„Przełom w transporcie zbiorowym”. Duży sukces Związku Gmin „PKS”

KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 2 kwietnia 2024

Fot. Maciej Terpiński

Jak już informowaliśmy, Związek Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” został beneficjentem funduszy z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Dofinansowanie w kwocie ponad 50 mln zł pozwoli na zakup 30 nowych autobusów gazowych i elektrycznych. To duży sukces Związku Gmin. O szczegółach przedstawiciele ZG „PKS” poinformowali w ubiegłym tygodniu.

Projekt o wartości 70 mln zł

Związek Gmin „PKS” został oficjalnie ogłoszony beneficjentem konkursu z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, koncentrującego się na promowaniu zero- i niskoemisyjnego transportu zbiorowego 14 marca. Dofinansowanie obejmuje dwa kluczowe projekty, które - jak twierdzą przedstawiciele ZG „PKS”, zrewolucjonizują lokalny transport publiczny, wprowadzając nowoczesne rozwiązania proekologiczne.

Pierwszy projekt, o nazwie „Rozwój zrównoważonej mobilności mieszkańców Związku Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” poprzez usprawnienie transportu publicznego – autobusy elektryczne”, zakłada zakup 7 autobusów elektrycznych klasy MAXI wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania. To inicjatywa o łącznej wartości 31 010 760 zł, z czego dofinansowanie wynosi 22 690 800 zł. - Realizacja tego przedsięwzięcia stanowi istotny krok ku zmniejszeniu emisji CO2 i poprawie jakości powietrza w regionie - przekonują władze Związku Gmin.

Drugie przedsięwzięcie to zakup 23 autobusów klasy MAXI zasilanych gazem CNG, mający na celu usprawnienie transportu publicznego na dalszych trasach. Wartość tego zadania to 39 634 290 zł, a dofinansowanie wynosi 29 000 700 zł. - Nowy tabor CNG umożliwi obsługę 1 nowej oraz 18 istniejących linii, znacząco przyczyniając się do podniesienia standardów ekologicznych i komfortu podróżowania - zaznaczają przedstawiciele ZG „PKS”.

ZG „PKS” jest największym związkiem gmin w województwie podkarpackim. Skupia ich 18, tworzą go: Błażowa, Boguchwała, Chmielnik, Czarna, Czudec, Głogów Małopolski, Hyżne, Kamień, Kuryłówka, Krasne, Leżajsk, Lubenia, Niebylec, Raniżów, Sokołów Małopolski, Świlcza, Trzebownisko i Tyczyn.

- To naprawdę duży sukces. Nowe autobusy nisko- i zeroemisyjne przyczynią się do lepszej, efektywniejszej realizacji zadania publicznego jakim jest transport publiczny na terenie Związku Gmin - podkreślał Remigiusz Wzorek, przewodniczący zarządu ZG „PKS”. Jak dodał, Związek Gmin obsługuje ponad 220 tys. mieszkańców – dużą część aglomeracji rzeszowskiej. - Nie możemy zapomnieć, że dowozimy naszych mieszkańców do Rzeszowa i efekt ekologiczny będzie odczuwalny również na ulicach miasta - zaznaczył przewodniczący Wzorek.

Fot. Maciej Terpiński

44 nowe autobusy

W najbliższym czasie ZG „PKS” podpisze umowę na dofinansowanie i rozpocznie procedury przetargowe na zakup nowego taboru. Autobusy pojawią się w przyszłym roku.

- Chcemy jak najszybciej wpuszczać te autobusy na linie komunikacyjne zarówno w gminach, które są oddalone od Rzeszowa jak i tych stanowiących tzw. obwarzanek wokół miasta - zapowiedział Sławomir Porada, zastępca przewodniczącego zarządu Związku Gmin „PKS”.

ZG „PKS” obsługuje rocznie ponad 7 mln kilometrów, co przekłada się na ponad 4,5 mln pasażerów. - Podnoszenie jakości taboru jest dziś bardzo ważnym elementem by zachęcić pasażera do korzystania z transportu zbiorowego - dodał Porada.

