NFZ: E-skierowania od 8 stycznia zastąpią te tradycyjne. Będą wyjątki

KATEGORIA: ZDROWIE / 3 stycznia 2021

Fot. gov.pl

E-skierowanie jest to kolejny elektroniczny dokument wprowadzony zaraz po e-recepcie. - Dzięki temu pacjent może otrzymać swoje skierowanie na leczenie specjalistyczne lub do szpitala również w postaci cyfrowej - informuje Narodowy Fundusz Zdrowia.

Do 8 stycznia 2021 roku, będzie można korzystać również z papierowej wersji skierowania. Po tym czasie, zgodnie z założeniami, wszystkie uwzględnione w przepisach rodzaje skierowań będą funkcjonowały wyłącznie w postaci cyfrowej.

- Warto pamiętać, że e-skierowania przynoszą realne korzyści szczególnie w warunkach pandemii, gdyż pozwalają m.in. na skierowanie pacjenta w trakcie teleporady na kolejną wizytę czy badanie oraz umożliwiają zdalną rejestrację bez konieczności osobistego dostarczania skierowania - podkreśla NFZ.

E-skierowanie w liczbach

Do końca października 2020 r. 33 tysiące lekarzy wystawiło ponad 3 mln e-skierowań, a w każdym tygodniu do systemu podłącza się ok. 140 nowych podmiotów. Dynamika przyrostu nowych e-skierowań w ostatnich miesiącach znacząco wzrosła. Tylko w październiku wystawiono prawie tyle samo elektronicznych skierowań, co w pierwszych ośmiu miesiącach 2020 roku. Przełomowy moment nastąpił w lipcu br. w porównaniu z czerwcem – wystawiono wtedy prawie 6 razy więcej tych elektronicznych dokumentów.

Wykaz placówek, które wystawiają i realizują e-skierowania dostępny jest na stronie: https://www.pacjent.gov.pl/gdzie-zrealizujesz-e-skierowanie.

W województwie podkarpackim już 280 podmiotów wystawia e-skierowanie (dane z 27 grudnia). Najwięcej elektronicznych skierowań wystawili lekarze w wieku od 50 do 59 lat – ponad 1,1 mln. Natomiast najliczniejszą grupą pacjentów, którzy je otrzymali, stanowiły osoby powyżej 60. roku życia – ponad 350 tys. Najwięcej e-skierowań jest wystawianych do poradni urazowo-ortopedycznej, okulistycznej oraz chirurgii ogólnej.

Na co wystawia się e-skierowanie?

Skierowania w postaci elektronicznej od 8 stycznia 2021 roku będą obowiązkowo wystawiane na takie świadczenia medyczne jak:

• ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne (np. poradnia okulistyczna czy ortopedyczna),

• leczenie szpitalne w szpitalu,

• badania medycyny nuklearnej oraz badania tomografii komputerowej finansowane ze środków publicznych oraz ze środków innych niż środki publiczne,

• badania rezonansu magnetycznego, badania endoskopowe przewodu pokarmowego oraz badania echokardiograficzne płodu finansowane ze środków publicznych.

Na pozostałe świadczenia medyczne, skierowania będą wystawiane na dotychczasowych zasadach, tj. w postaci papierowej.

Zalety elektronicznego skierowania:

Możliwość zapisania się telefonicznie na wizytę lub badania – obecnie, w przypadku telefonicznego zapisu, należy dostarczyć oryginalne skierowanie nie później, niż w ciągu 14 dni roboczych od dnia zapisu telefonicznego. W przypadku otrzymania skierowania w formie elektronicznej, pacjent będzie potrzebował wyłącznie kodu PIN (otrzymanego w formie SMS - a, mail-a lub w formie wydruku informacyjnego) oraz numeru PESEL. Jest to szczególnie wygodne, jeśli miejsce wykonania świadczenia medycznego znajduje się daleko od miejsca pobytu pacjenta.

Ułatwienie rejestracji – dane pacjenta zostaną pobrane automatycznie przy rejestracji e-skierowania przez podmiot realizujący.

Pacjent nie zgubi swojego skierowania - dzięki temu, że skierowanie jest w postaci elektronicznej, nie ma mowy, aby został zagubione. Pacjent, logując się do IKP, zawsze ma dostęp do wszystkich danych potrzebnych do zapisania się na świadczenia medyczne.

