W autobusach MPK wrócą strefy biletowe! Podmiejski za 6,20 zł. Jest projekt

KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 17 maja 2023

Fot. Paweł Bialic/CzytajRzeszów.pl

Po niemal 10 latach w komunikacji miejskiej w Rzeszowie obsługiwanej przez MPK mają wrócić strefy biletowe. Jest projekt uchwały w tej sprawie. Obszar miasta stanie się strefą A i tu ceny biletów się nie zmienią. Natomiast tereny gmin, z którymi Rzeszów ma porozumienia w sprawie komunikacji staną się strefą B. Bilet z Rzeszowa na teren gminy i w kierunku odwrotnym ma kosztować 6,20 zł. Oznacza to więc podwyżki dla wszystkich, którzy korzystają z linii podmiejskich obsługiwanych przez MPK.

Podział na strefy zniesiono w marcu 2014 r. Wówczas linie podmiejskie obsługiwane przez MPK były likwidowane lub skracane ze względu na powstałą kilka lat wcześniej sieć MKS, którą powołały podrzeszowskie gminy skupione w Związku Gmin „PKS”. Gminy tworząc własną komunikację nie chciały dopłacać Rzeszowowi do kursów miejskich autobusów. Zniesienie podziału na strefy na nielicznych liniach, który wybiegały za granice Rzeszowa i zrównanie cen biletów z tymi na terenie miasta miało zachęcać do podróży autobusami MPK.

Teraz strefa podmiejska z wyższymi cenami biletów ma wrócić. Projektem w tej sprawie radni zajmą się już na najbliższej sesji 23 maja.

Zgodnie z projektem powstaną strefy A oraz B. Strefą A ma być obszar administracyjny Gminy Miasto Rzeszów do przystanków granicznych. Natomiast strefą B stanie się „obszar gmin znajdujących się poza granicami administracyjnymi Gminy Miasto Rzeszów, z którymi Gmina Miasto Rzeszów zawarła porozumienie międzygminne, na terenie którego realizowane są usługi przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym”. Będzie też strefa A+B, czyli obszar Rzeszowa i gmin, z którymi miasto podpisało porozumienia o komunikacji. Chodzi o gminy: Boguchwała, Świlcza, Tyczyn, Lubenia i Łańcut (wiejska). Nowe taryfy dotyczyć będą też linii do stref ekonomicznych w gminach Trzebownisko i Głogów Młp.

Zgodnie z projektem podstawowy bilet 60-minutowy / jednoprzejazdowy (ważny przez 60 minut od momentu jego skasowania lub w czasie trwania 1 przejazdu bez limitu czasu) w strefie A+B, czyli podróżach z Rzeszowa poza granice miasta i z powrotem ma kosztować 6,20 zł. Natomiast taki bilet w strefie B, czyli na terenie gminy ma kosztować 4,40 zł – mniej niż na terenie Rzeszowa. Tu jego cena się nie zmieni i wyniesie 5 zł jak obecnie.

W ślad za podwyżką cen biletów podstawowych w górę pójdą też ceny biletów ulgowych. W przypadku ustawowych będzie to odpowiednio: 3,10 zł (strefa A+B) i 2,20 zł (strefa B). W przypadku samorządowych będzie: 3,70 zł (strefa A+B) i 2,60 zł (strefa B).

Tańszy będzie bilet elektroniczny (60-minutowy) dostępny w kasownikach kupowany za pomocą karty płatniczej. Jego cena w przypadku strefy A+B ma wynieść 6 zł. Tyle samo ma kosztować przejazd 6 lub więcej przystanków przy pomocy biletu jednoprzejazdowego zapisanego na Rzeszowskiej Karcie Miejskiej.

Odpowiednio droższe dla przejazdów podmiejskich będą też bilety okresowe. Popularne bilety sieciowe 30-dniowe i miesięczne mają kosztować 155 zł dla strefy A+B i 110 zł dla strefy B. W strefie A ma to być nadal 125 zł.

Jak miasto i Zarząd Transportu Miejskiego tłumaczą całą operację? Chodzi oczywiście o szukanie oszczędności.

„Zmiana wynika z konieczności uwzględnienia poziomu kosztów utrzymania linii wykraczających poza obszar administracyjny Gminy Miasta Rzeszów i została dokonana po konsultacjach z przedstawicielami Gmin, z którymi Miasto Rzeszów zawarło porozumienia dotyczące świadczenia usług w publicznym transporcie zbiorowym” – czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały.

Nie jest tajemnicą, że dopłaty ze strony gmin nie są wystarczające przy rosnących kosztach komunikacji, a samorządy do zwiększania dopłat się nie kwapią. Koszty zostaną więc przerzucone na pasażerów.

Podwyżka nie obejmie przejazdów liniami, które tylko częściowo wybiegają na teren pozamiejski, jak linii 4 do przystanku Krasne Auchan i 37 przejeżdżającej przez obszar Tyczyna w kierunku ul. Budziwojskiej w Rzeszowie.

Projekt przewiduje też podział na 4 strefy w łączonej komunikacji autobusowej „świadczonej przy udziale innych przewoźników autobusowych”. Chodzi o przejazdy łączone w komunikacji ZTM i MKS, które funkcjonują już od 1 lipca 2021 r. Umożliwiają one przesiadki między autobusami obsługiwanymi przez MPK i kursującymi w sieci MKS bez podwójnych opłat. Dotyczy to biletów miesięcznych imiennych sieciowych ważnych we wszystkie dni miesiąca. Zgodnie z projektem ceny takich biletów zintegrowanych (normalnych) wyniosą odpowiednio: 220 zł w strefie I, 250 zł w strefie II, 270 zł w strefie III oraz 300 zł w strefie IV.

Do tej pory takich stref było tylko dwie. Ceny biletów (normalnych) wynoszą obecnie 200 zł w strefie I i 240 zł w strefie II.

„W stosunku do poprzednio obowiązującej uchwały zwiększono obszar obowiązywania wspólnego biletu o wybrane odcinki Gmin: Głogów Małopolski, Trzebownisko, Czarna, Świlcza, Czudec i Tyczyn” – czytamy w uzasadnieniu.

Jeśli radni uchwalą projekt to wszystkie zmiany wejdą w życie prawdopodobnie od 1 lipca br.

Rafk

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4