Związek Gmin jest organizatorem transportu na sieci komunikacyjnej pod nazwą MKS, czyli Międzygminna Komunikacja Samochodowa. Jej operatorem jest PKS w Rzeszowie S.A., którego 100 proc. udziałów jest posiadaniu ZG „PKS”.

Jak podkreślał wiceprzewodniczący zarządu ZG „PKS”, realizacja projektów unijnych i rządowych w ramach Polskiego Ładu pozwoliła w ostatnich latach na wymianę taboru. Efektem jest 90 nowych autobusów, które można spotkać na liniach. To podniosło standard jakości obsługi pasażerów, który jeszcze kilka lat temu wyraźnie odstawał od poziomu oferowanego przez komunikację zbiorową. - To również dobre zarządzanie spółką PKS, które doprowadziło do tego, że możemy mieć swojego operatora, który poszerza zakres swoich usług - mówił Sławomir Porada.

Jak zaznaczał przewodniczący Remigiusz Wzorek, nowe autobusy będą obsługiwać jedną tworzoną nową linię na kierunku Rzeszów – Leżajsk oraz linie, które już funkcjonują. - Gdzie częstotliwość kursów jak również ich efektywność zostanie zwiększona - dodał.

Ponadto ZG „PKS” jest na etapie zakupu kolejnych 10 dużych i 4 mniejszych autobusów, które również będą służyły mieszkańcom Związku Gmin. Łącznie Tabor, który będzie kupowany w ramach przyznanego dofinansowania będzie różnił się wielkością. 23 autobusy zasilane gazem CNG będą pojazdami typowymi dla komunikacji miejskiej i podmiejskiej o długości 12,5 m, natomiast 7 pojazdów elektrycznych ma być nieco mniejszych i mieć 10,5 m długości.

Współpraca z Rzeszowem

Przedstawiciele Związku Gmin „PKS” odnieśli się też do sprawy relacji z Rzeszowem. - Ostatnie lata to dobra współpraca z miastem Rzeszowem, wypracowaliśmy kwestię wspólnego biletu MKS i MPK, który funkcjonuje już w siedmiu podrzeszowskich gminach - mówił wiceprzewodniczący Sławomir Porada, dodając, że Związek Gmin jest na etapie rozmów na temat porozumienia i chce kontynuować współpracę z władzami miasta wybranymi w nadchodzących wyborach.

Fot. Maciej Terpiński

Jedną z kwestii wymagającą dalszej współpracy jest możliwość wyświetlania odjazdów autobusów MKS na tablicach informacji pasażerskiej na rzeszowskich przystankach. Wymaga to stosownych rozwiązań formalno-prawnych oraz integracji technicznej. ZG „PKS” liczy, że uda się to zrobić w ramach najbliższych projektów unijnych.

- Rozmawiamy również z Urzędem Marszałkowskim na temat biletu zintegrowanego z Podkarpacką Koleją Aglomeracyjną - poinformował Porada. - Są takie oczekiwania naszych mieszkańców aby można było się przemieszczać się na jednym bilecie nie tylko autobusami MKS i MPK, ale także koleją aglomeracyjną. Chcemy w ten sposób najbliższych miesiącach i latach usprawnić dojazd i wyjazd mieszkańców z Rzeszowa.

Jak mówił wiceprzewodniczący zarządu ZG „PKS” ważną sprawą jest też kwestia siatki połączeń skonstruowanej tak aby nie dublować połączeń obsługiwanych przez autobusy MKS i MPK. - Tutaj prowadzimy zaawansowane rozmowy z Zarządem Transportu Miejskiego w Rzeszowie. Chcemy się uzupełniać a nie konkurować, bo jesteśmy przewoźnikami publicznymi - zaznaczył Sławomir Porada.

Zainteresowanie wspomnianym biletem zintegrowanym MKS i MPK jest coraz większe. - My wciąż odbudowujemy się po czasach pandemii - mówił przewodniczący Remigiusz Wzorek. W 2020 r. liczba pasażerów wyniosła 2,5 mln, teraz to już 4,5 mln. - Mamy nadzieję, że dzięki biletowi zintegrowanemu i świadczonemu zakresowi usług pasażerów będzie co roku przybywać - dodał przewodniczący ZG „PKS”.

Rafk

Fot. Maciej Terpiński

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4