Będzie potężne opóźnienie przy przebudowie Dworca PKP w Rzeszowie?
KATEGORIA: INWESTYCJE / 19 września 2023
Do 28 listopada mają wydłużyć się prace przy budowie dróg i parkingu podziemnego w miejskiej części zadania dotyczącego realizacji Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. Zdecydowanie gorzej ma wyglądać sprawa przebudowy budynku Dworca Głównego PKP w ramach projektu RCK, za którą odpowiada PKP S.A. W grę wchodzi nawet kilkanaście miesięcy opóźnienia.
Drogi i parking do końca listopada
Realizacja Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego to jedna z najważniejszych inwestycji transportowych ostatnich lat w stolicy Podkarpacia. Przygotowania do rozpoczęcia prac budowlanych trwały wiele miesięcy w związku z tym, że to wspólne przedsięwzięcie miasta Rzeszowa i spółki kolejowej PKP S.A. Roboty w końcu ruszyły wiosną zeszłego roku i zostały podzielone na trzy części.
Pierwsza z nich obejmuję przebudowę terenu placu Dworcowego i budowę pod nim parkingu podziemnego. Będzie tam miejsce dla ponad 100 samochodów oraz miejsca postojowe także dla taksówek, rowerów. Druga część dotyczy przebudowy układu drogowego w rejonie dworca, która obejmie ul. Grottgera na odcinku od skrzyżowania z ul. Asnyka do ul. Bardowskiego. Za obie te części inwestycji odpowiada miasto Rzeszów, a wykonawcą jest firma Budimex z Warszawy.
Na jakim etapie są działania na placu budowy? Zapytaliśmy o to w ratuszu.
- W parkingu podziemnym realizowane są roboty murarskie. Oprócz tego trwa integracja infrastruktury z Rzeszowskim Inteligentnym Systemem Transportowym. Jeżeli chodzi o część drogową, to wykonawca jest na etapie prac wykończeniowych - odpowiada Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa.
Części inwestycji RCK, które dotyczą parkingu podziemnego i dróg pierwotnie planowo miały być zrealizowane do końca sierpnia tego roku. Już wiadomo, że termin ten nie został dotrzymany. Wykonawca tłumaczył to koniecznością przeprowadzenia na terenie inwestycji prac archeologicznych i zwrócił się do ratusza z wnioskiem o wydłużenie robót. Decyzja władz miasta jest pozytywna.
- Aktualny termin zakończenia inwestycji to 28 listopada. Prace wydłużą się dokładnie o tyle, ile trwała przerwa związana z koniecznością badań archeologicznych. Chcielibyśmy, aby nowo wybudowane drogi były udostępnione dla kierowców w październiku - podkreśla Artur Gernand.
Termin końca listopada, jeżeli chodzi o miejską część przedsięwzięcia, potwierdził nam również rzecznik prasowy firmy Budimex Michał Wrzosek.
Co z przebudową budynku dworca?
Trzecia część inwestycji RCK polega na przebudowie i modernizacji budynku Dworca Głównego w Rzeszowie. Obiekt ma odzyskać jednolity, modernistyczny charakter, który został zmieniony od czasów jego przebudowy w latach 60. XX wieku przez historyzujące nawiązania do XIX-wiecznych początków obiektu, które wprowadzono w trakcie przebudowy w 2008 r. Za to zadanie odpowiada spółka kolejowa PKP S.A, a wykonawcą podobnie jak w miejskiej części jest Budimex.
Jak poinformowała nas w zeszłym tygodniu Agnieszka Jurewicz z Wydziału Współpracy z Mediami Biura Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji PKP S.A., aktualnie realizowane są roboty wykończeniowe w zakresie placu na poziomie -1, tj. placu stanowiącego łącznik pomiędzy inwestycją PKP S.A., miasta Rzeszów (parking podziemny) oraz infrastrukturą PKP PLK S.A.
W związku z pracami w budynku dworca, został on zamknięty dla podróżnych. Dlatego obok placu Dworcowego, postawiono kontenerowy dworzec tymczasowy. To tam podróżni od kilku miesięcy czekają na pociągi. Przeniesiono tam także kasy biletowe. Taki stan rzeczy ma potrwać do zakończenia inwestycji.
Fot. Polskie Koleje Państwowe S.A.
Fot. Polskie Koleje Państwowe S.A.
Prace wydłużą się aż do 2025 roku?
A jak wygląda sprawa terminu zakończenia prac budowlanych? Podobnie jak w przypadku miejskiej części RCK, miały one zakończyć się w drugiej połowie tego roku. Już końcem zeszłego roku pojawiły się jednak informacje mówiące o tym, że wykonawca inwestycji stwierdził inny stan konstrukcji obiektu w porównaniu do zapisów specyfikacji przetargowej, co może oznaczać zwiększenie zakresu robót i wydłużenie inwestycji. W odpowiedzi od przedstawicielki PKP S.A. niejako dostaliśmy potwierdzenie, że termin zakończenia prac się zmienił.
- Przebudowa dworca Rzeszów Główny realizowana jest według zmienionego harmonogramu z uwagi na rozbieżności w interpretacji dokumentów. W zakresie tym trwają rozmowy z wykonawcą - informowała w zeszłym tygodniu Agnieszka Jurewicz.
W poniedziałek 18 września od rzecznika prasowego Budimexu otrzymaliśmy informację o ile mogłaby wydłużyć się przebudowa budynku dworca. Nie jest to zbyt dobra informacja dla podróżnych Okazuje się, że opóźnienie w realizacji inwestycji może wynieść kilkanaście miesięcy.
- Zawnioskowaliśmy do inwestora o wydłużenie terminu inwestycji ponieważ zadaszenie budynku dworca wymaga wielu dodatkowych prac. W tej sprawie trwały mediacje przed Prokuratorią Generalną, która w zeszły piątek zatwierdziła aneks do umowy. Wskazany w nim termin zakończenia prac to styczeń 2025 roku - zaznacza Michał Wrzosek.
Na razie nie znamy oficjalnego stanowiska PKP S.A. w tej sprawie. Nie wiadomo również jak wydłużenie przebudowy dworca mogłoby wpłynąć na koszt inwestycji. Do tej pory mówiło się o około 23 mln zł. Cała inwestycja wraz z częścią miejską miała kosztować 74 mln zł.
Budowa RCK jest dofinansowana z funduszy Unii Europejskiej jeszcze ze starej perspektywy finansowej. Dlatego inwestycja miała być zakończona i rozliczona do końca tego roku. Nie wiadomo czy opóźnienie realizacji może oznaczać dodatkowe komplikacje w tym zakresie.
Karol Woliński
Fotografie przedstawiają plac budowy Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego - stan aktualny oraz pod koniec sierpnia.
Zdjęcia: Maciej Terpiński