Dworzec Rzeszów Główny. Przebudowa dużo droższa, ale znów z dotacją UE

KATEGORIA: INWESTYCJE / 2 stycznia 2025

Fot. Polskie Koleje Państwowe S.A.

Przebudowa budynku dworca kolejowego Rzeszów Główny będzie prawie dwa razy droższa niż pierwotnie zakładano. Jednak PKP S.A. udało się ponownie pozyskać dofinansowanie UE do inwestycji z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej. Poprzednie dofinansowanie zostało utracone ze względu na wydłużenie prac i brak rozliczenia inwestycji w wymaganym terminie.

Przebudowa dworca mocno opóźniona

Przebudowa dworca Rzeszów Główny jest realizowana przez spółkę Polskie Koleje Państwowe S.A, jako część inwestycji dotyczącej Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. Prace przy odnowieniu obiektu rozpoczęły się w 2022 roku i planowo miały się zakończyć w połowie 2023 roku. Nadal jednak trwają, ponieważ okazało się, że wykonawca inwestycji - firma Budimex stwierdziła inny stan konstrukcji obiektu niż ten zawarty w dokumentacji projektowej udostępnionej w przetargu. To spowodowało zwiększenie zakresu robót i co za tym idzie potężne opóźnienie. Pojawiały się też informacje, że na termin prac wpłynąć miały prowadzone na terenie obiektu prace archeologiczne.

Potężne opóźnienie w renowacji dworca spowodowało jeszcze inny problem. Inwestycja uzyskała dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej, jeszcze ze starej perspektywy finansowej (2014-2020), co oznacza, że powinna być zakończona i rozliczona do końca 2023 roku. W związku z wydłużeniem jej realizacji finansowanie udało podtrzymać się tylko na wykonanie prac projektowych. PKP S.A podjęły w takiej sytuacji decyzję, by starać się o dofinansowanie w ramach obecnej perspektywy finansowej UE. Już wiadomo, że starania zostały uwieńczone sukcesem.

Znów jest dofinansowanie UE

Według podpisanej w 2021 roku umowy przebudowa dworca miała pochłonąć 23 mln zł. Po wydłużeniu robót i zmianie ich zakresu ta kwota wzrosła. Jeszcze jesienią przedstawiciele PKP S.A. nie chcieli jej ujawniać, twierdząc, że całkowity koszt inwestycji zostanie podany po jej zakończeniu.

Teraz kwota ta została ujawniona przy okazji podania przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej informacji o podpisaniu pierwszych umów o dofinansowanie z działania Ponadregionalna Infrastruktura Kolejowa, programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej. Pierwsze inwestycje, które otrzymają to dworce kolejowe w Chełmie i właśnie w Rzeszowie. Umowy zostały podpisane przed świętami. Nowa wartość modernizacji dworca w Rzeszowie to ponad 44 mln zł (a więc niemal dwa razy więcej niż pierwotny koszt), w tym 30 mln zł to dofinansowanie z UE.

Jak informowały jesienią PKP S.A. zakończenie prac budowlanych i rozpoczęcie odbiorów inwestycji planowane jest w pierwszym kwartale 2025 roku, a termin udostępnienia obiektu będzie zależny od realizacji tych prac.

Fot. Polskie Koleje Państwowe S.A.

Co się zmieni na dworcu?

Dworzec Rzeszów Główny powstał w 1858 roku i był kilka razy rozbudowywany. Podczas II wojny światowej budynek uległ poważnym zniszczeniom i końcem lat 50 XX w. podjęto się jego przebudowy. W ramach obecnych prac budynek ma odzyskać jednolity, modernistyczny charakter. Został on zmieniony przez historyzujące nawiązania, które wprowadzono w trakcie przebudowy w 2008 r. Dodajmy, że wielu rzeszowian oczekiwało raczej przywrócenia historycznej elewacji sprzed przebudowy dworca w okresie PRL-u, ale decyzje konserwatora zabytków były inne.

Prace zakładają m.in. odnowienie elewacji oraz wnętrza budynku, które zostanie zaprojektowane w jasnych barwach z dużymi przeszkleniami, zapewniając dostęp naturalnego światła. W holu znajdą się elektroniczne tablice odjazdów, ławki z portami USB, gabloty informacyjne oraz kasy biletowe. Nowe schody i winda połączą parter z poziomem –1, gdzie znajduje się parking podziemny (wybudowany w ramach miejskiej części RCK), toalety i zaplecze techniczne.

Dworzec będzie w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wprowadzone zostaną ścieżki prowadzące, oznaczenia w języku Braille’a i udogodnienia przy kasach. Budynek stanie się bardziej ekologiczny dzięki energooszczędnym instalacjom, oświetleniu LED oraz systemowi zarządzania energią BMS (z ang. Building Management System). Bezpieczeństwo podróżnych podniosą nowoczesne systemy monitoringu i zabezpieczeń.

Obiekt będzie częścią Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego, łączącego Rzeszowski Transport Miejski z koleją, które powstało dzięki Programowi Polska Wschodnia 2014-2020 i zostało oddane początkiem ubiegłego roku.

Red.

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4