NFZ pyta pacjentów o ich pobyt w szpitalu. Ankieter zada dziewięć pytań

KATEGORIA: ZDROWIE / 31 października 2021

Fot. Pixabay.com

Od 26 października do pacjentów, którzy przebywali ostatnio w szpitalu, w imieniu Narodowego Funduszu Zdrowia dzwonią ankieterzy. Poproszą pacjentów o odpowiedź na dziewięć pytań.

Pytania będą dotyczyć dziewięciu obszarów związanych z pobytem w szpitalu. Pacjenci zostaną zapytani:

1. Czy zespół medyczny był zaangażowany w uśmierzanie bólu?

2. Jaka była jakość wyżywienia?

3. Czy komunikacja była zrozumiała?

4. Czy zespół medyczny zrozumiale informował o ryzyku związanym z lekami?

5. Czy zespół medyczny zapewnił wsparcie emocjonalne?

6. Czy bezpośrednie otoczenie było czyste?

7. Czy w nocy była cisza?

8. Czy zespół medyczny włączał pacjenta w decyzję o leczeniu?

9. Jakie jest prawdopodobieństwo polecenia szpitala?

Pacjenci zostaną poproszeni, by ocenili wymienione obszary w skali od 0 do 10.

Cel – poprawienie jakości i dostępności świadczeń

- Działamy w imieniu i na rzecz pacjentów. Wspólnie ze szpitalami chcemy dbać o ich zdrowie. Robimy to m.in. przez monitorowanie należytej jakości i dostępności świadczeń opieki zdrowotnej oraz przez efektywne gospodarowanie środkami publicznymi. Dlatego tak ważna jest dla nas opinia pacjentów na temat warunków udzielania świadczeń w placówkach leczniczych. Nasza ankieta ma na celu poznanie tej opinii i znalezienie obszarów, które wymagają poprawy - wyjaśnia Rafał Śliż, rzecznik prasowy Podkarpackiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Rzeszowie.

Badanie jest pilotażem. Ankieterzy nie dotrą do wszystkich pacjentów, którzy leczą się w szpitalach. - Tym cenniejsze są dla nas opinie pacjentów, którzy wyrażą zgodę na badanie ankietowe. W codziennym pośpiechu bardzo trudno, zwłaszcza w trakcie walki o swoje zdrowie, znaleźć czas na krótką rozmowę. Liczymy jednak, że dla wspólnego dobra pacjentom uda się wygospodarować kilka minut, by odpowiedzieć na pytania ankietera. Wszystkim pacjentom bardzo dziękujemy za poświęcony nam czas i udział w ankiecie - dodaje Śliż.

Informacje, których pacjenci nie powinni podawać

NFZ prosi, aby pacjenci nie podawali żadnych innych informacji o sobie (zwłaszcza danych osobowych, czy informacji o świadczeniu, z jakiego korzystali). To jest ważne dla ich bezpieczeństwa. Ankieterzy w imieniu NFZ zadadzą tylko dziewięć wymienionych pytań. Nie będą potrzebować żadnych danych pacjenta i nie będą go o nie prosić.

Informacje o pacjencie, które mają ankieterzy

Ankieta jest anonimowa. Ankieterzy będą znali numer telefonu oraz płeć pacjenta, placówkę, w której pacjent się leczył, oraz datę skreślenia pacjenta z harmonogramu przyjęć, prowadzonego przez tę placówkę. Pacjenci muszą mieć jasność, które świadczenie oceniają. Ankieterzy nie będą mieli danych osobowych (takich jak imię i nazwisko, PESEL) pacjentów, do których dzwonią, ani danych o rodzaju świadczenia, z jakiego pacjenci korzystali. Dane zostaną wykorzystane tylko w celu przeprowadzenia badania ankietowego dotyczącego monitorowania jakości i dostępności świadczeń.

Sprawdzanie ankieterów i zgłaszanie wątpliwości

NFZ ma bazę ankieterów, którzy dzwonią w jego imieniu. W razie jakichkolwiek wątpliwości pacjenci mogą potwierdzić ich tożsamość w infolinii (TIP), pod numerem 800 190 590.

Fundusz prosi też, aby pacjenci kończyli rozmowę z ankieterem, gdy poprosi on o ocenę świadczenia, które nie miało miejsca, i poinformowali nas go o tym. Taka sytuacja może wynikać z pomyłki w numerze telefonu. Pacjenci powinni zakończyć rozmowę i skontaktować się z NFZ (800 190 590) zawsze, gdy zachowanie ankieterów wzbudzi jakiekolwiek ich wątpliwości.

Red.

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4