwijała się równomiernie.

Wzruszona wicemarszałek

- Dzisiaj jest to bardzo szczęśliwy dzień dla mieszkańców Kolbuszowej, Nowej Dęby, aż po Tarnobrzeg. Jako mieszkanka Kolbuszowej czekałam na to parę dziesiątków lat, tak jak inni, tak, że trudno ukryć wzruszenie w chwili, kiedy ta chwila nadeszła - mówiła z kolei wyraźnie wzruszona wicemarszałek województwa podkarpackiego Ewa Draus. - Droga numer dziewięć staje się mało przejezdna. Na odcinku między Kolbuszową a Rzeszowem to blisko 34 tysiące pojazdów na dobę. Każdego roku było coraz trudniej. A dla inwestorów dostęp do drogi szybkiego ruchu jest niezwykle istotny, aby podjąć decyzję o lokalizacji, czy o podjęciu działalności gospodarczej. To okno na świat, o którym powiedział pan poseł jest dla nas niezwykle istotne, bo to są też miejsca zatrudnienia dla naszych mieszkańców, ale też rozwój mieszkalnictwa. Zatem presja na rozwój infrastruktury drogowej jest niezwykle istotna.

Ewa Draus przypomniała, że 10 lat temu Podkarpacie w ogóle nie miało dróg ekspresowych, a budowa nowego przebiegu DK9 będzie miała szczególne znaczenie dla terenów na północ od Rzeszowa. - To tutaj mamy najwięcej stref przemysłowych i tutaj jest doskonała lokalizacja dla przemysłu - zaznaczała wicemarszałek. Przypomniała też, że wkrótce w tym rejonie będzie realizowana budowa wspomnianej drogi wojewódzkiej nr 869.

- Przy każdej infrastrukturze, która jest, dogodna, bezpieczna, zawsze powstają zakłady pracy. Samorządy z własnej budżetu nie są w stanie jednak realizować takich dużych zadań - mówił przemawiając w imieniu samorządowców starosta rzeszowski Józef Jodłowski i dziękował za wsparcie parlamentarzystom i ministrowi.

W uroczystości wzięli udział także m.in. wicewojewoda podkarpacki Jolanta Sawicka, starosta kolbuszowski Józef Kardyś i burmistrz Kolbuszowej Jan Zuba.

Fot. GDDKiA

Szczegóły inwestycji

Uzgodnione przez ministra infrastruktury Programy Inwestycyjne dotyczą budowy:

· nowego przebiegu DK9 od drogi ekspresowej S74 w okolicy Tarnobrzega do początku obwodnicy Nowej Dęby. Droga o długości ok. 19 km będzie przebiegała po wschodniej stronie Wisły,

· drogi łączącej obwodnicę Nowej Dęby z obwodnicą Kolbuszowej w ciągu DK9 (odc. Komorów - Cmolas, dł. ok. 11 km),

· nowego przebiegu DK9 od końca obwodnicy Kolbuszowej do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 (odc. Widełka - A4 Rzeszów Zachód, dł. ok. 14 km).

Zakres tych trzech inwestycji przewiduje budowę drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o przekroju 2x2 wraz z budową obiektów inżynierskich, skrzyżowań jednopoziomowych lub węzłów (zostanie to doprecyzowane podczas prowadzenia prac projektowych związanych z inwestycją). Planowana jest także budowa nowych dróg, przebudowa kolidującej infrastruktury technicznej oraz budowa dróg dojazdowych dla zapewnienia połączeń lokalnych. Zakres prac to również budowa urządzeń ochrony środowiska, chodników, ścieżek rowerowych lub ciągów pieszo-rowerowych.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opracuje dokumenty niezbędne do ogłoszenia postępowania przetargowego na prace przygotowawcze. GDDKiA planuje, że nastąpi to w III kwartale tego roku - mówi się o lipcu. Po wyłonieniu wykonawców, rozpoczną się prace projektowe zmierzające do wyznaczenia korytarza nowego przebiegu drogi od połączenia z S74 do węzła Rzeszów Zachód na A4 oraz przygotowania dokumentów do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU).

Elementem uzupełniającym ten projekt i zapewniającym ciągłość przebiegu, są obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej, które są realizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Łącznie z obwodnicami, cały odcinek nowej DK9 będzie liczył ok. 60 km.

