Pojechaliśmy Podkarpacką Koleją Aglomeracyjną. To nowa jakość podróżowania

KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 21 maja 2021

Fot. Karol Woliński

W piątek (21 maja) zaprezentowano możliwości jednej z kluczowych inwestycji kolejowych dla Rzeszowa oraz całej aglomeracji rzeszowskiej. Mowa tu oczywiście o Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, która ruszyła z pierwszymi kursami od stycznia tego roku.

Inwestycja warta około 300 mln zł zakłada przede wszystkim szybkie i komfortowe podróże koleją dla mieszkańców Rzeszowa oraz innych miejscowości dzięki budowie 14 nowych przystanków, linii kolejowej do lotniska w Jasionce oraz modernizacji obecnej infrastruktury. W specjalnie zorganizowanym objeździe po trasie PKA wzięli udział m.in. marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl, wojewoda podkarpacki Ewa Leniart, wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel oraz członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch.

- To niezwykle ważne usprawnienie w transporcie naszego regionu i miasta Rzeszowa ponieważ PKA będzie pełnić również funkcję kolei miejskiej. Bardzo ważne jest to, aby władze miasta włączyły się w realizację tego projektu i zapewniły dobre rozprowadzenie pasażerów, którzy dojadą do Rzeszowa, tak by sprawnie przesiedli się do transportu kołowego - mówiła o projekcie Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej wojewoda Ewa Leniart.

Głównym założeniem PKA jest większa częstotliwość kursów. Kolej aglomeracyjna ma połączyć z Rzeszowem Dębicę, Przeworsk, Strzyżów i Kolbuszową oraz mniejsze miejscowości na tych trasach. Pociągi PKA uzupełnią ofertę połączeń regionalnych i wspólnie będą jeździć w godzinach szczytu co 30 minut, a poza nimi co godzinę. Natomiast w weekendy co dwie godziny.

Wizualizacja nowego peronu na stacji Kolbuszowa. Podróżni wsiadają do pociągu na peronie. Pociąg wjeżdża na stację. W tle widać budynek dworca. Autor ERMAT GROUP
Fot. PKP PLK

Wizualizacja przystanku Rzeszów Północny. Pociąg i podróżni przy peronie. Na pierwszym planie pochylnia. Autor ERMAT GROUP.
Fot. PKP PLK

Linia kolejowa Rzeszów-Jasionka

Prezentacja możliwości jakie stwarza Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna rozpoczęła się oczywiście na niedawno zmodernizowanej stacji Rzeszów Główny. Pojawili się tam marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl, wicemarszałek Ewa Draus, wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel oraz członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch. Dzięki realizacji PKA, Rzeszów ma zyskać przede wszystkim szybki i komfortowy dojazd do Portu Lotniczego w Jasionce.

- PKA ma na celu poprawę warunków obsługi mieszkańców Rzeszowa oraz całej aglomeracji. Celem tej inwestycji jest przeciwdziałanie wykluczeniu kombinacyjnemu i zachęceniu mieszańców do przerzucenia się z samochodów na kolej po to, aby aglomeracja mogła dynamicznie i spójnie oraz ekologicznie się rozwijać - zaznaczył wiceminister Andrzej Bittel.

W planie PKA jest budowa blisko 5-kilometrowej linii do nowej stacji przy porcie lotniczym, oprócz tego powstanie przystanek również przy Parku Technologicznym w Jasionce. Podróż z centrum miasta do lotniska w Jasionce ma potrwać niecały kwadrans. Obecnie trwa faza projektowania infrastruktury, która ma powstać w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Jest szansa, że budowa połączenia z Jasionką ruszy w przyszłym roku. Pierwsze pociągi na połączeniu Rzeszów-Jasionka mają ruszyć w 2023 roku.

- Po pół roku prac projektowych możemy wskazać pierwsze koncepcje, dlatego możemy też powiedzieć co będzie realizowane w pierwszej kolejności. W tym roku powinny ruszyć roboty na przystanku Rzeszów Wschód, potem będziemy sukcesywnie udostępniać wykonawcy kolejne fronty robót, tak aby na początku przyszłego roku ruszyła budowa linii do lotniska - zaznaczył Arnold Bresch z PKP PLK.

