Koniec przerwy zimowej – rozpoczyna się nowy sezon budowlany na S19
KATEGORIA: INWESTYCJE / 11 kwietnia 2025
S19 Rzeszów - Babica marzec 2025Fot. GDDKiA
- Przed nami kolejny pracowity i intensywny sezon budowlany - zapowiada Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie. W naszym województwie roboty budowlane prowadzone są m.in. na pięciu odcinkach drogi ekspresowej S19, o łącznej długości ponad 56 km. Na tych kontraktach zakończyła się właśnie przerwa zimowa. - W trakcie jej trwania Wykonawcy nie zawiesili jednak całkowicie prac i realizowali je na tyle, na ile pozwalała na to pogoda i technologia. A jak wykorzystali sprzyjające warunki w trakcie zimy, podsumowujemy poniżej - informuje Joanna Rarus, rzecznik prasowy Oddziału GDDKiA w Rzeszowie.
Zima „kontraktowa”
Wykonawcy mają w umowach zapisany czas na tzw. przerwę zimową. Na inwestycjach aktualnie realizowanych w południowej części województwa podkarpackiego, trwa ona 4 miesiące, od 1 grudnia do 31 marca. Wynika to ze specyfiki terenów górskich oraz panującego tutaj ostrzejszego klimatu. Na rozbudowie S19 przerwa zimowa trwa od 15 grudnia do 15 marca.
- Ta przerwa zimowa to jednak prawo, a nie obowiązek wykonawców. Wszyscy więc deklarują, że w miarę możliwości, będą wykorzystywać sprzyjające warunki pogodowe do prowadzenia robót - zaznacza Joanna Rarus.
S19 Rzeszów Południe – Babica
• dł.: 10,3 km
• wartość umowy na realizację: 2,2 mld zł
• wykonawca: Mostostal Warszawa i Acciona Construcción
W zakresie prac drogowych wykonawca w okresie zimowym wykonywał prace brukarskie, montował bariery drogowe oraz umacniał rowy. Prowadzono także roboty ziemne: wykopy, nasypy, rozbiórka nasypu przeciążeniowego oraz humusowanie wraz z obsianiem. W zakresie branży mostowej prace skupiały się na wykonywaniu umocnień stożków i skarp pod obiektami oraz wyposażeniem obiektów w elementy dla obsługi: balustrady schodów, galerie do obsługi łożysk oraz włazy skrzynek estakad. Na estakadzie ES-9 w Lutoryżu zakończono wykonywanie ustrojów nośnych wraz ze sprężeniem wewnętrznym kabli CMI oraz rozpoczęto montaż łożysk i sprężenie zewnętrzne. W ramach robót branżowych w ograniczonym zakresie prowadzono prace związane z budową sieci elektroenergetycznej i oświetlenia drogowego oraz sieci teletechnicznej, kanalizacyjnej i zbiorników retencyjnych.
W grudniu 2024 r. zakończono zasadnicze prace na wiadukcie nad koleją w Babicy i oddano obiekt do ruchu.
Maszyna TBM Karpatka, która drąży tunel pod wzgórzem Grochowiczna pracuje z przerwami technologicznymi, ale też z nieplanowanymi postojami związanymi z awariami maszyny. Aktualnie wydrążone jest 738 m nitki lewej tunelu oraz zabudowanych jest 369 szt. pierścieni obudowy tunelu. Na portalu północnym tunelu prowadzono prace związane z płytą U-Turn, na której będzie wykonywana procedura obrotu maszyny TBM.
W zakładzie prefabrykacji trwa nieprzerwanie produkcja segmentów obudowy tunelu. Do tej pory wykonano 1592 pierścieni typu lekkiego i 398 pierścieni typu ciężkiego.
