Budowa Wisłokostrady. Od wtorku przez rok objazdy! Będą burzyć most Załęski

KATEGORIA: INWESTYCJE / 11 marca 2024

Fot. SmRitual/wikimapia.org

Uwaga mieszkańcy Rzeszowa! We wtorek (12 marca) wyłączony z ruchu zostanie ok. półkilometrowy odcinek ul. Ciepłowniczej. Ma to związek z przygotowaniami do budowy nowego mostu Załęskiego. Najpierw zburzona zostanie stara przeprawa. Przygotowano objazdy. Utrudnienia potrwają ponad rok. Inwestycja to część prowadzonej aktualnie w Rzeszowie budowy tzw. Wisłokostrady.

Wisłokostrada ma połączyć al. Rejtana z ul. gen. Maczka. To warta blisko 170 mln zł, największa z trwających obecnie w Rzeszowie inwestycji. To przedsięwzięcie to także budowa nowego, szerszego mostu Załęskiego.

We wtorek (12 marca) wykonawca Wisłokostrady rozpoczyna przygotowania do budowy nowego mostu Załęskiego. - W pierwszej kolejności wyburzona zostanie stara, wąska przeprawa - wyjaśnia Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa. W związku z tymi pracami we wtorek wyłączony z ruchu zostanie ok. 500-metrowy odcinek ul. Ciepłowniczej. Chodzi o odcinek od ul. gen. Maczka do przejścia dla pieszych na ul. Ciepłowniczej.

Objazd do ulicy Maczka będzie odbywał się ulicami: Rzecha, Lubelską, Trembeckiego i Siemieńskiego. Z kolei objazd do ul. Rzecha będzie odbywał się ulicami: Siemieńskiego, Trembeckiego i Lubelską (zgodnie z załącznikiem graficznym poniżej). Jak zapowiadają urzędnicy, planowane zamknięcie obowiązywać będzie do 31 marca 2025 r.

Fot. Urząd Miasta Rzeszowa

Przypomnijmy, że ta powstała przed laty - w 1992 roku - przeprawa przez Wisłok została wybudowana tylko w części. Most zaprojektowano i zbudowano od razu jako „połówkę” przyszłej, szerszej przeprawy. Przez kilka lat most nie miał doprowadzonego połączenia drogowego od wschodniej strony Wisłoka i służył głównie pieszym, choć przejazd samochodem na prawy brzeg rzeki „nieoficjalnie” był możliwy. Dopiero w 1997 r. oddano odcinek obecnej ul. Ciepłowniczej, co umożliwiło legalne korzystanie z mostu przez zmotoryzowanych. Dopiero po zburzeniu i rozbudowie, a właściwie budowie od nowa, most będzie miał po dwa pasy ruchu w obydwu kierunkach - tak jak planowano pierwotnie.

Budowa Wisłokostrady rozpoczęła się we wrześniu ubiegłego roku. Inwestycję wykonuje wybrane w przetargu konsorcjum firm ANTEX II i Wysowa Mosty. W pierwszej kolejności zostało przeprowadzone rozpoznanie saperskie terenu, niezbędna inwentaryzacja i wytyczenie geodezyjne. - Do chwili obecnej wykonawca zrealizował prace związane m.in. z wyburzeniami 11 budynków, odhumusowaniem terenu. Wykonano wzmocnienie podłoża pod nasypy (15,0 tys. m kw.) oraz wykonano ok. 7500 m sześc. nasypów - zaznacza Gernand.

W najbliższym czasie planowane jest wykonanie pali stanowiących posadowienie pośrednie obiektów mostowych oraz dalsze prace związane z przebudową instalacji podziemnych, a także kontynuacja robót drogowych.

Wisłokostrada połączy al. Rejtana z ul. gen. Maczka. - Dzięki tej trwającej już inwestycji rzeszowianie otrzymają komfortowe połączenie południa miasta z północą. Efektem wybudowania tego połączenia będzie także zmniejszenie ruchu samochodowego w centrum Rzeszowa – na al. Piłsudskiego, wiadukcie Tarnobrzeskim - twierdzą w ratuszu. - Wisłokostrada będzie także wygodnym połączeniem południa Rzeszowa z autostradą A4 i drogą ekspresową S19.

W ramach tego zadania w sumie wybudowane zostaną drogi o łącznej długości ponad 2 kilometrów. Ponadto powstaną obustronne chodniki i ścieżki rowerowe o łącznej długości ok. 3 286 m. Częścią inwestycji będą także nowe duże obiekty inżynieryjne takie jak np. dwujezdniowa estakada nad linią kolejową Kraków-Medyka. To przedsięwzięcie to także budowa nowego, szerszego mostu Załęskiego.

Red.

Fot. Urząd Miasta Rzeszowa/Mosty Katowice

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4