Aktualnie trwają również prace projektowe związane z budową nowych przystanków zwłaszcza na terenie miasta Rzeszowa, w lokalizacjach gdzie jest widoczny potencjał popytowy, m.in. Politechnika Rzeszowska, Galeria Rzeszów, os. Baranówka. Działania te pozwolą na zwiększenie dostępności kolei na terenie Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego niemalże w trybie tramwaju, co w naturalny sposób przełoży się na zmniejszenie ruchu samochodowego w mieście.

Wizualizacja przystanku Rzeszów Osiedle Dąbrowskiego. Podróżni czekają na peronie na pociąg. Pociąg dojeżdża do peronu. Autor ERMAT GROUP.
Fot. PKP PLK

Potrzeba centrów przesiadkowych

Do obsługi PKA zostały zakupione nowe pociągi. To osiem elektrycznych składów typu Impuls 2 i dwa spalinowe składy typu 222Ma produkcji firmy Newag S.A. z Nowego Sącza. Po briefingu prasowym na stacji Rzeszów Główny, marszałek Ortyl wraz z wicemarszałek Draus, wiceministrem Bittelem i przedstawicielami PKP oraz dziennikarzami wsiedli do jednego tych nowoczesnych pociągów w podróż w kierunku Kolbuszowej, gdzie do końca 2021 roku po elektryfikacji linii 71 mają ruszyć połączenia w ramach PKA na trasie Rzeszów-Kolbuszowa-Rzeszów. Podróż nowoczesnym pociągiem marki Newag była bardzo komfortowa, trwała około 30 minut, choć oczywiście trzeba wziąć pod uwagę, że szynobus nie zatrzymywał się na przystankach.

Następnie pociąg wrócił do Rzeszowa najpierw zatrzymując się na przystanku Rzeszów-Miłocin. Tam na pokład wsiadła wojewoda podkarpacki Ewa Leniart, która podkreślała, że do sprawnego funkcjonowania kolei aglomeracyjnej, potrzebna jest budowa centrów przesiadkowych, tak aby można było z pociągu wsiąść do miejskiej komunikacji i sprawnie poruszać się po mieście.

- Rolą miasta jest przyjmowanie wszystkich pasażerów, którzy korzystają z PKA i musimy jako miasto we współpracy z marszałkiem województwa zapewnić miejsca postojowe gdzie można postawić samochód, ale także zapewnić również pasażerom wysiadającym z pociągów możliwość korzystania z miejskiej komunikacji – stwierdziła Ewa Leniart.

Z przystanku Rzeszów-Miłocin pociąg dotarł do stacji Rzeszów-Staroniwa. W jej pobliżu powstanie bardzo ważna inwestycja towarzysząca PKA czyli zaplecze techniczne dla obsługi pociągów. Dzięki realizacji przedsięwzięcia, tabor PKA będzie mógł być naprawiany i serwisowany na miejscu, co pozwoli obniżyć koszty jego eksploatacji. Koszt tej inwestycji to 136 mln zł. Hala technologiczna ma być wyposażona w układ torowy, stację paliw i myjnię taboru kolejowego. Hala o długości około 140 metrów będzie wyposażona w niezbędne stanowiska do należytego utrzymania stanu technicznego i czystości pojazdów szynowych. Budynek zaplecza wraz z bocznicą kolejową zlokalizowany będzie w rejonie stacji Rzeszów-Staroniwa na obszarze o powierzchni blisko 4 ha. Zadanie w systemie zaprojektuj i wybuduj, będzie realizowało konsorcjum firm: Inżynieria Rzeszów S.A. oraz Przedsiębiorstwo „AGAT” S.A. Hala zostanie oddana do użytku we wrześniu 2023 roku.