S19 Rzeszów - Babica marzec 2025Fot. GDDKiA
W najbliższym czasie wykonawca będzie kontynuował prace wykończeniowe związane z plantowaniem i humusowaniem terenu, umocnieniem rowów i montażem przepustów pod zjazdami. Wykonywane będą również warstwy konstrukcyjne na jezdniach dodatkowych, dojeździe do obiektów WD-3 i ES-5 w Mogielnicy oraz na łącznicach na węźle Babica. Przebudowany zostanie odcinek drogi krajowej nr 9 w kierunku Barwinka. W Lutoryżu planowana jest rozbiórka nasypu przeciążeniowego za estakadą ES-7, wykonywanie robót ziemnych przy obiekcie ES-9 oraz kontynuacja wykopu przy portalu północnym.
Wykonawca planuje także dokończenie prac na estakadach w ciągu S19. Montowane będą bariery i ekrany akustyczne. Na ES-5 w Mogielnicy i ES-7 w Lutoryżu wykonywane będą kapy chodnikowe. Dodatkowo, zamontowane zostaną urządzenia dylatacyjne na estakadach ES-5, ES-9 i ES-10. W tym roku zostanie zakończona większość prac zasadniczych na obiektach mostowych. Planowane jest oddanie do ruchu wiaduktu WD-8, a także zakończenie prac na przepustach.
Kontynuowane będą roboty w zakresie budowy zbiorników retencyjnych, kanalizacji deszczowej, kanału technologicznego, przyłączy elektroenergetycznych nN oraz oświetlenia drogowego.
Aktualne zaawansowanie robót to 43 %, w tym roboty drogowe - 69 % a roboty mostowe – 90 %.
S19 Babica – Jawornik
• dł. 11,6 km
• wartość umowy: 1,25 mld zł
• wykonawca: Intercor
Zakończona przerwa zimowa okazała się wyjątkowo pracowita dla wykonawcy. Sprzyjające warunki atmosferyczne pozwoliły na realizację robót w niemalże każdej branży. W drogowej realizowane były głównie roboty ziemne. Kontynuowano prace z zakresu wykopów, nasypów oraz stabilizacji podłoża na trasie głównej S19 oraz na Miejscu Obsługi Podróżnych w miejscowości Jawornik. Kontynuowane były również roboty z zakresu umacniania skarp gwoździami gruntowymi. Sprzyjające warunki atmosferyczne pozwoliły wykonawcy na rozpoczęcie robót w zakresie wiercenia otworów pod fundamenty palowe ekranów akustycznych.
W grudniu ubiegłego roku do użytku udostępniono drogę powiatową DP1931R na długości 1,2 km przez węzeł Strzyżów. Przejazd odbywa się w ramach tymczasowej organizacji ruchu.
S19 Babica - JawornikFot. GDDKiA
Łagodna zima umożliwiła rozpoczęcie robót na dwóch nowych obiektach inżynierskich, wiaduktach: WD-23 oraz WD-25. Tym samym trwają już prace na wszystkich obiektach mostowych. Na estakadzie ES-19 i ES-13 wykonywano betonowania kolejnych etapów ustrojów nośnych. Na estakadach ES-22.1 i ES-22.2, podobnie jak na ES-19, przygotowywane są konstrukcje w technologii nasuwania podłużnego a na estakadach ES-24 i ES-26 w technologii wspornikowej. Prowadzone były również roboty z zakresu wykonywania pali wielkośrednicowych oraz pali CFA. Wykonane roboty zostały poddane próbnym obciążeniom.
W najbardziej spektakularnym miejscu na budowie, najwyższej w Polsce estakadzie ES-26 usytuowanej pomiędzy miejscowościami Żarnowa i Godowa, kontynuowane były prace związane z budową kolejnych etapów podpór. Na najwyższych podporach dla jezdni prawej zabetonowane zostały pierwsze segmenty trzonów ich korpusów do wysokości około 10 m.
