Potężna inwestycja na lotnisku w Jasionce coraz bliżej. Jest wykonawca
KATEGORIA: INWESTYCJE / 1 stycznia 2025
Fot. Tadeusz Poźniak/Materiały prasowe Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów
Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów wybrał firmę, która ma odpowiadać za budowę nowej drogi kołowania dla samolotów i przebudowę drogi startowej. Inwestycja ma kosztować 113 mln zł.
Wykonawca wybrany
Przebudowa infrastruktury lotniczej będzie największym zadaniem inwestycyjnym Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka na najbliższe lata. Latem tego roku lotnisko ogłosiło przetarg na budowę drugiego etapu równoległej drogi kołowania oraz pierwszy etap przebudowy drogi startowej. To strategiczne przedsięwzięcie z uwagi na rozwój ruchu pasażerskiego na podrzeszowskim lotnisku oraz roli, jaką Jasionka pełni w kontekście dostaw wojskowych na Ukrainę.
W listopadzie doszło do otwarcia ofert w przetargu. Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka na realizację tej inwestycji zarezerwował 136,6 mln zł. Do postępowania zgłosiło się pięciu oferentów. Trzy propozycje mieściły się w budżecie przygotowanym przez lotnisko. Konsorcjum firm Strabag z Pruszkowa (lider) i Strabag Południe z Wrocławia (partner) zaproponowało 113,8 mln zł. Z kolei Mirbud ze Skierniewic oszacował to zadanie na 128,2 mln zł, a firma NDI z Sopotu wyceniła to zadanie na 134,1 mln zł.
Pozostałe propozycje były już wyższe. Oferta konsorcjum firm Duna Polska z Krakowa (lider) i Bauer Robert Bałecki z Klimontowa (partner) wynosi 142 mln zł, z kolei konsorcjum firm Polimex Mostostal z Warszawy (lider) i Max Bogl Polska (partner) z Wrocławia 149 mln zł.
Analiza ofert trwała kilka tygodni. W poniedziałek 30 grudnia poznaliśmy rozstrzygnięcie. Przetarg wygrało konsorcjum Strabag z Pruszkowa (lider) i Strabag Południe z Wrocławia (partner). Nie można jednak wykluczyć, że pozostali oferenci odwołają się od wyniku przetargu do Krajowej Izby Odwoławczej. Jeżeli tak się nie stanie, lotnisko będzie mogło podpisać umowę z wybranym wykonawcą.
Budowa nowego odcinka równoległej drogi kołowania ma poprawić możliwości operacyjne lotniska oraz zwiększy przepustowość istniejącego pasa startowego, co przełoży się na możliwość zwiększenia liczby operacji lotniczych.
Grafika: Marcin Turaj/Materiały prasowe Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów
Działalność lotniska niezagrożona
W ramach zadania przewidziano budowę równoległej drogi kołowania DK-R4 i DK-R5, budowę prostopadłego łącznika drogi kołowania z drogą startową DK-F, budowę prostopadłego łącznika drogi kołowania z drogą startową DK-E, rozbudowę płyty do zawracania samolotów przy progu 27, budowę i przebudowę niezbędnej infrastruktury towarzyszącej.
Jeżeli chodzi o przebudowę drogi startowej, to w planie jest rozbiórka istniejącej nawierzchni, częściowe rozbiórki poboczy, wykonanie nowej nawierzchni startowej, budowę płaszczyzny do zawracania samolotów przy progu 27, wykonanie niwelacji utwardzenia pasa drogi startowej, rampowanie ukrytych powierzchni pionowych i budowę, i przebudowę niezbędnej infrastruktury towarzyszącej.
Prace przy realizacji tej inwestycji miałyby zacząć się wiosną przyszłego roku i skończyć we wrześniu 2026 roku. Władze portu lotniczego zapewniały, że prace będą realizowane etapami, w taki sposób, by nie zakłócać działalności lotniska.
Podrzeszowski port lotniczy na realizację tego zadania otrzymał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę” 2021-2027 (CEF Military Mobility). Na inwestycję port otrzyma dofinansowanie do 50 procent wartości. Drugim zadaniem w ramach promesy CEF będzie wykonanie innego ważnego projektu infrastrukturalnego w postaci przebudowy drogi startowej na odcinku 1800 m wraz z infrastrukturą techniczną.
Wokul