- Ta nowoczesna infrastruktura jest bezwzględnie potrzebna do serwisowania taboru PKA. Będzie tam układ wielotorowy skomunikowany z liniami kolejowymi, będzie trakcja elektryczna jeżeli będzie konieczność będzie możliwość wjazdu pojazdu spalinowego. Czas remontu i obsługi tych pojazdów zdecydowanie się skróci, do tej pory musieliśmy jeździć do Nowego Sącza czy innych miast w centrum kraju aby wykonać te remonty, a więc dostępność tych pojazdów będzie większa - zaznaczył marszałek Władysław Ortyl.

Podróż w ramach prezentacji Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej podążyła następnie trasą do Sędziszowa Małopolskiego i zakończyła się na stacji Rzeszów Główny.

Wizualizacja przystanku Sędziszów Małopolski Wschodni. Pociąg dojeżdża do peronu. Podróżni stoją na peronie. Autor ERMAT GROUP.
Fot. PKP PLK

PKA już ruszyła

Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna została uruchomiona z początkiem stycznia 2021 roku. Do końca marca bieżącego roku pociągi Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej obsługiwane przez spółkę POLREGIO na trzech liniach: Rzeszów-Dębica-Rzeszów, Rzeszów-Przeworsk-Rzeszów oraz Rzeszów-Strzyżów-Rzeszów, przewiozły w sumie ponad 70 tys. pasażerów.

• Rzeszów-Dębica-Rzeszów – 24,0 tys. przewiezionych pasażerów.

• Rzeszów-Przeworsk-Rzeszów – 26,8 tys. przewiezionych pasażerów.

• Rzeszów-Strzyżów-Rzeszów – 20,8 tys. przewiezionych pasażerów.

Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna powstaje w ramach dwóch projektów unijnych:

1. „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej: Zakup taboru wraz budową zaplecza technicznego” o wartości ponad 337 mln złotych.

2. „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA: Budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej” – jej wartość to 370 mln złotych.

W ramach pierwszego projektu kupionych zostało 10 nowych pociągów. W planach jest też wspomniana hala technologiczna do przeglądów i napraw z myjnią wraz z układem torów technologicznych i postojowych. W jej ramach przebudowany zostanie układ torowy na stacji PKP Rzeszów – Staroniwa, a także powstaną nowe lub zostaną zmodernizowane stare urządzenia sterowania ruchem.

W ramach tego projektu wkład własny województwa podkarpackiego wynosi już aż 220 mln złotych. Oprócz tego z budżetu samorządu za prawie 35 mln zł opłacona zostanie obsługa serwisowa, naprawcza i utrzymanie nowych pociągów w kolejnych latach.

Drugi projekt unijny obejmuje budowę zupełnie nowej linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów – Jasionka i rozbudowę infrastruktury przystankowej i okołoprzystankowej na liniach, gdzie będą kursować pociągi PKA. W ramach tego projektu mają powstać między innymi nowe przystanki, perony oraz tzw. mijanki czy parkingi park&ride. W ramach przetargu została już wyłoniona firma, z którą 7 grudnia została podpisana umowa. To Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej Sp. z o.o. z Krakowa. Zadaniem lokalnych samorządów będzie natomiast m.in. budowa niezbędnych dróg i parkingów park&ride. W projekcie udział biorą PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, oraz 16 gmin z terenu województwa podkarpackiego.

Gdzie powstaną nowe przystanki?

Na linii z Rzeszowa do Strzyżowa w mieście będą: Rzeszów Galeria i Rzeszów Os. Dąbrowskiego, a na trasie: Boguchwała, Lutoryż, Żarnowa.

Na linii z Rzeszowa do Dębicy i Przeworska: Rzeszów Północny Baranówka, Rzeszów Dworzysko i Rzeszów Wschodni. W Sędziszowie Małopolskim zaplanowany jest dodatkowy przystanek Sędziszów Małopolski Wschodni.

W stronę Kolbuszowej dostępność do kolei zwiększą nowe przystanki Rzeszów Północny, Głogów Małopolski Os. Niwa oraz Kolbuszowa Górna.

Przystanek powstanie też na nowobudowanej linii kolejowej do Portu Lotniczego, która kończyć się będzie nową stacją.

Karol Woliński

Zdjęcia: Karol Woliński

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4