S19 Babica - JawornikFot. GDDKiA
W najbliższym czasie wykonawca planuje zintensyfikować roboty ziemne oraz prace związane z wykonywaniem warstw mrozoochronnych. W zakresie branży drogowej kontynuowane będą roboty związane z wykonywaniem podbudowy pomocniczej oraz zasadniczej. W branży mostowej duży nacisk zostanie położony na roboty żelbetowe. Z dużą intensywnością kontynuowane będę roboty w zakresie budowy ustrojów nośnych, szczególnie na obiektach:ES-13, ES-19, ES-22.1, ES-22.2, ES-24, ES-26.
Aktualne zaawansowanie robót to 43 %, w tym roboty drogowe - 37 % a roboty mostowe – 44 %.
S19 Krosno – Miejsce Piastowe
• dł.: 10,3 km
• wartość umowy na realizację: 365 mln zł
• wykonawca: Aldesa
Sprzyjające warunki atmosferyczne w trakcie przerwy zimowej pozwoliły na realizację robót w niemalże każdej branży. Największe postępy widać w zakresie robót mostowych. Na obiektach inżynierskich zostały do wykonania roboty wyposażeniowe jak kapy chodnikowe, bariery ochronne na obiektach oraz nawierzchnie bitumiczne. Planowany jest także montaż urządzeń dylatacyjnych i kolektorów odwodnienia obiektów oraz, umocnienie stożków i zwieńczenia murów oporowych.
W zakresie robót drogowych prace ziemne są zrealizowane w 95 %, w tym podbudowa z kruszyw łamanych w 70 %, a podbudowa bitumiczna w ok. 25%. Wykonawca rozpoczął prace brukarskie z wykonaniem chodników i ścieżek rowerowych (DK19, DK28, pozostałe drogi poprzeczne). Równolegle trwają prace z humusowaniem skarp oraz umocnieniem rowów.
Wykonawca prowadzi też prace w zakresie robót branżowych. Zakończone zostały prace związane z usunięciem kolizji elektroenergetycznych i sieci telekomunikacyjnych. Wykonana jest sieć wodociągowa, gazowa oraz kanalizacja sanitarna. Trwają roboty melioracyjne oraz te związane z wykonywaniem kanału technologicznego i zasilania obiektów. W okresie zimowym rozpoczęto budowę oświetlenia.
Wykonawca zakończył budowę 10 z planowanych 16 zbiorników retencyjnych. Na czterech trwają aktualnie roboty wykończeniowe a na dwóch ostatnich trwają roboty ziemne. Budowany jest także Obwód Drogowy, gdzie zakończono wykonywanie konstrukcji budynku i przystąpiono do prac wykończeniowych i instalacyjnych.
S19 Krosno - Miejsce PiastoweFot. GDDKiA
W najbliższym czasie wykonawca największy nacisk będzie kładł na jak najszybsze zakończenie robót ziemnych i wykonywanie warstw konstrukcyjnych a także realizację robót nawierzchniowych w zakresie trasy głównej oraz węzłów Krosno i Miejsce Piastowe. W branży mostowej kontynuowane będą roboty związane z montażem wyposażenia oraz roboty wykończeniowe. W maju br. planowane jest przełożenie ruchu pod obiekt WS-1/6 co pozwoli dokończyć prace na obiekcie i dojazdach.
Aktualne zaawansowanie robót to 60 %, w tym roboty mostowe – 70 %.
S19 Miejsce Piastowe – Dukla
• dł. 10,1 km
• wartość umowy na realizację: 478 mln zł
• wykonawca: Strabag
W zakresie prac drogowych wykonawca w okresie zimowym skupiał się na pracach na węźle Dukla i wykopie trasy głównej oraz łącznic. Wykonywane były nasypy na trasie głównej, jezdniach dodatkowych oraz Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP-ach). Prowadzone były również prace związane ze stabilizacją podłoża pod pasy technologiczne oraz układaniem nawierzchni z płyt wielootworowych. Wykonawca układał dren w pasie rozdziału. Następnie uzupełniał pas rozdziału materiałem nasypowym, a na koniec humusem (przygotowania pod montaż barier drogowych).