Zredukowanie problemu nieczytelności papierowych skierowań, który w chwili obecnej oznacza często ponowny kontakt pacjenta z lekarzem.

Nie trzeba dodatkowo podpisywać skierowania – skierowanie wystawione w postaci elektronicznej nie wymaga dodatkowych podpisów. Lekarz podpisuje e-skierowanie podpisem elektronicznym, który jest prawnie uznany za podpis o takim samym znaczeniu, co podpis ręczny.

Nie są potrzebne dodatkowe podpisy elektroniczne – w celu wystawienia e-skierowania można skorzystać z tego samego podpisu, który jest używany do wystawienia e-zwolnienia.

Istnieje możliwość otrzymania przez lekarza dostępu do e-skierowań pacjenta – daje to możliwość lepszego śledzenia przebiegu leczenia pacjenta, zmniejsza również ryzyko np. zbyt częstego badania radiologicznego.

Istnieje możliwość anulowania wystawionego skierowania – w przypadku nieprawidłowości lekarz może anulować skierowanie.

Możliwość śledzenia historii leczenia i Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) na stronie pacjent.gov.pl

W jakiej formie pacjent może otrzymać e-skierowanie?

Pacjent, podczas konsultacji lekarskiej otrzymuje:

SMS, w którym podany będzie czterocyfrowy kod dostępowy, lub

E-mail z plikiem zawierającym potrzebne informacje, lub

wydruk informacyjny skierowania opatrzonym podpisem wystawiającego.

To pacjent może wybrać formę dostępu do e-skierowania. W przypadku dwóch pierwszych form, wymagane jest posiadanie aktywnego Internetowego Konta Pacjenta. Pacjent, który nie aktywował IKP bądź nie podał adresu poczty elektronicznej lub numeru telefonu otrzymuje od osoby wystawiającej e-skierowanie wydruk informacyjny, dzięki któremu może zrealizować e-skierowanie.

Grafika opisuje każdą z pozycji na wydruku informacyjnym e-recepty. Taki wydruk otrzyma osoba, która nie posiada dostępu do Internetowego Konta Pacjenta
Fot. NFZ

Skąd wysyłane są powiadomienia SMS i e-mail z danymi dostępowymi do e-skierowania?

Powiadomienia są wysyłane z Systemu e-zdrowie. Wiadomości e-mail przychodzą z adresu: eskierowanie@pacjent.gov.pl, a wiadomości SMS od nadawcy „e-zdrowie”.

Kto ma dostęp do wystawionego e-skierowania?

Dostęp do e-skierowania ma:

• Pacjent, za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta (IKP), po uprzednim zalogowaniu się.

• Osoba, która została upoważniona przez pacjenta do dostępu do jego danych medycznych.

• Osoba wystawiająca e-skierowanie.

• Pracownik medyczny po pobraniu e-skierowania w celu jego realizacji.

• Pracownik medyczny, który został upoważniony przez pacjenta do dostępu do jego danych medycznych.

• Każdy pracownik medyczny w sytuacji zagrożenia życia pacjenta.

Jaka jest procedura postępowania w przypadku zgubienia kodów dostępowych przez pacjenta?

Kody dostępowe znajdują się na wydruku informacyjnym, a także w wiadomości SMS lub e-mail, w przypadku, gdy pacjent w IKP zaznaczył opcję, że chciałby otrzymywać powiadomienia z danymi dostępowymi do wystawionych e-skierowań poprzez SMS lub e-mail. W przypadku, gdy pacjent zgubi wydruk informacyjny, ale dodatkowo miał włączoną opcję powiadomień np. za pomocą e-mail, może w ten sposób odnaleźć kod dostępowy. Ponadto, kody dostępowe można sprawdzić logując się na IKP. W ostateczności należy udać się ponownie do placówki, w której wystawione zostało e-skierowanie w celu uzyskania nowego wydruku informacyjnego.

Czy na e-skierowaniu można odnotować „pilne” (CITO)?

Tak, e-skierowanie przewiduje nadanie pilności skierowaniu.

Czy e-skierowanie różni się od e-recepty?

Dla lekarza od strony technicznej e-skierowanie i e-recepta są do siebie bardzo podobne, choć e-skierowanie zawiera więcej informacji. Dla pacjenta kod sms jest niemal identyczny, choć oczywiście zawiera informację czy jest to e-recepta czy e-skierowanie.

Red.

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4