Od 1 stycznia ZTM zmienia rozkłady 4 linii. „46” znów nie zatrzyma się w Malawie
KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 31 grudnia 2024
1 stycznia 2025 r. zmianie ulegają rozkłady jazdy linii rzeszowskiej komunikacji miejskiej nr 19, 44, 46 i 58. Autobusy linii nr 46 kursujące do Albigowej znów nie będą zatrzymywać się w Malawie. Do kursów nie chce dopłacać gmina Krasne. To nie podoba się mieszkańcom Malawy, którzy napisali do naszej redakcji. Zapowiadają, że nie poddadzą się w walce o autobusy MPK.
Zmiany rozkładów czterech linii
Zmiany, które od Nowego Roku wprowadza Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie dotyczą czterech linii obsługiwanych przez MPK Rzeszów. Co się zmieni w ich rozkładach?
Linia 19: nastąpi wydłużenie kursów do ul. Miłocińskiej o godz. 19:50, 20:50, 21:50, 22:50, 23:50 w dni powszednie;
Linia 44: nastąpi wydłużenie części kursów do Kielnarowej Królki oraz zmiany godzin odjazdów;
Linia 46: nieobsługiwane będą przystanki w Malawie we wszystkich realizowanych do Albigowej kursach oraz nastąpi wydłużenie części kursów do Albigowej w dni powszednie pozaszkolne (5:00, 6:00, 14:30, 15:40);
Linia 58: dodany będzie kurs z Hermanowej w dni powszednie szkolne/pozaszkolne (5:17/5:16) oraz nastąpią zmiany godzin odjazdów.
„46” znów nie dla Malawy
Najbardziej kontrowersyjna i zarazem zaskakująca zmiana dotyczy linii nr 46. Przypomnijmy, że od 24 czerwca br. na mocy porozumienia z gminą Krasne w Malawie zaczęły zatrzymywać się autobusy linii nr 46. Wcześniej nie było na to zgody poprzednich władz gminy. Kolejne porozumienie zostało zawarte na miesiąc. Chodziło o wrzesień. Później współpraca Krasnego z Rzeszowem została rozszerzona. Od października na teren gminy wydłużeniu o trzy przystanki uległa trasa „szóstki”. Na 10 z 33 par kursów linii 6 zostały one wydłużone z pętli przy ul. Słocińskiej do pętli w sołectwie Malawa przy Ochotniczej Straży Pożarnej. Porozumienie Rzeszowa z Krasnem zawarto na okres do 31 grudnia br.
Tymczasem właśnie w grudniu br. okazało się, że władze Krasnego chcą przedłużyć współpracę z ZTM tylko odnośnie linii nr 6. Dlaczego? Jak tłumaczył na sesji Rady Miasta Rzeszowa Łukasz Dziągwa, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie, władze Krasnego „nie mają ochoty” by nowa umowa nadal obejmowała także linię nr 46.
To zaś oznacza, że od 2 stycznia (linia nie kursuje w soboty, niedziele i święta) wróci absurdalna sytuacja jaka miała miejsce od kwietnia 2022 r., gdy trasę tej linii wydłużono najpierw do Kraczkowej w gminie Łańcut, a od września tego samego roku do Albigowej. Autobusy choć przejeżdżały przez wieś to nie mogły zatrzymywać się na przystankach w Malawie. Tymczasem paradoksalnie sprawa wydłużenia linii 46 za miasto zaczęła się właśnie od starań mieszkańców tego sołectwa. Na zatrzymywanie się autobusów MPK na swoim terenie nie zgodziły się jednak władze gminy Krasne. Argumentowały m.in., że gmina należy do Związku Gmin „PKS” i jest obsługiwana przez linie MKS, a odbieranie im pasażerów oznacza większe dopłaty ze strony samorządu.
W 2023 r. przygotowano nawet projekt porozumienia z gminą Krasne w sprawie obsługi Malawy przez linię 46, ale ostatecznie samorząd gminy wstrzymał się z podjęciem stosownej uchwały. Temat wrócił po kwietniowych wyborach samorządowych, w których wójta Wilhelma Woźniaka zastąpił w Krasnem Jacek Maternia. Komitet Materni szedł do wyborów m.in. z obietnicą przywrócenia w gminie kursów autobusów MPK. Ten postulat został częściowo zrealizowany.
Mieszkańcy oburzeni
W reakcji na sytuację z linią 46 swoje oburzenie wyrazili mieszkańcy, którzy napisali do naszej redakcji.
- Jest to skandaliczna decyzja władz gminy Krasne, jako mieszkańcy walczyliśmy przez kilka lat z poprzednim wójtem Wilhelmem Woźniakiem oraz przewodniczącym gminy którzy zamiast działać dla mieszkańców działali na korzyść przewoźnika ZG PKS - przekonują.
- Wójtem został po wyborach Jacek Maternia który zezwolił linii 46 na zatrzymywanie się w Malawie. Jako mieszkańcy byliśmy szczęśliwi, że udało się i nasze głosy zostały po wielu latach wysłuchane. Niestety od 1 stycznia wraca znowu ten sam koszmar, autobus jadący przez Malawę nie będzie się mógł zatrzymywać na przystankach. Chora i nie zrozumiała decyzja nowego wójta - oceniają mieszkańcy w liście.
Jak twierdzą, autobus linii 46 dzięki swojej trasie zapewniał szybki dojazd studentom w okolice Uniwersytetu Rzeszowskiego przy alei Rejtana, a także ludziom pracującym na Nowym Mieście.
- Poza tym linia 46, która jest obsługiwana przez MPK to możliwość jazdy nowoczesnymi niskopodłogowymi autobusami, bilet elektroniczny, zdalne płatności, możliwość wsiadania wszystkim drzwiami a co za tym idzie brak opóźnień. Jako mieszkańcy nie chcemy obecnego przewoźnika, który jeździ do Malawy, czyli PKS-u. Ten autobus jest non stop opóźniony, ludzie muszą stać w kolejce aby wsiąść do autobusu wyłącznie przednimi drzwiami co powoduje ogromne opóźnienia, brak biletu elektronicznego i zdalnych płatności. My po prostu tego dziadostwa w Malawie nie chcemy! - piszą rozsierdzeni.
Apelują również do kierowców linii 46 aby mimo wszystko zatrzymywali się w Malawie na przystankach i zabierali ludzi. - Jako mieszkańcy nie poddamy się w walce o autobus MPK dla Malawy! - zapowiadają.
W uzupełnieniu dodajmy, że Malawa jest obsługiwana także przez wspomnianą linię nr 6, która ma więcej kursów niż 46. I od lat głosy płynące z Malawy domagały się właśnie przede wszystkim przywrócenia kursów „szóstki”.
Wydaje się też, że swoje pretensje mieszkańcy Malawy powinni skierować również do radnych z tej miejscowości. Na grudniowej sesji Rady Gminy Krasne, gdy poruszano temat nowego porozumienia ws. komunikacji z Rzeszowem nie oni zabierali głosu. A temat linii 46 w czasie debaty nad tym punktem w ogóle nie pojawił. Wspomniano tylko o linii nr 6.
Dodajmy, że do kursów linii nr 6 gmina Krasne w ciągu 12 miesięcy 2025 r. ma dopłacić 42 tys. 179 zł. Dla porównania w okresie październik - grudzień br. łączna dopłata wyniosła 8 962 zł, w tym 8 074 zł za linię nr 6 i 888 zł za linię nr 46. Jak widać, dopłaty do linii nr 46 stanowiły tylko drobną część całej należności gminy dla ZTM.
Rafk