Przez okres zimowy, wykonawca prowadził betonowanie elementów mostowych, takich jak kapy chodnikowe, ustroje nośne, filary i podpory praktycznie na wszystkich obiektach. Realizował też prace związane z wykonaniem pali pod estakadą ES2/1 oraz zasypek przy obiektach.
S19 Miejsce Piastowe - DuklaFot. GDDKiA
W najbliższym czasie największy nacisk wykonawca położy na roboty związane z konstrukcją nawierzchni, a dokładnie z wbudowaniem podbudów z kruszywa łamanego oraz układaniem mieszanek mineralno-asfaltowych. W kwietniu br. planowane jest rozpoczęcie wbudowywania mieszanki mineralno – asfaltowej (MMA) oraz montaż barier w pasie rozdziału i na poboczach. W połowie maja br. Wykonawca planuje przełożyć ruch na drogę powiatową DP1976R pod obiekt WS 2/2. Pozwoli to na kontynuowanie budowy nasypu drogowego przed oraz za obiektem. Realizowane będą także roboty związane z betonowaniem elementów mostowych oraz prace wykończeniowe na obiektach.
Aktualne zaawansowanie robót to 57 %, w tym roboty drogowe – 43 % a mostowe – 75 %.
Rozbudowa S19 Sokołów Małopolski Północ - Jasionka
• dł. 13,8 km
• wartość umowy na realizację: 272 mln zł
• wykonawca: Strabag
W trakcie przerwy zimowej, wykonywane były wykopy, nasypy, drenaż drogowy pobocza i pasa rozdziału, a także odhumusowanie terenu. Rozpoczęto również wykonywanie podbudowy pomocniczej i zasadniczej oraz warstwę ulepszonego podłoża. Sprzyjające warunki pogodowe w miesiącach zimowych umożliwiły także kontynuację prac związanych z budową oraz przebudową obiektów mostowych. W sumie do budowy lub przebudowy jest piętnaście przepustów drogowych i pięć wiaduktów, w tym jeden pięcioprzęsłowy. W okresie zimowym wykonywano prace na trzynastu obiektach. Na największej estakadzie WD-14 w Nienadówce zakończono wykonywanie kolumn DSM (ang. Deep Soil Mixing) dla posadowienia podpór. Obiekt ten zostanie zakończony w przyszłym roku. Największy zakres prac, bo aż 75 procent wykonano na przejściu dla zwierząt w rejonie Sokołowa Małopolskiego. W 60 procentach wykonano przejście dla zwierząt znajdujące się pomiędzy drogą wojewódzką DW881 a drogą gminną DG108727R, a w 50 procentach wykonano przejście dla płazów znajdujące się pomiędzy Nienadówką a Stobierną.
W związku z prowadzonymi pracami przy rozbudowie drogi ekspresowej S19 konieczne było zamknięcie dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych: 16 grudnia 2024 roku zamknięto MOP Nienadówka, a 3 marca br. MOP Stobierna. Zamknięcie MOP-ów planowane jest do końca bieżącego roku.
Rozbudowa S19 Sokołów Młp. - JasionkaFot. GDDKiA
W najbliższych miesiącach wykonawca będzie kontynuował prace ziemne oraz wykonywanie warstw konstrukcyjnych nawierzchni z kruszywa łamanego. Planuje także przystąpić do wykonywania odcinków próbnych warstw bitumicznych nawierzchni. Po uzyskaniu pozytywnych wyników badań oraz akceptacji odcinków próbnych, kontynuowane będą prace związane w wykonywaniem warstw bitumicznych nawierzchni. Jeżeli chodzi o obiekty to najwcześniej wykonawca planuje zakończyć prace mostowe na dwóch przejściach dla zwierząt średnich i płazów zespolonych z ciekiem wodnym, znajdujących się pomiędzy węzłami drogowymi Sokołów Małopolski Północ a Sokołów Małopolski.
Aktualne zaawansowanie robót to 34 %, w tym roboty drogowe – 30 % a mostowe – 25 %.
Opr. Red.