Podkarpackie produkty hitem na skalę europejską. Powstał raport-przewodnik

KATEGORIA: GOSPODARKA / 27 lipca 2022

W zorganizowanej w poniedziałek 25 lipca konferencji udział wzięli od lewej: Władysław Ortyl - marszałek województwa podkarpackiego, Agnieszka Pieniążek – prezes Stowarzyszenia „Pro Carpathia” oraz Tomasz Poręba – poseł do Parlamentu Europejskiego.
Fot. Barbara Kędzierska

Produkty regionalne to zawsze szansa na promocję i rozwój regionu. Turyści w naszych okolicach bardzo często poszukują nie tylko wrażeń wizualnych ale także wyjątkowych kulinarnych smaków, których mogę spróbować tylko w tym konkretnym zakątku Europy. W poniedziałek 25 lipca, w Hotelu Bristol Tradition & Luxury w Rzeszowie odbyła się konferencja „Produkty regionalne a rozwój regionu karpackiego”. Inicjatorem wydarzenia był europoseł Tomasz Poręba wraz ze stowarzyszeniem „Pro Carpathia”.

Pierwszy taki raport

Podstawą do szerszych rozmów o produktach regionalnych podczas poniedziałkowej konferencji stał się raport „Produkty karpackie: ich producenci i instytucje otoczenia biznesu”. Raport (dostępny TUTAJ) zawiera wyniki obejmujące rynek wytwórczy w przygranicznych karpackich terenach w Polsce Czechach, Słowacji i Ukrainie. Za cel badań autorzy raportu obrali sobie wyszukanie najważniejszych lokalnych produktów karpackich, które w pełni wykonywane są tradycyjnymi technikami w poszczególnych regionach pogranicza. Raport zawiera również informacje o wytwórcach tych produktów oraz miejscach i sposobach ich dystrybucji.

Raport przygotowało Stowarzyszenie „Pro Carpathia” na zlecenie Fundacji New Direction, będącej bardzo wpływowym europejskim think-tankiem, który odgrywa znaczącą rolę w kształtowaniu poglądów i idei związanych z funkcjonowaniem Unii Europejskiej. Na czele think-tanku stoi Tomasz Poręba. Raport ma wskazywać kierunki wsparcia i promocji tradycyjnych wyrobów, a także ich producentów.

– W wyniku współpracy ze Stowarzyszeniem Pro Carpathia powstał raport, pierwszy i jedyny jak dotychczas, który tak precyzyjnie określa potencjał Karpat właśnie w tym wymiarze produktów lokalnych – podkreślał eurodeputowany Tomasz Poręba, dodając, że jest dumny z tego osiągnięcia i z pewnością będzie on wykorzystywany twórczo w różnych miejscach, także w Brukseli. To oczywiście w celu pozyskania wsparcia i dofinansowania dla unikatowych karpackich produktów oraz dla ich producentów.

Raport wykazał, że wywodzące się z Karpat produkty lokalne i regionalne – te spożywcze jak i te użytkowe, galanteryjne – mają ważny potencjał rynkowy. Mogą wpływać na rozwój ekonomii regionu równie dobrze jak produkcja przemysłowa. Inicjatywę promocji tej dziedziny mocno wspierają także władze województwa.

– Bogactwo, jakie znajduje się w Karpatach, w naszych Bieszczadach i innych pięknych miejscach turystycznych naszego regionu, to niepowtarzalny produkt, który powinniśmy promować, mówić o nim, pokazywać go, ale też musimy o niego dbać w sposób szczególny. Mam tu na myli zachowanie wysokiej jakości procesów wytwarzania oraz dbałość o upowszechnianie i podtrzymanie tradycyjnych receptur – podkreślał podczas poniedziałkowej konferencji Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego.

Wspomniany raport będzie także stanowił doskonałą wyjściową do kampanii promującej i uświadamiającej konsumenta, co składa się na wyższą cenę regionalnych produktów i dlaczego właśnie je warto kupować.

Cena nie gra roli

Coraz bardziej rozpowszechnia się nauka płynąca ze znanego polskiego przysłowia „cudze chwalicie, swego nie znacie, sami nie wiecie co posiadacie”. Otóż jak się okazuje, coraz bardziej znamy i doceniamy nasze karpackie produkty. Widzimy to choćby po tym, jak oblegane są stragany z regionalna żywnością podczas różnych imprez.

A wszystko to w sytuacji, gdy sprzedawane produkty regionalne nie są tanie, a w każdym razie łatwo zastąpić je tańszymi, choć oczywiście mniej wyszukanymi, masowymi produktami sieci handlowych.

– Produkty lokalne nie należą do tanich. Jednak ich wyższa cena daje nam gwarancję wysokiej jakość, na którą składa się precyzja, czas wytworzenia i wyjątkowa, niepowtarzalna receptura – mówiła Agnieszka Pieniążek, prezes Stowarzyszenia „Pro Carpathia”.

Rzeczywiście, ceny nie zrażają konsumentów. Jesteśmy przy tym przekonani, że regionalna produkcja w niczym nie ustępuje tej znanej z Francji, Włoch czy Hiszpanii. Jeśli chodzi o docenienie tej produkcji regionalnej jest to nie tylko doświadczenie Podkarpacia, ale także z innych polskich województw, choćby małopolskiego czy śląskiego.

Barbara Kędzierska

Fot. Barbara Kędzierska

Fot. Barbara Kędzierska

Fot. Barbara Kędzierska

Fot. Barbara Kędzierska

Fot. Barbara Kędzierska

Fot. Barbara Kędzierska

Fot. Barbara Kędzierska

Fot. Barbara Kędzierska

Fot. Barbara Kędzierska

Fot. Barbara Kędzierska

Fot. Barbara Kędzierska

Fot. Barbara Kędzierska

Fot. Barbara Kędzierska

Fot. Barbara Kędzierska

Fot. Barbara Kędzierska

Fot. Barbara Kędzierska

Fot. Barbara Kędzierska

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4