Cel inwestycji

DK9 ma istotny charakter, gdyż stanowi jedną z dróg krajowych pozwalających na prowadzenie transportu na kierunku północ - południe. Jak podkreśla GDDKiA, obecny jej przebieg, ze względu na duże natężenie ruchu, na które składa się w głównej mierze ruch tranzytowy, jest niezwykle uciążliwy dla obszarów zabudowanych.

Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2020 roku, na odcinku od Nagnajowa do Nowej Dęby średni dobowy ruch pojazdów wynosił pomiędzy 6 465 a 10 438 pojazdów na dobę, na odcinku od Nowej Dęby do Kolbuszowej między 7 585 a 12 074 pojazdów na dobę, natomiast pomiędzy Kolbuszową a węzłem Rzeszów Północ autostrady A4 wynosił od 8 463 do 33 822 pojazdów na dobę.

- Tak wysoki poziom średniego dobowego ruchu pojazdów powoduje znaczne utrudnienie w płynności przejazdu - zaznacza GDDKiA. Dodatkowo DK9 krzyżuje się z wieloma drogami niższych klas. Występują też liczne zjazdy, zarówno publiczne jak i indywidualne. Istniejące zagospodarowanie wzdłuż istniejącej drogi krajowej nie pozwala na jej rozbudowę. Stąd decyzja o budowie nowego przebiegu DK9. Pozwoli to na odsunięcie ruchu pojazdów od ścisłej zabudowy, a tym samym usprawni ruch tranzytowy, którego część, z drogi ekspresowej S7, przejmuje DK9. Prowadzi ona ruch w kierunku Rzeszowa i dalej do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku. Dodatkowo, budowa nowego przebiegu DK9 poprawi płynność transportu osobowego na kierunku Rzeszów - Radom i dalej do Warszawy. Skróci się też czas przejazdu oraz bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Realizacja inwestycji pozwoli także na likwidację tzw. wąskich gardeł warunkujących spowolnienie ruchu pojazdów.

Stan realizacji obwodnicy Kolbuszowej i Nowej Dęby

W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic w woj. podkarpackim powstanie osiem nowych inwestycji drogowych, które obecnie są w przygotowaniu. Jeszcze w tym roku GDDKiA planuje ogłosić przetarg na realizację w systemie „Projektuj i buduj” II etapu obwodnicy Sanoka w ciągu DK84. W końcowej fazie jest opracowanie dokumentacji (STEŚ-R - Studium korytarzowe, Studium-techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej oraz uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach) dla obwodnicy Kolbuszowej w ciągu DK9, Miejsca Piastowego w ciągu DK28, Przemyśla w ciągu DK28/DK77 i Nowej Dęby w ciągu DK9. Koncepcje programowe są opracowywana dla obwodnic, które powstaną w ciągu DK73: Jasła, Brzostku i Kołaczyc oraz Pilzna.

Dla obwodnicy Kolbuszowej opracowywane jest STEŚ-R. Wykonawca przedłożył opracowaną dokumentację dla czterech wariantów obwodnicy wybranych po etapie Studium korytarzowego (SK), tj. W2, W3, W4, W9 oraz jednego podwariantu 4.1. Aktualnie trwa odbiór dokumentacji. Marszałek województwa podkarpackiego zatwierdził opracowaną dokumentację hydrogeologiczną. Ponadto, wykonano badania geofizyczne oraz geotechniczne w ciągu planowanych przebiegów obwodnicy. Aktualnie przygotowywane są materiały do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU), który GDDKiA planuje złożyć we wrześniu br. Ogłoszenie przetargu na realizację obwodnicy Kolbuszowej w systemie „Projektuj i buduj” planowane jest na połowę 2025 r., a zakończenie robót przewiduje się na wrzesień 2029 r.

Dla obwodnicy Nowej Dęby opracowywane jest STEŚ-R. Zgodnie z harmonogramem, w połowie roku wykonawca przedłoży opracowaną dokumentację dla pięciu wariantów obwodnicy wybranych po etapie SK, tj. W6, W7, W8, W10 i W10A. Marszałek województwa podkarpackiego wydał pozytywną decyzję dla dokumentacji hydrogeologicznej. Ponadto, wykonano badania geofizyczne oraz geotechniczne w ciągu planowanych przebiegów obwodnicy. W grudniu br. planowane jest złożenie wniosku o uzyskanie DŚU. Ogłoszenie przetargu na realizację obwodnicy w systemie „Projektuj i buduj” zaplanowano na III kwartał 2025 r., a zakończenie robót przewiduje się na koniec 2029 r.

Rafk

Zdjęcia: Maciej Terpiński

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4